Permalänk
Medlem

Ja pimax har alltid jobbat så därför bigscreen höll beyond 2 hemlig.

Asfäriska linser i sig har inte större problem med distortioner det är i stort bara vikten som är negativ. Ljustappet är kännbart. Det är som att säga att hdr inte behövs heller går bra med gammal nernött plasma med begränsad ljusstyrka också så länge du mörklägger. Blir inte mycket till hdr har du stereo3d glasögon med aktiv 3d kan du enkelt simulera effekten.

Gillar Halo lösningen i de headset jag haft :). Nackdelen med beyond 2s lösning är att det blir fort svettigt vad det verkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Beräknad ankomst på onsdag. Ska bli spännande hoppas de fått ut lite mjukvaruuppdateringar på sistone. Inte riktigt hittat vart nyheter släpps.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Beräknad ankomst på onsdag. Ska bli spännande hoppas de fått ut lite mjukvaruuppdateringar på sistone. Inte riktigt hittat vart nyheter släpps.

Nice, ska bli intressant med rapport!
Hoppas passformen funkar tex...

Skrivet av oqvist:

Asfäriska linser i sig har inte större problem med distortioner det är i stort bara vikten som är negativ.

Vet inte, känns som distorion är någon man hör nämnas ganska ofta för asfäriska tycker jag? (men jo, vikten är väl stora grejen - speciellt så långt fram)

Skrivet av oqvist:

Ljustappet är kännbart. Det är som att säga att hdr inte behövs heller går bra med gammal nernött plasma med begränsad ljusstyrka också så länge du mörklägger. Blir inte mycket till hdr

Håller med att det är ett problem men gissar det kommer byggas bort framöver med ljusstarkare paneler. (plus bättre optik)

Skrivet av oqvist:

Gillar Halo lösningen i de headset jag haft :). Nackdelen med beyond 2s lösning är att det blir fort svettigt vad det verkar.

Jo, det är ju fördelen med att Beyond 2 också får möjlighet till halo: då byter man till ett helt annat mycket följsammare cover som inte trycker mot ansiktet. Hoppas verkligen de kan få till en bra halo-lösning!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Den kom redan idag. Faktiskt 0.0 problem få igång det. Nu uppdaterar jag och brickar den! Mina iq celler räckte med näppe till för att lista ut hur man skulle fästa huvudbandet. Inget under av komfort men bör väl fungera känns det som. Sitter stadigt på skallen.

justeringen på styrkan för linserna var satt 100 % fel var helt otroligt blurrigt men justeringarna fungerar bevisligen. Den där ringen med distortion i ytterkanterna var rätt klar hoppas verkligen nya distortionsprofilerna gör under där. Gällande fitt svårt att säga men jag får det inte bättre genom att hålla det i handen iaf så bör nog fungera. Hade gärna kommit närmare linserna känns inte som ögonlocken tar får se när jag får vropticians de ska komma på torsdag.

Färgerna var wow på 1 nanosekund. Sjukt mycket bättre än quest 3 och varjo aero.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fått in senaste firmware.

Har en bit kvar till det perfekta headsetet. Vill nog ha slutna lurar då fläktarna låter en del tänkte dock inte på dem när jag körde pinball fx vr 2.

Standard distortionsprofilen är hemsk. Gjorde en riktigt nervös. Förstår de som haft problem om de vart tvungen leva med den. Testat en för västerländska ansikten och de gjorde faktiskt underverk. Finns många till att testa.

Även testat film riktigt snabbt och ja den levererar redan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Inte lätt hitta tid att testa men panelerna är verkligen en stjärna. Milsvid bättre än något jag testat tidigare i bildkvalitet, färger, kontrast bara default har inte försökt justera något och faktiskt jag har inte sett röken av sde ännu. Detta är en sån fröjd! Jag ska inte ha några fler headset med screendoor.

Optiken är åh andra sidan snarare åt andra hållet. Är väl bara pimax 5k+ kanske jag rankar lägre. Inte för att jag är något fan av fresnelringarna på vive och rift på något vis men måste ge dem de är lite bättre på skärpa över hela fov:n. Har inte riktigt haft tid att testa meka med fler distortionsprofiler men att det är blurrigt längst ut verkar va något som man får leva med iaf. Kan absolut ha fel. Sen är sweetspoten extremt liten som förväntat med så lite yta att jobba med.

