Nästa generations Xbox drivs av AMD-kisel

Permalänk
Melding Plague

Nästa generations Xbox drivs av AMD-kisel

Microsoft och AMD inleder långsiktigt samarbete kring framtidens spelhårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kisel va, eller ska det bli en Xball?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fokus på mer än en enhet kommer göra att ingen av dom blir bra.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, lär garanterat skaffa nästa Xbox för gamepass

Permalänk
Medlem

Inte oväntat direkt, hade för mig det varit spikat ett bra tag att både Xbox och PS blir kvar på AMD iallafall en till generation!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte oväntat direkt, hade för mig det varit spikat ett bra tag att både Xbox och PS blir kvar på AMD iallafall en till generation!

Det mest oväntade är väl att det blir en Xbox till...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det mest oväntade är väl att det blir en Xbox till...

Nja, men det kommer garanterat bli både konsol och handhållet varav jag tvivlar på att det blir en first party handhållen enhet dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blessing and a curse... Gamla AMD (pre 9000) verkade vara väldigt mycket att PC skall ha exakt samma teknologier som konsoll, kanske i någon mån för att underlätta för utvecklare. Det slutade med att dom blev fullkomligt ifrånsprugna av Nvidia på teknologi-fronten.

Nya AMD (9000+) verkar hantera det här mycket bättre, där PC får ha teknologier som inte finns på konsoll. Enda sättet att konkurrera med Nvidia. Jag tror dom kommer klara detta bra.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Series X är sista Xbox konsolen jag köper iaf, nästa generation har nog ingen bluray läsare öht.

Series X eller rättare sagt Microsofts egna spel är helt dött med släpp av fysiska spel så finns ingen anledning för mig att köpa en Xbox igen.

Min Series X idag är endast för att emulera äldre spel med deras fake bakåtkompabilitet.

Permalänk
Medlem

Jaha så de ska inte lägga ner konsolverksamheten? 😦

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nja, men det kommer garanterat bli både konsol och handhållet varav jag tvivlar på att det blir en first party handhållen enhet dock.

Asus tillverkar dem

Permalänk
Medlem

Det lär bli den första konsolen där det verkligen går att välja bästa grafiken eller lite mindre kvalitet för högre fps.
Ja det har gjorts förr, men hoppet var rätt stort mellan dom två.
Med FSR4 och FG går det att trixa rätt bra. Gör det rätt blir det bättre på en konsol än på PC då utvecklarna har en hårdvara att förhålla sig till.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bra, då kommer det finnas åtminstone en grafikkortstillverkare kvar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om de kör på i samma spår som med Asus Xbox ROG Ally, dvs Windows Xbox-app i helskärm med stöd för andra butiker (GOG, Steam, Epic etc). Har den dessutom något kompatibilitetsläge för äldre xbox-spel (som inte innebär streaming) kan det ju bli en intressant apparat.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli bra och förhoppningsvis öppet för flera butiker osv i dessa, många som hoppas att Xbox lägger ner men jag gillar konsolerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Blessing and a curse... Gamla AMD (pre 9000) verkade vara väldigt mycket att PC skall ha exakt samma teknologier som konsoll, kanske i någon mån för att underlätta för utvecklare. Det slutade med att dom blev fullkomligt ifrånsprugna av Nvidia på teknologi-fronten.

Nya AMD (9000+) verkar hantera det här mycket bättre, där PC får ha teknologier som inte finns på konsoll. Enda sättet att konkurrera med Nvidia. Jag tror dom kommer klara detta bra.

? Såväl RDNA2, RDNA3 som RDNA4 har teknik som inte finns på konsol. Speciellt Infinity cache.

Och det är även fel åt andra hållet. Mkt som kom med RDNA4 (9000 serien) fanns redan i PS5 Pro (hårdvara för ML-uppskalning och ny HW för RT).

Så nej, din tes om att konsol hållit tillbaka AMDs PC prylar får sägas vara yttersta svag.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att de kör en X3D cpu,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hoppas på att de kör en X3D cpu,

Inte direkt nödvändigt för en konsoll. Om de tar steget upp till 120fps i nästa gen lär det ske med framegen vilket inte taxerar cpu. Sedan har nog inte amd kapacitet hos tsmc nog för att förse next gen konsoll och desktop cpu med 3d cpuer samtidigt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Inte direkt nödvändigt för en konsoll. Om de tar steget upp till 120fps i nästa gen lär det ske med framegen vilket inte taxerar cpu. Sedan har nog inte amd kapacitet hos tsmc nog för att förse next gen konsoll och desktop cpu med 3d cpuer samtidigt.

Tror det finns utrymme/kapacitet för tillverkning då vi inte snackar om volymer som Switch.
Tror nästa Xbox bara blir ett alternativ i mängden av enheter du kan spela xboxspel/gamepass på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bra, då kommer det finnas åtminstone en grafikkortstillverkare kvar.

Tyvärr är de ljusår efter nVidia, som alla vet och enbart gör de mest idiotiska tabbar!

De hade ju öppet mål, då X50 Serien är usel rent ut sagt som alla vet. nVidia har blivet vad Intel var - no progression mellan generationerna knappt och varför, då de äger marknaden. Men idioterna på AMD släppte 9070 och över prisade skiten hell and back 🙄🤣

Inte undra på att nVidia nu har över 90 procent av marknaden. Helt sjukt och vi är verkligen i desperat behov av lite konkurrens. AMD lär ju aldrig leverera, så länge de har Miss Dumbo bakom rodret. Så here hoping Intel then huh. Enda som kan komma nära att ge aningen konkurrens trots allt 🙌

Permalänk
Medlem

Men kommer det bli x86 eller ARM/RISC chip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tyvärr är de ljusår efter nVidia, som alla vet och enbart gör de mest idiotiska tabbar!

