Partitionering fyller inte hela disken, som nu ej går att installera

Permalänk

Partitionering fyller inte hela disken, som nu ej går att installera

Hej,

Köpte SSD-hårddisk och installerade hårddisken.
Fick syn på hårddisken efter ha ordnat "volym" via diskhanteraren.

Försökte klona min första hårddisk för att flytta över windows till den nya, då delades min nya hårddisk i två delar.
Använde Hasleo disk clone.

Jag valde då att radera hårddisken för att försöka installera om det.

Nu är hårddisken uppdelat i två delar och jag kan inte ens installera hårddisken, det står som "Inte allokerat".
Har försökt att ordna det men får ett felmeddelande om att det saknas utrymme på hårddisken.

Vet någon vad problemet är eller har ni en guide ni kan hänvisa mig till?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Förutsätter nu att du inte har något på Disk 1

Högerklicka då på var ruta för Disk 1 och välj Ta bort volym.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Förutsätter nu att du inte har något på Disk 1

Högerklicka då på var ruta för Disk 1 och välj Ta bort volym.

Jag får upp följande alternativ, jag har redan tagit bort volymen en gång men nu kan jag inte ens skapa ny volym.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning verkar Windows göra så där ibland att det inte går att ta bort via diskhantering, har hänt mig med några USB-minnen lite då och då.

Testa öppna cmd > kör diskpart > kör list disk i nya rutan som dyker up > verkar på bilden som din nya disk är disk 1 men dubbelkolla i diskpart först för säkerhetsskull > kör select disk 1 > kör clean.
Se om Windows lyckas rensa disken den här vägen.

Permalänk
Skrivet av Kopen:

Av någon anledning verkar Windows göra så där ibland att det inte går att ta bort via diskhantering, har hänt mig med några USB-minnen lite då och då.

Testa öppna cmd > kör diskpart > kör list disk i nya rutan som dyker up > verkar på bilden som din nya disk är disk 1 men dubbelkolla i diskpart först för säkerhetsskull > kör select disk 1 > kör clean.

Nu gick det.

Tack så mycket.

Om jag vill klona disk 0 till disk 1, ska man välja "systemklon" ?
För diskklon så delades nya hårddisken upp i två delar, en som matchade disko 0 i volym och resterande i en annan del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Nu gick det.

Tack så mycket.

Om jag vill klona disk 0 till disk 1, ska man välja "systemklon" ?
För diskklon så delades nya hårddisken upp i två delar, en som matchade disko 0 i volym och resterande i en annan del.

Inte testat Hasleo tidigare så kan inte vara så mycket till hjälp där men både Macrium Reflect och Clonezilla är någonting jag har använt mig av tidigare att klona diskar utan problem om du känner för att prova något annat.

Reflect är väl lite mer användarvänligt än Clonezilla skulle jag säga men båda lägger du på en usb-sticka och bootar från som sedan guidar dig genom processen.

Annars skulle jag nog rekommendera att bara ta en backup på det viktiga du vill ha kvar på datorn och installera om Windows på den nya disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Inte testat Hasleo tidigare så kan inte vara så mycket till hjälp där men både Macrium Reflect och Clonezilla är någonting jag har använt mig av tidigare att klona diskar utan problem om du känner för att prova något annat.

Reflect är väl lite mer användarvänligt än Clonezilla skulle jag säga men båda lägger du på en usb-sticka och bootar från som sedan guidar dig genom processen.

Annars skulle jag nog rekommendera att bara ta en backup på det viktiga du vill ha kvar på datorn och installera om Windows på den nya disken.

Reflect har ändrat sin licensmodell så går inte längre att använda gratis för att klona en windows disk längre.

Om man inte råkar ha en gammal version liggandes vill säga, då kan man installera den.

Reflect har jag iaf inte behövt nån USB sticka för att köra, det är ett windowsprogram

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Reflect har ändrat sin licensmodell så går inte längre att använda gratis för att klona en windows disk längre.

Om man inte råkar ha en gammal version liggandes vill säga, då kan man installera den.

Reflect har jag iaf inte behövt nån USB sticka för att köra, det är ett windowsprogram

Man kan alltså inte ens använda trial-versionen längre för det? Fan det var ju surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Man kan alltså inte ens använda trial-versionen längre för det? Fan det var ju surt.

Så har jag uppfattat det som i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kopen:

Brukar som i det här fallet bero på att de är "systempartitioner" i detta fallet boot partition och en återställningspartition från det misslyckade kloningsförsöket.

windows är lite retarderade när det kommer till sin partitionering då den alltid lägger återställningspartitionen direkt efter systempartitionen och pga det sabbar möjligheterna att simpelt expandera OS partitionen efter en kloning om disken är större än den man klonade från.

vill man flytta återställningspartitionen till slutet av utrymmet på en stärre enhet än den som man klonade frånså kräver det rätt mycket jobb tyvärr med att flytta monteringspunkterna till partitionen var partitionen börjar och slutar i utrymmet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

windows är lite retarderade när det kommer till sin partitionering då den alltid lägger återställningspartitionen direkt efter systempartitionen och pga det sabbar möjligheterna att simpelt expandera OS partitionen efter en kloning om disken är större än den man klonade från.

Tror inte jag gjort nått speciellt med min...men jag har (från vänster till höger)
Återställningspartition>EFI system>C: (windows)>e: (annat)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Tror inte jag gjort nått speciellt med min...men jag har (från vänster till höger)
Återställningspartition>EFI system>C: (windows)>e: (annat)

Ja då vet jag inte för jag har altid fått boot>os>återställning av nån anledning om jag låter windows hantera det vid installation.

Dock har jag inte gjort ominstallation sen 2015 så de kanske ändrat det med win11

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja då vet jag inte för jag har altid fått boot>os>återställning av nån anledning om jag låter windows hantera det vid installation.

Dock har jag inte gjort ominstallation sen 2015 så de kanske ändrat det med win11

Min grundinstallation är nog inte fullt så gammal, men den har hängt med en bra bit över 5 år iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Jag får upp följande alternativ, jag har redan tagit bort volymen en gång men nu kan jag inte ens skapa ny volym.

<Uppladdad bildlänk>

Anledningen är ju att disken blivit dynamisk. Konverterar man den till standard, som syns i meny fungerar den som vanligt.

Av någon anledning så blev disken klonad till dynamisk vilken i praktiken är en virtuell RAID-variant.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon