Nyttjat NetOnNets prisgaranti och sedan returnerat datorn, får de då göra avdrag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kvittot justeras ofta (~alltid) efter godkänd prismatch så det ursprungliga kvittot inte längre gäller. Detta iom konsumenten annars kan kräva tillbaka hela beloppet trots att de fått presentkort som kompensation för mellanskillnaden. Därför justerar butikerna det automatiskt.

Rätt säker på att OP fått ett nytt kvitto där det står 9000 SEK på för datorn och då kan hen inte kräva tillbaka mer än just 9000 SEK. Om inte kan hen kräva NoN på hela beloppet som står på kvittot.

Han har inte nämnt något om nytt kvitto. OP alltså, om det råder förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Han har inte nämnt något om nytt kvitto. OP alltså, om det råder förvirring.

Nej men vi har ju ej fått all information och vanligtvis justeras kvittot efter godkänd prismatch som sagt - inte iaf själv varit med om att kvittot inte skulle justeras.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla, hit hör t ex batterier, powerstations, bläckpatroner, minneskort samt presentkort.

Att presenkort snabbt skulle bli för gamla är ju ett skittöntigt påstående, jag tror inte att någon vettig människa eller rättsinstans skulle hålla med om det. TS presentkort gäller dessutom fortfarande och har därmed inte blivit för gammalt, eller hur?

Oavsett om TS och NoN har kommit överens separat om presentkortet eller om man ska anse att dator+presentkort för 10K är ett köp: Det är ett/två avtal mellan konsument och näringsidkare gällande överlåtelse av lös egendom som med största sannolikhet träffats på distans. Då är det ett distansavtal med ångerrätt. Undantag från ångerrätten gäller mycket riktigt ”en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”, men varken datorn eller presentkort hör alltså till den kategorin. Avtalsvillkor som strider mot distansavtalslagen är verkningslösa.

Problemet här är nog mest TS förmåga att uttrycka sig. Användandet av begreppet ”retur” tyder på det. Jag hade lätt bettat en pizza på att en kompetent person hade vunnit det här ärendet i ARN och en familjepizza på motsvarande i Tingsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Att presenkort snabbt skulle bli för gamla är ju ett skittöntigt påstående, jag tror inte att någon vettig människa eller rättsinstans skulle hålla med om det. TS presentkort gäller dessutom fortfarande och har därmed inte blivit för gammalt, eller hur?

Oavsett om TS och NoN har kommit överens separat om presentkortet eller om man ska anse att dator+presentkort för 10K är ett köp: Det är ett/två avtal mellan konsument och näringsidkare gällande överlåtelse av lös egendom som med största sannolikhet träffats på distans. Då är det ett distansavtal med ångerrätt. Undantag från ångerrätten gäller mycket riktigt ”en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”, men varken datorn eller presentkort hör alltså till den kategorin. Avtalsvillkor som strider mot distansavtalslagen är verkningslösa.

Problemet här är nog mest TS förmåga att uttrycka sig. Användandet av begreppet ”retur” tyder på det. Jag hade lätt bettat en pizza på att en kompetent person hade vunnit det här ärendet i ARN och en familjepizza på motsvarande i Tingsrätten.

Förlåt men varför ifrågasätter du mig? Det är Netonnets användarvillkor jag citerar, vänd dig mot dem med din pizza.

Undantag från ångerrätten
[K2]11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som

• avser en tjänst som har fullgjorts mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller

• i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,

Villkoren framgick tydligt i användarvillkoren och således behöver man ju undersöka vad man accepterar som kund.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kvittot justeras ofta (~alltid) efter godkänd prismatch så det ursprungliga kvittot inte längre gäller. Detta iom konsumenten annars kan kräva tillbaka hela beloppet trots att de fått presentkort som kompensation för mellanskillnaden. Därför justerar butikerna det automatiskt.

Rätt säker på att OP fått ett nytt kvitto där det står 9000 SEK på för datorn och då kan hen inte kräva tillbaka mer än just 9000 SEK. Om inte kan hen kräva NoN på hela beloppet som står på kvittot.

Inte fått något nytt kvitto på datorn den står kvar på 10000 sek. Presentkortet skickades sen ut på mailen med 1000kr. Ligger som en ny order på mitt konto hos NoN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ångerrätt bättre en retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Presentkort rent allmänt . . .

Ett presentkort representerar ett monetärt värde som betalades av den som gav dig presentkortet som gåva, som du i din tur sen kan 'lösa' in för en fysisk vara som motsvarar värdet av presentkortet.

Om det är ett 'bäst före datum' på presentkortet så borde man rimligtvis kunna gå till butiken och lösa in presentkortet för summan det representerar och få en tusenlapp i näven. Jag säger det, därför att om det kostade 1000kr så betalades 1000 kr för att få ett presentkort som representerar 1000kr, det borde då inte vara några problem med att lösa in det mot pengar, speciellt om det är ett 'bäst före datum' på det.

Om jag ger någon en 1000 lapp så är det INTE något 'bäst för datum' som säger att "du kan endast använda denna tusenlapp inom denna tidsperiod", det vore helt absurt.

Att det skulle bli för gammalt låter därför 'orimligt', det borde självfallet vara giltigt så länge som butiken är i drift precis som en tusenlapp är giltig så länge den representerar ett lagligt betalningsmedel.

Om det är på 1000 kr och du använder det 10 år senare så ska det således inte vara några problem, annat än att presentkortet som representerar 1000 kr inte längre har köpkraften (pga av inflation) som det hadde 10 år tidigare.

1000 lappen som hade värdet av en hårddisk 10 år tidigar har idag, 10 år senare, värdet av ett tugggummi.

Extremt exempel kanske, men resonemanget som så är knappast extremt. Till syvende och sist så är både presentkortet och tusenlappen papper med ett "överenskommet" värde.

Jag, det är en sådan morgon idag. XD

Edit.
Är det så att presentkortet INTE använts då har butiken tjänat 1000kr utan att behöva ge något av värde tillbaka, samma sak om det är ett 'bäst före datum' på det och den som fick det som gåva glömde bort att lösa in det.