Inet frågar SweClockers – när uppgraderade du senast?

Permalänk

Senaste inköpen är bt dongel och nya möss och tangentbord, men det räknas nog inte. Senaste inuti datorn var 40gb ddr4 och 1tb ssd men det är nog minst 7 år sen.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Köpte PSU och ett 2060 grafikkort för en herrans massa år sen som jag byggde ihop med en dator jag köpt från jobbet för 300kr.
Sitter DDR3-minne och en trött CPU i den så det går ändå inte att spela något på den. Har aldrig fastnat för konsol då jag gillar spel med tangentbord och mus. Hade velat spela Witcher och GTA när dessa släpps men mina njurar är det nog ingen som vill köpa!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Blev i höstas, nytt grafikkort. Inte för att jag behövde prestandan, men det gamla hade börjat krascha lite sporadiskt utanför garantitiden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag känner mig som en katt bland er tech-hermeliner här men min slarvige kompis gav mig en gammal ROG Strix-laptop. Den startade inte och han hade något år tidigare haft den öppen för att försöka se vad som var fel men det hittade han inte. Han lyckades också att bli av med samtliga skruvar utom en. Jag bytte ut SSD:n på 256 gb till en på 1tb. Skruvade fast den enda skruven och fick igång den. Jag förklarade vad jag gjort och erbjöd honom den tillbaka men då hade han redan köpt en ny så jag kunde behålla den. Det är ju en potatisdator men det fungerar för sonen att spela roblox/warthunder på och mig att spela Fallout 4 och så länge vi är väldigt försiktiga med den så glappar den inte så värst mycket.

Det är ett helsicke att få tag på skruvar till den och enligt /r-trådar är det ett känt problem.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att slakta en skärm och ha som sidopanel. Då kan man välja olika innehåll i datorn när man vill, fast man kommer ju inte märka av prestandan 😉

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade huvudburken hösten 2021 till en 12900K och 3070ti så jag röstade "mer än 3 år sedan".

Benchriggen med 14900KS fick ett nytt moderkort i vintras, den uppgraderades från Z690 TUF D4 till Z790 Apex Encore och begagnade snorbilliga Hynix A-die OEM moduler.

Permalänk

Byggde min dator 2017 och nu är det enda som återstår moderkortet och min SSD. Senaste uppgraderingen var förra året då jag bytte mitt grafikkort från ett RX580 till ett Radeon 6950XT, det var en trevlig boost
Nästa uppgradering blir troligen att övergå till AM5 under nästa år.

Visa signatur

<| AMD Radeon RX 6950 XT | AMD Ryzen 7 5700X | Asus Prime B350-Plus | NZXT Kraken X63 | Corsair 32GB (2x16GB) 3200Mhz | WD Blue SSD 500GB | WD Black SN750 1TB M.2 | Corsair 4000D Airflow | Cooler Master V850 Gold I |>

Permalänk
Medlem

Massor uppgraderat, men bara till vänner 🤣

Jag har några ggr per år hjälp olika personer att uppgradera system där jag beställt och uppgraderat eller byggt nya system till dem, så det känns som att det var nyligen, men till mig själv har jag inte mer än köpt en ny ASUS zenbook Duo 482 för 3 år sen.

Börjar bli dags att bygga ny stationär känner jag 🔨🔧😊

Permalänk
Medlem

Köpte en Ryzen 5600x på netonnet för 3.5år sedan. Här näst blir en ny GPU men med dagens priser så får mitt 2080 får 2018 tugga på ett tag till som det ser ut xD

Finns andra saker familjen har nytta av för 8000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ny maskin blev det i höstas, när Zen 5 poppade upp.

Senaste uppgraderingen är faktiskt idag, så bra timing på frågan! Beställde precis en ny SSD då utrymmet (och hastigheten) var för lågt på min nuvarande systemdisk.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Nyligen två graffikort från Asrock. Ett 6800 XT och ett 7900 XTX 24GB.

Kikar nu på vattenblock från bla Bykski för 6800 kortet, jag har varit borta från vattenkylning under en lång tid men har nu tröttnat på högljudda graffikort och för att få tyst på dom krävs vattenkylning.

Riktigt är roligt att komma igång med det här igen.

Permalänk
Medlem

Nu i dagarna faktiskt, mycket tack vare Inet Weeks. Hittade ett dugligt grafikkort på Tradera och lite annat på Proshop men merparten från Inet.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Jag funderar på att slakta en skärm och ha som sidopanel. Då kan man välja olika innehåll i datorn när man vill, fast man kommer ju inte märka av prestandan 😉

Skriv ut och laminera ett 5090 m.m och sätt dit 😁

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Blev ett Sapphire Pulse 9070 XT vid release för MSRP från inet.

Permalänk
Medlem

Igår, köpte ett B850M Asrock RS pro wifi med tillhörande CPU och 64GB ram/ny PSU.

Ska bli ett nytt grafikkort med nästa generation hoppas jag

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Ett bra tag sedan, min stationära sålde jag av 2021, och uppdaterade den senast året innan. Sedab dess har jag bara den bärbara datorn från 2016 i signaturen. 99% av allt görs på mobilen/spelkonsolen/SmartTV, dator behövs bara för excel/word och konfig av NAS typ.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Dotterns dator är i behov av uppgradering så min lär få hålla några år till

Permalänk
Medlem

Rockar man i5 8600k och 2070 super så fattar nog dom flesta att det var ett tag sen man uppgraderade 😭. Dock fick datorn lite kärlek i form av en ny SSD disk då mina gamla var så små.
Nätagg byttes även för något år sedan då jag inte litade på det gamla längre.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Senaste bygget vart ihopplockat till julen 2019. 9900K/2080ti. Sedan dess har marknaden varit galen.

Permalänk
Skrivet av Schwalan:

Annat: 1-2 år sedan

Samma. Bytte grafikkort för ca 1 år och 5 månader sedan. En försvinnande liten andel i vår kategori. 🤔

Permalänk
Medlem

Det blev det ett 10GB nic förra våren.

Permalänk
Medlem

När kom RTX 3060? Det är min senaste uppgradering.

Permalänk

Har tre datorer för olika ändamål. Uppgraderar kontinueligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700X 64Gb, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W | Ryzen 7 5800X 16Gb | Ryzen 5 4600G 16Gb

Permalänk
Medlem

Blev ett nytt grafikkkort rx9070xt i maj och en ny ssd för några dagar sedan.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Uppgradera från i7-10700 till Ultra 265k i år, samma mängd RAM men så klart nya minnen och moderkort.