Experter: Sverige farligt beroende av teknikjättarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Du visste knappt vad som hade hänt under 90-talets kris så att du skulle ha något vettigt att förmedla vore att lyfta dig själv alldeles för högt. Du visste inte ens att vi redan haft en statlig investeringsbank som redan gått i graven!

Jag vet att dina bankdirektörs kompisar delade bonusar till varandra medan skattebetalarna sköt in tiotals miljarder kronor senaste krisen 2008.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bonusmiljarder-trots-bankf...

Storbankerna väntas ge de anställda sammanlagt 5,4 miljarder kronor i bonus för 2009 trots kreditförluster och trots att flera bett om aktieägares och statens hjälp.

Mest väntar i SEB, 2,4 miljarder i rörlig ersättning, 200 miljoner mer än i fjol, uppger Dagens Nyheter.

Dina privata banker hade gått i konkurs, vartenda en av de 2008 om de inte hade mjölkat skattebetalarna. Men det visste du väl redan? (samtidigt som de förstörde samhällsekonomin med oansvarigt kreditgivning som bonus)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag vet att dina bankdirektörs kompisar delade bonusar till varandra medan skattebetalarna sköt in tiotals miljarder kronor senaste krisen 2008.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bonusmiljarder-trots-bankf...

Storbankerna väntas ge de anställda sammanlagt 5,4 miljarder kronor i bonus för 2009 trots kreditförluster och trots att flera bett om aktieägares och statens hjälp.

Mest väntar i SEB, 2,4 miljarder i rörlig ersättning, 200 miljoner mer än i fjol, uppger Dagens Nyheter.

Dina privata banker hade gått i konkurs, vartenda en av de 2008 om de inte hade mjölkat skattebetalarna. Men det visste du väl redan? (samtidigt som de förstörde samhällsekonomin med oansvarigt kreditgivning som bonus)

Hade du en källa då? Allt jag ser är en notis om aktieutdelning.

Det fanns en stabilitetsfond som de finansierat själva flera gånger om.
Även om de tog hjälp tycker jag det är fullständigt korrekt i en kris som 2008.

Du är bara intresserade av simpla slagord, enkla syndabockar och den röda partiboken. Det är ganska tydligt vilka du ser som "utsugare" osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Hade du en källa då? Allt jag ser är en notis om aktieutdelning.

Det fanns en stabilitetsfond som de finansierat själva flera gånger om.
Även om de tog hjälp tycker jag det är fullständigt korrekt i en kris som 2008.

Du är bara intresserade av simpla slagord, enkla syndabockar och den röda partiboken. Det är ganska tydligt vilka du ser som "utsugare" osv.

"anställda" dvs höga chefer samtidigt som de mjölkade skattebetalarna på pengar. Hur många miljarder fick skattebetalarna skjuta in nu till din perfekta marknadsekonomiska system? Kan du summan? Betalades dessa pengar tillbaka?

"Storbankerna väntas ge de anställda sammanlagt 5,4 miljarder kronor i bonus för 2009 trots kreditförluster och trots att flera bett om aktieägares och statens hjälp."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1z0yM/feta-bonusar--tro...

"Miljardförluster och uppsägningar.

Ändå fortsätter bankerna att dela ut bonusar.

SEB toppar listan med 1,2 miljarder.

Arbete lönar sig, åtminstone för delar av personalen på storbankerna Swedbank och SEB.

Båda har avsatt rejäla summor för bonusutdelning för första halvåret: 294 respektive 1 200 miljoner kronor."

M-ledamot innan partiet blev infiltrerat av Timbro

"Helt fel, anser Bertil Kjellberg, M-ledamot i finansutskottet:

– Jag har i princip inget emot bonusar om bankerna själva betalar. Men inte samtidigt som man får hjälp av statliga garantiprogrammet. Det är inte lämpligt att de banker som lever under statens trygga paraply ger ut sådana bonusar."

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag förstår inte varför en sån sak skulle diskvalificera personen ifråga.