Fiten är som sagt lite klurig. Den vilar ju inte på ansiktet som klassiska headset så att få på dem på exakt samma sätt varje gång är svårt. Sen så diopterjusteringarna är lätt att rubba så blir att man försöka pilla dit skärpan där vid varje montering. Vet inte om mina vr opticians hjälpte något riktigt önskar de iaf kunde visa vilka värden man har på dioptern men det bästa vore ju kunna låsa dem. Fast hur man får på fitten verkar påverka vilka diopterinställningar som fungerar bäst så jag vet inte kanske måste va så här.

Den där känslan att få den optimala fitten kan va påfrestande för den mentala även om bilden kan va okay även om man är på 95 %... Men det blir rätt fort blurrigt som sagt när man går utanför det optimala och det är små marginaler det spelas med. Flip up funktionen gillas skarpt dock. Hade liksom förväntat mig att kunna läsa text men det är fortfarande rätt svårt även om videos etc ser förvånansvärt skarpt ut ofta relativt hur blurrig liten text är men jag har inte riktigt luskat ut vad jag kör för supersampling ännu...

FOV i sig hade det vart skarpt ända ut skulle jag säga det är mer än tillräckligt. Nu hade man nog önskat skärpa lite längre ut men ingen katastrof fungerar utmärkt för flyg och film för en som använt quest 3 och varjo aero den senaste tiden. Känns inte för mycket periskop för egen del.

Hur som man önskar ju alltid det perfekta men det är betydligt bättre än något jag haft tidigare så man ska väl inte klaga för mycket.

Framtida uppdatering lär va de här panelerna eller liknande i fullsize format. Tänker mig det blir mycket lättare med optiken och sweetspot då för att verkligen få max ur panelerna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera black hawk down dokumentären på netflix. Eller naturligtvis Ridley scotts film i fråga. Helt galet intensivt. Tycker headsetet har bevisat sig nu. Prio 1 var bild bra nog för hemmabio utan sde och det är förbockat. Fixar ett headset det så fixar det väl nästan allt egentligen skulle jag tippa.

Filmupplevelsen är bättre än min 51" C2 oled som inte haft några problem alls konkurrera ut tidigare vr headsets. Bildkvaliten är faktiskt inte långt efter man är nyfiken hur nära det kommer med perfekt optik. Som bekant finns det en hel del glare så undertexter bör undvikas.

Med mina ether c flow så gör sig inte fläktarna påminda alls men med öppna lurar lär du höra dem rätt tydligt så helt klart lurar med bra isolation vill du ha med denna då fläktarna inte är tysta.

Kommer behålla huvudbandet av den anledningen minimal footprint för att störa användning av nackstöd eller fullsize hörlurar. Stabilt nog för sittande och ser inga direkta problem för min version av roomscale heller. Borde nog gå att köra beatsaber stående också även om det inte är lika stabilt som fullstora headset som fäster mot hela ansiktet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

hmm första problemet. Lyckas inte få valve index kontrollerna parade för steamvr tror inte man har något headset? Headsetet i sig fungerar dock och det syns i ikonen som anslutet. kopplar jag dem via usb så fungerar de men inte trådlöst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Läste inte manualen följer med en usb dongle du behöver använda. Testade nu med supersampling i VR. Har kört 100 % vilket är 3500 i steamvr tidigare. . 200 % och grafikminnet verkar inte räcka till på mitt 5080. 150 % så fick jag köra Half Life Alyx. Fallout 4 startade med högre värden så det finns väl kanske en vits med 4090 här. Kan inte klaga på skärpan i 150 % Kan till synes köra max inställningar i Alyx även om de varnar för lågt grafikminne och det ser sjukt bra ut. Med bättre optik hade man velat säga helt perfekt. Framtiden är ljus för VR helt klart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

1.07 ute nu. Testade standard distortionsprofilen i custom gui 1.0 och den är ungefär så bra som de bästa jag testat. Kanske inte blir så mycket bättre nu. Fortsatt inga direkta problem med krascher.

