SVT och Arbetsförmedlingen utsatta för DDoS-attack

Permalänk
Medlem

Dags att återinföra analoga tvsändningarna.

Tur (för lär inte vara så mycket kunskap) att politkerna inte stängt ner FM-radion ännu. Var väl tal om det redan för ~10 år sedan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att när SVT har chansen att sänka kostnaderna och skapa jobb genom att ha egna servrar så väljer de istället att göda Bezos. Var är alla "vinster i välfärlden"-människor när man behöver dem?

Skrivet av Dunde:

"Allt" kan väl stängas med ett knapptryck idag.
Noll nyhetsvärde.

Poängen var vem som har tillgång till knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att lyckas minska förtroendet för Arbetsförmedlingen lär kräva mer än en DDoS attack dock, är det ens möjligt?

Haha precis, det bästa som skulle kunde hända arbetsförmedligen hade vart en evig DDoS attack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Haha precis, det bästa som skulle kunde hända arbetsförmedligen hade vart en evig DDoS attack.

Vilket skulle varit lite ironiskt med tanke på att deras regler om ett visst antal sökta jobb är en evig DDoS attack på arbetsgivarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jolu:

Ändå kan staten ta en sådär 70% skatt med allt inräknat (löneskatt, moms, punktskatter osv), samt beskatta tillgångar såsom fastigheter osv. Staten kan även ägna signat expropriation eler kalla en skog för naturreservat och göra den värdelös osv

Ta det med sagotanten Astrid Lindgren – hon fick betala över 100 % i skatt. Hon hade dock den verbala förmågan att skapa opinion mot det extrema skattetrycket.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Expropriationslag (1972:719) är det som gäller, och då lagen i sin helhet men inledningsparagrafen noterar att farbror staten har rätt att beslagta fastigheter och liknande om det är i samhällets intresse. It-infrastruktur är likt kraftproduktion något som idag tveklöst skulle kunna anses vara ett väsentligt samhällsintresse.

Vidare kan även kommunen om de så önskar tvångsinlösa Mark enligt Plan och Bygglagen.

Äganderätten är ingen grundlag och ej heller någon lag som trumfar andra utan snarast en som oftast underkastas andra bestämmelser såsom ex. strandskyddet.

Med Vänliga Hälsningar
Bygglovsintresserad.

IT-infrastruktur kan man bygga parallellt från grunden – till skillnad från mark och fastigheter. Det är ju just det som driver utvecklingen: när ett företag blir gammalt och trött, tar nya aktörer vid. IBM → Microsoft → öppen källkod, och så vidare.

På 70- och 80-talet ville alla utmana IBM. I dag ses IBM nästan som de "goda killarna".

Det finns inget som hindrar Sverige från att bygga egna molntjänster. Vi har ju klarat av att bygga egna stridsvagnar (Stridsvagn S) och egna flygplan – SAAB 2000 och JAS – som goda exempel. Varför skulle vi då inte klara av att ge myndigheterna egna molntjänster, så att vi slipper vara beroende av Bill Gates?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Ddos mot arbetsförmedlingen - ingen drabbad

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Sist jag var på AF så fixade dom ett jobb till mig!

då måste det vara decennier sedan för sen ett bra tag sen så fixar inte AF några jobb alls det är ett faktum !

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

då måste det vara decennier sedan för sen ett bra tag sen så fixar inte AF några jobb alls det är ett faktum !

1985!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade inte sagt något om det inte vore så att Sveriges Television har (enligt min uppfattning) ett samhällsansvar kring att kunna sprida vital information till sveriges invånare. Något de alltså nu har brustit i vid återkommande tillfällen på en veckas tid.

Håller dock med om att Bahnhof mest är ute efter att fiska poäng inom PR.

Enligt VD har de inte misslyckats med uppdraget att sända nyheter och VMA, eftersom sånt vid de senaste tillfällena gick att se i marknätet, när SVT Play låg nere, och vice versa när SVT på marknätet tappade ljudet för ett par veckor sen. Men jag ger dig rätt, eftersom allt för många idag tekniskt sett bara tittar på SVT Play, sen TV-distributörerna börjat att vilja få över sina kunder till Playtjänster ist f det hederliga marknätet. Ska man vara säker på att ha tillgång till SVT så behöver man tydligen ha både marknätet och Play.

Halvt OT: För ett par veckor sen låg P4 Blekinge nere ett par timmar, både på nätet och FM-bandet. Huruvida det var ett internt fel eller en attack tror jag inte de sa. Det sista som hördes var radioprataren som uppgivet undrade "Vad gör jag?". Sen var det tyst i etern, men "bara" nån minut innan P4 Kronoberg tog över. Där funkade backupen som den skulle. Lokalradion har ju i sin beredskapsplan att om kanalen havererar, ska en i förväg utsedd grannstation ta över, eftersom P4 om möjligt inte ska tystna (för länge).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/tyst-i-p4-blekinge...