Experter: Sverige farligt beroende av teknikjättarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Angående bankkort så är det inte speciellt länge sedan som Visa och Mastercard inte fungerade i Danmark utan man behövde kontanter eller danskt bankkort för att kunna betala, det var inte speciellt smidigt för turister/dagsturister.
Om betallösningar idag kan ta emot google pay, apple pay eller samsung pay så bör Svenska och europeiska banker kunna införa en liknande tjänst både med och utan fysiskt kort.
Jag vill gärna betala med med mobiltelefonen istället för kort men vill inte använda google pay, apple pay, samsung pay, det finns ett fåtal butiker som erbjuder att betala med swish där lösningen skiljer sig från butik till butik men det kräver att både swish och bankid fungerar samtidigt.
Jag har svårt att se skillnad på om den digitala insamlingen är från Kina, USA osv, det är lika illa oavsett.
Bilar borde inte samla in den informationen och framförallt inte dela den.

Handlar inte om informations insamling utan att de har möjlighet att fysiskt kontrollera bilen..stänga av den helt enkelt. Inte så längesen det framkom att Kina planterat backdoors i stora växelriktare till solpaneler..

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Med fler och fler system webbaserade så är klienten det minsta problemet, snarare då som artikeln säger system vi gjort oss beroende av och att vi petat upp våra servrar i moln kontrollerade av usa.

Exakt det som är problemet. Inte vilket OS som körs på en lokal klient.
Att så många företag har en cloud-strategi är det stora problemet. Skulle AWS/Google Cloud/MS Azure kapa tillgången till kundernas servrar stängs otroliga mängder tjänster ner.
Cloud är en extrem riskfaktor, dessutom i många fall väldigt mycket dyrare än on-prem lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_g2000:

Exakt det som är problemet. Inte vilket OS som körs på en lokal klient.
Att så många företag har en cloud-strategi är det stora problemet. Skulle AWS/Google Cloud/MS Azure kapa tillgången till kundernas servrar stängs otroliga mängder tjänster ner.
Cloud är en extrem riskfaktor, dessutom i många fall väldigt mycket dyrare än on-prem lösningar.

Mycket smidigare än on prem dock. Det ligger en hel del kunskap bakom som du inte behöver betala lön till. Om IT-infrastruktur inte är en central del av företagsstrategin går det nog bra att outsourcea det

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Excel är världen bästa systemstöd!

Ganska skrämmande vad få seriösa alternativ det finns till Excel.

Och nej, LibreOffice är _inte_ ett seriöst alternativ.

LibreOffice kan inte ens hantera min fakturering till konsultfirman korrekt.

"Korrekt" betyder i ditt fall alltså "Som Microsoft Excel" eller vad då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Korrekt" betyder i ditt fall alltså "Som Microsoft Excel" eller vad då?

Exakt så!

Det är lite svårt att blunda för att MS Office är branschstandard inom dokumenthantering.

Privat försöker jag använda öppna standarder så långt som möjligt, tyvärr är det inte jag som bestämmer på varken konsultfirman eller mitt nuvarande uppdrag.

Ang. beroenden till Microsoft, så borde vi börja spreta emot redan i grundskolan.

Ang. Excel, så har jag sökt med ljus och lykta efter något motsvarande program som enkelt kan hantera kalkylark med 10 miljoner rader.

Prestandan i Excel känns bitvis som att sitta med en 486:a från tidigt 90-tal.

Permalänk
Avstängd

Staten borde ha räddat Facit, Data-Saab och Luxor – då hade vi varit självständiga. Tyskland försöker bryta sig loss från Microsoft-beroendet. I Sverige går vi bara lydigt i husses strypkoppel.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Avstängd

Facit var under 1950- och 1960-talet Sveriges största industriföretag. Företaget blev känt över hela världen för sina mekaniska räknemaskiner, men klarade inte övergången till den nya elektroniska tekniken. När billiga elektroniska miniräknare började massproduceras i Japan i början av 1970-talet blev Facits produkter snabbt föråldrade. Trots försök att digitalisera sin produktlinje förlorade företaget konkurrenskraft och lades till slut ned efter uppköp av Electrolux.

