Permalänk

Köpråd bärbar med 4070

Hej! Måste sälja min burk och gå från min battlestation till en bärbar då jag flyttar ihop med min flickvän och vi har inte riktigt plats med ett datorbord.

Spelar inga riktigt krävande spel dagligen men vill ha en bärbar som man ändå kan ha något år framöver. Kanske spela lite Elden Ring eller om det släpps något nytt, fräsigt lir.

Har tittat på dessa två:
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/MSI-Pulse-15-156-RTX-407...

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-LoQ-156-RTX-4070-...

Hittar inte så många reviews på den översta vilket är lite oroväckande. Skilljer 1000kr mellan dom men hört bättre om Lenovon generellt. Är det ens värt med QHD och 240hz på en sådan liten skärm? Föredrar också när datorn ser mindre "hacker/gamer-esque" ut.
Hur hade ni gjort?

Permalänk

värt att tänka på när du går från "Battle station" till laptop.

räkna inte med samma prestanda från en laptops 4070 som med ett grafikkort i en normalstor dator.

anledning:

1. Kommer gå betydligt varmare throttle temps innom ~1 min i tyngre spel på cpu och/eller gpu är inte ovanligt pga att kylningen som egentligen krävs inte finns plats för.

2. grafikkortet i laptops är generellt effektbegränsade för att öka batteritid och sänka kravet på kylning.

tror 4070 i laptops brukar generellt va begränsade till typ 100-150W nånstans lite olika beroende på modell och tillverkare medans ett fullstort 4070 för stationärt ligger nånstans på 200-300+W

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad sitter i den datorn som du har idag?

Permalänk

Tackar för svaren, uppskattas jättemycket!

Det tar ifrån mig är en tanke om att kylning i burkarna är viktigt då, låter det som. För då skulle det gå att släppa upp lite. Jag förstår att jag inte kan räkna med samma prestanda men som det är just nu så är jag okej med det, är nödvändigtvis inte en permanent lösning men helt klart en lösning för 1-2år framåt.

I min nuvarande sitter det ett 2070s samt en ryzen 3600x, 16gb ram etc etc.

Vilken ser mest intressant ut för er del av dom två? Eller finns det något annat alternativ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om bra skick är det där ett jättebra köp.

Permalänk
Skrivet av noahsjoberg:

Tackar för svaren, uppskattas jättemycket!

Det tar ifrån mig är en tanke om att kylning i burkarna är viktigt då, låter det som. För då skulle det gå att släppa upp lite. Jag förstår att jag inte kan räkna med samma prestanda men som det är just nu så är jag okej med det, är nödvändigtvis inte en permanent lösning men helt klart en lösning för 1-2år framåt.

I min nuvarande sitter det ett 2070s samt en ryzen 3600x, 16gb ram etc etc.

Vilken ser mest intressant ut för er del av dom två? Eller finns det något annat alternativ?

Lenovon har 115W TGP limit medans MSI har 140W så iaf i teorin så bör msi laptopen ha ~18% mer kapasitet att kunna sträcka på benen såvida kylningen faktiskt räcker till för de extra ~25W värme dvs.

sen är väl 13700h en något kraftfullare cpu men ganska marginell skillnad.

så iaf för mig ser MSI datorn ut att iaf teoretiskt ha mer potential.

men bägge kommer högst troligt prestera iaf minst likvärdigt din stationära potentiellt bättre.

även lapotp versionen av 4070 väl ha iaf en ~20-30% mer beräkningskraft.

och troligen iaf minst samma men eventuellt mer beräkningskraft även i bägge cpuerna.

Visa signatur

Permalänk

Intressant! Frågade direkt. Stort tack för tips!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Lenovon har 115W TGP limit medans MSI har 140W så iaf i teorin så bör msi laptopen ha ~18% mer kapasitet att kunna sträcka på benen såvida kylningen faktiskt räcker till för de extra ~25W värme dvs.

sen är väl 13700h en något kraftfullare cpu men ganska marginell skillnad.

så iaf för mig ser MSI datorn ut att iaf teoretiskt ha mer potential.

men bägge kommer högst troligt prestera iaf minst likvärdigt din stationära potentiellt bättre.

även lapotp versionen av 4070 väl ha iaf en ~20-30% mer beräkningskraft.

och troligen iaf minst samma men eventuellt mer beräkningskraft även i bägge cpuerna.

Uppskattar tiden & engagemanget för att förklara! Tack!
Om det är bättre och hyffsat likvärdigt skulle jag i mitt fall med föredra att den går lite kallare, tystare. Men det verkar inte vara någon revolutionerande skillnad på dom, har hört att lenovon ska gå relativt tyst. Men det låter som att jag ska få ut nog effekt ut av båda laptopsen för att tillgodose mina gamingbehov!

Någon av er som har erfarenhet om QHD på en liten skärm? Märker man av det?

Permalänk
Avstängd

Jag har kört en del laptop genom åren, Lenovo Legion är de jag kan rekommendera, speciellt med QHD-skärmarna, riktigt smaskens.
Räkna med gnäll från flickvännen när du ska spela, fläktarna på en gaming laptop är aldrig roliga. Prestandan är också märkbart sämre mot desktop även om GPUn heter likadant.

Googla typ 4070 vs 4070 laptop så får du se.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av noahsjoberg:

Om det är bättre och hyffsat likvärdigt skulle jag i mitt fall med föredra att den går lite kallare, tystare. Men det verkar inte vara någon revolutionerande skillnad på dom, har hört att lenovon ska gå relativt tyst. Men det låter som att jag ska få ut nog effekt ut av båda laptopsen för att tillgodose mina gamingbehov!

Jättetrevligt till allt utom spel. Trevligt i spel om datorn orkar driva det.

Permalänk
Skrivet av noahsjoberg:

nej skillnaden mellan dem är troligen inte gigantisk.

men vilken som går svalast/tystast går inte direkt säga utan att jämföra dem sida vid sida.

visst lenovon är mer nedstrypt men kan mycket väl också ha en mindre kylare vilket medför att fläktarna behöver flytta mer luft för att flytta bort lika mycket värme.

generellt på laptops för att inte allt i den ska värmethrottla konstant får man räkna med att den potentiellt låter som en hårfön vid tung last.

så hörselskydd är att rekomendera vid längre sessioner oavsett vilken du köper för både dig och din flickvän för har aldrig stött på en laptop som jag skulle kalla för tyst när man kör ett tyngre belastande spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noahsjoberg:

Intressant! Frågade direkt. Stort tack för tips!

Är 3080 bättre/likvärdigt med 4070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bforest:

Är 3080 bättre/likvärdigt med 4070?

Laptop:
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-4070-Laptop-...

Stationär:
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-4070-vs-Nvid...