Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Permalänk
Viking
Skrivet av Oliver91:

Userbenchmark år 2025, LOL

Ja, kollar man på påhittade benchmarks är det klart man får avvikande prestandasiffror.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icetec:

Titlar med tung ray- och path tracing. Black Myth och Half Life 2 RTX är väl två exempel där AMD inte ens är med i leken och det kommer knappast utvecklas till deras favör när RT och PT blir vanligare.

HL2 RTX är väl lite av att extremfall då det är ett NVIDIA-sponsrat spel som är utvecklat med NVIDIA-verktyg (och saknar väl stöd för FSR helt och hållet utan mods?). Men visst, det funkar nog rätt kasst på AMD om man nu absolut ska spela det, speciellt utan att modda det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För 5-10 år sedan, kanske och sannolikt för de som kör rullande distro. Men sen AI-hypen tog fart har Nvidia miljarder, ca 60 miljarder 2024, anledningar att säkerställa absolut top-notch stöd för deras GPUer på Linux.

Visst, fokus är inte på att koda runt buggar i Proton, men jag har väldigt svårt att se var det inte är "plug-n-play" med Nvidia under Linux idag.

Ska i.o.f.s. nämna att jag enbart kör Ubuntu LTS , vilket är den distro Nvidia baserar sin egen Tegra-optimerade Linux plattform på.

När det kommer till att jobba med CUDA är det idag definitivt lättare att komma igång med det på Linux än på Windows. Och det är knappast svårt att få igång det på Windows...

Jag pratar endast som en vanlig skrivbordsanvändare. Programering, cuda och liknande betyder inte mycket för mig.

Jag installerade Fedora på en äldre Nvidia laptop här om dagen och blev lite ställd då det inte fanns någonstans att ändra vad för drivrutin som skulle användas. Visade sig vara ett par kommandon att klistra in i terminalen som man fick leta upp på nätet, acceptera ett antal y/N frågor, omstart med en längre paus med helt svart skärm inna det kom igång., inte speciellt användarvänligt.

Sedan har det varit lite si och så med t.ex Wayland och annat, men det kanske blivit bättre ganska nyligen?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nu får du faktiskt ge dig. Du har varit medlem här sedan 2012 och du nämner userbenchmark.
Erkänt sämsta stället för att jämföra något alls.

Ett 3080 kommer inte i närheten av ett 9070XT. Du har fått det helt om bakfoten.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nu får du faktiskt ge dig. Du har varit medlem här sedan 2012 och du nämner userbenchmark.
Erkänt sämsta stället för att jämföra något alls.

Ett 3080 kommer inte i närheten av ett 9070XT. Du har fått det helt om bakfoten.

Kommer upp först på Google

Hittade ett en riktigt bra recension här som tydligt nämner att 10gb vram inte räcker längre.

Siffran verkar ju flyta mellan 20-50% beroende på vilken titel det benchmarkas i och om ray tracing är igång eller inte.

RX 9070 XT är fortfarande inte en imponerande produkt nästan 5 år senare för sitt pris, runt 6500kr skulle det varit en annan sak.

https://www.sweclockers.com/nyhet/41267-prisras-pa-radeon-rx-...

Detta var en helt rimlig och perfekt prissättning

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Userbenchmark år 2025, LOL

Ja, kollar man på påhittade benchmarks är det klart man får avvikande prestandasiffror.

Från samma sida:

Citat:

