Noctua lanserar nästa generations chassifläkt: NF-A12x25 G2

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar nästa generations chassifläkt: NF-A12x25 G2

Det nalkas en brun sommar, om Noctua själva får välja.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lägre temperatur till samma ljudnivå är det väl ändå som visas i diagrammet?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Kul med nytt från Noctua! Är ju inte speciellt ofta det händer, men den som väntar.....
Blir det byte av fläktar i framtiden så blir det dessa.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Känns som priset börjar bli helt galet, över 400kr per fläkt

Permalänk
Medlem

Älskar att de går sin egna brun pch beigea väg och gör det bra

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Tycker de borde släppa en 30mm+ fläkt för att konkurrera där också, när man får plats med tjockare än 25mm så finns det ingen anledning att välja Noctua om man inte tycker om färgen.

Permalänk
Medlem

noctua har tappat det med priset.. får ju två NF-A12x25 för samma pris som den nya G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Älskar att de går sin egna brun pch beigea väg och gör det bra

Dom får gärna släppa sina bruna fläktar om dom släpper dom svarta "chromax" varianterna samtidigt. Men det gör dom ju inte. Väntetiderna på dom svarta varianterna har alltid kännts ganska orimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Det är bra fläktar helt klart, men inte värda 400kr st.

För priset av fem stycken Noctua fläktar kan du köpa dig tex en riktigt bra radiator för. Som en liten jämförelse av vad man kan få för dem pengarna.

Permalänk
Medlem

Chassifläkt?

Använder man dessa som Chassifläkt så eldar man för kråkorna , det är en radiator / kylfläns fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det är bra fläktar helt klart, men inte värda 400kr st.

Det här är något sämre fläktar men helt klart värda strax under 50 lappen st.
https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P14-5-pack-value-...

För priset av fem stycken Noctua fläktar kan du köpa dig tex en riktigt bra radiator för. Som en liten jämförelse av vad man kan få för dem pengarna.

Problemet med billigare fläktar är ljudbilden... Alla sämre fläktar har tick ljud och mer vibrationer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Man undrar hur den ultimata fläktdesignen kommer se ut, om sisådär 100 år..?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag fick ju iaf mina v1 till ett bra pris i vintras. Bytte alla mina fläktar till dem och är helnöjd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Helt jävla sinnessjukt två stycken kostar mer än vad jag betalade för min D15, får ju finnas någon sorts rimlighet är ju för fan inte ens 140mm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Man undrar hur den ultimata fläktdesignen kommer se ut, om sisådär 100 år..?

Jag skulle inte bli förvånad om rörliga motorer har utgått och något membran gör flödet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet med billigare fläktar är ljudbilden... Alla sämre flaktar har tick ljud och mer vibrationer

Jag är positivt överraskad av P12 fläktarna, de fick ersätta mina gamla noctua då jag bytte till större datorlåda. Att jag kunde montera fler gav mig en kallare dator till lägre upplevd ljudnivå
Har inte märkt några tick-ljud (lådan har vibrationsdämpning monterad) och kan lägga 1500:- på något annat

Visa signatur
Permalänk

I have a dream that one you can use a laptop without ear protection.

Jag vill ha 2st såna i en laptop, det är bara att glömma. Jag själv har dock föregående modell av Noctuas i min egenbyggda laptopkylare som en laptop står på så man slipper höra de små tjutande fläktarna så mycket,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Best_Bob:

Använder man dessa som Chassifläkt så eldar man för kråkorna , det är en radiator / kylfläns fläkt.

Jag kör nf-a12x25 som chassifläkt och är ruskigt nöjd med hur tyst det går. Jag är extremt petig och inget annat än dödstyst duger och då är det inte många fläktar alls som gör jobbet. Faktiskt är det inte så dumt med dessa som insug, för ett dammfilter bromsar mer än man kan tro och dessa fläktar är riktigt bra i dessa lägen. Jämfört med nf-s12 i fronten blev det både tystare och svalare med a12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag är positivt överraskad av P12 fläktarna, de fick ersätta mina gamla noctua då jag bytte till större datorlåda. Att jag kunde montera fler gav mig en kallare dator till lägre upplevd ljudnivå
Har inte märkt några tick-ljud (lådan har vibrationsdämpning monterad) och kan lägga 1500:- på något annat

Jag hade också p12 på min Arctic aio och de är inte tysta och vibrationer vid vissa rpm samt en väldigt tydligt frekvent tick, notera att ljudet är väldigt individuellt beroende på din hörsel.

