Permalänk
Medlem

Dator för spel runt 30K

Hejsan!

Jag har varit utanför datorgamet i minst ett decennium och behöver hjälp att plocka ihop ett paket på en ny burk.
Jag var först inne på att köpa en färdig burk på tex Inet, shark gaming eller liknande, men det känns mer värt och personligare att plocka delar själv.

Dator kommer att användas för surf och spel(1080). Jag spelar nästan uteslutande CoD Warzone, även om det ibland blir någon runda Battlefield, BFV och BF2042.
Min processor idag(i7 9700) flaskhalsar nåt enormt i Warzone och jag nyttjar inte potentialen i mitt grafikkort (RTX3080). Köpet av det grafikkortet(2022) blev därför lite av en besvikelse, visst blev det ett lyft mot mitt förra 2060 super men inte så mycket som det borde blivit. Jag har i efterhand insett att jag missmatchade med existerande processor.

Min nuvarande burk är från 2019 och jag känner att det är dags för en ny maskin.
Jag ligger på runt 80-100 fps i warzone med typ allt på low idag, med en del ganska grova drops. Och jag vill egentligen ligga på minst 150fps, gärna med lite högre inställningar. Jag har kört Nvidia-gpu på de senaste burkarna men CoD verkar flyta bra på Radeon så därför tänkte jag byta till det röda laget denna gången.

Jag har läst och kollat lite reviews de senaste dagarna och har vågat bygga ihop mig ett paket på Inet.
Jag kommer likt min förra dator (då komplett) att låta Inet bygga ihop den. Jag har byggt datorer förr men när det bara kostar en tusenlapp för att slippa jobbet och eventuell huvudvärk så finns det inget som motiverar mig att göra det själv.
Såhär har det blivit än så länge:
https://www.inet.se/datorbygge/b1668374/dala56

Jag tar tacksamt emot feedback, tankar, ideér, förbättringar osv. Kan jag spara in på nåt? Ska jag lägga mer pengar på nåt? Ska jag köra vidare på mitt nuvarande grafikkort och bara köpa resten?
Det jag är mest osäker på är moderkortet.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Skippa allt onödigt lulllull så får du utan problem med ett 5080 istället (om 30k är absolut max byt ut gpun till denna https://www.inet.se/produkt/5415125/inno3d-geforce-rtx-5080-1...

https://www.inet.se/datorbygge/b1668392/dator

Skippar du även Windows och köper egen nyckel och installerar själv kan du såklart välja ett bättre chassi också och fortfarande va någorlunda inom budget.

Edit: missade såklart att du primärt spelar det absolut ända spelet där 9070xt förmodligen är likvärdigt om inte bättre än 5080 (som annars överlag är runt 15% bättre i alla andra spel)

Hade dock oavsätt kört på 5080, 250 fps eller 300 märker man ingen skillnad på, samt är alltid trevligt med ett annars märkbart bättre kort om det får plats i budgeten.

Sen är det dumt att betala extra för sånt som inte ger dig någon fördel, så som kylare, moderkortet du valt, chassi/fläktar, ssd och psu. Jämfört med detta kitt så är det billigare utan att du förlorar något på det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

tycker att du ska köra på datorn som den är ser mycket bra ut. jag köpte själv en Phanteks NV5 nyligen och är yacket nöjd med det chassit. Byt bara bort Asus moderkortet. Inget jag rekommenderar. haft massor med produkter som gått sönder för mig från dom och finns många youtubers som har brutit sina kontrakt med dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skippa allt onödigt lulllull så får du utan problem med ett 5080 istället (om 30k är absolut max byt ut gpun till denna https://www.inet.se/produkt/5415125/inno3d-geforce-rtx-5080-1...

Skippar du även Windows och köper egen nyckel och installerar själv kan du såklart välja ett bättre chassi också och fortfarande va någorlunda inom budget.

Edit: missade såklart att du primärt spelar det absolut ända spelet där 9070xt förmodligen är likvärdigt om inte bättre än 5080 (som annars överlag är runt 15% bättre i alla andra spel)

Hade dock oavsätt kört på 5080, 250 fps eller 300 märker man ingen skillnad på, samt är alltid trevligt med ett annars märkbart bättre kort om det får plats i budgeten.

Sen är det dumt att betala extra för sånt som inte ger dig någon fördel, så som kylare, moderkortet du valt, chassi/fläktar, ssd och psu. Jämfört med detta kitt så är det billigare utan att du förlorar något på det.

