Hur mycket ips glow bör man acceptera?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ips glow bör man acceptera?

Har köpte en LG UltraGear 27GS85Q-B och gillar den skarpt. Det är bara ett problem, glöden i högra hörnet är ganska brunfärgad.

Här är ett exempel med överdrivet kontrast, då det är svårt att ta bild på:
https://imgur.com/a/U0Cf6tg

Min fråga är bör man byta eller är risken att man får något ännu värre? Ser annars helt ok ut i belyst rum och brightness på måttlig nivå.

Edit:https://imgur.com/a/c1t7fTP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den där anser jag vara defekt, det där är ju galet mycket!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om du stör dig på det så är det uppenbarligen för mycket!
Har man väl hittat dessa "defekter" så brukar det vara svårt att förtränga dom.

(sedan hur stor sannolikheten är att du får liknande på en ny är ju svårt att säga)

Permalänk
Medlem

min gamla LG ultragear hade oxå mycket backglow, tror inte det finns nått att göra, dags för OLED

Permalänk
Medlem

Hmm, väldigt svårt att avgöra alltså. Just det bruna verkar vara vanligt på denna monitor vad jag kan se på andras bilder. Man har i all fall inte det där spräng-gula, det verkar ju hemskt...

Permalänk
Medlem

@andy0: Det är alltid lite panellotteri i denna prisklass och svårt att avgöra på bilder då en kamera alltid förstärker.

Du kan såklart alltid utnyttja ångerrätten och köpa en ny men inte alltid säkert att nästa är ett bättre exemplar. Worst case, ännu "sämre".

Permalänk
Skrivet av andy0:

Min fråga är bör man byta eller är risken att man får något ännu värre? Ser annars helt ok ut i belyst rum och brightness på måttlig nivå.

ser den ok ut vid normala inställningar så är det väl inget att hänga upp sig på?

antar att du har typ krankat brighness till max på bilden och sen exponering i kameran på det som ytterligare förstärker effekten iom att du skrev "belyst rum och brightness på måttlig nivå".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där är en variant av backlight bleeding och nivån är inte hemsk utan typiskt för just för hög ljusstyrka i förhållande till rummet så ojämnheterna i belysningen, vilka i princip alltid är där på den här produktnivån, framträder när det är för mycket ströljus som utgör svartbotten i bilden.

IPS glow är ett annat fenomen där en ljusare hinna, ofta gulare hinna, träder in över mörka delar ju mer man är i vinkel.

Kan man finna en balans i ljusstyrka i skärmen i förhållandet till rummet är detta problem inte lika framträdande. Kan man inte få bort det ljusare hörnet hur man än kör skärmen kan det vara läge för att försöka reklamera. Fast det kan också vara så att man har satt en ny ribba för sig själv och har blivit känsligare. Det kan vara OLED som är nästa nivå i så fall.