Hela diskussionen handlar ju om "då" vs "nu", privat kontra statligt, och vi har statliga investeringsbanker och investeringsinstitut idag också, så det räddar inte dig heller.

Nej. Du har inga såna skalfördelar över 100Miljoner invånare, knappt ens över 50Miljoner.

Det finns ingenting som du kan göra med 1Miljard + som inte går att göra 50-100Miljoner +.

Mer på trådens tema då så ifrågasätter jag starkt hur mycket "experter" dom som uttalar sig är, och gissningsvis så har dom en agenda.
Nu länkas det ju till en låst artikel, men...

Vi har många statliga investeringsinstitut, pensionskapital och en statlig bolånebank idag, men de förvaltas inte helt olikt rent privata alternativ.

Det är skillnad jämfört med att ha en statlig bank som styrdes av industridepartementet. Det snedvrider konkurrens helt klart. Jag tror inte heller en politiker är mer lämpad att förutse vad som kommer bli en lyckad affär eller inte. Öppnar snarare upp för korruption.

Angående skalfördel så är det givetvis positivt att ha en egen större marknad att kunna förhandla om. Kina kunde bjuda in många utländska investeringar av bara den anledningen, och sätta sina egna spelregler.
Har du storleken så kan du uppföra dig på ett annat sätt än ett litet land som bara kan ignoreras och sanktioneras.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

"anställda" dvs höga chefer samtidigt som de mjölkade skattebetalarna på pengar. Hur många miljarder fick skattebetalarna skjuta in nu till din perfekta marknadsekonomiska system? Kan du summan? Betalades dessa pengar tillbaka?

"Storbankerna väntas ge de anställda sammanlagt 5,4 miljarder kronor i bonus för 2009 trots kreditförluster och trots att flera bett om aktieägares och statens hjälp."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1z0yM/feta-bonusar--tro...

"Miljardförluster och uppsägningar.

Ändå fortsätter bankerna att dela ut bonusar.

SEB toppar listan med 1,2 miljarder.

Arbete lönar sig, åtminstone för delar av personalen på storbankerna Swedbank och SEB.

Båda har avsatt rejäla summor för bonusutdelning för första halvåret: 294 respektive 1 200 miljoner kronor."

M-ledamot innan partiet blev infiltrerat av Timbro

"Helt fel, anser Bertil Kjellberg, M-ledamot i finansutskottet:

– Jag har i princip inget emot bonusar om bankerna själva betalar. Men inte samtidigt som man får hjälp av statliga garantiprogrammet. Det är inte lämpligt att de banker som lever under statens trygga paraply ger ut sådana bonusar."

Vart är de gratis skattepengarna de fick tillgång till? Om vi pratar om stabilitetsfonden är det en fond bankerna själva betalat in till för kriser som dessa. Det skulle också gälla den senaste riskskatten men där har inte politikerna fonderat medlen.

Det finns betydligt värre saker att bli infiltrerat av än marknadsliberaler som Timbro...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Vart är de gratis skattepengarna de fick tillgång till? Om vi pratar om stabilitetsfonden är det en fond bankerna själva betalat in till för kriser som dessa. Det skulle också gälla den senaste riskskatten men där har inte politikerna fonderat medlen.

Det finns betydligt värre saker att bli infiltrerat av än marknadsliberaler som Timbro...

Finns inget värre än marknadsliberaler, det ser jag när jag åker pendeltåget eller betalar mina elräkningar...

Skattebetalarna har fått skjuta in pengar i stabilitets fonden.

"Summa summarum vid halvårsskiftet 2014 var att stabilitetsfonden enligt den ansvariga myndigheten Riksgälden innehöll 49,8 miljarder kronor. Av dessa kom sammanlagt 8,7 miljarder från bankernas årliga avgifter och ytterligare 5,9 miljarder från de banker, framförallt Swedbank, som under krisen utnyttjade statens garantiprogram för upplåning. Bankavgifter står alltså för mindre än 30 procent av fonden. Merparten, 34 miljarder, utgörs istället av engångstillskottet från staten och pengarna från Nordea-aktierna som såldes ifjol, vilket netto gav 18,7 miljarder.
"

https://www.svd.se/a/eba99fcb-03c6-35c7-9896-89d125e86082/urs...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Finns inget värre än marknadsliberaler, det ser jag när jag åker pendeltåget eller betalar mina elräkningar...

Skattebetalarna har fått skjuta in pengar i stabilitets fonden.

"Summa summarum vid halvårsskiftet 2014 var att stabilitetsfonden enligt den ansvariga myndigheten Riksgälden innehöll 49,8 miljarder kronor. Av dessa kom sammanlagt 8,7 miljarder från bankernas årliga avgifter och ytterligare 5,9 miljarder från de banker, framförallt Swedbank, som under krisen utnyttjade statens garantiprogram för upplåning. Bankavgifter står alltså för mindre än 30 procent av fonden. Merparten, 34 miljarder, utgörs istället av engångstillskottet från staten och pengarna från Nordea-aktierna som såldes ifjol, vilket netto gav 18,7 miljarder.
"

https://www.svd.se/a/eba99fcb-03c6-35c7-9896-89d125e86082/urs...

Du lägger upp smash efter smash för mig, och nu av Cervenka. En journalist som hittat en nisch på att skriva vänsterpopulitisk smörja inom finansskrået.. Jag har ändå lyssnat en hel del på honom.
Läser du det du länkat igen så står det "upplåning", så det var ingen som "fick" någonting. Du påstod att varenda bank skulle fallit 08..

"Under november 2008 tecknade Swedbank
AB, Swedbank Hypotek AB samt Volvofinans Bank AB garantiavtal med
Riksgälden. Senare tecknade även SBAB, Carnegie Investment Bank AB."
"Swedbankkoncernen stod för nära 90 procent av garantierna."

"Våra beräkningar ger vid handen att staten erhållit ett överskott för bankstödsåtgärderna på 12,4 miljarder eller 0,4 procent av 2008 års BNP när hänsyn tagits till finansieringskostnaderna"

https://www.nationalekonomi.se/wp-content/uploads/2015/11/43-...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Du lägger upp smash efter smash för mig, och nu av Cervenka. En journalist som hittat en nisch på att skriva vänsterpopulitisk smörja inom finansskrået.. Jag har ändå lyssnat en hel del på honom.
Läser du det du länkat igen så står det "upplåning", så det var ingen som "fick" någonting. Du påstod att varenda bank skulle fallit 08..

"Under november 2008 tecknade Swedbank
AB, Swedbank Hypotek AB samt Volvofinans Bank AB garantiavtal med
Riksgälden. Senare tecknade även SBAB, Carnegie Investment Bank AB."
"Swedbankkoncernen stod för nära 90 procent av garantierna."

"Våra beräkningar ger vid handen att staten erhållit ett överskott för bankstödsåtgärderna på 12,4 miljarder eller 0,4 procent av 2008 års BNP när hänsyn tagits till finansieringskostnaderna"

https://www.nationalekonomi.se/wp-content/uploads/2015/11/43-...

Från samma snubbe;

"Notera att nettokostnaderna för bankkrishantering isolerat inte är ett bra mått på huruvida stödåtgärderna varit lyckosamma eller inte. En bankkris får negativa effekter på konsumtion, investeringar och produktion med stora samhällsekonomiska kostnader som följd."

En bankkris uppstår för att bankerna och deras ägare vet om att de kan vara hur oansvariga som helst i och med att de vet att låginkomsttagaren Anders får rädda de i slutändan.

Jag går inte ens in på att dina nyliberala kompisar inte ens gör sitt jobb som de ska och tex inte lånar till nystartade företag eftersom de inte kan tjäna lika bra pengar på dessa som exempelvis bolånetagarna. Detta är din liberala marknadsekonomi, en dysfunktionell sektor som endast gör kapitalägarna rika och dess höga chefer, de gör inte ens sin riktiga jobb, dvs erbjuda riskkapital till tillväxtbolag och nystartad företag...

Visa signatur