Jag har idag t30 på aio och noctua A12 och A14 som chassi fläktar. Dock tycker jag A14 har ett speciellt vinande ljud. Funderar att byta till nya A14 eller be quiet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag kör nf-a12x25 som chassifläkt och är ruskigt nöjd med hur tyst det går. Jag är extremt petig och inget annat än dödstyst duger och då är det inte många fläktar alls som gör jobbet. Faktiskt är det inte så dumt med dessa som insug, för ett dammfilter bromsar mer än man kan tro och dessa fläktar är riktigt bra i dessa lägen. Jämfört med nf-s12 i fronten blev det både tystare och svalare med a12

Om man har plats för 5mm extra tjocklek så tycker jag Phanteks T30 är bra.
De är alltså en 120mm fläkt som är 30mm tjock.
Har en switch med 3 olika lägen.

I lägsta läget (Hybrid mode) så är PWM 0-49% = 0
Så säg om du har en BIOS/UEFI/fläktkontroller som inte har stöd för 0% men fortfarande har något lägre än 50% som lägsta värde så kan de användas som semi-passiva.

Jag har datorer som vid lägre belastning kan man inte ens höra att de är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I have a dream that one you can use a laptop without ear protection.

Jag vill ha 2st såna i en laptop, det är bara att glömma. Jag själv har dock föregående modell av Noctuas i min egenbyggda laptopkylare som en laptop står på så man slipper höra de små tjutande fläktarna så mycket,

Köp en Mac om du bara bryr dig om ljudnivå.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade också p12 på min Arctic aio och de är inte tysta och vibrationer vid vissa rpm samt en väldigt tydligt frekvent tick, notera att ljudet är väldigt individuellt beroende på din hörsel...

Vilken tur att min hörsel är billig då, i den ojämna jämförelsen mellan 4 Arctic och två noctua

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Vilken tur att min hörsel är billig då, i den ojämna jämförelsen mellan 4 Arctic och två noctua

Köpt mina begagnade, oanvända, för 100kr styck men visst 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man har plats för 5mm extra tjocklek så tycker jag Phanteks T30 är bra.
De är alltså en 120mm fläkt som är 30mm tjock.
Har en switch med 3 olika lägen.

I lägsta läget (Hybrid mode) så är PWM 0-49% = 0
Så säg om du har en BIOS/UEFI/fläktkontroller som inte har stöd för 0% men fortfarande har något lägre än 50% som lägsta värde så kan de användas som semi-passiva.

Jag har datorer som vid lägre belastning kan man inte ens höra att de är igång.

Kör också Phanteks T30, riktigt bra ljudnivå på dom.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

400 spänn för en chassifläkt. Det är väl bara oljeshejkerna i Dubai som kommer köpa dessa fläktar.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

400 spänn för en chassifläkt. Det är väl bara oljeshejkerna i Dubai som kommer köpa dessa fläktar.

Närmare BIFL kommer man nog inte vad gäller fläktar. Jag har över 10 år gamla NF-A14 som snurrat nästan 24/7 som fortfarande fungerar lika bra som dag ett utan missljud. Köpte tre NF-A14x25 G2 för att ersätta nyligen när burken ändå skulle uppgraderas och kvaliteten är skyhög.

Det känns verkligen att det ligger åtskilliga ingenjörstimmar bakom och personligen har jag inga problem att betala extra för det. Det är ju dock upp till var och en och det är ju inget snack om att det finns betydligt mer prisvärda fläktar.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Dyrt ja, men R&D samt materialet i sig är inte billigt heller.

Skrivet av Mack4285:

Dom får gärna släppa sina bruna fläktar om dom släpper dom svarta "chromax" varianterna samtidigt. Men det gör dom ju inte. Väntetiderna på dom svarta varianterna har alltid kännts ganska orimliga.

Det är pga det är svårare att få till svarta färgen med LCP materialet som används. Brun och beige är ju deras originella färger från början, så inte konstigt att de släpper dem först.

Svarta modellen är lite som refreshes för CPUs och GPUs

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av tompatomp:

Dom kommer sälja som smör

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kvittar hur bra dom är så är det ett riktigt högt pris för en fläkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Well, jag har genom åren spenderat 7k på noctua fläktar och varför sluta nu för?