If you are considering an AMD 9000 series GPU because you have been influenced by Reddit, Twitter or a wealthy tech YouTuber, it’s worth understanding AMD’s track record. While their GPUs are often great at beating cherry-picked benchmarks, they normally fall short in real-world gaming performance. Every year, an army of influencers target first-time buyers declaring AMD a godsend for PC gamers. Every year a small percentage of users get duped. Since almost all PC gamers use Steam, the February 2025 Steam statistics are relevant: AMD’s combined market share for discrete 5000/6000/7000 series GPUs is 3%. Meanwhile, Nvidia’s 4060 alone has 9% market share. This reality starkly contrasts with influencer hype. The reason is simple: influencers rarely play games and gamers rarely buy AMD GPUs. Experienced gamers know all too well that high average fps are worthless when they are accompanied with stutters, random crashes, black screens, excessive noise and a limited feature set. It’s notable that AMD’s GPUs have not historically had these problems in consoles because, unlike PCs, consoles operate in a closed environment which is less dependent on robust drivers. Using influencers for hardware performance data is less effective than using foxes to babysit chickens. - Mar '25 GPUPro

Jag tycker att han är liiiiite vinklad mot AMD.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NodCommander:

Jag pratar endast som en vanlig skrivbordsanvändare. Programering, cuda och liknande betyder inte mycket för mig.

Jag installerade Fedora på en äldre Nvidia laptop här om dagen och blev lite ställd då det inte fanns någonstans att ändra vad för drivrutin som skulle användas. Visade sig vara ett par kommandon att klistra in i terminalen som man fick leta upp på nätet, acceptera ett antal y/N frågor, omstart med en längre paus med helt svart skärm inna det kom igång., inte speciellt användarvänligt.

Sedan har det varit lite si och så med t.ex Wayland och annat, men det kanske blivit bättre ganska nyligen?

Du måste hålla isär fallen med Nvidia Optimus/AMD Switchable graphics från fallet att köra en dedicerad dGPU. Både Nvidia Optimus/AMD Switchable graphics är en shitstorm då de tyvärr förlitar sig på OEM-specifika tricks, att problemen med Nvidia oftare kommer upp är att AMD dGPU på laptop har en ännu mindre marknadsandel vs Nvidia jämfört med dGPU.

Nu är mina erfarenheter rätt "stale" här då det är ett gäng år sedan jag faktiskt testade. Men har verkligen försök använda laptops både med Nvidia och AMD iGPU+dGPU lösningar, båda sög rejält under Linux
Enda vettiga workaround här är att köra Linux via WSL2 (något Nvidia har klart bättre stöd för, där får man fullt HW-stöd även under Linux, AMD/Intel jobbar på liknande stöd men är lite beta-nivå än).

Sen är det sant att Nvidia länge släpade benen efter sig m.a.p. Wayland-stöd. Historiskt använde Nvidia rätt mycket samma binärer för Linux och Windows, med ett shim-layer i Linux för att hantera skillnader.

Även här lär det vara AI-hypen som fått Nvidia ändra sig. Idag står Linux-marknaden för långt mer av Nvidia omsättning, det samtidigt som de naturligtvis fattar att de inte (direkt) tjänar några pengar på sina pengar på drivers. Sedan ca 1 år tillbaka har Turing och senare open-source drivers och med den lanseringen löstes också de flesta Wayland-specifika problem.

Så menade "oavsett use-case". För sett till GPGPU har det tyvärr varit spel mot ett mål ända sedan Nvidia släppte CUDA. Nu har de även top-notch stöd för desktop (förutsatt att man kör dGPU-only och att man har Turing eller senare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av miljöbov:

Från samma sida:

Jag tycker att han är liiiiite vinklad mot AMD.

Han är helt underbar, han verkligen avskyr allt som har med AMD att göra

Men är inte testerna uppladdade på userbenchmark från faktiska användare som laddar upp sina resultat?

Är det en och samma person som testar som uppenbarligen hatar AMD så blir ju testerna extremt skeva.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Han är helt underbar, han verkligen avskyr allt som har med AMD att göra

Men är inte testerna uppladdade på userbenchmark från faktiska användare som laddar upp sina resultat?

Är det en och samma person som testar som uppenbarligen hatar AMD så blir ju testerna extremt skeva.

Bra fråga, det ser ut som att användare laddar ner ett benchmarking verktyg och kör det själva.