De hade ju öppet mål, då X50 Serien är usel rent ut sagt som alla vet. nVidia har blivet vad Intel var - no progression mellan generationerna knappt och varför, då de äger marknaden. Men idioterna på AMD släppte 9070 och över prisade skiten hell and back 🙄🤣

Inte undra på att nVidia nu har över 90 procent av marknaden. Helt sjukt och vi är verkligen i desperat behov av lite konkurrens. AMD lär ju aldrig leverera, så länge de har Miss Dumbo bakom rodret. Så here hoping Intel then huh. Enda som kan komma nära att ge aningen konkurrens trots allt 🙌

De levererar ju ändå några miljoner kretsar till både Sony och Microsoft så leverera gör dem väl.

Problemet skulle jag säga snarare är att det
1. Är nästintill omöjligt att hitta en prebuilt med AMD
2. Helt omöjligt att hitta AMD i de stora systembyggarna
3. Entusiaster lever fortfarande på myten att stabiliteten och drivrutiner är på 2010 års nivå
4. De var tafatt långsamma på RT tåget

I slutändan är det konsumenterna som svikit för de har enbart brytt sig om Nvidias släpp vilket har gjort att vi hamnat där vi hamnat. Finns miljoner spelare världen över som hade klarat sig galant med AMD men köpte Nvidia ”för det gav 2fps högre i en graf”.

….if you’re looking for a clown, look in the mirror

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Men kommer det bli x86 eller ARM/RISC chip?

Jag tycker ju det smakar som att det blir typ varianter på Z-serien, Strix Halo eller motsvarande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker ju det smakar som att det blir typ varianter på Z-serien, Strix Halo eller motsvarande.

hmm, aa det ser så ut. visst beror på när Xbox väljer att släppa sin nya konsoll. det känns mer och mer som det kommer bli November 2027, och om AMD har något nytt tills dess återstår att se.

Permalänk
Medlem

Inte helt förvånande men känns som att åtminstone Intel lär har varit ett mer relevant alternativ än någonsin för denna generation. Frågan är väl mer vad de har för plan för att ta sig ur PS5's skugga för det känns rätt tydligt att de inte kan konkurrera direkt och kanske borde hitta lite USPar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha AI i grafikmotorn. Jag vill ha AI i quest motorn och ge liv till npcs. Skyrim 6 där varje person är en egen person.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Nödvändigt och nödvändigt, hade varit intressant att se vad dem kan uppnå när dem vet att det finns en väldigt stor mängd cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Såväl RDNA2, RDNA3 som RDNA4 har teknik som inte finns på konsol. Speciellt Infinity cache.

Och det är även fel åt andra hållet. Mkt som kom med RDNA4 (9000 serien) fanns redan i PS5 Pro (hårdvara för ML-uppskalning och ny HW för RT).

Så nej, din tes om att konsol hållit tillbaka AMDs PC prylar får sägas vara yttersta svag.

Infinitycache har inget API och är en implementationsdetalj på chippet. PS5 Pro har annan uppskalning än AMD:s grafikkort. Jag vidhåller att AMD har ändrat riktning. Jag tror dom försöker konkurera med Nvidia på ett helt annat sätt än dom gjort innan.

Jag skulle nog också kunna tillägga att anledningen är att PC marknaden växer medan konsollerna har inte gått speciellt bra det senaste. När AMD tappar en konsollkund så är chansen inte jättestor att gamern köper en AMD GPU. Jag tror dom fattat det på allvar nu och har ändrat rikting.

På internetforumen när FSR kom skulle DLSS dödas och FSR skulle bli standard för det fungerar överallt inklusive konsollerna, det var så det lät. Jag är övertygad om att AMD också tänkte precis så. Och det kunde ju fungerat om det nu inte var så att PC gamers ville ha den bättre lösningen, dom ville ha DLSS. NVidia senast låg på 92% i GPU försäljingen. Det är ett hål som AMD håller på att gräva sig upp ur nu. Dom hade aldrig kunnat göra det med sina gamla idéer om vad PC gamers vill ha och behöver.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Infinitycache har inget API och är en implementationsdetalj på chippet.

Än sen? Det är fortfarande teknik som är unik för PC.

Citat:

PS5 Pro har annan uppskalning än AMD:s grafikkort.

För att Sony ville det ja. Förmodligen för att Sony såg en poäng i att själva äga den här typen av teknik.

Ang FSR4 så krediterade AMD specifikt Sony för den funktionen, även om de inte använder exakt samma HW-implementation.

Och igen, RDNA4 RT är copy-paste av Pro RT.

Citat:

Jag vidhåller att AMD har ändrat riktning.

Fortfarande, på vilket sätt?
Tvärtom så har de fördjupat samnarbet med konsoltillverkarna. Project Amethyst med Sony samt, i och med denna nyhet, som synes även Xbox.

Sorry men din tes har ingen som helst hållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

PS5 Pro har annan uppskalning än AMD:s grafikkort.

PSSR i sin första implementation motsvarade mycket riktigt ingen befintlig FSR-version, men det har väl i efterhand låtit som att samarbetet fortsatt mellan AMD och Sony och även utgjort grunden till nyheter som AMD introducerade i FSR4.

Och nu när FSR4 finns ute och på många sätt är bättre så utlovas det att FSR4 ska backportas till ett uppdaterat PSSR.

Jag tycker iaf att det låter som att det visserligen inte är exakt samma, men det är lösningar som hänger ihop nära.
För mig låter det mer som en tyst strategi som går ut på "låt Sony betala för FSR-utvecklingen så mycket som möjligt".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304