Ett liknande öde mötte Ericsson inom mobiltelefonisektorn. Företaget var tidigt ute med avancerade mobila koncept och hade i början av 2000-talet en surfplattelignande produkt – före iPadens lansering – men den nådde aldrig marknaden. Ericsson valde också att förlita sig på operativsystemet Symbian, som visade sig vara svårt att anpassa till den snabbt växande smartphoneutvecklingen. Hade Ericsson påbörjat utvecklingen av ett eget mobiloperativsystem redan 2004, är det inte otänkbart att Sverige kunde ha blivit ett teknikledande land även på det området.

Vi hade en generation som blev fostrade till programmerare tack vare hemdator vågen på 1980 talet, se på produkter som skype, mysql och m fl

Skrivet av Yxan:

Sverige, 25 år sedan, Ericsson sparkar mängder av svenska ingenjörer och ersätter dem med billiga indier, dessa ingenjörer anställs direkt av Huawei Sverige. 25 år senare, Ericsson är reducerad till en leverantör av basstationer, Huawai är ett megaföretag som säljer precis allt inom telekom. Utan en politiskt motiverad kinabojkott så skulle Ericsson vara utplånat.

Det handlar inte bara om att svenska företag styrs av kortsiktiga klappmongon som anställer billiga utlänningar, det handlar också om att kompetenta utländska företag anställer kompetenta svenskar. Det som en ekonom lär sig på handelshögskolan är att en ingenjör är en ingenjör om det finns ett papper som säger att han är en ingenjör. En import som har en ingenjörsexamen på gymnasienivå är därmed likställd med en svensk ingenjörsexamen för båda har samma papper. Handelshögskolekonomen anställer därför importen för han är mycket billigare och lika kapabel för han har samma papperslapp. I Sverige så brukar företag ledas av ekonomer och försäljare och det slutar aldrig väl när det handlar om teknikföretag.

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Mycket smidigare än on prem dock. Det ligger en hel del kunskap bakom som du inte behöver betala lön till. Om IT-infrastruktur inte är en central del av företagsstrategin går det nog bra att outsourcea det

Å andra sidan är ju frågan om vi inte i en hel del avseenden vill ha den kompetensen ändå även om den kostar lite. Jag ser i mitt yrke på regelbunden bas hur mycket som kan gå snett när man saknar grundläggande infrastrukturkompetens i utvecklarteam.
”Serverless” betyder bara att det är lättare att komma igång med ett proof of concept, inte att det är lättare att underhålla korrekt om man inte vet hur teknologin fungerar under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Staten borde ha räddat Facit, Data-Saab och Luxor – då hade vi varit självständiga. Tyskland försöker bryta sig loss från Microsoft-beroendet. I Sverige går vi bara lydigt i husses strypkoppel.

Sverige kallas ofta lite hånfullt för "Lilla USA" ute i Europa av en anledning.

Intressant nog så delar även ChatGPT denna bild av Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Enligt den amerikanske kongressledamoten Massie så kostar användandet av USD som handelsvaluta världen 3% av den globala BNPn. Det motsvarar ~12% av USAs BNP. Det här är bara den direkta förtjänsten, USA tjänar ännu mer på att de kan trycka upp dollars och inflationsstjäla värdet i dollar hållna av utländska ägare. 90% av den inflation som skapas hamnar utomlands och för att kompensera det minskade värdet på sina dollarhögar måste utländska dollarhållare sälja varor och tjänster till USA för mer dollar och få betalat i nytryckta dollar. Dessutom ger dollarsystemet amerikanska banker absolut insikt i vem som handlar med vem och det här går förstås vidare till olika amerikanska spionmyndingheter. Att erbjuda digitala ettor och nollor för reala produkter och tjänster är onekligen en bra affär.

Det här dollarsystemet är vad Kina försöker undergräva och knäcka med sitt Belt and Road projekt. Det är därför det är så mycket Kinahat i massmedia. Faller dollarn så går USA bokstavligen bankrutt som Sovjetunionen 1991 i en spektakulär implosion. Jag uppskattar att svensk levnadsstandard skulle öka med 8-12% om USA imploderar så det är bara att hålla tummarna.

Så för att kontra argumentet "att handel sker i USD ger inte USA kontroll över den handeln" så ger du argument för att USA tjänar på att USD används... Klassiskt fall av halmgubbe.

Och nej handel i USD ger inte Amerikanska banker insyn in något, inte en enda dollar av det som används går via banker i USA, det går mellan de parter som handlar, dvs både Kineser och Ryssar sitter på stora interna lager av USD som de använder för att handla med andra länder, de växlar inte in dem mot RUB eller CHN i en Amerikansk bank.

Dessutom så sker allt mer av världshandeln i EUR, speciellt (av naturliga skäl) inom Europa.

Skrivet av walkir:

Exakt så!

Det är lite svårt att blunda för att MS Office är branschstandard inom dokumenthantering.

Privat försöker jag använda öppna standarder så långt som möjligt, tyvärr är det inte jag som bestämmer på varken konsultfirman eller mitt nuvarande uppdrag.

Ang. beroenden till Microsoft, så borde vi börja spreta emot redan i grundskolan.

Ang. Excel, så har jag sökt med ljus och lykta efter något motsvarande program som enkelt kan hantera kalkylark med 10 miljoner rader.

Prestandan i Excel känns bitvis som att sitta med en 486:a från tidigt 90-tal.

Testat Gnumeric? Nyare versioner ska iaf ha en gräns på 16M rader, om det sen är smidigt eller ej vette fan (har aldrig använt det).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Testat Gnumeric? Nyare versioner ska iaf ha en gräns på 16M rader, om det sen är smidigt eller ej vette fan (har aldrig använt det).

Har Gnumetric som AppImage på min Linux-installation här. Träffar rätt på många punkter, men lite väl buggigt för min smak.

Kör annars SoftMaker Office, där PlanMaker är ett fullt dugligt alternativ till Excel. Inte lika kraftfullt, men många enklare funktioner fungerar fint tillsammans med just Excel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det är detta många inte fattar. Folk tror att när industrierna har flyttat ut så kan de vips lika lätt flytta tillbaka bara man vill. Så är det inte, tar årtionden att bygga upp det igen.

Den kritiken är väl bättre du riktar till politikerna isåfall, speciellt hos de röd/gröna. Har vi någon tillstymmelse till självkritik där? Såklart inte.

Senast lyckades de jaga ut Nordea, för de inte ville betala en "riskskatt", som aldrig blev fonderat till sitt ändamål.
Ett vanligt simpelt handtrick av kleptokrati för att fylla ett hål i statskassan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Sverige kallas ofta lite hånfullt för "Lilla USA" ute i Europa av en anledning.

Intressant nog så delar även ChatGPT denna bild av Sverige.

Så är det, USA äger styrsystemet till JAS 39 Gripen och även motorerna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Den kritiken är väl bättre du riktar till politikerna isåfall, speciellt hos de röd/gröna. Har vi någon tillstymmelse till självkritik där? Såklart inte.

Senast lyckades de jaga ut Nordea, för de inte ville betala en "riskskatt", som aldrig blev fonderat till sitt ändamål.
Ett vanligt simpelt handtrick av kleptokrati för att fylla ett hål i statskassan.

Sverige hade varit ett u-land i dag om till exempel Linje 3 hade vunnit folkomröstningen om kärnkraften på 1980-talet. Det är extremt dyrt att bygga nytt, så när politiker fifflar och myglar så att en reaktor blir olönsam, bör man dra öronen åt sig. Barsebäck hade en nettoproduktion på 600 MW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

"Nordea" eller affärsbanker är ingen förlust, vore bättre om staten tog över. Vad gör de för nytta förutom att skapa finansiella kriser där skattebetalarna får skjuta in miljarder utan några motprestationer var tionde år?

Jag pratar om industrier, sånt som skapar nytta och riktiga jobb. Inte parasiter som via lobbying som Timbro som suger ut skattebetalarna.

Skrivet av klein:

Så är det, USA äger styrsystemet till JAS 39 Gripen och även motorerna.

