Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är inte just Gran Turismo som tidigare var ökänt för att återvinna bilmodeller (läs 3D-modeller) från tidigare utgåvor?

Ang. Mario Kart World, så känns spelet på många sätt bättre än Mario Kart 8 Deluxe enligt mig. Inte minst tack vare Free Roam och Knockout Tours.

Hade däremot gärna sett lite fler onlinefunktioner och utmaningar likt Mario Kart Wii.

Börjar även undra om folk kör med steering assist påslaget, då själv tycker jag att körkänslan är helt ok.

Ingen aning då jag inte spelar dom. Va mer ett exempel.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Vad tycker du om GC kontrollern? Är du nöjd? Jag har en smash GC kontroll som man fick när man köpte smash ultimate och funderar starkt på att köpa denna också.

Har fått den, men tyvärr inte hunnit att testa än. 😊 Haft gäster på midsommar, släkt här hos oss på lördagen och påmastning av ny segelbåt på söndagen. Skall försöka få lite tid i veckan, även om jag misstänker att mycket att jobba med så att det inte hinns med.

Annars så har jag OG-kontroller, nyutgivning, och sedan denna ny SW-version. Så absolut nyfiken att testa så fort jag får tid (juli månad kommer förhoppnings vara lite lugnare och möjligt).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Nu har min 8bitdo Ultimate 2 BT skickats från inet!

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har fått den, men tyvärr inte hunnit att testa än. 😊 Haft gäster på midsommar, släkt här hos oss på lördagen och påmastning av ny segelbåt på söndagen. Skall försöka få lite tid i veckan, även om jag misstänker att mycket att jobba med så att det inte hinns med.

Annars så har jag OG-kontroller, nyutgivning, och sedan denna ny SW-version. Så absolut nyfiken att testa så fort jag får tid (juli månad kommer förhoppnings vara lite lugnare och möjligt).

Haha fattar, fullt upp! 😁
Samma som mig då, har smash kontroll, en enstaka OG kontroll samt två kopior (som suger 🤣) kanske bestämmer mig för att köpa denna också.

Visst kan vi använda den till andra spel eller är den helt läst till nintendo online gamecube spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tur att Switchen är portabel. Har du nåt att göra på segelbåten 😁

Permalänk
Medlem

Fick hem min Switch 2 + Pro Controller igår. Några tankar efter ~3h spelande.

* Enheten känns välbyggd. Endast spelat i dockat läge ska sägas.
* Ångrar lite att jag köpte en Switch Lite, att spela dockat är en helt annan grejj.
* Zelda: BOTW är helt magiskt i högre upplösning och 60 fps
* Pro Controller känns aning överhypad om jag ska vara helt ärlig. Visst, styrspakarna är sjukt smooth. Men kontrollen känns liten i handen och avsaknaden av analoga triggers stör mig. Jämfört med DualSense känns detta som en leksak. Den är dock skönare än JoyConsen.
* Appropå JoyCons, snålt att inte skicka med en laddningsbar hållare till dem, utan där dessa måste laddas dockade till konsolen.

I överlag nöjd, ska bli kul att utforska den mer

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tråkigaste med Nintendo är att hur spelen än är så får alltid nytt mario eller Zelda minst 9/10 i betyg. Hur detta kan få 9 i snitt förstår jag inte. Mest en kopia av 8an med en knappt märkbar skillnad grafiskt mot Switch 1. Det skapar kanske lite för höga förväntningar. Hade PS6 släpps imorgon med nytt GT som ser likadant ut som gamla med repriser på banorna med ett par nya bilar så hade kritiken varit enorm. Nintendo har aldrig några förväntningar på sig längre. Man väntar på nästa Zelda och Mario och dom brukar äga.

Mario Kart har väl aldrig varit uppe i 9/10, utan alltid fått 8/10 baserat på metacritic.

Tycker spelet är roligt. Finns så många olika sätt att köra banorna på istället för att bara följa vägen, ger större variation i tävlandet imo.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på pennybridgecollectibles.se?
De säljer den nu för 5 949 kr.

https://pennybridgecollectibles.se/produkter/tv-spel-och-kons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunwee:

Någon som har koll på pennybridgecollectibles.se?
De säljer den nu för 5 949 kr.

https://pennybridgecollectibles.se/produkter/tv-spel-och-kons...

