MacBook Air M2 från Buyn - väldigt lågt pris

Permalänk
Medlem

MacBook Air M2 från Buyn - väldigt lågt pris

Hej
Kikar på att inhandla en MacBook Air M2. Sprang på dessa på företaget Buyn som känns kanske lite för billigt => 7813 kr för 512 GB.

Någon som har erfarenhet av företaget Buyn.se och kanske tom köpt MacBook därifrån ? Vågar man lita på detta ?

https://buyn.se/products/macbook-air-13-6-m2-8-karnig-cpu-10-...

Tacksam för kommentarer.

mvh
Tomas

Permalänk
Medlem

Hej,

Har ingen egen erfarenhet men företaget och hemsidan ser legit ut. Har uppenbarligen också en fysisk butik i Stockholm så inget "källarföretag".

Kanske är något restparti Apple Sverige vill bli av med då konfigurationen är något udda då den bara har 8GB RAM. Personligen hade jag inte köpt en ny Macbook 2025 med den configen men klarar du dig på bara 8GB så bara testa med Klarna?

Kan såklart vara ett felpris men hittade samma här så kanske inte?
https://www.atea.se/eshop/product/apple-macbook-air-13-6-m2-8...

Å andra sidan kostar samma modell i annan färg cirka ~4300kr mer så jag får inte riktigt ihop matten:
https://buyn.se/products/macbook-air-13-6-m2-8-karnig-cpu-10-...

Lycka till!

Permalänk

Hallå!

Som ansvarig för Buyn's e-handel så kan jag kasta ljus över de diverse prissättningarna.
Som Edson var inne på så handlar det om ett restparti hos en av Apples generaldistributörer i Sverige, därmed också spridda skurar på vilka modeller som blev nedsatta.

Ha en fin helg!

§ 9 - MOD
Visa signatur

Datornörd sen 1999 då jag snurra ihop min första burk, 9 år gammal och vettskrämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Carlberg:

Hallå!

Som ansvarig för Buyn's e-handel så kan jag kasta ljus över de diverse prissättningarna.
Som Edson var inne på så handlar det om ett restparti hos en av Apples generaldistributörer i Sverige, därmed också spridda skurar på vilka modeller som blev nedsatta.

Ha en fin helg!

Har du någon insyn i om generaldistributörerna sänker sina priser efter rådande valutakurs, eller kör de på riktpriser för vår region som sattes när kursen för dollarn var 15% högre?

Samt en allmän fråga - varför kör Amazon och Best Buy i US mycket bättre reor än här, där reor på nuvarande modell inte existerar?

Svar på § 9 - MOD
Permalänk

God förmiddag @first!

Det har jag faktiskt inte någon insyn i. Oftast justerar de priser efter tillgång/efterfrågan eller huruvida en produkt är EOL (end of life) eller ej.

Vad gäller varför företag som Amazon/best buy kör vassare reor än våra: Amerikanska miljardbolag med (oftast) en global reach.
USA är deras lokala marknad som är 35 gånger större (sett till befolkningsmängd) än Sveriges.
Utöver det pratar vi tullar, skatter, logistikkostnader, mellanhänder som inte finns där som finns i Sverige/EU. Lägg till "Copyswede" m.fl. hittepågrejer så blir till slut priserna markant högre än USAs tyvärr.
Sen vet vi tyvärr att tillverkare som Apple är inte transparenta.

Med det sagt: bara Apple kan ge ett faktiskt transparent svar på varför deras priser sätts som de sätts. Ovan är endast vad som påverkar deras lokala priser efter att de satt dem.

Typon.
Visa signatur

Datornörd sen 1999 då jag snurra ihop min första burk, 9 år gammal och vettskrämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Carlberg:

God förmiddag @first!

Det har jag faktiskt inte någon insyn i. Oftast justerar de priser efter tillgång/efterfrågan eller huruvida en produkt är EOL (end of life) eller ej.

Vad gäller varför företag som Amazon/best buy kör vassare reor än våra: Amerikanska miljardbolag med (oftast) en global reach.
USA är deras lokala marknad som är 35 gånger större (sett till befolkningsmängd) än Sveriges.
Utöver det pratar vi tullar, skatter, logistikkostnader, mellanhänder som inte finns där som finns i Sverige/EU. Lägg till "Copyswede" m.fl. hittepågrejer så blir till slut priserna markant högre än USAs tyvärr.
Sen vet vi tyvärr att tillverkare som Apple är inte transparenta.

Med det sagt: bara Apple kan ge ett faktiskt transparent svar på varför deras priser sätts som de sätts. Ovan är endast vad som påverkar deras lokala priser efter att de satt dem.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Carlberg:

Hallå!

Hur kommer det sig att ni inte har några recensioner på Trustpilot, och bara 3 på Prisjakt? Verkar som att ni har funnits ett bra tag.