Någon med fungerande 10gbit+ lina som är villig att sätta upp en iperf-server lite kort?

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag kollade faktiskt lite snabbt tidigare och KeFF hade någon sådan, men jag sprang inte på den där. Den verkar stå i Obenets datahall Kista Gate, misstänker att den därmed kan stå ansluten till SONIX den också. Kamel Networks är dock anslutna dit med en 100 Gbit-port, medan KeFF verkar vara det med en 10 Gbit-port. Om man testar högre hastigheter och trafiken går via SONIX så kan därför Kamel-servern vara bättre.

Jag hade glömt bort att Ownit körde iperf på sin server också. Trodde att det bara var HTTP, men när jag skulle testa om den funkade så hittade jag att jag faktiskt kört iperf3 mot den tidigare enligt terminalhistoriken. Den funkar för mig förövrigt, åtminstone över IPv6.

Jasså? Hur testar man över IPv6?

Man måste nog veta exakta porten gissar jag?

Dessa är de jag hittat hittills, från mina anteckningar med 16 trådar:

while ! iperf3 -c speedtest.kamel.network --bidir -P 16 -t 30 -f m; do echo "Server busy, trying again..."; sleep 1; done

while ! iperf3 -c speedtest.cityhost.se -p 5205 --bidir -P 16 -t 30 -f m; do echo "Server busy, vafaaan..."; sleep 1; done

Keff var ganska keff så den tog jag inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jasså? Hur testar man över IPv6?

Man måste nog veta exakta porten gissar jag?

Dessa är de jag hittat hittills, från mina anteckningar med 16 trådar:

while ! iperf3 -c speedtest.kamel.network --bidir -P 16 -t 30 -f m; do echo "Server busy, trying again..."; sleep 1; done

while ! iperf3 -c speedtest.cityhost.se -p 5205 --bidir -P 16 -t 30 -f m; do echo "Server busy, vafaaan..."; sleep 1; done

Keff var ganska keff så den tog jag inte med.

Ownits server kör på standardporten 5201. Du verkar dock ha rätt om att den inte fungerar över IPv4 för tillfället.

Om du har IPv6 från din ISP så kommer de allra flesta OS att använda det som standard. Misstänker att du inte har det helt enkelt, alternativt inte konfigurerat det.

Är upptagna servrar ett så stort problem att du behöver den där while-loopen?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ownits server kör på standardporten 5201. Du verkar dock ha rätt om att den inte fungerar över IPv4 för tillfället.

Om du har IPv6 från din ISP så kommer de allra flesta OS att använda det som standard. Misstänker att du inte har det helt enkelt, alternativt inte konfigurerat det.

Är upptagna servrar ett så stort problem att du behöver den där while-loopen?

Aha, förstår! Tack. Dags att sova snart

Nee, det är mest för att det är kul jag har med while-loopen. Var problem med upptagna servrar när jag körde mot franska servrar, inte mot svenska.