Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Har jag råkat döda två grafikkort?

Permalänk
Medlem

Har jag råkat döda två grafikkort?

Jag har provat starta upp min gamla dator, först med ett GTX 980 och sen med ett RTX 2080.

Men bildskärmen hittar inte nån av dem ("No signal. Entering power mode shortly")

Och jag förstår ingenting.

Båda grafikkorten får iaf ström eftersom alla fläktar snurrar. Jag har provat samtliga uttag, både DP och HDMI, både medan datorn varit på och har även stängt av, bytt uttag och slagit på igen.

Det enda jag kan komma på är att en sladd har gått från CPU-fläkten, längs med moderkortet och genom en liten glipa bakom grafikkortets bakre vänstra hörn mot chassits baksida, och ner till ett fläktuttag ovanför PSU:n. Kan den sladden ha orsakat nån kortslutning? Sladden var inkopplad så själva änden av fläktsladden låg inte emot moderkortet eller grafikkortet, bara den täckta delen av sladden.

Annars har jag ingen aning hur två grafikkort som alltid fungerat utan problem plötsligt inte ger nån signal till bildskärmen.

Ringat in hur sladden gick längs moderkortet, hade kopplat ur den innan jag tog kortet

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraFine 32UN880K 4K | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Det kan vara mycket. Är sladdarna helt korrekt inne? (både psu och för display)
Kan också vara moderkortet. Vad är det för moderkort&cpu, ingen integrerad grafik antar jag? Ingen annan gpu att testa med?

Sladden ska ju inte orsaka någon kortslutning såvida det inte är sönder då utsidan är plast, men kanske håller den tillbaka gpun så det inte sätts på plats helt?

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du något annat problem med datorn; Är batteriet till den friskt? Har du testat att nollställa BIOS osv?

Permalänk
Medlem

kolla så minnena sitter.. dra ut dom och sätt tillbaka?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Kontrollera i BIOS så att moderkortet registrerar att kortet är inkopplat. Kontrollera så att moderkortet inte är inställt på att skicka bild via eventuell port på moderkortet. Tänker om datorn haft det tidigare.

Men nollställ BIOS med switchen för det och se till så att allt ser rätt ut i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:
Skrivet av DrSwizz:
Skrivet av Bean:
Skrivet av sealc:

Efter att ha felsökt hela morgonen så verkar det ha varit nätaggregatet som var boven, tack för era förslag och er försäkran att jag nog inte hade kortslutit något

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraFine 32UN880K 4K | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Låter lustigt du får ju ström och fläktarna snurrar. Men kanske PSUns sista vers. Fast jag är ändå skeptisk..
Har du testat 1 ramminne i taget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Låter lustigt du får ju ström och fläktarna snurrar. Men kanske PSUns sista vers. Fast jag är ändå skeptisk..
Har du testat 1 ramminne i taget?

Ja, det var därför jag inte ens tänkte på nätaggregatet med tanke på att alla fläktarna snurrade, så nån ström måste det ju gett. Men kanske inte tillräckligt till grafikkortet. Men så fort jag bytte till ett annat så funkade det direkt och jag fick bild på skärmen inom bara några sekunder, så allt verkar normalt nu. Och det funkade med båda grafikkorten.

Bytte t.o.m från 750W till ett 550W PSU och det funkade lika bra då.

Jag testade minnena i en slot i taget innan jag bytte nätaggregat och det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade du att byta tillbaka till PSUn du hade innan också? För det kan vara glappis i atx kabeln har hänt mig så jag fick rycka/vrida lite sen gick allt och fungerar än idag..
550w borde du klara dig med om du inte har massa HDD och liknande.
Bra att du fick igång burka igen ialf.

Visa signatur