Söker Billig Projektor. (Amazon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Jo jag har beställt och fått projektorn. Kommer dock ej hinna testa den innan mitten av Juli.

Jag beställde med en projektor som kommer på onsdag. Det ska bli intressant att se hur bra den är.

Skrivet av xc:

Det blir intressant att få ta del av era upplevelser med dessa "låg budget" projjar, det kanske visar sig att det är ett gångbart alternativ ändå 👍

Ja det ska bli intressant. Den har ju ändå bra omdömen. En del skriver att fläkten väsnas medan en del säger att den inte väsnas så mycket, så vi får se. Jag är nog inte så känslig för fläktljud dock. Hur ljusstark den är vet jag inte, men det står ju 18000 lumens, så ska testa hur bra den är i dagsljus. Annars så får jag väl dra ner persiennerna.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ju denna: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0CNPYZRDY

Frågan är om jag ska avbryta ordern och beställa den som ts beställde: https://www.amazon.se/elektriskt-trapetskorrigering-LED-proje...

Den jag beställde har 18000 lumen och den som ts beställde har 20000 lumen. Ts projektor har också keystone-inställningar vilket den jag beställde inte har. Men jag vet inte, min är ju 200 kr billigare och har två HDMI-ingångar istället för en som ts projektor har. Jag vill ha två HDMI-ingångar då jag ska koppla min dator och Chromecast till projektorn.

Edit: Den hade visst vertikal keystone. Jag behåller nog den jag beställde.

Permalänk
Medlem

Projektorn har ju HD 1080P. Jag undrar om man kan koppla in en TV Hub Mini från Boxer till projektorn? TV Hub Mini har ju stöd för 4K så projektorn kanske inte kan ta emot 4K-signal? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Projektorn har ju HD 1080P. Jag undrar om man kan koppla in en TV Hub Mini från Boxer till projektorn? TV Hub Mini har ju stöd för 4K så projektorn kanske inte kan ta emot 4K-signal? Eller tänker jag fel?

Bägge har ju 4k support.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Frågan är om jag ska avbryta ordern och beställa den som ts beställde: https://www.amazon.se/elektriskt-trapetskorrigering-LED-proje...

Den jag beställde har 18000 lumen och den som ts beställde har 20000 lumen. Ts projektor har också keystone-inställningar vilket den jag beställde inte har. Men jag vet inte, min är ju 200 kr billigare och har två HDMI-ingångar istället för en som ts projektor har. Jag vill ha två HDMI-ingångar då jag ska koppla min dator och Chromecast till projektorn.

Räkna kallt med att ingen av dem har korrekt specificerade lumen... Så det blir meningslöst att jämföra specs, man måste jämföra dem sida vid sida för att kunna säga något om vilken som presenterar bäst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Bägge har ju 4k support.

Den kanske tar 4K in, men lär inte ge 4K på själva projektorbilden utan den lär skala ner

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

troligen uppger inte någon av dem ett verkligt värde utan det är nog ett par lastbilar salt på specifikationerna för att försöka se bättre ut än konkurenterna i bägge fallen.

Skrivet av HollowCrave:

Bägge har ju 4k support.

de tar troligen emot 4k och skalar ner den till nånstans runt 1024x576 - 1280x720px i bästa fall brukar aldrig sitta någon direkt högupplöst lcd i dessa de brukar bara ange vad den kan ta emot för signal inte vad den faktiskt spottar ut sig för upplösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Bägge har ju 4k support.

Den ena projektorn som ts köpte står det så här om:
Skärmupplösning 1920 x 1080
Maximal skärmupplösning 4096 x 2160

Den projektorn som jag köpte står det så här om:
Maximal skärmupplösning 1920 x 1080

Jag tolkar "Maximal skärmupplösning" som att det är den signal som projektorn klarar av att ta emot?

Den sistnämnda projektorn står det: "Stöder 4K Videouppspelning". Jag tolkar det som att dom enbart menar att den kan köra videor på t.ex. ett USB-minne i 4K, eller tänker jag fel nu?

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Den ena projektorn som ts köpte står det så här om:
Maximal skärmupplösning 4096 x 2160

Den projektorn som jag köpte står det så här om:
Maximal skärmupplösning 1920 x 1080

Jag tolkar "Maximal skärmupplösning" som att det är den signal som projektorn klarar av att ta emot?

Den sistnämnda projektorn står det: "Stöder 4K Videouppspelning". Jag tolkar det som att dom enbart menar att den kan köra videor på t.ex. ett USB-minne i 4K, eller tänker jag fel nu?

vi snackar äkta kinesium i dess sanna form.

de kan i princip ha skrivt vad som hälst i beskrivningen precis som med allt annat kinestillverkat billigt landfyll...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de kan i princip ha skrivt vad som hälst i beskrivningen precis som med allt annat kinestillverkat billigt landfyll...

Det ska bli intressant att se hur bra projektorn är, om den är något att ha. Den har ju faktist bra omdömen av köpare. Men jag har ju 30 dagars öppet köp om jag inte skulle vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det sa man väl om TCL och Hisense med för inte så länge sedan, kanske dags att inse att Kina kan tillverka helt ok grejor snorbilligt.