Tack för ditt svar.

Lull-lullet är mer för det estetiska, en dator som står framme ska vara vacker att se på, och tyst. Så det kommer att bli lite sånt. En AIO-kylare till exempel, kommer det att bli. Och jag är väldigt förtjust i det chassit, har sett det "live" och det pirrade till i kroppen...

Sen är budgeten inte skriven i sten, den kan glida både bakåt och framåt ett par snäpp.
Jag håller med dig om att 5080 är ett bättre kort och jag kikade länge på det, men prisskillnaden mellan det och 9070Xt är svår att motivera för mig, speciellt när jag nästan bara kör Warzone. Och om jag följer mitt "vanliga" schema, så kommer jag säkerligen att byta gpu om 3 år eller så.
I de tester jag sett på grafikkort i Warzone så tuffar 9070Xt på riktigt bra. Men jag ska ta mig en funderare till.

Moderkortet är det jag är mest osäker på, har läst lite om att vissa chipset har problem med strömförsörjningen som ett 9800X3D behöver. Många rekommenderar x870 brädor. Jag vill ju ogärna lägga +5k på ett moderkort. Men vill samtidigt inte heller ha nåt billigt skit. Jag ser gärna att det finns toslink eller annan optisk ut på kortet.
Är det värt att gå på nästa generation M.2 såsom Samsung 9100 pro?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

tycker att du ska köra på datorn som den är ser mycket bra ut. jag köpte själv en Phanteks NV5 nyligen och är yacket nöjd med det chassit. Byt bara bort Asus moderkortet. Inget jag rekommenderar. haft massor med produkter som gått sönder för mig från dom och finns många youtubers som har brutit sina kontrakt med dom också.

Tack för svar.

Har du nåt moderkort du kan rekommenderar som lirar bra med 9800X3D?

Visa signatur

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Tack för svar.

Har du nåt moderkort du kan rekommenderar som lirar bra med 9800X3D?

Det här moderkortet kommer funka bra för dig https://www.inet.se/produkt/1904466/asrock-b850-pro-a-wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Tack för ditt svar.

Lull-lullet är mer för det estetiska, en dator som står framme ska vara vacker att se på, och tyst. Så det kommer att bli lite sånt. En AIO-kylare till exempel, kommer det att bli. Och jag är väldigt förtjust i det chassit, har sett det "live" och det pirrade till i kroppen...

Sen är budgeten inte skriven i sten, den kan glida både bakåt och framåt ett par snäpp.
Jag håller med dig om att 5080 är ett bättre kort och jag kikade länge på det, men prisskillnaden mellan det och 9070Xt är svår att motivera för mig, speciellt när jag nästan bara kör Warzone. Och om jag följer mitt "vanliga" schema, så kommer jag säkerligen att byta gpu om 3 år eller så.
I de tester jag sett på grafikkort i Warzone så tuffar 9070Xt på riktigt bra. Men jag ska ta mig en funderare till.

Moderkortet är det jag är mest osäker på, har läst lite om att vissa chipset har problem med strömförsörjningen som ett 9800X3D behöver. Många rekommenderar x870 brädor. Jag vill ju ogärna lägga +5k på ett moderkort. Men vill samtidigt inte heller ha nåt billigt skit. Jag ser gärna att det finns toslink eller annan optisk ut på kortet.
Är det värt att gå på nästa generation M.2 såsom Samsung 9100 pro?

Okej ja det tar jag helt i sånt fall, alla har vi olika prioriteringar, skulle personligen aldrig betala för estik framför prestanda för egen del.

Angående 9070xt/5080 så är jag med, dock när 5080 nu går att få för 13000kr så skulle jag våga påstå att det är det bättre kortet OM man kan se sig själv använda frame gen och uppskalning. Jag själv har ett 7900xt och fsr är inte rätt alternativ iom dom artifskter som blir och av vad jag sätt så är så kanske inte fallet med dom nya generationerna.
Men med warzone som primärt spel så blir ett 5080 inte längre värt pengarna om skillnaden fortfarande är lika stor, verkar tyvärr inte gå att hitta mycket till tester, inte ens på youtube.

Edit: angående moderkortet, så är det bara en onödig kostnad om du inte behöver specifikt antal portar eller är ute efter en specifik estik, valfritt moderkort runt 2000kr kommer sätt till prestanda vara exakt lika bra.

Visa signatur

here we go!