Riktad wifi 500m eller ett till abonnemang

Permalänk
Medlem

Riktad wifi 500m eller ett till abonnemang

Hej !

Jag äger ett gammalt industriområde där jag skulle vilja ha tillgång till nån uppkoppling så att man kan sätta upp lite kameror och även ha tillgång till att lite allmän surf, använda lite smarta el-prylar och nyttja wifi-samtal.
Som det är nu så är det dålig täckning på mobilnätet där och helst om man går in i nån av byggnaderna.
Jag bor själv 500m bort fågelvägen och äger marken mellan mig och industriområdet även om det är två olika fastighetsbeteckningar.

Har funderat på om man skulle försöka få till nån riktad wifi-signal dit hemifrån med nåt sånt här eller liknande:

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/lan-lokalt-nat...

Det finns en ca 25m hög skorsten där som jag skulle kunna sätta mottagaren på och sen försöka få upp nåt på taket hemma.
Då får jag fri sikt hela vägen dit.

Alternativ två är att gräva ner en egen fiberledning dit som koppas med mitt nätverk hemma.

Annars är väl enklaste alternativet att teckna sig på ett till abonnemang då det finns fiber fram till tomtgränsen men det känns onödigt dyrt då jag lär betala för ett extra abonnemang varje månad plus anslutningsavgiften på 36k.
Även om jag tecknar ett separat abonnemang så lär jag ju försöka få till nåt nätverk på fastigheten.
Själva området jag vill ha wifi-täckningen på är ca 100x200m stort.
Det står 5-6 st större byggnader där på mellan 300 och 1200m2 yta /st.
Mellan alla byggnader ligger asfalt så jag är inte så sugen på att gräva upp den för att få ner slang att blåsa fiber eller dra nätverkskabel i.

Nån form av meshnätverk på hela fastigheten vore bra. Trådlöst mellan byggnaderna och sen dra nätverkskabel inomhus i dom byggnader jag vill ha täckning i.
Funkar det kanske med nån rejälare rundstrålande antenn på den stora skorstenen ?

Finns det nåt bra alternativ att få till nån bra lösning för mig utan att det kostar för mycket ?
Systemet bör ju heller inte dra flera 1000 kwh / år i elförbrukning.
Finns det nåt rejälare powerlinesystem som funkar kanske mellan byggnaderna ?
Det ligger 3x240/120 CU kabel som rundmatning mellan all byggnaderna men dimensionen på kabeln kanske inte hjälper ändå ?

Permalänk
Medlem

Min första tanke är om pengarna väl finns så är egen inkoppling helt klart det ultimata valet, en investering som utan tvekan återbetalas om man väl väljer att sälja en dag.

Annars kan inte en 5g antenn vara ett alternativ? Kanske kan få den dåliga mottagningen att bli helt okej för en bråkdel av alla dom andra alternativen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Unifi har en del lösningar skall nog klara dina 500m om man kör en Device Bridge Pro. Finns företag som nog kan hjälpa dig med rätt setup. Vill man ha det stabilt så vet de ofta vad som gäller och man får lite garanti än när man fixar själv.

Frågan är bara om inkoppling kostar lika mycket som att skjuta och sprida signalen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Även om jag tecknar ett extra fiberabonnemang där så lär jag ju lösa själva nätverket på området på nåt vis.
Antar att jag lär upp med nåt i den där stora skorstenen ändå för att få nåt trådlöst nätverk på området.
Alternativt gräva ner slang mellan alla byggnader, förstöra asfalt och tunnla grova matarledningar av både högspänning och lågspänning.

Med ett extra abonnemang kommer fibern in i ett mindre hus i ytterkanten på området och sätter jag en trådlös router där så har jag täckning på max 5 % av området ändå.
Extra abonnemang , inkoppling och årlig nätavgift kostar över en 10 års period ca 90-100k i avgifter.
Samma avgifter betalar jag ju hemma 500m bort.

Det är inte själva anslutningsavgiften på 36k jag tänker på mest utan månadskostnaden som tillkommer varje månad.

Finns knappt 5g där idag så jag är tveksam till om en sån antenn kommer att funka.
Brukar välja endast 4g på telefonen när jag är där. Då kan man med lite problem kolla nåt enklare på telefonen.

