Kan någon hjälpa mig att rädda gammal Maxtor-hårddisk? Byta firmware-chip?

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig att rädda gammal Maxtor-hårddisk? Byta firmware-chip?

Hej!

Jag är helt ny på det här området och kan verkligen ingenting om elektronik eller hårddiskar – så jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig konstigt.

Jag har en gammal Maxtor IDE-hårddisk (MaXLine Plus II, 250 GB) som inte längre svarar alls. Den snurrar inte upp eller visar liv. Jag misstänker att det är något fel på kretskortet (tror det heter PCB?).

Jag har också en (typ) identisk donator-disk, hoppas de är lika nog, som fungerar.
Se bilder (den högra är den jag vill rädda):

Efter att ha pratat med ett företag som sysslar med dataräddning och sedan använt ChatGPT (som faktiskt varit ganska hjälpsam 😄) så har jag förstått att det kanske inte går att bara byta hela kortet rakt av – eftersom firmware måste vara exakt samma.

Men jag har också förstått att det kanske går att lösa om man också flyttar över det lilla BIOS- eller firmwarechipet (det där lilla 8-bens chippet) från den trasiga disken till det fungerande kortet.

Målet är bara att få liv i disken så att jag kan läsa av innehållet – inte full renrumsräddning eller liknande.

Tack på förhand för all hjälp eller tips - och ha tålamod med en total nybörjare. 😅

//EMPA

§ 9 - MOD
Permalänk
Medlem

Den ena är en MaXLine II som kör 5400 RPM och den andra en MaXLine Plus II som kör 7200 RPM, och det är ju väldigt mycket som skiljer på kretskorten också så jag misstänker att de tyvärr är för olika för att det ska gå att byta kretskort mellan dem. Oftast behöver det vara exakt samma modell och helst samma revision för att det ska fungera vad jag vet.

Om datan inte är så viktig så kan du förstås försöka ändå, men annars skulle jag rekommendera att du anlitar någon profesionellt istället. Företag som t.ex. IBAS brukar ha en stor samling av kretskort för såna här ändamål, men de tar förstås bra betalt för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den ena är en MaXLine II som kör 5400 RPM och den andra en MaXLine Plus II som kör 7200 RPM, och det är ju väldigt mycket som skiljer på kretskorten också så jag misstänker att de tyvärr är för olika för att det ska gå att byta kretskort mellan dem. Oftast behöver det vara exakt samma modell och helst samma revision för att det ska fungera vad jag vet.

Om datan inte är så viktig så kan du förstås försöka ändå, men annars skulle jag rekommendera att du anlitar någon profesionellt istället. Företag som t.ex. IBAS brukar ha en stor samling av kretskort för såna här ändamål, men de tar förstås bra betalt för det också.

Tack för input – bra att få det förklarat lite mer i detalj!

Jag trodde jag hade hittat en tvillingsjäl till min gamla disk.

Jag inser att det nog inte är värt att blåsa hela sommarkassan på ett renrumsingrepp – men grejen är att jag har en bunt gamla porträttbilder på rockstjärnor innan de blev kända liggande där. Tänkte det hade varit kul att ha dem kvar för framtida efterlevnad eller en eventuell "Behind the Music"-dokumentär. 😄

Jag ska se om jag kan få tag i exakt rätt modell, och annars kanske chansa lite försiktigt på ett chipbyte bara för att se vad som händer - men börjar med en förfrågan till IBAS iallafall. :/

//EMPA

Permalänk
Medlem

Ahlberg data har jag använt flera gånger, finns i Stockholm. Dom har renrum. Men sällan man behöver ta ur innehållet i disken, vilket gör att det blir billigare. Jag betalade 4 - 6 tusen för jobbet.

https://ahlbergdata.se/

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ahlberg data har jag använt flera gånger, finns i Stockholm. Dom har renrum. Men sällan man behöver ta ur innehållet i disken, vilket gör att det blir billigare. Jag betalade 4 - 6 tusen för jobbet.

https://ahlbergdata.se/

Ah... Nice.
Tack för tipset. Det ska kollas upp. 👍

// EMPA

Permalänk
Medlem

Har samma fel på ett par diskar efter min synology började "bränna" diskar utan synbar anledning. Hade som tur var ett par gamla bacuper så det mesta kom med.

Ska tydligen finnas "säkringar" på kretskortet. Vart de sitter eller hur de ser ut låter jag någon annan svara på men kan vara värt att se om dessa är vid liv.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har gjort exakt samma för länge sen. Tror tom att det var en Maxtor. De var exakt samma men den ena var typ rev 1.0034556 och skilde typ en siffra. Det fungerade men med massor av skumma fel. Men kunde rädda. Hade nog testat att se om du hittar en likadan.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Det där har jag också gjort en gång. Det var också Maxtor, båda 120GB men om jag minns rätt skillde det nåt mellan givare och mottagare, som batchnummer eller revision. Det fungerade inte. Däremot levde disken plötsligt igen när jag byttet tillbaka korten. Resan behövde göras om en gång innan jag hann flytta all data.

Edit: Blast from past! https://www.sweclockers.com/forum/trad/155026-byta-harddiskel...

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Det där har jag också gjort en gång. Det var också Maxtor, båda 120GB men om jag minns rätt skillde det nåt mellan givare och mottagare, som batchnummer eller revision. Det fungerade inte. Däremot levde disken plötsligt igen när jag byttet tillbaka korten. Resan behövde göras om en gång innan jag hann flytta all data.

Edit: Blast from past! https://www.sweclockers.com/forum/trad/155026-byta-harddiskel...

Det där är vad jag hade börjat med när det gäller en gammal tidigare fungerande disk som legat i en låda och skräpat i åratal, och inte längre visar några livstecken vid inkoppling. Plocka loss kretskortet och säkerställ att pogo pins och liknande har galvanisk kontakt.

Annars är det nog svårt att felsöka det där vidare utan tillräcklig grundkoll på elektronik för att känna igen komponenter, veta vad de gör, och "följa strömmen" tills man mäter sig till oförväntade värden. Att förklara det steg för steg skulle bli material för en hel bok typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!