Krävande Borderlands 4 upprör PC-spelare

Permalänk
Medlem

Känns mer upprörande med priset. För 900Kr måste det verkligen vara väldigt bra för att vara värt det då det finns så många bra spel nuförtiden.

Permalänk
Medlem

blir ju nyfiken nu ifall ens egna dator kommer klara av spelet i spelbar FPS ens , och när dom menar minimum är det 1080P då? kör 2080ti samt 10900KF men 1440P skärm och gärna 80fps+ , har inte lust att uppgradera något för tillfället

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Är inte Borderlands en sån spelserie där man inte ser jättestor skillnad på t.ex en blandning mellan medium/high och att dra allting på max? Från det jag har sett så verkar fler sura över priset dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Dagens spelutveklare är otroligt lata,

Skrivet av SCORPIUS:

Och ingen såg detta komma med UE5.....
Motorn är skräp, men lätt att arbeta med.

Förstår inte det här gnället. Minimum-kraven känns ju väldigt överkomliga och rekommenderat inkluderar säkert ray tracing med annat grafisk mumsmums. Utvecklingen går framåt och det känns som att det först nu som prestandakraven är "ikapp" konsolgeneration och vad Playstation 5 faktiskt kan göra.

Unreal-motorn skulle jag säga är fantastisk med grymma möjligheter som låter utvecklare fokusera på att göra riktigt bra spel. Att bygga sin egen spelmotor är få förunnat idag och en teknikinvestering som fler och fler vill undvika av förståeliga skäl. Och motorn är uppenbarligen kapabel till väldigt bra prestanda om man tittar på CDPR och deras Witcher 4 demo. Den här intervjun av Digital Foundry är väldigt intressant: https://www.youtube.com/watch?v=OplYN2MMI4Q.

Precis som allt annat så utvecklas motorn hela tiden med prestanda och möjligheter.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte de värsta kraven jag sett (recommended), om vi utgår från att kraven inte kräver att man kör med uppskalning o.s.v. Men om detta är med uppskalning påslaget och inte relativt höga inställningar så är det ju lite högt kan jag tycka. Ligger själv precis på recommended, med kanske aningen bättre CPU (5800X3D). Jag hoppas att det innebär att jag kan köra spelet i 1440p (native) med åtminstone en blandning av medium och höga inställningar, och få ut minst 60fps. Men det återstår att se när lite olika tech reviews börjar dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Förstår inte det här gnället. Minimum-kraven känns ju väldigt överkomliga och rekommenderat inkluderar säkert ray tracing med annat grafisk mumsmums. Utvecklingen går framåt och det känns som att det först nu som prestandakraven är "ikapp" konsolgeneration och vad Playstation 5 faktiskt kan göra.

Unreal-motorn skulle jag säga är fantastisk med grymma möjligheter som låter utvecklare fokusera på att göra riktigt bra spel. Att bygga sin egen spelmotor är få förunnat idag och en teknikinvestering som fler och fler vill undvika av förståeliga skäl. Och motorn är uppenbarligen kapabel till väldigt bra prestanda om man tittar på CDPR och deras Witcher 4 demo. Den här intervjun av Digital Foundry är väldigt intressant: https://www.youtube.com/watch?v=OplYN2MMI4Q.

Precis som allt annat så utvecklas motorn hela tiden med prestanda och möjligheter.

Men har du sett ett borderlands spel?
Det är i princip cel shading. Raytracing i ett borderlansspel känns helt onödigt. Det ska se ut som det har gjort sedan första - det är identiteten i spelet. Och den estetiken är hyfsat lättdriven - kolla kraven från grafikmotorn som användes i borderlands 1.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är nog höga krav när man kan spendera 6000kr (5060 Ti 16gb) på ett grafikkort och inte ens nå upp till den rekommenderade nivån.

9060XT finns för 4500Kr och Intel B580 finns för 3300Kr(har även funnits för det priset med ett spel inkluderat).

