Bungie lyssnar på kritiken, skjuter upp Marathon

Permalänk
Melding Plague

Bungie lyssnar på kritiken, skjuter upp Marathon

Blir ingen lansering i höst, efter ett minst sagt ljummet mottagande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Marathon" var ju namnet på Bungie's genombrotts-spel från 1994. En förstapersons-skjutare för klassiska Macintosh. Den första riktiga skjutaren på Mac och nyskapande på sin tid, och som därför blivit en klassiker.
Namnet hade det för att det utspelade sig på ett rymdskepp som hette "Marathon", som hade bordats av utomjordiska soldater.

Det verkar som att det här nya spelet inte har någon koppling till storyn i det gamla spelet alls, utan att de mest bara återanvänder ett gammalt varumärke som de äger. Spelupplägget är helt annorlunda. Den enda likheten är att de båda är förstapersons-skjutare. Det tycker jag är missvisande marknadsföring.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Spelade mycket Marathon på macen på 90-talet. Dock är jag inte så intresserad av en remake. Lär väl inte finnas någon kvar på Bungie från den tiden som kan se till att det blir en värdig efterträdare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Concord 2.0

Permalänk
Medlem

Att de plagierade hela den estetiska designen från en stackars Twitter-konstnär gör ju inte saken bättre. Art directorn och flera andra utvecklare för Marathon har följt personen ifråga i många år så det är ingenting man beskylla en enskild medarbetare för.

Permalänk
Medlem

Dead on arrival, kommer troligen bli en ny flopp.

Visa signatur

Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Kommer bra ihåg orginalet, spelade en del på kompisens Macintosh, simpelt men bra. Synd om de smutskastar sån klassiker i nylansering. Det är framförallt Marathon, Mulle Meck och Theme Park vi gillade spela på farsans macintosh.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Tråkigt också att spelarna får betala för dessa misslyckade megaprojekt. Blir lite som ett lotteri där även vinst skulle bli förlust för spelindustrin.

Hoppas att ledningen får sparken och att Playstation istället satsar hårdare på vad som fått dem att vara där dem är idag och expanderar det än att jaga trender som har extremt låg chans att lyckas.
Får Herman vara kvar om även Marathon misslyckas?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag funderar på om det inte bara är bäst att skrota hela namnet och alla kopplingar till det, för den mängd negativa artiklar som kommer upp om man söker på "Marathon" kommer man aldrig att komma ifrån. Escape from Old Russia, vetja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Att de plagierade hela den estetiska designen från en stackars Twitter-konstnär gör ju inte saken bättre. Art directorn och flera andra utvecklare för Marathon har följt personen ifråga i många år så det är ingenting man beskylla en enskild medarbetare för.

Nåja, var det inte snarare några enskilda designer här och där bara det handlade om? Och dessutom saker i en alfa och inte något som Bungie tagit betalt för? Snarare än allt det estetiska?

Kan ju ha missat uppdateringar på vägen förstås men det är så jag fattade det när jag först läste om det här. Blir gärna upplyst/rättad om jag har missat något.

Men, jag ska slänga ur mig en gissning hur jag ser på detta, min spontana reaktion när jag läste din kommentar.

Jag känner att ett så dumt misstag gör inte någon så stor som Bungie, att hela den estetiska designen är plagierad. (Om det är så förtjänar de ju skit) Utan min spontana känsla här är att storyn sprids runt på nätet och går från några klisterlappar/enskilda texturer på några ställen på saker inne i spelet och förvrids till hela den estetiska desigen.

Till stor del, och jag fortsätter gissa här. Så drivs det på av gamers som lever för att det ska vara sån här drama som de kan sluta upp bakom något för att kunna glömma sin egen sorgliga existens där de inte kommer någon vart i livet och bara sitter och är "terminally online".

Notera att detta inte är riktat mot dig, utan mer hur infon gått från vad jag först läste till vad du nu rapporterar. Jag kan vara ignorant och helt missat något som sagt. Men detta hade ju inte vart den första hönan som gjorts av en fjäder av denna typ av folk menar jag. Och jag är lite trött på beteendet om så är fallet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag funderar på om det inte bara är bäst att skrota hela namnet och alla kopplingar till det, för den mängd negativa artiklar som kommer upp om man söker på "Marathon" kommer man aldrig att komma ifrån. Escape from Old Russia, vetja.

Hell yup, bra titelförslag till nåt vintagedoftande, förmodad shooter eller varför inte nytt o fejnt RTS, btw.

'Alltså, inte Mac-Marathon, utan.. always online shooter med, som det tyckts, lite "bytlånad" art work som ursprungliga artisten ej fått cred eller betalt för!?'

Inte ens Bungiefantasten Skillup verkade särskilt entusiasmerad efter play test, utan ville mest ha ett nytt från deras redan 2.0 andra alwaysonline, som rätt få spelar längre.
Dvs Destiny. Ralph the SkillUp föreslog att Bungie's Destiny 3 team should 'bolster a tean working on a new Destiny, or something'.
"Another one!?" //Lucy, Friends Per Second gaming vlog/podcast.
..exactly Lucy thank you, my sentiment too actually. ^^

Edit; kompletterade. Butterbrain, I'm afraid it might be chronic.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Ett Marathon med många Sprintar mao...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Dead on arrival är en grym speltitel!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Nåja, var det inte snarare några enskilda designer här och där bara det handlade om? Och dessutom saker i en alfa och inte något som Bungie tagit betalt för? Snarare än allt det estetiska?

Kan ju ha missat uppdateringar på vägen förstås men det är så jag fattade det när jag först läste om det här. Blir gärna upplyst/rättad om jag har missat något.

Men, jag ska slänga ur mig en gissning hur jag ser på detta, min spontana reaktion när jag läste din kommentar.

Jag känner att ett så dumt misstag gör inte någon så stor som Bungie, att hela den estetiska designen är plagierad. (Om det är så förtjänar de ju skit) Utan min spontana känsla här är att storyn sprids runt på nätet och går från några klisterlappar/enskilda texturer på några ställen på saker inne i spelet och förvrids till hela den estetiska desigen.

Till stor del, och jag fortsätter gissa här. Så drivs det på av gamers som lever för att det ska vara sån här drama som de kan sluta upp bakom något för att kunna glömma sin egen sorgliga existens där de inte kommer någon vart i livet och bara sitter och är "terminally online".

Notera att detta inte är riktat mot dig, utan mer hur infon gått från vad jag först läste till vad du nu rapporterar. Jag kan vara ignorant och helt missat något som sagt. Men detta hade ju inte vart den första hönan som gjorts av en fjäder av denna typ av folk menar jag. Och jag är lite trött på beteendet om så är fallet.

Det verkar vara hela spelets visuella design, inklusive texturer som direkt är lyfta från Twitter-konstnären fast med pixelerad signatur. Andra saker som Twitter-konstnären lagt in så som memes finns kvar i Marathons texturer 100% identiska med originalet. Tyckte att kontroversen hörde till ämnet då den är del i den dåliga mottagningen som titeln fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Det verkar vara hela spelets visuella design, inklusive texturer som direkt är lyfta från Twitter-konstnären fast med pixelerad signatur. Andra saker som Twitter-konstnären lagt in så som memes finns kvar i Marathons texturer 100% identiska med originalet. Tyckte att kontroversen hörde till ämnet då den är del i den dåliga mottagningen som titeln fått.

Ahh, ok där ser man. Det är ju bra jävla klumpigt av Bungie att göra så. Även om de kan mena att de tagit inspiration av det antar jag, hade de ju vart bättre om de bara kontaktat kreatören och bett om lov osv.

Ja det hör utan tvekan till ämnet.

Bara tog nästan gör givet att internet gjort en höna av en fjäder. Men då är det kanske lite värre än vad som först rapporterades snarare än bättre.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Alltid intressant att se hur man så fatalt kan missköta ett projekt. Hur kan det sitta så många människor på fel stolar? Måste tro att det ändå pitchats något med marathon anknytning från början som kunde blivit bra (en schyst färggladare doom-klon där man pepprar robotar och aliens hade funkat utmärkt) men neeeej, de rusar åt Concorde hållet och slänger sig glatt på samma seppuku svärd...med stulna assets. Fantastiskt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Generation Zero

Någon mer som tycker det liknar Generation Zero och vissa som antydde att Avalanche tagit design från Simon Stålenhag till det spelet?