Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Laddtiderna är iaf mycket lägre när du inte kör fysiskt spel.

Gör du system transfer så kopierar den över allt (utom själva spelen som automatiskt börjar laddas ned istället) till Switch 2 och lämnar kvar allt på gamla Switchen också, med några undantag för sparfiler till vissa spel som flyttas istället för kopieras. Och lokala användare som inte har nintendo konto kopplat till sig flyttas över istället för att kopieras. Resten ska finnas på båda.

Se bara till att göra den system transfer där man har maskinerna bredvid varandra och startar överföringen samtidigt på dom, gör man den överföringen via molnet istället så raderas allt från gamla Switchen.

Ok så om man gör en lokal överföring och kör guiden "överför till switch 2 från switch1" vid uppstart och har konsolerna bredvid varandra så kan man alltså få över savefiler och behålla på gamla konsolen med några undantag som flyttar.

Permalänk

Har vi en ungefärlig siffra på hur många Switch 2 har sålts i Sverige? Hade varit intressant att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TritonusRaven:

Har vi en ungefärlig siffra på hur många Switch 2 har sålts i Sverige? Hade varit intressant att jämföra.

37st! Jag baserar detta på ingen fakta alls och utan att ha undersökt saken. Bara baserat på priset jämfört med bl.a Tyskland och Frankrike, och att det finns många i lager hos svenska butiker. Att inte köpa från annat EU land när garantiärenden hanteras av Nintendo of Europe är verkligen bad business. Hade förstått ifall man behöver vända sig till fysiska butiken i t.ex Frankrike vid service. Men Amazon fraktar man till eller skickar man direkt till Nintendo of Europe.

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Tror och hoppas att många är medvetna om att de nordiska priserna är galna mot övriga Europa och importerar själva istället. Men om elgiganten har switch 2 i ca 70 butiker nu så har de sålt bättre än jag trodde, har för mig att det fanns i ca 110 butiker igår.

Tror att det är fler än 37 st 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av TritonusRaven:

Tror att det är fler än 37 st 😅

38?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Att inte köpa från annat EU land när garantiärenden hanteras av Nintendo of Europe är verkligen bad business. Hade förstått ifall man behöver vända sig till fysiska butiken i t.ex Frankrike vid service. Men Amazon fraktar man till eller skickar man direkt till Nintendo of Europe.

Håller med. Normalt sett brukar jag förespråka att handla av svenska ÅF. Här känns det dock som konsumenter måste rösta lite med plånboken och visa att vi inte accepterar dessa priser.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan ni som köpt utomsocknes berätta vart & priser inkl ev moms & tull?

Fick tag på en av en bekant, spansksåld 5800:- mariokart bundle Happy times.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Expertgissare

Fick ett välkommen till Switch 2 mejl av Nintendo idag.
Fastande för det här stycket och började spekulera för mig själv, är det här ett tecken på att nya Pokemon Z-A kommer till Switch 1? Eller är det bara ett dåligt bildval av Nintendo?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Fick ett välkommen till Switch 2 mejl av Nintendo idag.
Fastande för det här stycket och började spekulera för mig själv, är det här ett tecken på att nya Pokemon Z-A kommer till Switch 1? Eller är det bara ett dåligt bildval av Nintendo?
<Uppladdad bildlänk>

Pokémon Z-A har väl alltid varit annonserat till Switch 1? Är bara "Switch 2 Edition" till Switch 2, samma som TOTK och BOTW.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av LeVvE:

Pokémon Z-A har väl alltid varit annonserat till Switch 1? Är bara "Switch 2 Edition" till Switch 2, samma som TOTK och BOTW.

Ja när du säger det så utannonserade de Pokemon Z-A före Switch 2, känns inte logiskt att utannonsera ett spel för en konsol som inte presenterats än.
Känns så långt bort med nya Pokemon att jag en kort stund fick för mig det skulle vara Switch 2 exklusivt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Håller med. Normalt sett brukar jag förespråka att handla av svenska ÅF. Här känns det dock som konsumenter måste rösta lite med plånboken och visa att vi inte accepterar dessa priser.

SW1 och SW Lite har jag köpt i Sverige (en av varje till både mig och dottern), men nu med SW2 så blev det utlandsköp på bägge då Bergsalaskatten numera är allt för extremt hög.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Är det inte mer eller mindre bekräftat att det är återförsäljarna själva som är ansvariga för prissättningen i Sverige och inte Bergsala? Verkar va en svårdödad tes det där med att Bergsala som är ansvariga då man ser forumsinlägg dagligen om elaka Bergsala om SW2. Nog för att dom säkert inte är utan skuld..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Det är garanterat bergsala som satt priset. Så här svarade inet när jag frågade om dom kunde prismatcha retrospelbutikens pris: Tyvärr så erbjuder vi inte prismatchning då våra marginaler är så pass låga, speciellt när det kommer till konsoler.

