Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Kanske bäst och bara köra på, prata med grannen efter någon månad om ni möts i trapphuset "tjena du jag kollar mycket film, säg till om ljudet stör dig"

För säger du till i början och vad källan är så kommer de gå runt antingen medvetet eller omedvetna att leta "fel". Blir ren placebo effekt att hitta störande/irriterande ljud eftersom du redan planterat fröet att det är du som stör

Jo, det stämmer. är nog bättre att göra så

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Vilken nivå brukar du köra på? Tolkar det som att det sträcker sig mellan -12 till +6?

Oj, det är detta jag är rädd för. Blev det klagomål även fast du hade lägsta på suben?

Jag testade kort att köra på lägsta men tog ändå bort subben. ville inte ha grannarna ståendes utanför min dörr igen. Har som sagt vant mig. Tyckte dessutom sourrandet blev bättre, inbillning kanske.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Yes, det gick bra att gömma kablarna inuti stativen. Lättast gjordes det genom att dra kabeln genom en sektion i taget och montera allt eftersom.

Jag har 995D, vill bara säkerställa att det är samma fäste så det även funkar till D innan jag beställer, vet du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

Jag har 995D, vill bara säkerställa att det är samma fäste så det även funkar till D innan jag beställer, vet du?

Jag har också 995D, så det funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag har också 995D, så det funkar.

Funkar även fint med Q990C!
Dock märkte jag att när jag drar åt de två skruvarna som sitter på "skenan" på baksidan att fötterna på högtalaren lyfter från plattan. Drog såklart inte åt hårt, men jag fick dribbla lite innan jag fick fötterna stadigt på plattan och skruvarna åtdragna. Har barn som gärna är där och pillar, så det behöver sitta fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Viktigt tips, tack! Hittar inte längre min via smart things-appen, ska kolla igenom det imorgon igen.

Har råkat ut för detta med, har det löst sig för dig?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Funderar på skaffa Q995D/Q995F för Atmos då min nuvarande Yamaha RX-A1040 med 7.1 surrounds högtalare inte stödjer det.
Men har en gammal Sony A1 OLED TV som endast har ARC. Inkopplingen blir då:
PC Nvidia 3080 -> Soundbar -> TV.

All media sker via PC. Men blir inte klokare efter försökt förstå om det fungerar efter sökt på nätet. Nån som har liknade setup och får det att fungera felfritt?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Funderar på skaffa Q995D/Q995F för Atmos då min nuvarande Yamaha RX-A1040 med 7.1 surrounds högtalare inte stödjer det.
Men har en gammal Sony A1 OLED TV som endast har ARC. Inkopplingen blir då:
PC Nvidia 3080 -> Soundbar -> TV.

All media sker via PC. Men blir inte klokare efter försökt förstå om det fungerar efter sökt på nätet. Nån som har liknade setup och får det att fungera felfritt?

Hej,

Kanske inte svaret du är ute efter men är det inte enklare att köpa en nVidia Shield TV Pro och lösa mediabiten den vägen i stället? Lär skapa en hel del mindre huvudbry och problem.

Shielden spelar allt man kastar på den inkl. Dolby Vision och alla kända ljudformat som Q995 stödjer såsom Atmos och DTS:X etc.

Kör själv denna kombination och Kodi på Shielden och "It just works".

OBS:
Q995F lär inte komma ner i vettigt pris förrän Black Friday då det är årets modell.

Q995D har inga kampanjer vad jag kan se just nu men har du eller skaffar Benify (Inkl. Privat) så går den att köpa direkt från Samsung för 9490:-, ett bra pris!

Verkar inte vara jättestora skillnader, ny sub på Q995F:
https://www.rtings.com/soundbar/tools/compare/samsung-hw-q990...

Är det dock inte billigare att uppgradera din receiver och ev. komplettera med några högtalare?
Denons produktlinje vet har fått bra recensioner:
https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x2800h-hemmabioreceiver/...

Permalänk

Ska hämta ut min Q995D från Elgiganten imorgon och funderar redan på väggfästen för de bakre högtalarna.

Har hittat de här hos Hifiklubben, någon som har erfarenhet av dem?

https://www.hifiklubben.se/vogels-vlb-500-wall-bracket-vaggfa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Ska hämta ut min Q995D från Elgiganten imorgon och funderar redan på väggfästen för de bakre högtalarna.

