Snabbkoll: Står din dator på skrivbordet eller golvet?

Permalänk
Medlem

Min står i en datorhylla. Är det golv eller skrivbord då?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hjälpsam

På golvet, den står dock på en rullbräda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

På bordet sålänge jag kan minnas. Tycker datorn är för ”fin” för att ha på golvet. Dock är ju ljudnivån mer påtaglig när den är bredvid. Fattar varför folk kan tycka 2000 rpm på en GPU är tyst när burken är vid fötterna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Golvet, visst blir den dammig men det är ju bara att rengöra och dam påverkar ju ändå inte prestandan om det inte blir sjukt mycket så det blockerar luftflödet men det krävs ju enorma mängder. Damhets är lite som kabeldragningshets och annat blaj, okunniga går på det.

Permalänk
Medlem

Min dator står på ett sidobord (långsmalt, något större än chassit) bredvid skrivbordet. Så, i skrivbordshöjd men inte på det.

Permalänk
Medlem

Lådhurts brevid skrivbordet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Under skrivbordet men inte på golvet

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Min står på en rullbräda gjord på IKEA Trofast hyllplan och IKEA Rill hjul.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

På golvet, men den står på ett hyllplan som ligger på en plastlåda för att komma upp sådär 20 cm från golvet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Har ställt in min dator i en ombyggd 50-tals lådhurts på ben. Botten på hurtsen består av träribbor, bakstycket är borttaget, och själva toppskivan är upphöjd så att varm luft inte fastnar. Datorn håller sig tyst, sval, och syns inte alls. Lite tråkigt såklart när man ändå har ett rätt fint chassi.

Permalänk
Medlem

Min står på en hylla ovanför skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Golvet, visst blir den dammig men det är ju bara att rengöra och dam påverkar ju ändå inte prestandan om det inte blir sjukt mycket så det blockerar luftflödet men det krävs ju enorma mängder. Damhets är lite som kabeldragningshets och annat blaj, okunniga går på det.

En kylfläns som täcks av damm kommer avge mindre värmeenergi till luften. Även mindre mängder påverkar då varje dammpartikel isolerar metallen på kylflänsen.

Citat:

In this paper,
we show that a heat sink covered with dust increases on-chip
temperature, ultimately leading to performance degradation.
[...]
we found that the dust
that has been ignored by computer users may deteriorate
performance by up to 73.9%. Hence, we recommend that
future computer users should remove the dust that is in their
heat sinks for better performance.

https://worldcomp-proceedings.com/proc/p2011/CDE2994.pdf

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Golvet på andra sidan av rummet för att dölja den så mycket det går. Från den längs med väggen går en 10m lång HDMI till skrivbordet

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk

Haft både och under alla år. Det bästa har varit när den stått så långt så möjligt från golvet, ur ett rent dammperspektiv. Näst bästa när jag haft den på en äldre fotpall av trä ca 25 cm upp från golvet. Tyvärr har den åter stått direkt på golvet igen, sedan nästan 10 år.

Då min kärlek för stora chassin, omöjliggjort annan placering som vi bor nu. Vi har ett litet rum, specialbyggt som kontor (redan när vi köpte lägenheten). Helt underbart på alla sätt, förutom dammässigt för datorn.

Permalänk
Medlem

Stationära väger 30kg så golvet. Laptopen ligger på skrivbordet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hylla på väggen så nära taket den kunde komma.

Permalänk
Medlem

På skrivbordet såklart.
Den "försvinner" bakom skärmen.

Permalänk
Medlem

Mina datorer står nere i källaren, med optiska kablar för bild och usb. Knäpptyst, och ingen värme!

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Bakom skärmarna på skrivbordet, datorn blir så dammig när det står på golvet tycker jag.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

På bordet naturligtvis!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Fabricerade en mcguyver-lösning och hängde upp den under skrivbordet med hjälp av några återbrukade galgkrokar och fjädrar för vibrationsdämpning. Aldrig haft dammfilter och burken har stått cirka 10 år på golvet innan dess så fick den idén efter senaste rengöringen. Inte mitt finaste bygge men stor skillnad att få upp den bara typ 15cm. Aldrig mer på golvet!
Nästa chassi blir kanske en vägghängd vindtunnel av plexiglas.

Permalänk
Medlem

På en byrå i hallen. Har inget skrivbord och kör moonlight för gaming från tvn eller laptopen men den agerar främst server/labb.

Vill få in den i vardagsrummet men tydligen är den 4cm för djup för att "passa in bland möblerna"-sambon. Skaffade fin låda med trädetaljer och allt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

trodde det bara fanns en rätt placering, bordet... så länge den får plats iaf... eller hängslen

finns en tube om vådan av att ha den på golvet

en av många

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Egen byggd hylla för datorn efter att jag renoverat "gaming"-rummet

Permalänk
Medlem

Min står på en låg "datorpall" som jag svetsade ihop på jobbet. typ 15 cm hög så att man kommer åt att dammsuga under.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Står självklart på bordet!
Har bara haft datorn på golvet en kort period innan jag fick ett stort nog skrivbord.
Ljudnivån har dock alltid varit något jag tänkt på, och nu med senaste datorn (i sign) har jag äntligen lyckats med en dator som i princip alltid är ljudlös

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Datorn (Corsair 7000D Airflow) står på tvären bakom skärmen. På golvet är hunden och hårar ner.

Permalänk

På golvet, närmare bestämt på en "flyttvagn" från biltema. Finner det behändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Egen byggd hylla för datorn efter att jag renoverat "gaming"-rummet

<Uppladdad bildlänk>

Fint o kompakt, men hade det kanske varit snyggare att vända den åt andra hållet och slippa titta in i häcken på datorn med alla kablar osv?
(och lättare tillgång till on-knapp osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör en sådan här , fungerar fint

<Uppladdad bildlänk>

Precis en sån jag köpt också! Fungerar väldigt bra. Bara flytta datorn smidigt och dammsuga under.