Japp, USA tvingade Swe från att backa i Colombia och krängde sina egna stridsplan istället inte för länge sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

"Nordea" eller affärsbanker är ingen förlust, vore bättre om staten tog över. Vad gör de för nytta förutom att skapa finansiella kriser där skattebetalarna får skjuta in miljarder utan några motprestationer var tionde år?

Jag pratar om industrier, sånt som skapar nytta och riktiga jobb. Inte parasiter som via lobbying som Timbro som suger ut skattebetalarna.

Japp, USA tvingade Swe från att backa i Colombia och krängde sina egna stridsplan istället inte för länge sen.

Vi har redan haft statliga investeringsbanker/affärsbanker med sossarna 1967 och gissa hur det slutade?

Skattebetalarna fick skjuta in nya ägartillskott ständigt... Staten visste ju att de kan bara fylla upp banken med skattemedel utifall lånen går åt helvete, och det var precis vad som hände.

Då slutade de vara en bank som såg till nysatsningar utan höll sig enbart med säkra investeringar, och blev en affärsbank, sedan avreglerades banken för den saknade syfte, samt stred mot lagar av lika konkurrens.

Allt det du nämner har redan prövats.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Vi har redan haft statliga investeringsbanker/affärsbanker med sossarna 1967 och gissa hur det slutade?

Skattebetalarna fick skjuta in nya ägartillskott ständigt... Staten visste ju att de kan bara fylla upp banken med skattemedel utifall lånen går åt helvete, och det var precis vad som hände.

Då slutade de vara en bank som såg till nysatsningar utan höll sig enbart med säkra investeringar, och blev en affärsbank, sedan avreglerades banken för den saknade syfte, samt stred mot lagar av lika konkurrens.

Allt det du nämner har redan prövats.

Hur många miljarder fick skattebetalarna skjuta in senast för att rädda bankerna?

Hur stor har skadan varit på landets ekonomi pga deras oansvariga lånande till människor? Svenskarna är väl ett av världens mest belånade folk? Du är i praktiken tvungen att ta miljonlån för att hitta en lägenhet i Stockholm, du ÄR tvingad till detta.

Nuvarande systemet är helt misslyckat, det är bara att erkänna det. De gör inte ens sitt jobb och lånar till tex nyföretagen och har infiltrerat politiska systemet, det är ett monster som måste tryckas ner. Hellre sossarnas lösning än det här monstret...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Såg ni den här;) #20890060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Hur många miljarder fick skattebetalarna skjuta in senast för att rädda bankerna?

Hur stor har skadan varit på landets ekonomi pga deras oansvariga lånande till människor? Svenskarna är väl ett av världens mest belånade folk? Du är i praktiken tvungen att ta miljonlån för att hitta en lägenhet i Stockholm, du ÄR tvingad till detta.

Nuvarande systemet är helt misslyckat, det är bara att erkänna det. De gör inte ens sitt jobb och lånar till tex nyföretagen och har infiltrerat politiska systemet, det är ett monster som måste tryckas ner. Hellre sossarnas lösning än det här monstret...

Vad jag minns behövde inga svenska banker göra nyemissioner 08. Angående 90-talet så fick staten skjuta in kapital i affärsbankerna men tjänade in de pengar de satsat flera gånger om. De sålde sina andelar i tidigare krisande Nordbanken något/några år efter krisen blåst över och det blev Nordea.

I många fall var staten redan stor/största ägare i flera av bankerna så det hade varit som att skjuta sig själv och säga nej.

Den statliga investeringsbanken däremot lades bara ned rakt av, så lite oklart vad som hämtades där. Förmodligen tystades det hur mycket skattemedel som runnit iväg.

Jag skulle ta vad som helst framför sossarnas lösning, av såkallad "statskapitalism". Staten bör sätta ramverket, men hålla sig mestadels utanför, det har sällan slutat väl.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Jag skulle ta vad som helst framför sossarnas lösning, av såkallad "statskapitalism". Staten bör sätta ramverket, men hålla sig mestadels utanför, det har sällan slutat väl.

Och ändå påstås Kina vara vårat största hot just nu, dom lyckas med allt, i sin "statskapitalism"...just saying...

Skrivet av Marke:

Staten bör sätta ramverket, men hålla sig mestadels utanför, det har sällan slutat väl.