Det finns dock folk som har påpekat att vissa resultat har varit orimliga. Jag minns inte vilket exempel det var, eller var jag läste det. Men jag personligen tar den sidan med en nypa salt och tittar främst på benchmarks från populära YouTubers som Gamers Nexus eller Hardware Unboxed istället. Vill man fördjupa sig mer finns det andra resurser på internet också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miljöbov:

Bra fråga, det ser ut som att användare laddar ner ett benchmarking verktyg och kör det själva.

Det finns dock folk som har påpekat att vissa resultat har varit orimliga. Jag minns inte vilket exempel det var, eller var jag läste det. Men jag personligen tar den sidan med en nypa salt och tittar främst på benchmarks från populära YouTubers som Gamers Nexus eller Hardware Unboxed istället. Vill man fördjupa sig mer finns det andra resurser på internet också...

Monitor unboxed och Hardware unboxed följs, Gamers Nexus känns lite väl oseriös nuförtiden då han mest skapar drama känns det som.

userbenchmark totalt fyller alla toppresultat på google när man söker tyvärr och jag vet att det är missvisande, men det är ju så gemene man får fram sina testresultat och de kan också förklara AMD's låga försäljning speciellt om de läser hans fina text längs ner som är sanning med OTROLIG modifikation då dom helt klart inte har samma polering i sina drivrutiner som Nvidia (av naturliga skäl)

Tror AMD skulle vunnit en del på att ha en simpel grafikdrivrutin med lite äldre lättdrivet interface med enbart enkla inställningar att tillgå likt hur man kan installera Nvidias drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Monitor unboxed och Hardware unboxed följs, Gamers Nexus känns lite väl oseriös nuförtiden då han mest skapar drama känns det som.

userbenchmark totalt fyller alla toppresultat på google när man söker tyvärr och jag vet att det är missvisande, men det är ju så gemene man får fram sina testresultat och de kan också förklara AMD's låga försäljning speciellt om de läser hans fina text längs ner som är sanning med OTROLIG modifikation då dom helt klart inte har samma polering i sina drivrutiner som Nvidia (av naturliga skäl)

Tror AMD skulle vunnit en del på att ha en simpel grafikdrivrutin med lite äldre lättdrivet interface med enbart enkla inställningar att tillgå likt hur man kan installera Nvidias drivrutiner.

AMD gör ett bra jobb på Linux-sidan. Där är det känt att dem har stabila drivrutiner och god kompatibilitet med övrig mjukvara. Dem gör ett bättre jobb där än Nvidia. Men ett problem med AMD's open source drivrutiner är att HDMI Forum har förhindrat dem att implementera den fulla HDMI standarden, och därmed är man begränsad till att använda compression vid större upplösningar+frekvenser. Men det är inte AMD's fel egentligen, utan skärmtillverkarna som har varit sena med att inkludera DisplayPort 2.1 i deras skärmar.

Jag håller på precis att bygga en ny dator, 9070 XT inköpt. Min gamla är Nvidia. Visst finns det en viss sanning i det han säger om att YouTubers inte ofta spelar spel själva och därmed inte lär plocka upp detaljer som benchmarks inte kan mäta. Men han överdriver. Black screens kan man se från Nvidia på Linux efter att datorn vaknar från sleep, och är det bökigt att fixa det när det uppstår. Andra problem finns som uppstår p.g.a. att Nvidia själva är svåra att jobba med. Men när allt fungerar så fungerar det väldigt fint. CUDA t.ex. är *chef's kiss* i industrin. Men AMD's motsvarighet (ROCm) håller på att bli bättre än förut och sakta lösa dem besvären folk klagar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miljöbov:

AMD gör ett bra jobb på Linux-sidan. Där är det känt att dem har stabila drivrutiner och god kompatibilitet med övrig mjukvara. Dem gör ett bättre jobb där än Nvidia. Men ett problem med AMD's open source drivrutiner är att HDMI Forum har förhindrat dem att implementera den fulla HDMI standarden, och därmed är man begränsad till att använda compression vid större upplösningar+frekvenser. Men det är inte AMD's fel egentligen, utan skärmtillverkarna som har varit sena med att inkludera DP 2.1 i deras skärmar.