Inte hört talas om dom, verkar vara en mindre spelhandlare.

Nintendo.de säljer för €470 = 5200SEK. Frakt/moms/kemikalieskatt fritt.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Inte hört talas om dom, verkar vara en mindre spelhandlare.

Nintendo.de säljer för €470 = 5200SEK. Frakt/moms/kemikalieskatt fritt.

Jag vill inte importera. Och dessa har lägst pris, butik i Örebro.
Men finns inga recensioner på trustpilot etc, så ville se om någon har erfarenhet av butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Mario Kart har väl aldrig varit uppe i 9/10, utan alltid fått 8/10 baserat på metacritic.

Tycker spelet är roligt. Finns så många olika sätt att köra banorna på istället för att bara följa vägen, ger större variation i tävlandet imo.

Ok. Första dygnet hade det 90% på meta iaf. Kanske sjunkit lite med tiden. Aja jag tycker med det är ett kul spel men hade räckt med en uppdaterat MK8

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunwee:

Jag vill inte importera. Och dessa har lägst pris, butik i Örebro.
Men finns inga recensioner på trustpilot etc, så ville se om någon har erfarenhet av butiken.

Förstår om du inte vill det. Dock ska det väl inte ses som import, då EU-marknaden är den interna marknaden hehe. Som ett vanlig e-handelsköp från webhallen.

Testa ringa dom?

Retrospelbutiken har den för 6250kr (att beställa, kommer in i lager 15/7), inte så fasligt dyrare än Örebro-butiken.

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ok. Första dygnet hade det 90% på meta iaf. Kanske sjunkit lite med tiden. Aja jag tycker med det är ett kul spel men hade räckt med en uppdaterat MK8

MK8 Deluxe var ju redan en uppdaterad MK8

Jag kör MK dagligen, en GP runda med 3 åringen som rattar för glatta livet, och en GP eller Knock out runda med frugan, sedan räcker det. Blir lite roligt avbrott i vardagen efter middagen medan maten smälter. Testade online en gång men kom sist..

Tror det kommer mer till MK med tiden. Banor, karaktärer, säkert något nytt spelläge. Tror inte att spelet kommer vara som det är i 8 år (eller när nästa Switch och MK beräknas komma).

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Vad spelar ni på era S2:or nu? För mig blir det just nu mest Mario Kart World samt Hogwarts Legacy.

Under Midsommar blev det däremot lite Link's Awakening på min gamla Switch Lite då jag tältade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad spelar ni på era S2:or nu? För mig blir det just nu mest Mario Kart World samt Hogwarts Legacy.

Under Midsommar blev det däremot lite Link's Awakening på min gamla Switch Lite då jag tältade.

totk för min del som jag aldrig spela på NS1, dottern kör mkw. Vart inne på att köpa hogwarts men har för mycket spel som jag inte spelat så det får bli i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äntligen spelat klart Bowsers Fury nu eftersom det fått en 60fps uppdatering för handheld, riktigt kul och nu är man sugen på ett nytt 3D Mario!
Får hoppas DK Bananza stillar det behovet hyfsat.

Har fortfarande kvar lite grejer i både 3D World och Odyssey så skulle ju kunna hoppa över till dessa och ta allt där med.

Men annars är planen att köra BotW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Bravely Default HD Remaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

MKW och snart ska jag börja på BOTW

Någon som testat dessa? Ska iväg nästa vecka så hinner inte skicka efter något online dessvärre.

NaconSwitch 2 Pouch Black
Dacota Gaming Nintendo Switch 2 hårt bärfodral

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det har blivit mycket My Time at Portia för min del. Det är det enda spelet jag slutade spela på Switch för att prestandan var så usel, även efter alla patchar. På Switch 2 är det ett helt annat spel, det verkar ligga på 60 fps, menyerna går att navigera utan att bli gråhårig, och laddtiderna är så klart mycket bättre. Det kraschar dock fortfarande med någon timmes mellanrum, så det är inget spel jag skulle rekommendera någon att köpa.

Jag har även spelat en del TotK, främst för att lugna ner mig efter att Portia kraschat på att dumt ställe. Ett av de bästa spelen genom tiderna som nu är ännu bättre, men det är synd att TotK aldrig fick något Master Mode. TotK gör mig också lite sugen på en Switch 2 Pro-kontroller för att kunna mappa sprint till GR, men jag försöker övertyga mig själv om att min gamla Pro-kontroller duger.