Ingenting varar för evigt, och att säga att "det har sällan slutat väl" är något av en tautologi.

Men eftersom allting har ett slut, så kan man använda den tautologin om allt, utom möjligtvis det vi har just precis exakt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Det är ju precis det som inte händer i vår oligarky. Staten blir sönderinfiltrerad av dessa aktörer och börjar jobba åt dessa. Timbrogubbe är statsminister idag. De tjänar enorma pengar, utsätter landets ekonomi för stora risker och när skitet raserar så är det låginkomsttagaren Anders som skattebetalare som får fixa allting.

Jag är också medveten att det statliga är mindre effektiv, dyrare etc. Men hellre det än att ha göra med banditer. Infrastruktur(där även finansiell infrastruktur ingår) är för seriöst område för att överlåta åt skojare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det är ju precis det som inte händer i vår oligarky. Staten blir sönderinfiltrerad av dessa aktörer och börjar jobba åt dessa. Timbrogubbe är statsminister idag. De tjänar enorma pengar, utsätter landets ekonomi för stora risker och när skitet raserar så är det låginkomsttagaren Anders som skattebetalare som får fixa allting.

Jag är också medveten att det statliga är mindre effektiv, dyrare etc. Men hellre det än att ha göra med banditer. Infrastruktur(där även finansiell infrastruktur ingår) är för seriöst område för att överlåta åt skojare.

-"Girig-Sverige" av Andreas Cervenka, ger en fullständigt skrämmande och en i världen unik snedfördelning av våra gemensamma resurser.

Jag fattade detta som att vilket parti som styr intet spelar någon roll. Men Timbro lobbaren i riksdagen tillika statsminister, tiger om hur den amerikanska storindustrin styr och ställer som de vill och som det nu visar sej har en möjlighet till att helt sonika slå av det de vill.

"trycka på knappen" som Peps sjöng har fått en ny innebörd.

Tänk om internet ligger nere för alla och allt, fan då är ju dörrarna öppna för trumpen eller putten....brrrrrrrr....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Colombia affären är väl inte hamn än. SAAB försvarade sej med att dom hade alla avtal på plats. Latinamerikanska länder har inte råd att klöpa F35.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Colombia affären är väl inte hamn än. SAAB försvarade sej med att dom hade alla avtal på plats. Latinamerikanska länder har inte råd att klöpa F35.

Tror amerikanerna krängde på F16

https://turdef.com/article/the-u-s-tries-to-axe-the-gripen-e-...

The U.S. intends to block the sale of F414-GE-39E turbofan engines used in Swedish Gripen-E/F fighter jets to ensure the purchase of F-16 fighters by the FAC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och ändå påstås Kina vara vårat största hot just nu, dom lyckas med allt, i sin "statskapitalism"...just saying...

Ingenting varar för evigt, och att säga att "det har sällan slutat väl" är något av en tautologi.

Men eftersom allting har ett slut, så kan man använda den tautologin om allt, utom möjligtvis det vi har just precis exakt nu.

Kina hade varit ett hot oavsett. De hade varit ännu större och redan dominerat fullständigt med en friare kapitalmarknad. De har storleken på sin inhemska marknad.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Som ett tillägg till diskussionen, så är det kanske inte så klokt att SVT använder sig av Amazons molntjänst?

https://bahnhof.se/2025/06/10/svt-drivs-pa-amazons-servrar-ka...

Vi är alltså helt i händerna på USA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Som ett tillägg till diskussionen, så är det kanske inte så klokt att SVT använder sig av Amazons molntjänst?

https://bahnhof.se/2025/06/10/svt-drivs-pa-amazons-servrar-ka...

Vi är alltså helt i händerna på USA!

Bahnhof vill såklart att SVT blir kunder hos dom istället, men Bahnhof kan såklart också stänga av dom med ett knapptryck...

Och då kan man ju fråga om SVT ska lägga hela sin infrastruktur hos ett bolag som startade i porr-branschen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Tror amerikanerna krängde på F16

https://turdef.com/article/the-u-s-tries-to-axe-the-gripen-e-...