Skrivet av Megacrash:

Sant, kollade steam sidan nu och då står det även för minimum;

"Requires a 64-bit processor and operating system. Requires 8 CPU Cores for processor. Requires 8 GB VRAM for graphics. SSD storage required"

Så kommer ju gå att spela iaf men står ju inte vilka inställningar minimum VS rekommenderat

8 CPU kärnor låter mycket mer extremt än 12GB minne. Ryzen 5 9600X är tillexempel en kraftfull spel processor som inte uppfyller det kravet. Till och med RTX 3060 hade 12GB VRAM. 8GB är väl främst för viss typ av Esport idag så det är väl inte så konstigt att andra spel vill ha mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kom över till Indie-sidan istället.

I detta träsk befinner jag mig nu

En av anledningarna till att jag tappat suget på spel var just utveckling som i mitt tycke går åt fel håll. Sedan blev det lite dominoeffekt och mitt spelande 2025 jämfört med 2024 har minskat otroligt mycket. De gånger jag spelar nu så är det specifikt lite indie eller lättare spel (HOMM3, Hearthstone)

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

9060XT finns för 4500Kr och Intel B580 finns för 3300Kr(har även funnits för det priset med ett spel inkluderat).

Varkendera kortet når upp till rekommenderade nivån.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är det pga dåligt kodande är det ju lite trist, men det känns ändå ganska härligt att få användning av 5070 TI man sitter på..
Såklart att kraften ska rättfärdigas någon gång istället för att kortmarknaden spottar ut övertrimmade kort som är way too powerful for dagens spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men har du sett ett borderlands spel?
Det är i princip cel shading. Raytracing i ett borderlansspel känns helt onödigt. Det ska se ut som det har gjort sedan första - det är identiteten i spelet. Och den estetiken är hyfsat lättdriven - kolla kraven från grafikmotorn som användes i borderlands 1.

Och resten då? Förväntningarna av vad ett spel ska kunna göra idag är ju rätt mycket högre än vad de var 2009 (15 år sedan) när Borderlands 1 släpptes. AI, open world, detaljnivå på miljöer, karaktärer, vapen, partikeleffekter (som jag antar att de flesta vill ska lysa upp omgivningen på ett fint sätt = ray tracing). Med ray tracing behöver utvecklare lägga mindre tid på att baka ljus, ljussätta och tweaka ljussättning och få det att kännas realistiskt.

Spel har massor med ljus och skuggor, ray tracing löser det på väldigt bra sätt. Oavsett cel shading eller inte, så har karaktärer skuggor, inomhusmiljöer ska reagera på ljussättning, natt vs dag ska hanteras, ljuskällor hanteras och mycket mer.

Alla utvecklare beskrivs som så lata nuförtiden, men ändå ser vi att det tar allt längre tid att producera ett spel (3-5 år) med alla förväntningar som finns på kvalitet, upplösning, helst ska spelen vara 100+ timmar långa med och det är hundratals personer som jobbar med spelet under de åren. De gör nog vad de kan inom någotsånär rimliga gränser.

Sen får vi tänka att alla inte är ID med en spelmotor som är sjukt anpassad för att göra ett spel (Doom) otroligt bra, och få har resurserna för att bygga en spelmotor på det sättet med de förutsättningarna.

Att investera i en spelmotor som ska finnas i många år, klara många spel och vidareutvecklas är otroligt komplicerat. Till och med CDPR har ju skrotat sin väldigt kompetenta REDEngine och går över till UE5.

Permalänk
Medlem

7 år gammal upper midrange processor och 6 år gammalt midrange grafikkort är för höga krav??

Och att de säger 12GB+ rekommenderat- 3080 är också 5 år gammalt, och med tanke på att 1080ti och 2080ti båda hade 11GB så tycker jag verkligen inte det är befogat att komma med något surprised pikachu face om ett spel kräver minst 8GB och rekommenderar 12GB 2025.

Vad har hänt med pcmasterrace egentligen? En gång i tiden fanns det en stolthet i att ha ultimata prestandan där konsolerna fick nöja sig med mellanmjölk. Nu verkar det handla om att kräva bekräftelse från utvecklar för konstiga inköp. Hur många år har vi haft nu av att folk kräver att få rätt i att köpa kort med lite VRAM bara för att de vill känna att deras kompromissköp inte är en kompromiss?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptewn:

Hårdvara som är 5 år gammal, ja. Men det 3080 som släpptes då hade väl 10 gb vram, så det möter ju inte rekommenderat krav på 12 gb? Senare (runt 2022) kom det väl en 12 gb version av 3080? Jag kan ha drömt detta och har inte någon källa som stödjer mitt påstående.

Sitter du på ett 3080kort kommer du definitivt kunna spela det...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

För min del får Randy och Co gärna hålla på bäst de vill. Ogillar deras företag och stil, men gillar setting i Borderlands, men efter 2:an har det varit en stor gäsp faktor. Om man har kompisar att spela verkar det vara ett helt annat röj - men som sp spel, njae.

Många AAA spel kan gärna göra vad de vill, de få som är värda hypen spelar man ändå något år efter release efter patcher och efter att läsa reviews efter hypen lagt sig så man kan se om man verkligen kommer investera någon tid i spelet eller ej.

Många AAA spel känns som att de har för mycket aktivism, conceptualizing plus management kontroll för att optimera vinst och så glömde man att göra en produkt med lite hjärta och stor dos spel-glädje. Klart att vissa AAA spel fortfarande är riktigt roliga, te x Cyberpunk, men det tog ju sitt tag tills det var stabilt att spela.

Sitter lugnt i sommarskuggan och betar av lite backlog-spel på Steamdecken

Permalänk
Medlem

Ujujuj, 7000kr bara för att matcha rekommenderat grafikkort. Detta är varför jag gått över till att spela på konsoll. Kanske inte matchar en bra PC, men jag vet att jag alltid kommer kunna spela spelen. Tänk så surt att ha lagt 25000 på en dator för 5 år för att man vill vara värst, och nu räcker den knappt.

Antingen får man jaga den draken och lägga alla pengar man nånsin tjänar på den fetaste datorn, eller så får man finna sig i att man aldrig kommer ha råd att ligga i täten, och då känns nog de där pengarna rätt surt att ha spenderat.

Missunnar verkligen inte dom som vill lägga dessa pengar på sin PC, och vill absolut inte förespråka konsoller i den helt onödiga PC vs Konsoll-debatten, men för mig personligen så ger konsollen mindre ångest, och snabbare och smidigare åtkomst till det som är viktigast med spelvärlden - själva spelen.

Permalänk
Medlem

"7 år gammal upper midrange processor och 6 år gammalt midrange grafikkort är för höga krav??"

Ni som säger sådär har redan pungat ut för onödigt dyra kort. Andra har slutat uppgradera för att det inte är värt det. För det har nämligen inte kommit några bra kort man vill köpa på så många år så man har ju kvar sin gamla hårdvara.

Vi hade köpt nytt om det fanns några bra alternativ. Alla bor inte på Stureplan.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

8 CPU kärnor låter mycket mer extremt än 12GB minne. Ryzen 5 9600X är tillexempel en kraftfull spel processor som inte uppfyller det kravet. Till och med RTX 3060 hade 12GB VRAM. 8GB är väl främst för viss typ av Esport idag så det är väl inte så konstigt att andra spel vill ha mer än så.

Ja jo, samtidigt kan man ju tycka att spelet inte ser så mycket bättre ut än Borderlands 2, samma "cartoon" stil som ser likadant ut så borde kunna haft liknande systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Känns mer upprörande med priset. För 900Kr måste det verkligen vara väldigt bra för att vara värt det då det finns så många bra spel nuförtiden.

100% , skippade DOOm också som var 80 Euro…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Och resten då? Förväntningarna av vad ett spel ska kunna göra idag är ju rätt mycket högre än vad de var 2009 (15 år sedan) när Borderlands 1 släpptes. AI, open world, detaljnivå på miljöer, karaktärer, vapen, partikeleffekter (som jag antar att de flesta vill ska lysa upp omgivningen på ett fint sätt = ray tracing). Med ray tracing behöver utvecklare lägga mindre tid på att baka ljus, ljussätta och tweaka ljussättning och få det att kännas realistiskt.

Spel har massor med ljus och skuggor, ray tracing löser det på väldigt bra sätt. Oavsett cel shading eller inte, så har karaktärer skuggor, inomhusmiljöer ska reagera på ljussättning, natt vs dag ska hanteras, ljuskällor hanteras och mycket mer.

Förväntningarna är höga idag? Faktiskt motsatsen då nästan alla moderna spel har färre interaktivitet än spel för 15 år sedan.

AI? AIn har ju bara gått bakåt i spel som inte är från Rockstar.

Detaljnivån på miljöer spelar ingen roll om ens FPS sjunker med 40 och jag tror inte någon bryr sig om hur många kanter en sten har, eller hur många löv finns i gräset. Det mesta som Nanite bidrar till är helt poänglöst.

Dynamisk ljussättning och dynamiska skuggor har vi haft i snart 20 år. Det är inget raytracing helt plötsligt tillåtit.

Ljuspartiklar från vapen och annat i omgivningen som lyser upp miljön har vi också haft i flera år, långt innan raytracing.

Raytracing ser riktigt dåligt ut i de flesta spelen med raytracing, det är flera år kvar till raytracing verkligen är realtime och inte har en massa artefakter. Stäng en dörr i Stalker 2. Kasta en granat i Half Life 2 RTX. Ljussättningen är så långt från realtime man kan komma. Vi har haft explosioner som kastar ljus runtikring sig i spel med bakad ljussättning sedan runt 2005.

Att raytracing tillåter mindre utvecklingstid, är väl bra, men inte när spelen kräver så mycket mer av hårdvaran och inte ens ser särskilt mycket bättre ut, i många fall ser det sämre ut på grund av alla artefakter som det leder till.

Personligen tycker jag nästan samtliga spel med raytracing ser sämre ut än utan. Främst för att kontrasten blir urvattnad i nästan samtliga fall med raytracing igång, men också faktumet att det inte är i realtid. Realtid för mig är när förändringar sker så snabbt att man inte kan snappa upp det. Om man stänger en dörr i stalker 2 så ska ljuset utifrån försvinna direkt. Men man kan stå där och observera det hela i ett spann om ett par sekunder. Liknande saker sker i Alan Wake 2 med path tracing.

Bakad ljussättning känns mer själ, då varenda område och rum kan ha sin egna unika ljussättning och stil, också kontraster på skuggor och annat. Medans med raytracing så känns allt likadant hela tiden, oavsett spel och allting känns mjukt och diffust.

Jag har en fråga till de som försvarar Unreal Engine 5.

Nämn ett par Unreal Engine 5 spel som ni tycker ser visuellt imponerande ut och verkligen nyttjar hårdvaran på ett bra sätt alltså optimerad användning? Där ni får ut det bästa av båda världarna: Grafik och hög FPS och obefintlig stutter. Och inga konstiga visuella artefakter?

Och vad har ni för grafikkort och vilken upplösning spelar ni i?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är blind eller.. Vilken upplösning är det de talar om? Har en 4k och en 1080p jag använder nu

Permalänk
Medlem

Det finns ju spel som kan vara tungdrivna, men som kan skruvas ner för att rulla på en en dator som motsvarar en "färskpotatis".
Tråkigt att det inte riktigt är normen.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skrivet av Oneone:

100% , skippade DOOm också som var 80 Euro…

Då kan ni ju tagga ner lite nu eftersom priset blir €70 (PC)

EDIT: Däremot såg jag på steam sidan att de ska köra Denuvo vilket suger ..

Permalänk
Medlem

Spelet är inte ens ute och folk gnäller på prestanda redan nu. Vänta på recensioner.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Tyckte kraven såg lägre ut än väntat, inget konstigt alls.. Är ju lastgammal hårdvara som krav.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Då kan ni ju tagga ner lite nu eftersom priset blir €70 (PC)

EDIT: Däremot såg jag på steam sidan att de ska köra Denuvo vilket suger ..

Det är väl mest att det finns många bra spel man kan köpa för dom pengarna så gäller att spelet verkligen blir bra för att det ska vara värt att köpa till fullpris.

Ska bli intressant att se vad det får för betyg.