Det är lite för mycket parametrar att pilla med men det är måhända tvunget. För min del går det rätt fort nu att få till acceptabel sweetspot. Får ibland snurra på diopterrattarna men bara blunda med ena ögat i taget så går det rätt fort hitta skärpan. Ändrar du ipd så behöver du snurra på dem också känns det som verkar påverka varann.

Fortsatt inga möjligheter justera ljusstyrkan med sboys3 drivrutiner men den är som tur nog okay som default.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Idag kom ett heureka moment. Började uppleva att känslan i meganexen är lite som när man tittar på en mobil för nära. Jag har ju gubbögon så de är för hårda för att ställa om för att se på riktigt nära håll med glasögon. Meganexen ska dock ha 1 meters fokalavstånd iaf vilket borde va tillräckligt även om det vart bättre med mer. Testade utan mina korrigeringslinser och oj vad mycket bättre upplevelse det blev. Ändrade inte ens diopterinställningarna... Bara fälla ner klaffen och en omedelbar skillnad till det bättre.

Vet inte om linserna är felslipade eller något.

Skulle kanske ha bett om att anpassa dem efter 1 meters fokalavstånd för terminalglasögon när jag gjorde synundersökningen för bättre resultat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bra upptäckt! Kanske rimligt att använda diopterfunktionaliteten istället för att krångla med korrektion med både linser och diopter?
(beror ju på vilket synfel man har då...)

1 meters fokalavstånd på meganexen? Låter inte det väldigt nära?
Måste kännas lite konstigt i flygsim o bilsim om ögonen ska fokusera ca en meter ifrån en, medan man tittar på något i simmen som kanske är en kilometer bort...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra upptäckt! Kanske rimligt att använda diopterfunktionaliteten istället för att krångla med korrektion med både linser och diopter?
(beror ju på vilket synfel man har då...)

1 meters fokalavstånd på meganexen? Låter inte det väldigt nära?
Måste kännas lite konstigt i flygsim o bilsim om ögonen ska fokusera ca en meter ifrån en, medan man tittar på något i simmen som kanske är en kilometer bort...

En del verkar ha 1 meter andra 2 meter. Har inte funderat på det så mycket 3dn känns typ samma som med varjon iaf. Vet inte vad den har för avstånd.

Av någon anledning får jag till allting bättre utan. Skruvade lite på diopters och det blev än skarpare. Får göra nytt försök med linserna i morgon nu försöker jag få till det där med att göra mkvs av blurays. Tror inte det är något fel på dem de fungerar som förväntat när jag testar dem för sig

Jag har ju brytningsfel så i teorin borde det va mer komfortabelt med korrigering. Fast jag har alltid kunnat köra utan i andra headsets har bara vart blurrigare har inte upplevt några direkta problem i övrigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Laddade hem makemkv och konverterade oblivion bluray var bara tuta och köra. Herrejösses vilken skillnad det blev jämfört med prime videos streaming som ändå såg rätt bra ut. Mörka scener såg inte sönderkomprimerade ut på den men mer detaljer i bluray varianten helt klar och ännu en ny nivå av aldrig skådad skärpa. Nästan lika för bra skärpa ibland man ser allt ner i pordetalj wow.

Jag tycker mig få exakt samma bildkvalitet om inte bättre än min lg c2 men i projektorformat som gör stor skillnad för upplevelsen. Helt galet. Såg senaste mission impossible på bio förra veckan och bildkvalitetsmässigt är den inte nära det jag har här.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nytt test med vr opticians linserna. Använde sweclockers som test försök att få text skarpt. Var helt säker på att jag knarkat och skulle uppfatta vr opticians som bättre men nej. Diopterjusteringarna fungerar prima får ratta rejält mellan med och utan men hur jag än rattar så tycker jag skärpan överlag är bättre utan. Möjligt att linserna introducerar mer glare möjligen förutom då att jag kanske har en sweetspot några mikrometer längre från ögat.

Har brytningsfel men lär va lindrigt sådant. Har aldrig riktigt upplevt som något obehag att inte använda glasögon.

Ny drivrutin ute. Känns som man bör avvakta och inte fixa något som inte är trasigt men 72 hz läge kan ju va bra både för film och få saker och ting lite mer lättdrivet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x