Jag har dessa
Helt otroligt bra! Stabilare än så här får du det inte
https://amzn.eu/d/jlHRfwf

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Jag har dessa

Tack, de ska jag kolla närmare på

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Jag har provat ett gäng olika, de du länkar funkar men jag skulle varmt föreslå dessa. Slut hos netonnet men finns säkert att hitta på annat håll finns i vitt om man föredrar det
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/hama...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jag har dessa

Hur har du satt högtalaren?
För den har ju en högtalare i toppen också.

Kanske spelar mindre roll.. ?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Hur har du satt högtalaren?
För den har ju en högtalare i toppen också.

Kanske spelar mindre roll.. ?

Monterat fästet på väggen, vertikalt såklart, som enligt bild/instruktion. Men bara använt 2 skruvar i vägg och inte 4.

Sedan monterat högtalare rakt på med 1 medföljande skruv, högtalarens botten cirka 115cm ovanför golvhöjd om jag minns rätt.

Inga konstigheter alls. Atmos spelar både framåt, uppåt och åt sidan. Förstår inte hur fästet skulle vara ett problem?

Köpte även vita C7 sladdar för att slippa ha svarta mot vit vägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Monterat fästet på väggen, vertikalt såklart, som enligt bild/instruktion. Men bara använt 2 skruvar i vägg och inte 4.

Sedan monterat högtalare rakt på med 1 medföljande skruv, högtalarens botten cirka 115cm ovanför golvhöjd om jag minns rätt.

Inga konstigheter alls. Atmos spelar både framåt, uppåt och åt sidan. Förstår inte hur fästet skulle vara ett problem?

Köpte även vita C7 sladdar för att slippa ha svarta mot vit vägg

Då förstår jag!
Nä, tänker om man skulle sätta högtalare längst upp mot taket så den inte stör... Hus friden

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Då förstår jag!
Nä, tänker om man skulle sätta högtalare längst upp mot taket så den inte stör... Hus friden

Killgissar att det skulle påverka ljudbilden negativt att ha dem högt. Med det sagt, jag förstår precis vad du menar!
Jag har lite halvt fått gömma den ena intill väggen på en bokhylla med en gardin.
Den andra står på stativ "gömd" i hörnet bakom soffan. Inte optimalt för ljudbilden, men de är lätta att plocka fram när det är dags för film

Permalänk
Medlem

Fundering kring denna: jag har 995c idag, kör högtalarna fram men vill slänga bak dem sen. En fundering kring atmos ljud: har Apple TV 4k och som några kanske vet är det inte True atmos från den? Utan den saknar support för alla högtalare o h konverterar om jag inte minns fel. Har en Samsung Q80r men plex är lite sisådär istället vid uppspelning av högre bitrate filmer...

Hur skulle det funka med att koppla upp en minidator med 5600H cpu till TVn och earc mellan limpa och TV? Får jag fullt ljud ut då? Vet att det var sisådär med atmos från PC förut men detta kanske fungerar bättre nu? (Mini pc landar på ca 2k vilket också en shield pro skulle landa på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Fundering kring denna: jag har 995c idag, kör högtalarna fram men vill slänga bak dem sen. En fundering kring atmos ljud: har Apple TV 4k och som några kanske vet är det inte True atmos från den? Utan den saknar support för alla högtalare o h konverterar om jag inte minns fel. Har en Samsung Q80r men plex är lite sisådär istället vid uppspelning av högre bitrate filmer...

Hur skulle det funka med att koppla upp en minidator med 5600H cpu till TVn och earc mellan limpa och TV? Får jag fullt ljud ut då? Vet att det var sisådär med atmos från PC förut men detta kanske fungerar bättre nu? (Mini pc landar på ca 2k vilket också en shield pro skulle landa på)

En Shield skulle jag rekommendera alla dagar i veckan vs HTPC såvida man inte vill dyka ner i det kaninhålet och har massor av tid / intresse.

Dock verkar det vara på gång Audio Passthrough till Apple TV i nästa tvOS 26 som släpps i höst. Kanske värt att vänta på?

Källa:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

En Shield skulle jag rekommendera alla dagar i veckan vs HTPC såvida man inte vill dyka ner i det kaninhålet och har massor av tid / intresse.

Dock verkar det vara på gång Audio Passthrough till Apple TV i nästa tvOS 26 som släpps i höst. Kanske värt att vänta på?

