Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Klart prisvärt, har du nån länk? Bästa jag hittat är 4995kr exkl "allt"

ah det var via Hedin bil, om inte dem bilarna är slut nu, kolla även deras leasing sida, Carplus.

Permalänk
Medlem

Köpa ut leasingbil

Någon mer som upplever att säljarna är ointresserade av att erbjuda utköp av leasingbil? Jag får erbjudanden som ligger högre än deras priser för exakt samma bil (modell, utrustning, årtal, mil) som de har i lager? Detta trots att de slipper rekonda, testa, fotografera, lagerhålla och sälja min bil (en inte helt oansenlig kostnad).

Jag har två teorier som säkert samverkar:
1. De vet att man hellre behåller den egna bilen än att köpa en man inte känner historiken på- man kan ta lite mer betalt.
2. Det är inte lika hög provision för säljarna vid utköp av leasingbil som att sälja en beg.bil i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Någon mer som upplever att säljarna är ointresserade av att erbjuda utköp av leasingbil?

Jag hade den upplevelsen med min gamla Id4 där jag fick ett erbjudande minst 50k över vad bilpriser.se anger och som jag tyckte var totalt ointressant. (68% av nypris).

Den bilen var dock exporterad 2 veckor efter återlämnade så jag tror snarare att det är så att de helt enkelt får mer för dem på Euro marknader än den svenska mycket pga den usla kronkursen. (såg förstås ännu "bättre" ut i vintras beroende på hur man ser det.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Ja, de leasing bilar jag haft har det inte ens varit ett val, var de tydliga med från början.
Finansbolaget som ju äger bilen (inte bilhandlaren) har redan en plan för bilen, ofta utlandet eller annan större grupplösning och vill inte deala med privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja, de leasing bilar jag haft har det inte ens varit ett val, var de tydliga med från början.
Finansbolaget som ju äger bilen (inte bilhandlaren) har redan en plan för bilen, ofta utlandet eller annan större grupplösning och vill inte deala med privatpersoner.

Denna bil äger dock handlaren, pga. en re-leasingbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

kul! fått topp betyg i Top gear, tror den är n1 nu bland elbilar, rätt roligt

https://www.topgear.com/car-news/electric/top-gears-top-20-el...

Grym bil och verkar som det finns riktigt bra leasingavtal för den. MEN tycker fortfarande EV3, Ioniq 5 och Hyundai Kona är snäppet vassare och har enormt mycket mer versatilitet. Renault 5 är en bra mindre stadsbil. De jag nämnde är bra bilar nästan oavsett situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hörde rykten om närmare 8000kr i privatleasingkostnad för Mazda 6e när det kommer, låter högt men får väl se om det ligger någon sanning i det.

Torvalla bil erbjuder den för 5995:-/mån just nu iaf. Lär ju vara den lägst specade modellen samt 1000mil/år.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Torvalla bil erbjuder den för 5995:-/mån just nu iaf. Lär ju vara den lägst specade modellen samt 1000mil/år.

Ah sedär, första faktiska priset jag sett på leasingen, men ja med lite extra mil, tillval och vinterhjul så är man nog uppe i 7500-8000 iaf.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om leasingkampanjer på elbil brukar vara säsongsberoende?
Är det bäst att beställa november/december precis som när man köper bil annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Brukar vara kampanjer i slutet av varje kvartal med lite bättre i Q2 och Q4 är väl det jag har sett rent anekdotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Brukar vara kampanjer i slutet av varje kvartal med lite bättre i Q2 och Q4 är väl det jag har sett rent anekdotiskt.

Räcker med att få bilen någon gång mellan nov-jan så ska nog ha is i magen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Just detta år verkar det inte stämma? Ser inga riktigt bra kampanjer just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Just detta år verkar det inte stämma? Ser inga riktigt bra kampanjer just nu?

Beror så klart på vilken bil man vill ha men några bra priser just nu MG5 2 995/mån, Mini Cooper 3 195/mån, , Renault 5 3 290/mån, Skoda elroq 3995/mån, vw id4 3995/mån. Sen kan man ju diskutera om det är bra priser, men med tanke på vad nya bilar kostar idag så skulle jag säga att det är hyfsat prisvärt.

Sen går det ju alltid att försöka leta upp osålda lagerbilar om man vill ha de där riktigt bra priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror så klart på vilken bil man vill ha men några bra priser just nu MG5 2 995/mån, Mini Cooper 3 195/mån, , Renault 5 3 290/mån, Skoda elroq 3995/mån, vw id4 3995/mån. Sen kan man ju diskutera om det är bra priser, men med tanke på vad nya bilar kostar idag så skulle jag säga att det är hyfsat prisvärt.

Sen går det ju alltid att försöka leta upp osålda lagerbilar om man vill ha de där riktigt bra priserna.

Tycker de priserna är dopade. På pappret ser väl ex Elroq okej ut, men de är så underutrustade att det drar iväg ordentligt med 1500 mil och större batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Tycker de priserna är dopade. På pappret ser väl ex Elroq okej ut, men de är så underutrustade att det drar iväg ordentligt med 1500 mil och större batteri.

Förvisso, får hoppas kronan återhämtar sig snart, 350 000 kr för en Renault 5 är riktigt dyrt. Sen behöver vi nog förlika oss med att de priser på begagnade bilar som gällde under pandemin inte kommer komma tillbaka och tillverkarna kommer behöva räkna på mer normal värdeminskning på 3 år.

