Söker Billig Projektor. (Amazon)

Permalänk

Söker Billig Projektor. (Amazon)

Hej. Söker en billig projektor till sonens sovrum. Amazon har ju en del billigare. Någon som har någon dem kan rekommenderar? (Inte över 1500kr) Den kommer sitta i en källare med begränsat ljusinsläpp.
Tacksam för alla tips.

Förtydligande:
Nä jag är medveten om att dessa pengarna inte är något att hänga i julgranen. Och vet att man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av xc:

Kan inte säga att jag gått igenom alla. Men många finns inte att köpa på svenska Amazon i alla fall. Tack för tipset

Permalänk

Dessa billiga kinesiumprojektorer brukar sällan va speciellt ljusstarka och kräva i princip kolsvart i rummet för att ge en någorlunda ok bild.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Dessa billiga kinesiumprojektorer brukar sällan va speciellt ljusstarka och kräva i princip kolsvart i rummet för att ge en någorlunda ok bild.

Den ska vara i en källare så lite ljusinsläpp.

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket projektor man får för 1500.
Killgissar att det är 95% chans att alla dem är mer gimmick än nåt som faktiskt är användbart i längden.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Det är inte mycket projektor man får för 1500.
Killgissar att det är 95% chans att alla dem är mer gimmick än nåt som faktiskt är användbart i längden.

Nä jag förstår också att man inte får mycket projektor för 1500kr. Jag har själv haft "riktiga" projektorer dem senaste 15 åren. Såldes dock för annat projekt för 2 år sedan.
Men nu va ju inte det min fråga.

Det kanske fanns någon som chansat att köpa en och hade lite tips.
Och inte kritik på att man inte får någon vettig projektor för den pengen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna till min 5 åring.
Funkar förvånansvärt bra. Hon tittar netflix och lite annat.
Hon älskar när vi tar fram den och lyxar till det och ligger i hennes säng och kollar film i taket innan hon ska sova.

Jag tar även ut den till jacuzzin ibland och kollar sport på planket.

10/10 poäng.

Miniprojektor

Permalänk
Medlem

Varför inte spara och köpa nått bättre än att köpa något skit nu som ändå inte blir användbart?
Sa det till min vän tidigare också. Den projektorn tror jag han har använt en gång..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Skrivet av mattera:

Jag köpte denna till min 5 åring.
Funkar förvånansvärt bra. Hon tittar netflix och lite annat.
Hon älskar när vi tar fram den och lyxar till det och ligger i hennes säng och kollar film i taket innan hon ska sova.

Jag tar även ut den till jacuzzin ibland och kollar sport på planket.

10/10 poäng.

Miniprojektor

Tack för tipset

Skrivet av NoNamesWayne:

Varför inte spara och köpa nått bättre än att köpa något skit nu som ändå inte blir användbart?
Sa det till min vän tidigare också. Den projektorn tror jag han har använt en gång..

Därför!
Som jag skrev det är till min son i hans rum. Finns absolut ingen anledningen att lägga ner en massa pengar på något som kanske bara kommer användas sporadiskt. Men kanske kan vara trevligt att plocka fram.

Hade det varit till mig och för film/ tv och spel så är det klart man lägger lite mer pengar.
Antar att din vän inte är ungdom/ barn?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en projektor för typ 1500 kr på Wish för några år sen. Den var rätt skapligt i ett mörkt rum. Fläkten lät en del men det fick man stå ut med för det priset.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Jag köpte en projektor för typ 1500 kr på Wish för några år sen. Den var rätt skapligt i ett mörkt rum. Fläkten lät en del men det fick man stå ut med för det priset.

Ja det förstår jag. Man vet att man köper en Fiat och inte en porsche.
Då förväntar man ju sig inte heller en porsche.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Ja det förstår jag. Man vet att man köper en Fiat och inte en porsche.
Då förväntar man ju sig inte heller en porsche.

Jag tyckte den var värd pengarna för det priset. Har du hittat någon på Amazon som du tänker på?

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Jag tyckte den var värd pengarna för det priset. Har du hittat någon på Amazon som du tänker på?

Blir väl en billigare med ok betyg tänker jag.
Blir att beställa en till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Blir väl en billigare med ok betyg tänker jag.
Blir att beställa en till helgen.

Den här hade bra recensioner. Bara 900 kr: https://www.amazon.se/YOTON-Y6-Navigeringsgr%C3%A4nssnitt-Vid...
Kanske i billigaste laget?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Pruttmuff:

Den här hade bra recensioner. Bara 900 kr: https://www.amazon.se/YOTON-Y6-Navigeringsgr%C3%A4nssnitt-Vid...

18000 lumen eller ej, man verkar få en rimlig projektor för en tusenlapp. Kanske bara köper en sådan istället för att installera tv:n i barnens rum. Det enda jag själv skulle fundera över vore hur lätt det skulle vara att öppna upp och byta fläkten mot en vettig. Säkerligen är de limmade, har udda kontakter, eller något annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

18000 lumen eller ej, man verkar få en rimlig projektor för en tusenlapp. Kanske bara köper en sådan istället för att installera tv:n i barnens rum. Det enda jag själv skulle fundera över vore hur lätt det skulle vara att öppna upp och byta fläkten mot en vettig. Säkerligen är de limmade, har udda kontakter, eller något annat trams.

