Unreal Engine 5.6 är 30 procent snabbare

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 5.6 är 30 procent snabbare

Utlovar även mer detaljerad grafik och 17 procent lägre CPU-belastning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast tror det sällan till aldrig varit FPS:en som varit det stora problemet med UE5, utan att hela motorn "rycker" och känns laggig. Det blir lite som med fake-frames, dvs. frame generation. Även om det ger högre FPS blir upplevelsen helt horribel på grund av den extra latensen som det tillför. Jag är sjukt svagt optimistiskt, men känns inte som UE5 går att "laga".

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

ännu en klickbetesartikel.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast tror det sällan till aldrig varit FPS:en som varit det stora problemet med UE5, utan att hela motorn "rycker" och känns laggig. Det blir lite som med fake-frames, dvs. frame generation. Även om det ger högre FPS blir upplevelsen helt horribel på grund av den extra latensen som det tillför. Jag är sjukt svagt optimistiskt, men känns inte som UE5 går att "laga".

Nämn ett spel som använder Unreal Engine 5 som presterar bra och nyttjar hårdvaran på ett bra sett, utan uppskalning.

Unreal Engine 5 är en hemsk motor och det är väldigt synd att den blivit standard.

Permalänk
Medlem

Om de med kod lyckas optimera motorn att bli 30% bättre i låga upplösningar, och belasta cpu mindre, så var givetvis den äldre väldigt dåligt optimerad. Kan vi sluta klaga på den nu o fokusera på den nya när vi testat den?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om de med kod lyckas optimera motorn att bli 30% bättre i låga upplösningar, och belasta cpu mindre, så var givetvis den äldre väldigt dåligt optimerad. Kan vi sluta klaga på den nu o fokusera på den nya när vi testat den?

Nej, för många spel kommer inte uppdateras till denna nya versionen utan kommer ligga kvar på 5.0-5.5 och fortsätta dras med problem. Så jag förbehåller mig rätten att klaga!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Nämn ett spel som använder Unreal Engine 5 som presterar bra och nyttjar hårdvaran på ett bra sett, utan uppskalning.

Unreal Engine 5 är en hemsk motor och det är väldigt synd att den blivit standard.

satisfactory

Permalänk
Medlem

Definitivt ett steg i rätt riktning. Hoppas Epic fortsätter prioritera optimering/prestanda i UE5 då det behövs en kurskorrigering här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

satisfactory

Det var dock ursprungligen utvecklat i en tidigare version av motorn (UE4), och spelet i sig har väl ganska många år på nacken nu (ursprunglig release i mars 2019). Det spelar säkert en roll här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Clair Obscur.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Är det musrörelser med i demot i youtubevideon? Det känns som att den vänstra med flit rör musen hackigare, eller med pisshög sens för att det ska se skakigt ut. Något skumt är det.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det var dock ursprungligen utvecklat i en tidigare version av motorn (UE4), och spelet i sig har väl ganska många år på nacken nu (ursprunglig release i mars 2019). Det spelar säkert en roll här.

Spelar ingen roll om det var utvecklat i en tidigare version av UE, jag tror inte du spelat satisfactory, tvivlar på att du hade skrivit hälften av det du nyss sa då, samt ett spel från "2019" har inte många år på nacken, inte för att det skulle spela någon roll heller, kolla på crysis, original crysis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Clair Obscur.

Du skämtar?
https://www.techpowerup.com/review/clair-obscur-expedition-33...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Japp, att aktivera frame generation känns som halverad fps men ser bättre ut, så jag kan (vill) inte använda det annat än när det inte behövs 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har ju inte massa microstutter iaf. Men i övrigt är det inget att hurra för tekniskt.

Permalänk
Medlem

Varför är det just denna spelmotorn som är så himla kul att göra massa nyheter om?
Menar att det finns väldigt många fler som okså kan se riktigt bra ut.

Är det bara för att den är "gratis" att använda för alla?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Varför är det just denna spelmotorn som är så himla kul att göra massa nyheter om?

Den är populär. Det finns många arbetare med erfarenhet av den. Större marknad och utbud för att köpa arbetskraft för företag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Är det musrörelser med i demot i youtubevideon? Det känns som att den vänstra med flit rör musen hackigare, eller med pisshög sens för att det ska se skakigt ut. Något skumt är det.

Kom för att säga detsamma, rörelserna känns inte identiska men får känsla av enormt mycket mer microstutter.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Kom för att säga detsamma, rörelserna känns inte identiska men får känsla av enormt mycket mer microstutter.

Ser ut som att de spelar med handkontroll?

Själv tycker jag hela videon ser laggig ut och dessutom verkar fysik avstängd, plus att inga fiender rör sig så ingen ai som måste beräknas.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Skrivet av srgb:

The Finals och Arc Raiders
Sjukt bra prestanda i dessa UE5 spel!