Jag håller på precis att bygga en ny dator, 9070 XT inköpt. Min gamla är Nvidia. Visst finns det en viss sanning i det han säger om att YouTubers inte ofta spelar spel själva och därmed inte lär plocka upp detaljer som benchmarks inte kan mäta. Men han överdriver. Black screens kan man se från Nvidia på Linux efter att datorn vaknar från sleep, och är det bökigt att fixa det när det uppstår. Andra problem finns som uppstår p.g.a. att Nvidia själva är svåra att jobba med. Men när allt fungerar så fungerar det väldigt fint. CUDA t.ex. är *chef's kiss* i industrin. Men AMD's motsvarighet (ROCm) håller på att bli bättre än förut och sakta lösa dem besvären folk klagar på.

Jag märkte det då jag försökte spela med Linux Mint ihop med mitt RTX 4070 och kan väl utan att överdriva säga att prestandan nästan halverades...

När jag körde AMD orsakade black screens av GPU accelerering i webbläsaren.

Har samma problem med min Nvidia GPU men här stjäl det bara orimliga resurser och "laggar"

AMD eller intel är väl de enda vettiga alternativet som Linuxanvändare, min laptop rullar på otroligt fint med integrerad Intel grafik ihop med Linux Mint

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jag märkte det då jag försökte spela med Linux Mint ihop med mitt RTX 4070 och kan väl utan att överdriva säga att prestandan nästan halverades...

När jag körde AMD orsakade black screens av GPU accelerering i webbläsaren.

Har samma problem med min Nvidia GPU men här stjäl det bara orimliga resurser och "laggar"

AMD eller intel är väl de enda vettiga alternativet som Linuxanvändare, min laptop rullar på otroligt fint med integrerad Intel grafik ihop med Linux Mint

Vad trevligt! Jo jag vet att Linux Mint är väldigt bra och har kört det personligen i flera år (MATE/xfce varianterna). Personligen kommer jag att prova på Kubuntu med Wayland och hela köret, man får se hur det går.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, den breda massan som inte läser reviews verkar köpa Nvidia. Har bland annat en bekant som för ca 20år sedan hade en AMD cpu som pajade av överhettning då kylaren lossnade. Sedan dess rör han inget från AMD med tång oavsett hur bra produkt AMD lyckas göra och hur dålig Nvidia/Intel än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miljöbov:

Vad trevligt! Jo jag vet att Linux Mint är väldigt bra och har kört det personligen i flera år (MATE/xfce varianterna). Personligen kommer jag att prova på Kubuntu med Wayland och hela köret, man får se hur det går.

Det var primärt spel utan native linux stöd som fick köras genom Proton som presterade väldigt dåligt.

Gjorde en ominstallation av Windows istället med hjälp av Tiny11 så har en installation utan bloatware och lokalt konto

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I slutet av Q1 hade Nvidia sålt senaste generationen kort i 60 dagar och AMD i 25 dagar.
Tro fan att Nvidia sålt fler.
Lögn -> Förbannad lögn -> Statistik.
Hade AMD sålt i lika många dagar med konstant flöde, så hade AMD sålt 800k -> 1,92m, vilket då skulle utgöra 17,3% av marknaden.
Vilket skulle vara helt i linje med Q4 2024.

Gällande drivrutiner, sluta ladda hem BETA om ni vill ha stabilitet, jag har inte haft några större problem med någon av de 3 tillverkarna. Däremot har det funnits hårdvarubekymmer på Geforce & Radeon, men ARC har skött det ypperligt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det var primärt spel utan native linux stöd som fick köras genom Proton som presterade väldigt dåligt.