Källa:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Har en shield idag, men dock inte pro men kanske får ha lite is i magen och se om pass through blir en verklighet snart då! Är semester ändå så någon månad kan man ju avvakta då jag annars gillar ATV.
Vill inte lägga varken tid eller pengar egentligen så man får nog sitta lugn i båten istället. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Har en shield idag, men dock inte pro men kanske får ha lite is i magen och se om pass through blir en verklighet snart då! Är semester ändå så någon månad kan man ju avvakta då jag annars gillar ATV.
Vill inte lägga varken tid eller pengar egentligen så man får nog sitta lugn i båten istället. Tacksam för svar!

Eller en Zidoo
https://www.zidoo.tv/Product/index/model/Z9X+PRO/target/%5Bld...

Permalänk
Medlem

Kunde inte läsa mig till om den har stöd för Atmos etc..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kunde inte läsa mig till om den har stöd för Atmos etc..

Sorry, länkade kanske fel maskin. Zidoo har ett flertalet att vällja på..
Har själv en ATV som jag hoppas får den eftertalade uppdateringen med passthrough annars kanske jag slår till på en Zidoo i höst/vinter. Siktar då på en Z30 Pro 8K, med den hoppas jag kunna koppla min vinylspelare till min Q990C på någe vis också
Modellen som heter Z9X 8K ska absolut ha stöd för Atmos bla

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Sorry, länkade kanske fel maskin. Zidoo har ett flertalet att vällja på..
Har själv en ATV som jag hoppas får den eftertalade uppdateringen med passthrough annars kanske jag slår till på en Zidoo i höst/vinter. Siktar då på en Z30 Pro 8K, med den hoppas jag kunna koppla min vinylspelare till min Q990C på någe vis också
Modellen som heter Z9X 8K ska absolut ha stöd för Atmos bla

Redig maskin helt klart! Saftigt pris för att få full atmos dock

Permalänk
Medlem

Går och hoppas på en uppdaterad Nvidia Sheild Pro 2025/2026 men har en 2019 Pro så sitter hyfsat nöjd för nu men uppdaterad hårdvara vore verkligen på sin plats med förhoppnings stöd för fler DV-profiler och AV1.

Permalänk
Medlem

Passade på att köpa en Q995D nu när den är på rea igen, antar att det kommit nån nyare variant.

Läste lite i den här tråden och såg något om att en uppgradering av firmware kan förstöra soundbaren och att man bör stänga av automatiska uppgraderingar. I någon reddit post så såg jag att det felet troligtvis bara skedde ifall firmware uppgraderades via deras app men inte via USB.

Det har varit rätt tyst om det nu i ett par månader men jag nojjar lite. Vet någon om detta fortfarande gäller? Bör jag t.ex. skita i att uppgradera mjukvaran helt och hållet eller uppgradera till senaste via USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Passade på att köpa en Q995D nu när den är på rea igen, antar att det kommit nån nyare variant.

Läste lite i den här tråden och såg något om att en uppgradering av firmware kan förstöra soundbaren och att man bör stänga av automatiska uppgraderingar. I någon reddit post så såg jag att det felet troligtvis bara skedde ifall firmware uppgraderades via deras app men inte via USB.

Det har varit rätt tyst om det nu i ett par månader men jag nojjar lite. Vet någon om detta fortfarande gäller? Bör jag t.ex. skita i att uppgradera mjukvaran helt och hållet eller uppgradera till senaste via USB?

Vilken firmware kom Soundbaren med? Den senaste från Samsung för Q990/995D verkar vara Version 1021 enligt deras hemsida:
https://www.samsung.com/se/audio-devices/soundbar/q990d-black...

Issue date är 16:e april så sannolikt är detta fixat nu iaf men som du är inne på verkar de som fått problem primärt gjort och initierat uppdateringen via appen och OTA.

Du bör göra din egna bedömning och research, tar inget ansvar för om något skulle gå fel men verkar safe att göra via USB iaf.
Själv har jag en Q995C och gjort USB-uppdatering 2 gånger smärtfritt men annan modell också vara för att tydlig.

Lycka till med ev. uppdatering och återkopppla gärna utfallet här i tråden vilket kan vara av intresse för övriga läsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Jag har en 995D, använt automatisk uppdatering via app sedan den köptes. Aldrig haft problem

Senast firmware installerat heter xxx -1021.2

Så det där problemet som fanns förut kan inte ha berört alla enheter

Permalänk

Finns det några prisvärd stativ till bakhögtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Finns det några prisvärd stativ till bakhögtalarna?

Jag kör dessa. Fungerar riktigt bra Mounting Dream speaker stand height-adjustable for satellite up to 5kg, set of 2 floor stands

Permalänk
Medlem

Jag med, funkar helt ok