Skrivet av megaman01:

Är det inte mer eller mindre bekräftat att det är återförsäljarna själva som är ansvariga för prissättningen i Sverige och inte Bergsala? Verkar va en svårdödad tes det där med att Bergsala som är ansvariga då man ser forumsinlägg dagligen om elaka Bergsala om SW2. Nog för att dom säkert inte är utan skuld..

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan ni som köpt utomsocknes berätta vart & priser inkl ev moms & tull?

Nintendo DE.

509,99 € (ca 5500 SEK) för Switch 2 bundlat med Mario Kart World.

Inga andra kostnader som tillkom (varken tull, moms eller frakt).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Fångade ett litet gäng i kön utanför Webhallen inför deras lanseringsevent! Kanske var något fler än 38 personer där närmare tolvslaget

...

Vad jag kan få fram, så såldes det 2,74 miljoner Switch 1 under lanseringsveckan med en uppskattad försäljning på 8000 - 16000 enheter i Sverige (tack ChatGPT!)

Utifrån siffrorna ovan av, så gissar jag på att 18000 enheter har "sålts" itill Sverige.

Gissar att minst 7500 av dessa är importerade från övriga EU (Nintendo of Europe, Amazon etc.) och att samma antal såldes från Sverige i sig.

Övriga 3000 konsoler värmer butikshyllorna i Sverige i protest mot Bergsalas överpriser

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Har en polare som äger elgiganten butik. De hatar Bergsala. Svåra att jobba med och sjuka inpriser.

Permalänk

Otroligt bra pris.

Skrivet av martinot:

Nintendo DE.

509,99 € (ca 5500 SEK) för Switch 2 bundlat med Mario Kart World.

Inga andra kostnader som tillkom (varken tull, moms eller frakt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Är det inte mer eller mindre bekräftat att det är återförsäljarna själva som är ansvariga för prissättningen i Sverige och inte Bergsala?

Bergsala är boven i dramat tills motsatsen är bevisad enligt mig.

Visst har vi högre moms samt kemikalieskatten, men det finns fortfarande ett påslag på ca 15% som inte går att härleda till någon annan än just Bergsala.

Hittills har Bergsala valt att stoppa huvudet i sanden och bemöter ingen kritik alls.

Det är inte rimligt att en liten bärväska med skärmskydd kostar 399 SEK i Sverige, när priset inom EU är €24,99 (fraktfritt från Nintendo!).

Tycker att priset hos exempelvis ProShop jfm svenska aktörer talar sitt tydliga språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst har vi högre moms samt kemikalieskatten, men det finns fortfarande ett påslag på ca 15% som inte går att härleda till någon annan än just Bergsala.

Hittills har Bergsala valt att stoppa huvudet i sanden och bemöter ingen kritik alls.

Det är inte rimligt att en liten bärväska med skärmskydd kostar 399 SEK i Sverige, när priset inom EU är €24,99 (fraktfritt från Nintendo!).

Tycker att priset hos exempelvis ProShop jfm svenska aktörer talar sitt tydliga språk.

Borde ju vara ganska lätt att se om det är bergsala eller återförsäljarna om ett tag. Just nu är det sådan brist så att alla återförsäljare kommer lägga sig vid samma höga pris men om ett halvår eller ett år så kommer tillgången vara bra mycket högre än efterfrågan, och om det då är återförsäljarna som är boven i dramat så kommer priset sjunka rätt så snabbt. Om det är Bergsala så kommer priserna liggar kvar på en rätt så hög nivå då nintendo är rätt bra på att inte sänka sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaping Jupiter:

Det är garanterat bergsala som satt priset. Så här svarade inet när jag frågade om dom kunde prismatcha retrospelbutikens pris: Tyvärr så erbjuder vi inte prismatchning då våra marginaler är så pass låga, speciellt när det kommer till konsoler.

Skrivet av MaxiMasse:

Har en polare som äger elgiganten butik. De hatar Bergsala. Svåra att jobba med och sjuka inpriser.

Skrivet av walkir:

Jag har bara för mig att det diskuterats tidigare i tråden och kom fram till att det faktiskt va återförsäljarna själva som kommit överens om det dyra priset. Och att Inet säger att dom har små marginaler förstår man ju att dom säger. Va ska dom säga då?
Peter Esse gjorde väl med nån video om
detta.
Jag säger inte att det är si elle så bara att jag såg tidigare diskussioner och att det inte fanns någon rimlig anledning att det skulle va just Bergsala som va boven. Va mer nyfiken då det börjar blossa upp igen att det ba Bergsala om det kommit någon mer konkret bevis på att det faktiskt är dom.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Det där med "ansvariga för prissättningen" är en fultaktik som lurar folk att tro att bergsala inte sätter några priser alls. Men bergsala bestämmer ju vilket pris butikerna får köpa av bergsala för. Spel&Sånt nämnde i ett facebookinlägg att de har enstaka hundralappar i marginal - dvs normalt för den typen av produkt. Resten av mellanskillnaden går till Bergsala.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Borde ju vara ganska lätt att se om det är bergsala eller återförsäljarna om ett tag. Just nu är det sådan brist så att alla återförsäljare kommer lägga sig vid samma höga pris men om ett halvår eller ett år så kommer tillgången vara bra mycket högre än efterfrågan, och om det då är återförsäljarna som är boven i dramat så kommer priset sjunka rätt så snabbt. Om det är Bergsala så kommer priserna liggar kvar på en rätt så hög nivå då nintendo är rätt bra på att inte sänka sina priser.

Det är inte så det fungerar.

Bergsala är grossisten för Norden. De sätter ett pris på dessa konsoler. Sen får återförsäljare köpa av dom.

Man kan dock välja att köpa från utlandet (så kallad gråimport) , då är det billigare, men blir jobbigare för dom med garantiärenden. Oftast små ÅF som gör så, tex Spelbutiken/Coolshop/Retrospelsbutiken. De grå-importerar.

Inet har helt rätt i det dom säger, när de säljer en Switch för priset de gör, har de en vinst på ca 300-400 kr. På en produkt som kostar 7000-8000 kr. Det är extremt låg marginal. De måste då till tillbehör och spel för det ska vara lönsamt, för den vinsten ska betala för löner, hyra osv osv.

När efterfrågan minskar, så är det inte så att Bergsala alltid kommer ha samma pris, om de märker efterfrågan minskar, så kan de ändra priset de säljer dom för, eller skapa en kampanj osv.

-----

Om det är en kampanj tex att en Samsung-TV sänks 10.000 kr i pris, så är det inte så att återförsäljaren har det som marginal, det är att Samsung och ÅF kommer överens om en kampanj där Samsung trycker in mer ersättning till kampanjen eller säljer nya TV-apparater till ett lägre pris till återförsäljare.

----

Hemelektronikbranschen är inte en bransch där man badar i pengar. Marginalerna är sjukt dåliga allmänt på huvudprodukter, man lever helt på saker omkring.

Vill man ha någonstans där det finns marginal, så är det IKEA, de har GRYMMA marginaler på typ allt! Men de äger också hela sitt led.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinzty:

Franska Amazon delade upp min beställning i 3 paket, alla skickade med Airmee med leveransdatum igår. Airmee tog emot alla 3 paket vid samma tidpunkt, men 1 av dem (såklart det som innehöll Switchen) felsorterades, vilket meddelades när de övriga paketen levererades. De vet inte vart paketet befinner sig eller när det kan levereras. Inte heller går det att välja ombud eller datum/tid för när man är hemma. Verkar vara en otroligt seriös budfirma...

Mina saker anlände precis! Gått bra för din del?

Permalänk
Medlem

Har fått habegär för Switch 2 men ser ut att slutsålt överallt i butiker som nintendo store Irland mfl. Och Amazon.

Permalänk

Fråga:
Är det någon som har behandlat en retur via nintendo och fått återbetalning, ska jag själv görs en retur på my nintendo store eller hur gör man? För jag har ju inte fått produkten och via nintendo står det att produkten levererats, samt att om jag ska begära retur så ska dom skriva ut frakt sedel?..

DHL har skickat tillbaka den och enligt nintendo ska jag få tillbaka pengarna direkt.( fick inte min order utan den skickades tillbaka till Nintendo pga en miss i min beställning, stod DE istället för SE...)

*jag är så jävla less på detta så jag har prismatchat via elgiganten och fått retrospelsbutikens pris på 6899*

Permalänk
Skrivet av Garpen0:

Har fått habegär för Switch 2 men ser ut att slutsålt överallt i butiker som nintendo store Irland mfl. Och Amazon.

Japp det är slut överallt. Finns på power elgiganten webhallen men svenska priser. Går att prismatcha på elgiganten om du ändå vill köpa i sverige, 5-600kr är ändå nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Japp det är slut överallt. Finns på power elgiganten webhallen men svenska priser. Går att prismatcha på elgiganten om du ändå vill köpa i sverige, 5-600kr är ändå nånting.

Har ingen panik så kan vänta. 5500 kr ink Mario Kart tycker jag ändå är helt okej pris. Men de svenska priserna på 6500-7500 kr är absurda.

Permalänk
Skrivet av Garpen0:

Har ingen panik så kan vänta. 5500 kr ink Mario Kart tycker jag ändå är helt okej pris. Men de svenska priserna på 6500-7500 kr är absurda.

Ja kan du vänta är 5500kr mycket bättre.
Svenska priser är helt sjuka, tack bergsala 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

FNAC har i lager och de levererar hit. Använd Google translate och välj Suède som land (kan stå som mocka med svensk google translate).

https://www.fnac.com/Pack-Console-Nintendo-Switch-2-Noir-Mari...

Permalänk
Medlem

Är någon Nintendo Switch 2 enjoyer sugen på att haka på i en Nintendo Online + Expansion pack family så kika in mitt inlägg HÄR

Mvh
bird