Permalänk
Medlem

Om den nu är såpass mycket bättre så hoppas jag att den är enkel att migrera till och därmed kunna uppgradera äldre spel med den äldre versionen. Om det nu stämmer att de fokuserat på prestanda/optimering så borde ju nyheterna programmeringsmässigt vara förhållande vis få = enkel migrering, kanske bara en omkompilering?

För mig som var med på den tiden då Tim Sweeney skapade Unreal-motorn (spelet Unreal, Unreal Tournament m.fl) och som tog upp kampen med John Carmack (Doom, Quake) också spelmotorutvecklare så har alltid Unreal haft en sweet spot i mitt minne. Det talas ju inte så mycket om spelet Unreal, men för mig var det en enorm upplevelse. De hade också en ny ljudmotor om jag minns rätt som gav äkta 3D-lokalisering av ljud om man hade ett 5.1-ljudsystem med surroundhögtalare om sig. Jag satsade på den totala upplevelsen där och det var omslutande och fantastiskt. Detta var i konkurrens med Ids Quake-spel som i sig var rätt fantastiska också. Härlig tid.

Unreal, 1998, Gameplay.

Permalänk
Medlem

Skillnaden i FPS mellan de olika halvorna i filmen är helt ointressant när elefanten i rummet finns där. Nästan all stutter är ju borta i högra bilden. Hade till och med hellre spelat den högra om den hade 30fps och den vänstra hade 90fps. Kan det vara CDPR's optimeringar som börjar komma ut i release builds tro? De skulle visserligen inte komma ut publikt i motorn före TW4 släpps.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annonskonto:

The Finals och Arc Raiders
Sjukt bra prestanda i dessa UE5 spel!

Va? nä verkligen inte

Permalänk
Medlem

Jävligt korkat att länka till en benchmark som bara och endast visar max på alla inställningar (Epic). Knappast ett bra argument.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av B.Linder:

Va? nä verkligen inte

Du få gärna definiera vad du tycker är bra prestanda isåfall.
Om man får 100 FPS med Ray Tracing med ett RTX 4060 så tycker jag det är väldigt bra för att vara ett UE5 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jävligt korkat att länka till en benchmark som bara och endast visar max på alla inställningar (Epic). Knappast ett bra argument.

Varför är det korkat?
Med din logik så är alla spel bra optimerade för att man kan spela på Low och få bättre fps.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mega-Dark:

Unreal Engine lär för PC/konsol vara den enskilt mest använda spelmotorn. Av den anledningen har nyheter kring den rimligen ett värde på siter som fokuserar på bl.a. PC-spelande.

Sen kanske de mer spännande saker på lite sikt händer på andra kanter. Under "State of Unreal" samt GCD visade man upp mer av Epics egna programspråk Verse.

Verse är ett programspråk specifikt framtaget för att passa den typen av spel man vill rikta Unreal engine mot. Bl.a. förväntas man där tillslut komma förbi flera av de begränsningar som gör UE4/5 (likt de flesta spelmotorer) än idag har flera delar som i praktiken är rätt beroende av en enda CPU-kärna.

Planen verkar vara att UE6 släpp när Verse är tillräckligt moget för att "gå live", så UE6 blir UE5+Verse. Som exempel nämns att 100-200 spelar är idag den realistiska gränsen för spel som Fortnite. Med UE6 förväntas den gränsen vara >10 000 samtida spelare. Tyvärr kan vi prata om saker som är minst 5 år fram i tiden, kanske 10 år. Men det kanske tillslut händer

Det skulle i så fall bara vara ännu ett av exemplen i raden av: ny teknik tar alltid betydligt längre att introducera än någon tror/hoppas. Men när det väl händer är effekten långt större än någon kunde förutse.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det största problemet med UE5 att bilden bli som vaselin, fins ingen mSAA längre vilket jag fattar men all denna uppskalning och "post processing" gör bilden riktigt oskarp...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Varför är det korkat?
Med din logik så är alla spel bra optimerade för att man kan spela på Low och få bättre fps.

Ska jag verkligen behöva svara på det?

Diskussionen kring huruvida en motor, i detta fall unreal "presterar bra och nyttjar hårdvaran på ett bra sett, utan uppskalning."

Samt huruvida "Unreal Engine 5 är en hemsk motor och det är väldigt synd att den blivit standard"

bevisas inget alls av att visa hur Clair Obscur presterar med alla inställningar på max.

Tvärtom, skulle jag säga att en motor som kan pusha en RTX5090 till 60fps i Epic, och ändå flyta på 200fps på Medium med en RTX3060 (t.ex) är en jävligt bra motor som nyttjar hårdvaran utmärkt.

Du har inte argumenterat eller visat något överhuvudtaget genom att endast kolla på hur bra UE5 är i Clair Obscur genom att kolla på deras högsta settings. Högsta settings SKA pusha det bästa grafikkortet ordentligt.

ps. Lägg gärna ner "so you're saying"-argumentet, låt sådana värdelösa argument tillhöra flashback.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |