Instegskortet Geforce RTX 5050 avtäckt

Permalänk
Melding Plague

Instegskortet Geforce RTX 5050 avtäckt

Marknadsföringsavdelningen tar i från tårna: "över 50x prestanda för miljontals spelare."

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*Instegskortet Geforce RTX 5040 avtäckt

Permalänk
Medlem

"upp till fyra gånger högre prestanda med DLSS 4" Fancy that..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Vist är det bra och kunna jämföra med hitta på frames och andra saker men måste alltid räknas med raw prestanda.

Skulle vara kul om det finns riktigt gammla grafikkort 40+år där vissa funktionen som existerade då men bortplockat idag och då göra fancy grafer hur kasst 5000 är och mata dom till Nvifia

Permalänk
Medlem

Edit: (undviker dubbelpost)
Jag får förmoda att man jämför med 3050 6GB varianten, för 8GB varianten är enligt TPU 34% snabbare, så 5050 bör alltså matcha Vega 56 ganska precis. ( mellan 1660Ti och 1070 Ti)
Det betyder dock att 5060 är 50% snabbare än 5050 och 5050 borde max kosta $199 för att ens komma när 5060's PPK som i sig redan är ganska tveksam 76/3490 * 1000 = 21,8.
5050 kan då extrapoleras till 51/2963 * 1000 = 17,2.

Edit2: Justerade priset på 5060.

Skrivet av Panthro:

Vist är det bra och kunna jämföra med hitta på frames och andra saker men måste alltid räknas med raw prestanda.

Skulle vara kul om det finns riktigt gammla grafikkort 40+år där vissa funktionen som existerade då men bortplockat idag och då göra fancy grafer hur kasst 5000 är och mata dom till Nvifia

Du menar som PhysX?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Panthro:

Jag har funderat på det där lite fram och tillbaka. Å ena sidan känns det lite som att säga "2.35:1? Min gamla TV körde 4:3, så croppa bilden på filmen så att det blir rättvist". Ja, det kan man väl, men varför? Funktionen finns och används, så varför begränsa jämförelsen.

Men, å andra sidan, gör man en direkt jämförelse måste det vara glasklart hur det jämförs. Exempelvis fungerar inte framegen särskilt bra, enligt min mening, under 60 "raw" FPS . Då hjälper det liksom inte att en grafikkortstillverkare stoltserar med 90 FPS och inte tydligt anger att det är med frame generation, eftersom den råa prestandan är under 60 FPS och resultatet blir en suboptimal spelupplevelse.

Såvida utvecklarna inte enas om någon standard blir det dock lättast för alla inblandade att fortsätta jämföra rå mot rå prestanda.

Permalänk
Medlem

Lite besviken på 130W. 50-serien har historiskt funkat utan pcie ström men man får nog anta att det är uteslutet nu.

Permalänk
Medlem

15-20% snabbare än 3060 kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hade varit klockrent för $120.

Fantasipriser…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av kelthar:

15-20% snabbare än 3060 kanske?

Lite pixelräknande och servettmatte senare gisstimerar jag 18.3 procent, med deras spelsvit Sen får var och en själva värdera DLSS 4 och (multi) frame gen. För egen del tycker jag att DLSS 4 är förbaskat bra, men frame generation klarar jag mig gott utan eftersom jag endast spelar onlinepangare.

Permalänk
Medlem

Ser väl skapligt ut för esport osv.
Men msrp lär ju behövs ligga riktigt lågt för att ens konkurrera med Intels arc kort i budget klassen.

Kortet kommer ju garanterat sälja tack vare sitt brand, men Nvidia är nu bakom AMD I mid tier och intel i entry tier när det gäller bang for buck.

Vad anser ni är ett rimligt riktpris för att faktiskt utmana A770 och B580/70 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag har funderat på det där lite fram och tillbaka. Å ena sidan känns det lite som att säga "2.35:1? Min gamla TV körde 4:3, så croppa bilden på filmen så att det blir rättvist". Ja, det kan man väl, men varför? Funktionen finns och används, så varför begränsa jämförelsen.

Men, å andra sidan, gör man en direkt jämförelse måste det vara glasklart hur det jämförs. Exempelvis fungerar inte framegen särskilt bra, enligt min mening, under 60 "raw" FPS . Då hjälper det liksom inte att en grafikkortstillverkare stoltserar med 90 FPS och inte tydligt anger att det är med frame generation, eftersom den råa prestandan är under 60 FPS resultatet blir en suboptimal spelupplevelse.

Såvida utvecklarna inte enas om någon standard blir det dock lättast för alla inblandade att fortsätta jämföra rå mot rå prestanda.

Nä sanningen är ju den att 5060 ligger precis vid ribban för en någorlunda 60 fps upplevelse i 1080p.

Känns nästan skrämmande att spekulera i vad för grund fps detta kortet levererar innan framegen.
DLLS4 är ju dock bra men upscaling överlag i 1080p är ingen höjdare om du inte kör native. Balanced går ju mer eller mindre ner till 480p.

Permalänk
Medlem

Det här med framgegen spårade snabbt ut till irrelevant och vilseledande information från tillverkare. Går det för spelutvecklare att förgifta sitt spel på något sätt så att framegen inte fungerar? Känns relevant för benchmarking om inget annat.

Permalänk
Medlem

För 199 dollar hade det varit ok men du får 2/3 av SM kluster för 5/6 av priset. 2500kr i Sverige borde det kosta. Nu blir det väl över 3000 vilket gör det väldigt nära 5060 som finns för runt 3500kr nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rosenvik:

Men, å andra sidan, gör man en direkt jämförelse måste det vara glasklart hur det jämförs. Exempelvis fungerar inte framegen särskilt bra, enligt min mening, under 60 "raw" FPS . Då hjälper det liksom inte att en grafikkortstillverkare stoltserar med 90 FPS och inte tydligt anger att det är med frame generation, eftersom den råa prestandan är under 60 FPS och resultatet blir en suboptimal spelupplevelse.

Jag håller med dig. Jag har alltid förordat att titta på faktiska benchmarks framför att räkna minne, streamprocessorer osv. Det viktiga för ett grafikkort är ju vad det ger för faktisk prestanda i spel. Så på ett sätt måste man komma på nya sätt att mäta upplevelsen. Funkar det och det duger så duger det ju.

Problemet med multi frame gen är ju att det är en funktion som är artificiellt låst till en viss serie grafikkort. Så när Nvidia jämför med sina egna grafikkort så har de skapat en konstgjord förmån som tidiga kort kanske skulle kunnat dra nytta av också. Man lämnar sina gamla kunder i bakvattnet för att sälja nya grafikkort. AMD är inte bättre med sina motsvarande begränsningar för uppskalning. De jämförelser Nvidia har pumpat ut ett rätt så bra tag nu är så löjliga att det bara blir tramsigt.

Angående 5050 så har jag historiskt gillat 50-korten. De har oftast funkat utan extra strömmatning samt kunnat vara väldigt kompakta (lågprofilskort) vilket gjort att jag kunnat bygga datorer till personer som kanske annars inte skulle ha råd till en speldator. Jag har tagit en begagnad kontorsdator jag kunnat komma över billigt och slängt i ett 50-kort. Kan inte 5050 leverera på detta så blir det totalt ointressant som grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Det här med framgegen spårade snabbt ut till irrelevant och vilseledande information från tillverkare. Går det för spelutvecklare att förgifta sitt spel på något sätt så att framegen inte fungerar? Känns relevant för benchmarking om inget annat.

Det är lite tvärt om vad spelutvecklare brukar göra. Om ens spel blir kännt för att det är "byggt så dåligt" att framegen inte fungerar så säljer det väl sämre till de som vill använda framegen.

Bästa sättet är väl att släppa spel som är så pass väloptimerade att framegen inte tillför något.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har tagit en begagnad kontorsdator jag kunnat komma över billigt och slängt i ett 50-kort. Kan inte 5050 leverera på detta så blir det totalt ointressant som grafikkort.

Det blir totalt ointressant för dig. Vet inte när jag senast såg en stationär dator på ett kontor...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det blir totalt ointressant för dig. Vet inte när jag senast såg en stationär dator på ett kontor...

Haha, ja det var då inte igår.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ganska stort gap till 5060 ändå. Det känns svårmotiverat med den prislappen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Har själv stationär dator på kontoret. Sedan en laptop som ligger hemma för hemarbete. Att släpa en laptop framochtillbaka känns sååå 2010-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Lite pixelräknande och servettmatte senare gisstimerar jag 18.3 procent, med deras spelsvit Sen får var och en själva värdera DLSS 4 och (multi) frame gen. För egen del tycker jag att DLSS 4 är förbaskat bra, men frame generation klarar jag mig gott utan eftersom jag endast spelar onlinepangare.

DLSS4 (transformer modellen) är kompitabel med 3060 dock, funkar t.o.m på RTX 20 serien

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Men vad bra!

Jag som just har ett GTX 1050 som brukar ge 5-10 FPS eller så @ 1080 "high". Om RTX 5050 ger 50 gånger prestandan så blir det alltså 250 - 500 FPS beroende på spel, jag köper direkt!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av ZimpanX:

DLSS4 (transformer modellen) är kompitabel med 3060 dock, funkar t.o.m på RTX 20 serien

Absolut! Man får dock räkna med lägre 1% lows om kortet inte är från 50-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

För att man i Benchmark ska jämföra äpplen med äpplen!

Som du är inne på så är ai uppskalning o framegenerering är ”hittepå” lösningar och kommer de alltid ha olika brister och aldrig vara helt korrekt mot originalet… därför går det inte att rättvist bencha dem rakt mot varandra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

130 W!!! Hade det varit tre så hade det varit värt det!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Roger W:

För att man i Benchmark ska jämföra äpplen med äpplen!

I grunden håller jag med detta till 100 %...

Skrivet av Roger W:

Som du är inne på så är ai uppskalning o framegenerering är ”hittepå” lösningar och kommer de alltid ha olika brister och aldrig vara helt korrekt mot originalet… därför går det inte att rättvist bencha dem rakt mot varandra.

...men värdens mest rättvisa och kontrollerade miljö ger trots allt ändå meningslösa resultat om det man testar är något som statistiskt sett ingen som faktiskt är målgruppen för produkten kommer att använda.

Tror inte Nvidia på något sätt överdriver när de hävdar att >80 % av användarna aktiverar funktioner som DLSS och frame-gen. Det lär vara högre längre ned i stacken och lägre för de som köper 5090.

Så en review av 5050 som inte testar DLSS/frame-gen är i praktiken slöseri med både skribentens och läsarnas tid.

Sen kan kan man absolut ändå ha åsikter om tekniken i sig (tycker personligen DLSS, speciellt DLSS4, är en superteknik med frame-gen är mer "kan vara vettigt i vissa lägen").

Att göra "vettiga" reviews av grafikkort är helt klart något som blivit allt mer utmanande!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om man rättvist ska jämföra två grafikkort så måste dessa grafikkort testas med exakt samma arbetslast.

"Vaselinfilter" och "låtsas-bildrutor" kan så klart också testas men då som ett tillägg, fokus bör ligga på det som stöds av alla de produkter som jämförs. I en slutsats kan man även argumentera för att glidmedel X är överlägset glidmedel Y och så vidare men i ett "prestandaindex" bör bara sånt som alla nya grafikkort kan köra ingå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Men vad bra!

Jag som just har ett GTX 1050 som brukar ge 5-10 FPS eller så @ 1080 "high". Om RTX 5050 ger 50 gånger prestandan så blir det alltså 250 - 500 FPS beroende på spel, jag köper direkt!

Vilket spel behöver du 250fps i ? allt över 60 känns onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vilket spel behöver du 250fps i ? allt över 60 känns onödigt

Det kan ju vara bra om man spelar t.ex Cyberpunk "professionellt" tänkte jag, annars duger nog ett RTX 4010 bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I grunden håller jag med detta till 100 %...

...men värdens mest rättvisa och kontrollerade miljö ger trots allt ändå meningslösa resultat om det man testar är något som statistiskt sett ingen som faktiskt är målgruppen för produkten kommer att använda.

Tror inte Nvidia på något sätt överdriver när de hävdar att >80 % av användarna aktiverar funktioner som DLSS och frame-gen. Det lär vara högre längre ned i stacken och lägre för de som köper 5090.

Så en review av 5050 som inte testar DLSS/frame-gen är i praktiken slöseri med både skribentens och läsarnas tid.
...
Att göra "vettiga" reviews av grafikkort är helt klart något som blivit allt mer utmanande!!!

Mjae, jag tror den riktiga impacten av DLSS o dess varianter är klart mindre än 80% (alldeles säkert om man räknar allt som finns därute som inte stödjer DLSS alls, men som fortfarande spelas i stugorna) men jag förstår absolut som recensent att generering är stort nog att det inte kan ignoreras.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.