ny 4K TV, men ser att de flesta lite billigare inte stöder dolby vision, hur funkar de då?

Permalänk

ny 4K TV, men ser att de flesta lite billigare inte stöder dolby vision, hur funkar de då?

Vad händer om källan är dolby vision t ex från Hbo Max, och Tvn bara stöder HDR10+, HLG osv men INTE Dolby Vision, förlorar man innehåll då?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Vad händer om källan är dolby vision t ex från Hbo Max, och Tvn bara stöder HDR10+, HLG osv men INTE Dolby Vision, förlorar man innehåll då?

Dolby Vision och HDR10+ körs i HDR10 om din TV inte stödjer något annat format än just HDR10. Du förlorar inget innehåll för du kan fortfarande kolla i HDR, men det blir inte riktigt samma upplevelse, men det varierar kraftigt med vem som regisserat eller mastrat filmerna.

Dolby Vision och HDR10+ tillåter dynamisk metadata scen till scene, medans HDR10 kör samma genom hela filmen.

Permalänk

ok, bra, tack

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Undvik samsungs TV:ar då dessa inte oavsätt modell inte stödjer Dolby Vision.

samsung är för snåla att betala licenspengar för Dolby Vision.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt tveksamt att en TV från segment basnivå inte kan utnyttja dolby vision pga svag ljusstyrka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Undvik samsungs TV:ar då dessa inte oavsätt modell inte stödjer Dolby Vision.

samsung är för snåla att betala licenspengar för Dolby Vision.

Jag tycker väl att öppen standard såsom HDR10 / + är bättre att statsa på än låst som Dolby.
Däremot så om jag startar materiel som är specifikt DV så kan jag få fel färger och konstiga fel på min samsung TV så jag får välja mina källor lite nogrannare bara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tycker väl att öppen standard såsom HDR10 / + är bättre att statsa på än låst som Dolby.
Däremot så om jag startar materiel som är specifikt DV så kan jag få fel färger och konstiga fel på min samsung TV så jag får välja mina källor lite nogrannare bara.

Att kika på DV innehåll på en HDR10 TV borde inte ändra färger alls, kanske färgtempen en aning.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad Dolby Vision främst säkrar är konsekvensen att bilden ser ut som tänkt och det är inga ljusnivåer som klipps bort. En stor del lågprismodeller är väldigt godtyckliga med tonemappingen av vanlig HDR10. Det kan se ut lite hur som helst. Något som Dolby Vision hanterar genom att det är Dolbys algoritmer som sätter bland annat tonemappingen hela vägen. Fortfarande samma teknik bakom. Dolby Vision är fortfarande HDR10 fast då med ett robustare genomförande.

Sedan har Dolby Vision fler tekniska fördelar ovanpå HDR10-basen. Detta endast när dessa utökade funktioner används i källmaterialet. Dessa fördelar brukar mer märkas av på bättre TV-apparater. Fördelen med Dolby Vision på en enkel TV är just konsekvensen. Dolby ser till att det som kan göras med bilden på en medioker TV faktiskt genomförs så gott det går.

En TV kan förstås med omsorg hantera HDR10 lika robust. Flera av Samsungs TV gör rätt och är (numera) tillräckligt konsekventa med HDR10 till den grad att det kan presterar ekvivalent med Dolby Vision. Då missar man endast på det material som använder Dolby Visions utökade tekniska fördelar, till exempel dynamisk tonemapping och FEL, Full Enhancement Layer istället för MEL, Minimal Enhancement Layer.

Beroende på källmaterialet och själva TV kan det alltså vara sak samma. Men det kan också vara så att man missar något utan Dolby Vision, till exempel om DV-strömmen (eller UHD-BD-skivan) använder FEL och dynamisk metadata eftersom det adderar ovanpå HDR10-nivån. Detta är vad Samsung-ägarna går miste om.

Är det en billig TV är det ofta så att den alltid gör fel med HDR10. Då tappar man ytterligare utan Dolby Vision.