Permalänk
Medlem

Jag körde in Ubuntu-varianten av Asahi på min Macbook Pro 13 tums med 16GB RAM.

Allt fungerade förvånansvärt bra typ bara Chrome som inte fungerade så fick köra Chromium.

Men sen efter några veckor hängde sig datorn. Segade först ihop och till slut hängde sig hela systemet med fläkten på max och blev varm.
Läste på reddit om folk som hade samma problem med just Ubuntu asahi men att fedora var stabilare. Så tänkte vänta tills det stöds officiellt av Ubuntu eller Debian.

Så nu kör jag Macos och med brew så man kan ju installera de flesta linuxpaket ändå

Permalänk
Medlem

Ett av problemen med Asahi har varit Firefox som glupskt slukat ramminne när man haft många flikar öppna - det har blivit bättre sedan Firefox gjort en native aarch64-version (tidigare tror jag det emulerades)

Annars tycker jag Ubuntu fungerat bra

För att testa gränserna lite kör jag nu tripple-boot med Fedora-remix (42), Ubuntu (25.04) och MacOS - med fungerande kryptering på både Fedora och Ubuntu.

Eftersom jag gjorde Ubuntu-krypteringen idag vill jag lägga till några mer korrekta kommandon - man börjar med att installera cryptsetup på Ubuntu med "sudo apt install cryptsetup" och använder sedan samma usb-minne som till Fedora där du kan fjärrinlogga via SSH.

Guiden för Ubuntu på förra sedan stämmer sedan fram tills det sista steget.

Istället för

grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

skriver man:

sudo update-grub sudo update-initramfs -u exit reboot

Så hoppar det igång direkt efter reboot

Permalänk
Medlem

Hur gör man för extern skärm? Funkar det ännu?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur gör man för extern skärm? Funkar det ännu?

Nej, det är inte på plats än, och det är tyvärr antagligen även en bra bit bort.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."