Man vänjer sig vid fläktljudet, det gjorde jag. Det susar, men man tänker inte på det efter en stund. Men det kanske går att skruva isär den om man vill. Kan tänka mig att det är vanliga stjärnskruv.

Edit: Du kan ju skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Amazon har väl 30 dagars öppet köp? Jag brukar skicka tillbaka saker ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Det finns även en 200 kr rabattkupong som man kan aktivera på denna, vet inte om det bara syns för Prime-medlemmar eller ej däremot

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Det finns även en 200 kr rabattkupong som man kan aktivera på denna, vet inte om det bara syns för Prime-medlemmar eller ej däremot

Nej jag såg också rabattkupongen på 200 kr nu. Jag är inte Prime-medlem. Kanske vore nåt för ts då.

Permalänk
Medlem

Och glöm ej att alla dom billigare har 720o eller i bästa fall 1080p trots att dom säger 4k. Men man kan absolut använda en billigare projektor i ett riktigt mörkt rum. Duger för yngre personer.

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Den verkar vettig den med. Bra recensioner. Du får berätta sen vad du tyckte om den, när du fått den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Nä jag förstår också att man inte får mycket projektor för 1500kr. Jag har själv haft "riktiga" projektorer dem senaste 15 åren. Såldes dock för annat projekt för 2 år sedan.
Men nu va ju inte det min fråga.

Det kanske fanns någon som chansat att köpa en och hade lite tips.
Och inte kritik på att man inte får någon vettig projektor för den pengen.

Jag får ändra min killgissning! Efter att ha kollat runt lite på de som länkats här så verkar det hänt en hel del på budget marknaden de senaste åren. Vissa av de där ser ju ändå helt ok ut!

Då du inte skrivit något i OP om dina egna erfarenheter med projektorer så hade jag ingen möjlighet ta hänsyn till det. Mitt inlägg var endast menat som en heads up, då för nåra år sen så var billiga miniprojektorer riktigt usla, ljussvaga och ofta med upplösningar under 720p.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Den verkar vettig den med. Bra recensioner. Du får berätta sen vad du tyckte om den, när du fått den.

Det kommer jag absolut göra

Skrivet av n0kturnal:

Jag får ändra min killgissning! Efter att ha kollat runt lite på de som länkats här så verkar det hänt en hel del på budget marknaden de senaste åren. Vissa av de där ser ju ändå helt ok ut!

Då du inte skrivit något i OP om dina egna erfarenheter med projektorer så hade jag ingen möjlighet ta hänsyn till det. Mitt inlägg var endast menat som en heads up, då för nåra år sen så var billiga miniprojektorer riktigt usla, ljussvaga och ofta med upplösningar under 720p.

Ja det är ju inte en +15000kr projektor. Och förväntar inte det heller.
Men till ändamålet säkert tillräckligt

Permalänk
Bildexpert 📺

Som så ofta med den här frågan. Ingen projektor av sorten är bra i någon betydelse av att kunna jämföras med vad man normalt avser med en projektor. De kommer leverera en bild på väggen som går att använda så länge omständigheterna är gynnsamma och förväntan är lågt ställd. Vilket det ofta är med en projektor som barnen ska ha.

Därför är det delvis halvt meningslöst att diskutera prestanda. Dels är det inte bra produkter i den mening man tänker på med projektorer. Dels är det tretton på dussinet-situationen. Man kan inte få information av vilken som är "bäst" eller liknande annat än att hoppas någon satt sig ned och jämfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Återkom hur den funkade sen!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Pruttmuff:

Man vänjer sig vid fläktljudet, det gjorde jag. Det susar, men man tänker inte på det efter en stund. Men det kanske går att skruva isär den om man vill. Kan tänka mig att det är vanliga stjärnskruv.

Edit: Du kan ju skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Amazon har väl 30 dagars öppet köp? Jag brukar skicka tillbaka saker ibland.

Sant, och dessutom är barnen unga nog att inte notera och gubbgnälla om fläktljudet. Det vore däremot roligt att plocka isär och vara min egen MacGyver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Skrivet av HollowCrave:

Det kommer jag absolut göra

Hur har det gått? har ni beställt och fått era projektorer?

Edit: Jag funderar själv på att köpa en billig projektor när min TV från 2014 går sönder.

Edit2: Jag köpte denna nu med 200 kr rabattkupong: https://www.amazon.se/YOTON-Y6-Navigeringsgr%C3%A4nssnitt-Vid...

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Hur har det gått? har ni beställt och fått era projektorer?

Edit: Jag funderar själv på att köpa en billig projektor när min TV från 2014 går sönder.

Edit2: Jag köpte denna nu med 200 kr rabattkupong: https://www.amazon.se/YOTON-Y6-Navigeringsgr%C3%A4nssnitt-Vid...

Jo jag har beställt och fått projektorn. Kommer dock ej hinna testa den innan mitten av Juli.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att få ta del av era upplevelser med dessa "låg budget" projjar, det kanske visar sig att det är ett gångbart alternativ ändå 👍