Permalänk
Medlem

Kabel från hemmet låt mest vettigt och sedan luftburen kabel, om möjligt, mellan byggnaderna i industriområdet för att slippa gräva upp asfalten.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kika på MikroTik, om det inte är för avancerat:
https://mikrotik.com/products/group/wireless-systems

Var inga problem att skjuta från punkt A till B på 1km, med en router i vardera ände.
Sen hur du sprider det vidare är ju en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marabon:

Du skulle kunna kika på MikroTik, om det inte är för avancerat:
https://mikrotik.com/products/group/wireless-systems

Var inga problem att skjuta från punkt A till B på 1km, med en router i vardera ände.
Sen hur du sprider det vidare är ju en annan fråga.

Detta låter intressant och bra. Sedan en kabel ner i varje riktning för att få signalerna dit man vill. 🏡

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

@He52 utan tvekan kommer Ubiquiti trådlös länk passa dig utmärkt. Jag kör själv en sådan sedan många år tillbaka mellan två fastigheter, så gott som fri sikt och det fungerar även när det regnar och är dåligt väder. Även om länken dyker ner och pendlar mellan 80-120Mbit så funkar det. Normalt väder pendlar det runt 300Mbit. Då är det 5Ghz med AC tekniken och cirka 800 meter.

Har du dessutom en 25m hög skorsten är det perfekt då kommer du garanterat kunna ordna med fri sikt. Dessutom om du vill ha ännu mer fart finns numera länkar som kör på 60Ghz och använder 5Ghz som backup. Då får du enorm fart fast det låter inte som du behöver det.

Fördelen med trådlös länk är att du nyttjar befintlig infrastruktur, abonnemang osv. Det är bara installationen samt ström som kommer kosta lite men när det är betalt är kostanden i stort sett noll kronor. Jag använde en vanlig RJ45 kabel som sitter utomhus och det funkar fortfarande även om man ser att manteln (platsen) har börjar bli risig nu så jag funderar på att byta ut kabeln, jag valde en vit kabel eftersom det hade sett fult ut med svart utomhuskabel på husets vägg. Det är inte svårt konfigurera eftersom du bara ska ha en punkt-till-punkt förbindelse.

Vad gäller fastigheterna är det helt rätt att välja mesh-system, däremot hur du ska fixa uppkoppling mellan fastigheterna kan vara lite knepigare, det kanske finns möjligheter att dra fiber tillsammans med el-kablar men det är svårt säga hur det ser ut. Det kanske bara är elkablar direkt i marken och inte rör. Det går att köra trådlöst här också, eller kanske hänga upp vajer som man lindar kabel runt. Beror lite på höjden och vilka fordon som rör sig i området.

Det kanske är bättre att köra PtMP, or Point-to-Multipoint från ubiquiti mellan just industrifastigheterna, ett eget WiFi system där, koppla upp kameror och andra prylar. Sedan går allt trafik från dessa system via kabel upp till länken på skorstenen och vidare till din fastighet ut på Internet. Det systemet hade jag valt, men jag hade ändå försökt köra på någon form av kabel inom industriområdet. Det kanske finns gamla telefonkablar och televäxel kvar ? det går att köra trafik över detta VDSL eller VSDL2 länkar för att slippa köra PtMP system.

Eller toma rör, kulvertar osv ?

Svårt säga om man inget vet men den trådlösa länken från skorstenen är inget konstigt, det sparar mest pengar och är enklast att göra för att slippa en massa grävning och annat jobbigt.

Permalänk
Medlem

Du kan designa radiolänken via Ubuiquiti:s ISP Designer-verktyg, som föreslår produkter utifrån avstånd, kapacitet och andra parametrar, du behöver bara skapa upp ett ui.com konto så är du igång och designar din radiolänk.
https://ispdesign.ui.com

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Fri sikt, då är det en radiolänk som är rätt val. Exakt vad för grejor man ska köra vet jag inte. Men Ubiquity och deras nanobeam kommer du långt på. Då har du fått över nätverket till din industrifastighet. Därefter behöver du bygga upp ett nätverk på det området. Antingen med fler länkar mellan byggnaderna, eller med kabel och då helst fiber.