Gjorde en ominstallation av Windows istället med hjälp av Tiny11 så har en installation utan bloatware och lokalt konto

Personligen kör jag Proton, och det fungerar jättebra nuförtiden. Om du får intresset att gamea på Linux igen så skulle jag rekommendera https://github.com/GloriousEggroll/proton-ge-custom/ tillsammans med gamemode. Utvecklingen går framåt där hela tiden. Kompatibilitet för diverse spel går att hitta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, Nvidia har inte haft en lyckad lansering sen RTX 3000 serien och den havererade ganska kvickt med absurda priser som följd.

Folk som fick ett Asus RTX 3080 TUF för lanseringspris på sådär 7290kr eller vad det var fick en otrolig GPU för bra pris.

Ett RX 9070 XT sådär nästan 5 år senare erbjuder som bäst 25% högre prestanda och mer VRAM för ett högre pris om man jämför med den "sista" vettiga GPU'n som lanserades i mina ögon (RTX 3080) och är inte säker men tror även ett RTX 3080 presterar bättre i titlar med stöd för ray tracing?

Ja lanseringspriserna för 3080 var vansinniga, riktig fest för scalpers, särskilt de som hade tålamod att vänta i kö för att få till lanseringspriset. Ryckte man ett då gjorde man en utmärkt deal, synd att priserna inte höll i sig.

Tvivlar verkligen på att 3080 skulle prestera bättre än 9070XT i något, vare sig raster, RT eller PT. Vore isåfall om det var något där AMD bara inte stöds eller något slags techdemo för RTX specifikt. Vad jag kan se kan 3090Ti dra jämnt eller prestera bättre än 9070XT i path tracing när det handlar om <25 fps så i princip ospelbara inställningar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Bytte du upp dig till ett 9800 XT? Det som släpptes 2003?

Skrivet av Dinkefing:

9800 XT? Du menar väl ändå 6800 XT?

Vilka krångel säger man en sak så får man säga nästa!

Oj. 7800 XT bytte jag till.
(Mitt 9800 Pro hade faktiskt bra drivrutiner på den tiden!, fungerar fint fortfarande)

Vilka krångel? får se om jag minns alla i olika versioner:
2024
VR headsetet var monokromt grönt
Gick inte spela wow för drivrutinen krashade 20-50 gånger om dagen
Gick ej aktivera Smartaccess memory
Gick inte spela upp ett enda videoformat

2025
VR headsetet var monokromt grönt, igen
VR headsetet var monokromt grönt , igen andra gången , orkar inte jiddra mer och går tillbaka till 24.9.1 som funkar.

Det här är dom som jag minns på rak arm.

Permalänk
Medlem

Det vore tråkigt om AMD/Intel slutade sälja grafikkort till konsumenter.
Nvidia är tillräckligt dominerande som det är.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narta:

Det där Sapphirekortet finns att köpa för 9990kr hos flera seriösa återförsäljare.

Och 10k är prisvärt? 🙂

Som gamle gode Borat skulle säga, NOT! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

I slutet av Q1 hade Nvidia sålt senaste generationen kort i 60 dagar och AMD i 25 dagar.
Tro fan att Nvidia sålt fler.
Lögn -> Förbannad lögn -> Statistik.
Hade AMD sålt i lika många dagar med konstant flöde, så hade AMD sålt 800k -> 1,92m, vilket då skulle utgöra 17,3% av marknaden.
Vilket skulle vara helt i linje med Q4 2024.

Gällande drivrutiner, sluta ladda hem BETA om ni vill ha stabilitet, jag har inte haft några större problem med någon av de 3 tillverkarna. Däremot har det funnits hårdvarubekymmer på Geforce & Radeon, men ARC har skött det ypperligt.

Inte riktigt så försäljningen fungerar.,. Amd hade kort tillgängliga, även om 9000 serien fick kortare tid från släpp till statistik så fanns ju tydligen inte Nvidia att köpa enligt alla personer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Inte förvånad, den breda massan som inte läser reviews verkar köpa Nvidia. Har bland annat en bekant som för ca 20år sedan hade en AMD cpu som pajade av överhettning då kylaren lossnade. Sedan dess rör han inget från AMD med tång oavsett hur bra produkt AMD lyckas göra och hur dålig Nvidia/Intel än är.