Om man köper en projektor för en tusing så är man nog beredd på att den inte är lika bra som en för 10.000

Permalänk
Bildexpert 📺

Nej, detta är inte TCL och Hisense-nivåer. Detta är kinesium. Det är Wish-versionen av en projektor.

Här är ett exempel på en av de mest kompakta projektorerna som klarar 20 000 lumen: https://www.visunext.se/p/epson-eb-pu2220b-projektor-10000239...

Så kan man själv dra slutsatser om vad en projektor för 1/100-delar av priset faktiskt lever upp till påstådda specar.

Som skrivet: sätter man bara sin förväntan på rätt nivå så kommer man bli nöjd. Det är där tricket finns. Inte i tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det sa man väl om TCL och Hisense med för inte så länge sedan, kanske dags att inse att Kina kan tillverka helt ok grejor snorbilligt.

Om man köper en projektor för en tusing så är man nog beredd på att den inte är lika bra som en för 10.000

Projektorerna har ju ändå fått bra betyg på Amazon så så dåliga verkar dom ju inte vara. Då skulle ju folk ha klagat och gett dåliga betyg. Jag såg ett videoklipp som någon lagt upp. Bilden verkade vara bra och skarp. Vi får se på onsdag när jag fått min projektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Projektorerna har ju ändå fått bra betyg på Amazon så så dåliga verkar dom ju inte vara. Då skulle ju folk ha klagat och gett dåliga betyg. Jag såg ett videoklipp som någon lagt upp. Bilden verkade vara bra och skarp. Vi får se på onsdag när jag fått min projektor.

Har man bara ställt förväntningarna rätt så man inte väntar sig underverk för 1000kr så tror jag det finns stor chans att bli nöjd med bilden man kan klämma ur en sådan projektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Har man bara ställt förväntningarna rätt så man inte väntar sig underverk för 1000kr så tror jag det finns stor chans att bli nöjd med bilden man kan klämma ur en sådan projektor.

Jag får projektorn imorgon. Den verkar vara HD av bilderna/videoklippen folk lagt upp att döma. Sen så tror jag inte att den är på 18000 lumen, men helt okej ljus för att ha i ett rum med nerdragna persienner. Den har Bluetooth med så jag kan ansluta min soundbar utan sladd.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Jag får projektorn imorgon. Den verkar vara HD av bilderna/videoklippen folk lagt upp att döma. Sen så tror jag inte att den är på 18000 lumen, men helt okej ljus för att ha i ett rum med nerdragna persienner. Den har Bluetooth med så jag kan ansluta min soundbar utan sladd.

Hunnit testa nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Hunnit testa nått?

Tja. Jag har bara hunnit testa den en snabbis, men det lilla jag testat den verkar bra. Bra bild, troligtvis HD 1080P som det stod i beskrivningen. Bilden blev för stor när jag hade den på vardagsrumsbordet, så jag har beställt ett kamerastativ så jag kan ha den närmre väggen. Jag kommer hem på söndag kväll. Lägger upp lite bilder då.

Permalänk
Medlem

Nu har jag monterat projektorn på kamerastativet och testat den. Fläkten låter väldigt svagt, så jag hör den inte om jag inte sätter örat mot projektorn. Bildkvaliteten är HD 1080P så bilden är bra och skarp.

Projektorn kostade bara 665 kr så jag är helt klart nöjd med köpet. Nu har jag 60" för 665 kr + 200 kr för kamerastativet, istället för en 60" TV för 6-7 tusen.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se på bilderna men har du testat den i ett ljusare rum? Hur presterar den då?

Har du testat någon spelkonsol? Är intresserad för något liknande till PS5 men undrar om det är input lag eller för oskarp bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Lite svårt att se på bilderna men har du testat den i ett ljusare rum? Hur presterar den då?

Har du testat någon spelkonsol? Är intresserad för något liknande till PS5 men undrar om det är input lag eller för oskarp bild.

Så här ser det ut när det är ljusare ute.

Att ha helt ljust i rummet är inte att rekommendera, men det räcker att ha persiennerna nerdragna.

Jag har inte testat att spela med projektorn än. Har ju datorn kopplad till projektorn så kan ju testa att spela lite GTA på söndag när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Så här ser det ut när det är ljusare ute.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>Att ha helt ljust i rummet är inte att rekommendera, men det räcker att ha persiennerna nerdragna.

Jag har inte testat att spela med projektorn än. Har ju datorn kopplad till projektorn så kan ju testa att spela lite GTA på söndag när jag kommer hem.

Och om du vill ha större bild kan du vrida den 90 grader och lägga dig i soffan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och om du vill ha större bild kan du vrida den 90 grader och lägga dig i soffan!

Haha, ja då kan jag väl ha 200".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Haha, ja då kan jag väl ha 200".

Yepp, och en dos nackspärr

Om du nu inte är lite yngre, då kanske du klarar det, men med mina 44 så hade jag haft ont i en vecka efter

Visa signatur