Permalänk
Medlem

Har kört 2200 km i Europa med min EV6 över fyra dagar.

Kör Ionity med månadsabonnemang. Hade jag haft 400 V system hade jag övervägt Tesla Supercharger nätverk med.

Ingen kö på någon av laddarna. Laddat sju gånger och har gått helt felfritt.

Sjukt tyst och skönt med de släta vägarna på kontinenten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

skulle nog säga att de inte är speciellt Q1, Q2 beroende utan mer att de tillfälligt dumpar lagerbilar. Korta snabba kampanjer som kommer plötsligt och försvinner snabbt. Långvariga bra erbjudanden dyker sällan upp tycker jag.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har kört 2200 km i Europa med min EV6 över fyra dagar.

Kör Ionity med månadsabonnemang. Hade jag haft 400 V system hade jag övervägt Tesla Supercharger nätverk med.

Ingen kö på någon av laddarna. Laddat sju gånger och har gått helt felfritt.

Sjukt tyst och skönt med de släta vägarna på kontinenten.

Häftigt. EV6 måste vara en drömbil att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Körde 400 mil ner till Alperna och runt där med min ev6. Ja det är bästa bilen jag haft. ☺️

Permalänk
Medlem

https://open.spotify.com/episode/6O0znWs66rQGKglt8B0VsY?si=dc...

Kan rekommendera denna pod avsnitt för bilekonomi och hur man ska tänka och räkna.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Japp jag är väldigt nöjd.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Körde 400 mil ner till Alperna och runt där med min ev6. Ja det är bästa bilen jag haft. ☺️

Haha kul. Gör precis detsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpråd/leasingråd. Vad tänker ni? Har ca 100.000 till kontantinsats. Köpa eller leasa bil efter sommaren? Åker 1000-1500 mil per år. Familj på fyra ( två äldre tonåringar) + 13 kg hund. Vad skulle ni göra? Tittar på XC40 recharge för 300 eller en MY 2022 för ca 350. Inte helt sugen på Kia/Hyundai efter ICCU problemen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Köpråd/leasingråd. Vad tänker ni? Har ca 100.000 till kontantinsats. Köpa eller leasa bil efter sommaren? Åker 1000-1500 mil per år. Familj på fyra ( två äldre tonåringar) + 13 kg hund. Vad skulle ni göra? Tittar på XC40 recharge för 300 eller en MY 2022 för ca 350. Inte helt sugen på Kia/Hyundai efter ICCU problemen.

Kika lite på forsäkringskostnader för tex Tesla Y, med 2022 vill man ha Hel och då blir det snabbt dyrt.
För mig tex landar Tesla Y på 2000-2500 per månad och då går tesla Y fetbort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Kika lite på forsäkringskostnader för tex Tesla Y, med 2022 vill man ha Hel och då blir det snabbt dyrt.
För mig tex landar Tesla Y på 2000-2500 per månad och då går tesla Y fetbort

Min fru får ca1300kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Min fru får ca1300kr.

Sannolikt skillnad mellan Stockholm och Örebro. Samtidigt har jag 575:- för min I4a i Stockholm.

EDIT: Tänkte inte på att jag har vagnskadegaranti så jämförelsen haltar rejält.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Sannolikt skillnad mellan Stockholm och Örebro. Samtidigt har jag 575:- för min I4a i Stockholm.

Stämmer nog bra det, sen är hon 50 år, noll skadehistorik vilket kanske gör sitt. Dock skulle en xc40 recharge kosta 500kr i månaden vilket gör -800kr per månad jämfört med MY. Köper vi bil tänker vi behålla den i 5+år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Stämmer nog bra det, sen är hon 50 år, noll skadehistorik vilket kanske gör sitt. Dock skulle en xc40 recharge kosta 500kr i månaden vilket gör -800kr per månad jämfört med MY. Köper vi bil tänker vi behålla den i 5+år.

Det är ju nästan 50000 bara där. Helt klart värt att ha med i kalkylen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jag är över 40, har inget vållande alls, men ligger ändå på 500-600 kr/mån* med helförsäkring på min lillskrotkärra (värde typ 70-90 tkr) på helförsäkring/1500 mil. Jag har inte ens begärt att få den hyfsat långa repan (modell omlackering framskärm och två dörrar...) som någon idiot har gjort avsiktligt på den fixad, men sådant hjälper inte. Om det hade varit rostmässigt dåligt hade jag väl gjort det, men nu är risken att det bara ser sämre ut som slutresultat, givet mina erfarenheter av reparationer på andra bilar där andra har varit vållande.

*Lite gubbgnälltråden, men vaf*n?! Försäkringarna löper årsvis och anges lämpligen så, istället för denna "moderna" variant som har dykt upp där alla försöker dölja kostnaden. Fet dator/ny platt-tv/senaste fetkärran, NU ENDAST [en jävla massa] kr/mån... Lite den där David Ramsey: "folk som är panka frågar hur mycket det kostar i månaden och folk som har pengar frågar vad det faktiskt kostar". Givetvis är det en tacksam förenkling för att göra en poäng, men det ligger samtidigt rätt mycket i det. Funderar man enbart kring om man med hjälp av livboj och armpuffar kan hålla sig flytande relativt månadsdebiteringen så är det man tittar på högst sannolikt för dyrt, oavsett hur lockande det är. Den vuxnes marshmallow-test, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Helförsäkring på riktigt, dvs utgången vagnskadegaranti? Det låter spontant väldigt billigt för att vara Stockholm med tanke på värdet.