The U.S. intends to block the sale of F414-GE-39E turbofan engines used in Swedish Gripen-E/F fighter jets to ensure the purchase of F-16 fighters by the FAC.

Vore synd att så är fallet. SAAB aktien skulle behöva gå över 500:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Du visste knappt vad som hade hänt under 90-talets kris så att du skulle ha något vettigt att förmedla vore att lyfta dig själv alldeles för högt. Du visste inte ens att vi redan haft en statlig investeringsbank som redan gått i graven!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Du visste knappt vad som hade hänt under 90-talets kris så att du skulle ha något vettigt att förmedla vore att lyfta dig själv alldeles för högt.

Jag förstår inte varför en sån sak skulle diskvalificera personen ifråga.

Hela diskussionen handlar ju om "då" vs "nu", privat kontra statligt, och vi har statliga investeringsbanker och investeringsinstitut idag också, så det räddar inte dig heller.

Det finns även privata banker som har gått omkull, så att privatisering skulle vara någon lösning är heller ingen slutsats man kan dra, och då ska vi inte tala om alla banker som hade gått omkull om inte staten hade räddat dom ,så inte heller där har du någon utväg.

Och man ska inte dra för stora växlar (pun intended) på det än, men vi börjar se allt fler förstatligande av tidigare privatiserade verksamheter, t.ex. brittiska järnvägar, men man ska vara väldigt försiktig med att utifrån en ideologisk ståndpunkt se det som en räddning.
Tittar man på vad som hände i Sverige t.ex. på 90talet när staten tog över verksamheter i finanskrisens spår, så var det, och den efterföljande åter-privatiseringen av samma verksamheter/tillgångar, bara en fortsättning på samma sak, värdeöverföring från dom fattiga till dom rika.
Samma sak i USA 2008.

Och slutsatsen är väl just den, likt Ebba Grön berättade för oss redan 1983, att göra en distinktion mellan privat och statligt är det som i så fall verkligen diskvalificerar någon från en diskussion (även om jag anser att det är felaktigt, tycker du att diskussionen är "beneath you", dra dig ur.)

Men utgår man ifrån böcker som "One Nation Under Blackmail", "Entreprenörsstaten", "SAABs sista strid", McMafia", "Gomorra", eller för den delen bara har ögonen öppna för vad som händer i ens närtid, så vet man att staten vs kapitalet, staten vs privat, väst mot öst, osv. bara är fällor som är skapade för att distrahera lättsinniga från att tänka själva.

(så jag håller ju inte med inlägget du citerar, jag köper inte att statligt == mindre effektivt, eftersom Kinas statskapitalism idag gör saker på en kafferast som vi inte klarar på ett år, om alls, men som sagt, jag anser inte att den åsikten diskvalificerar personen)

Skrivet av Marke:

Kina hade varit ett hot oavsett. De hade varit ännu större och redan dominerat fullständigt med en friare kapitalmarknad. De har storleken på sin inhemska marknad.

Nej. Du har inga såna skalfördelar över 100Miljoner invånare, knappt ens över 50Miljoner.

Det finns ingenting som du kan göra med 1Miljard + som inte går att göra 50-100Miljoner +.

Mer på trådens tema då så ifrågasätter jag starkt hur mycket "experter" dom som uttalar sig är, och gissningsvis så har dom en agenda.
Nu länkas det ju till en låst artikel, men...

Citat:

Gabor Sebastiani kallar det ett vapen och säger att svenska myndigheter skulle gå på knäna efter 30 dagar om Microsoft tvingades stoppa sina tjänster som följd av sanktioner – så lång tid som det tar för alla Microsoft 365-licenser att upphöra om datorerna inte har kontakt med Microsofts servrar.

För det är klart att man kan tänka sig en situation där Microsoft slutar leverera, t.ex. i en krigs eller krissituation.

Men i en sån situation där hela världsordningen ställs på sin spets, varför skulle Microsoft överhuvudtaget bry sig om att efterleva ingångna avtal och leverera 30 dagar? Och om min myndighet har tecknat licenser som löper på 180 dagar, är vi mer säkra då?

Men som någon sa, "democracises are run on trust, autocracies are run on fear", och då måste allt göras om till "ett vapen".