Och jag började även spela Sea of Stars tidigare och har fortsatt på min Switch 2, men skillnaden är rätt minimal eftersom det spelet redan fungerar väldigt bra på Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det har blivit mycket My Time at Portia för min del. Det är det enda spelet jag slutade spela på Switch för att prestandan var så usel, även efter alla patchar. På Switch 2 är det ett helt annat spel, det verkar ligga på 60 fps, menyerna går att navigera utan att bli gråhårig, och laddtiderna är så klart mycket bättre. Det kraschar dock fortfarande med någon timmes mellanrum, så det är inget spel jag skulle rekommendera någon att köpa.

Tack för varningen! Har också My Time at Portia, men har inte spelet så långt på Switch 1. Hoppas att de släpper någon patch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för varningen! Har också My Time at Portia, men har inte spelet så långt på Switch 1. Hoppas att de släpper någon patch!

En patch kan man nog glömma, Portia har alltid haft problem med krascher. De övergav Portia och skapade uppföljaren Sandrock som verkar fungera bättre istället, men som likt Portia har stora problem på Switch.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av walkir:

Vad spelar ni på era S2:or nu?

Varvar mellan MKW och BOTW. Ibland kör jag lite Fast Fusion 😀 blir att spela klart BOTW. Sen köra Donkey Kong Bananza när det kommer och sen gå vidare till TOTK 🎮

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är mer passande att fråga här eller den andra import tråden men testar.

Funderar som många andra på att slå till med en beställning på Irländska Nintendo. Hur var det med garanti? Kan man sticka till Bergsala om något händer?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vet inte om det är mer passande att fråga här eller den andra import tråden men testar.

Funderar som många andra på att slå till med en beställning på Irländska Nintendo. Hur var det med garanti? Kan man sticka till Bergsala om något händer?

Bergsala kommer inte ta den, så du tar kontakt med Nintendo of Europe och ska vara gratis med frakt vad jag sett. Så blir bara någon extra dag vid garantiärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

BOTW här med. Men har ett par spel jag måste spela klart först på andra konsoler så blir lite då o då än så länge. Har fortfarande lite svårt att fastna som man gör på vissa spel så man bara måste spela klart. Väldigt bra spel dock och rullar som en dans på SW2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera JSAUX skärmslydd! Är härdat glas och lätt få på med deras verktyg. Släppte skyddet bara innanför den ramen man får med och hade någon bubbla som jag kunde trycka ut med verktyget som medföljde. Inte en enda bubbla nu! Försökte fånga det på bild. Man får med 3 skärmskydd, men jag lyckades få på min under första försöket med resultat som gjorde mig nöjd!

https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B0DW8WQ8L2?psc=1&ref=ppx_p...

Permalänk
Medlem

Jisses, Switch 2 har en snitt på 30 ms responstid. Switch 1 ett snitt på 20 ms. En typisk IPS skärm har runt 6 ms.
Förklarar varför spelen i handheld är så suddiga i rörelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

https://youtu.be/AB67B8LCorI

Jisses, Switch 2 har en snitt på 30 ms responstid. Switch 1 ett snitt på 20 ms. En typisk IPS skärm har runt 6 ms.
Förklarar varför spelen i handheld är så suddiga i rörelse

"det är värt att överge OLED för nu får vi 120hz och HDR och (kanske) ett lite lägre pris"... men pixlarna är så långsamma så 120hz är ändå sämre än en snabb 60hz och kontrasten är så kass så HDR är i princip fake.. och varför inte vrida upp färgerna alldeles för högt när vi ändå håller på.

Dom som kör motion plus super smooth+++ och Vivid på sin TV är säkert jättenöjda dock.

Sagt det sen länge att jag skulle mycket hellre ta en 60hz OLED...

Permalänk
Medlem

Indeed, jag kände lite samma sak då jag spelade handheld i förra veckan men tänkte att jag vant mig så mycket vid oled-skärmar att felet snarare på egna känslan än på själva switchens skärm

Permalänk
Medlem

Drag x Drive kommer 14 augusti, endast på eShop.

Inget jag planerar att köpa men om någon är intresserad Ser inte så lovande ut i trailers eller från previews imo. Testar gärna ett demo om det finns dock för att testa mössen i joy-cons lite.