Har du rekommenderat KBT till honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte riktigt så försäljningen fungerar.,. Amd hade kort tillgängliga, även om 9000 serien fick kortare tid från släpp till statistik så fanns ju tydligen inte Nvidia att köpa enligt alla personer

Nej, det är en massa fler variabler, men det vore mer rättvisande. Alternativt kan man vänta med att dra slutsatser tills nästkommande kvartal alltså Q2, då borde logistiken ha jämnat ut sig.

Edit: ...men vi blir ju droppmatade fler produkter kontinuerligt, så sådan statistik är ändå vansklig.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du käkar ju upp deras bullshit. Av erfarenhet det senaste tre åren med både Nvidia och amd så är drivrutinerna och mjukvaran I allmänt mycket sämre hos Nvidia.

Dåliga amd drivers må ha varit en grej för 10-15 år sedan. Men idag? Knappast. Mycket stabila och en mjukvara som är väldigt bra.

Tyvärr är min egna erfarenhet (anekdot) att Nvidia fungerade perfekt, men när jag bytte till min 9070 XT så fick jag problem med att fönster fryser och behöver alt-tabba när jag har fullskärmsprogram öppna i bakgrunden.

Med det sagt är det ett litet problem och jag uppskattar definitivt AMD.

Permalänk
Medlem

Folk klagar på Nvidias priser och sen köper de Nvidias kort ändå.

Jag köpte ett 7900 XTX dels i ren protest men även för stödet av DisplayPort 2.1 (och 50% mer VRAM) mot för Nvidia som låg kvar på 1.4a för att tjäna några kronor extra per sålt kort... giriga Nvidia. Hade jag köpt ett 4080 istället så hade jag behövt byta grafikkort igen när jag byter skärm.

Är mycket nöjd med kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har du rekommenderat KBT till honom?

Nej, hopplöst fall det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Folk klagar på Nvidias priser och sen köper de Nvidias kort ändå.

Jag köpte ett 7900 XTX dels i ren protest men även för stödet av DisplayPort 2.1 (och 50% mer VRAM) mot för Nvidia som låg kvar på 1.4a för att tjäna några kronor extra per sålt kort... giriga Nvidia. Hade jag köpt ett 4080 istället så hade jag behövt byta grafikkort igen när jag byter skärm.

Är mycket nöjd med kortet.

Håller med dig

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tyvärr är min egna erfarenhet (anekdot) att Nvidia fungerade perfekt, men när jag bytte till min 9070 XT så fick jag problem med att fönster fryser och behöver alt-tabba när jag har fullskärmsprogram öppna i bakgrunden.

Med det sagt är det ett litet problem och jag uppskattar definitivt AMD.

Jag behövde köra DDU i safe mode 2 ggr när jag bytte från 2060 till 7900xt. Fanns något Nvidia kvar även vid andra försöket. Sedan dess har det varit stabilt. Det verkar vara rätt stökigt att byta mellan gpu tillverkarna nu mer än förut. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

DLAA

Även om man inte gillar DLSS/FSR är DLAA en väldigt stark säljpunkt. Nvidias förinställningar är riktigt bra numera med, utifrån din upplösning/cpu/gpu/minne väljs grafikinställningar med ett klick... Och det fungerar. För Nvidia har manuellt gjort profilerna för hög FPS och bra grafik med kompromisser som gamers gör för prestanda

I överlag måste AMD kort vara signifikant billigare än Nvidia kort då AMD inte erbjuder ett helhetspaket för användare och fortfarande saknar grundläggande stöd för funktioner som Nvidia finslipat färdigt. Plus kraftfulla verktyg som Nvidia Inspector saknas för AMD, då AMD avrättade sin tredjepartslösning runt Crimson drivrutinerna.

Marknaden röstar med plånboken, bittra fanboys på forum är en fjärt i statistiken.