Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Detta har jag stött på tidigare i min Asus-karriär och när jag var lite mer novis på nät. Jag kunde kringgå problemet men hade svårt att säkerställa funktion själv. Blev därför att jag gjorde tester via mobilnät i den mån det var möjligt.

Ja, jag brukar också testa saker via mobilnätet som en del av felsökningen. Tänkte bara att jag skulle nämna varför du stött på beteendet du gjort. Det är en av nackdelarna med de knepiga IPv4-konfigurationerna vi tvingats till.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag har upplevt samma sak med en ASUS AC88U efter några år i drift som jag var tvungen att byta ut, fick den inte att öppna portar längre. Utförde reset, fw-uppdatering, byte till Merlin, nope...

Köpte en ny ASUS AX88U, kopplade in på exakt samma ställe och vipps, portar öppnade direkt utan problem.

Mitt tips om du inte får det att fungera är att dra iväg och plocka upp något annat på öppet köp för att se om det är det som är problemet.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Som jag sagt innan, är inget geni men jag har ju aldrig haft problem tidigare med samma typ av hosting med tidigare router, men det är ju samma ip på WAN som på whatismyip.com. VIlle ha hjälp men det känns ju mer och mer som att man bara blir idiotförklarad snarare än hjälpt dessutom.

hur ser din portforward ut i routern?
kan du ansluta till servern lokalt? (mot serverns lokala ip)
hur kollar du vilken WAN-ip du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Som jag skrev tidigare hade jag publik ip innan när jag provade senast, när jag hade server fungerande med förra routern fixade jag publik ip med nya mac adressen också men fick aldrig igång servern igen efter bytet

Du skrev att du hade bytt ISP

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av illeliss:

Det var liksom inte igår jag böt router, snarare typ 2-3 år sedan och det fungerade utan bekymmer innan, fixade samma med ipn genom bahnhof som jag gjorde innan med gamla routern då, öppnade samma portar med samma protokoll osv, jag blir bara gråhårig och frustrerad eftersom det inte var något problem tidigare.

Men det är ju massor som kan ha ändrats på tre år. Som jag förstår det så har du bytt router och bytt ISP, vilket ändrar typ hela nätverkssetupen. "Det har funkat innan" tycker jag sällan är ett vettigt kort att dra, utan för din egen skull så ska du nog börja med att se detta som en ny installation. Och som tidigare nämnts behöver du lämna mycket information för att någon här ska kunna komma med något annat än gissningar.

Kan du ens komma åt din server från en annan enhet på ditt interna nätverk? Inte på samma dator.
När du klarat av det kan du ge dig på din port forward. Och lägg upp lite screen shots om du inte får det att fungera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!