Populär launcher kommer till Windows

Permalänk
Melding Plague

Populär launcher kommer till Windows

Raycast har funnits till Mac sedan 2020 och har nu kommit som beta för Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har använt PowerToys Run några år nu, och den har varit skitnice. Provar nu Command Palette, men det är alldeles för långsam. Måste stänga av nästan alla tillägg (inbygda), men den är ändå för långsam oftast. PowerToys Run var alltid snabb.

Ska prova Raycast också, den ser okej ut.

Permalänk
Medlem

Raycast ser ju vettig ut, men det finns redan nu ett alternativ som är riktigt bra och den heter Flow Launcher.

Flow Launcher är:
Open source
Massa plugin
Använder Everything databas när man söker filer, mappar om man har det installerat. blixtsnabbt!
Och massor inställningar.

Testa det ni som är nyfiken på en launcher
Hemsida: https://www.flowlauncher.com/
Github: https://github.com/Flow-Launcher/Flow.Launcher

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, så länge det är responsivt.

Permalänk
Medlem

Ser hellre att DOpus kommer till macOS

Hade aldrig hört talas om Raycast tidigare och aldrig känt behovet av det i macOS.

Permalänk
Medlem

PowerToys, funkar skitbra och löser detta och mycket annat, ser ingen anledning att dra in andra verktyg

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Vart intresserad till att jag såg att det var en subscription sedan dog det intresset.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Vart intresserad till att jag såg att det var en subscription sedan dog det intresset.

Det är gratis om man inte vill använda AI grejerna.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Lagers:

Raycast ser ju vettig ut, men det finns redan nu ett alternativ som är riktigt bra och den heter Flow Launcher.

Flow Launcher är:
Open source
Massa plugin
Använder Everything databas när man söker filer, mappar om man har det installerat. blixtsnabbt!

Ställer en potentiellt dum fråga nu:
Men går det att knyta Launchern till Windows-knappen och på så vis byta ut Windows egna sökfunktion?

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Raycast är magiskt på min mac jag använder på jobbet. Kommer inte köra MacOS utan det igen.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Flow Launcher är:
Open source
Massa plugin

Ska prova den ett tag nu, ser bra ut med. Tack för tipset!

Skrivet av Yatagarasu:

Men går det att knyta Launchern till Windows-knappen och på så vis byta ut Windows egna sökfunktion?

Verkar som att det går bra!

Permalänk
Medlem

Power Toys duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ser hellre att DOpus kommer till macOS

Hade aldrig hört talas om Raycast tidigare och aldrig känt behovet av det i macOS.

DOpus är största anledning varför jag alltid längtar tillbaks till Windows när jag sitter med macOS.

Powertoys är en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte alls dum fråga. Provade det nu och det går bra.

Skrivet av m4gnify:

Den är riktigt bra. Men installera Everything också för att få den snabba sökningen.

Jag själv glömmer bort dessa launcher och använder musen alldeles för mycket.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem

Någon som kan bjuda in?

Permalänk
Skribent
Skrivet av m4gnify:

Skrivet av Lagers:

Tackar för svaren, får ge det en spinn då med 😁

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Så om jag förstår det rätt så är raycast som en bättre variant av startmenyn?

Klick på windowsknappen och knappa in det man vill göra?

Permalänk

Skulle gärna ta en invite code om någon har till betan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lagers:

Den är riktigt bra. Men installera Everything också för att få den snabba sökningen.

Jag själv glömmer bort dessa launcher och använder musen alldeles för mycket.

har du en dator med copilot knapp och går det att byta ut Copilot mot raycast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Så om jag förstår det rätt så är raycast som en bättre variant av startmenyn?

Klick på windowsknappen och knappa in det man vill göra?

I princip. Eftersom MS jobbar hårt på att förstöra den inbyggda launchern i Windows så är det väl dags att leta efter något annat:

MS, om jag skriver ett vanligt ord i startmenyn så vill jag öppna ett program som heter så. Jag vill aldrig slå upp vad det ordet betyder, eftersom jag inte längre är 5 år gammal. Rent allmänt: gör vad jag säger, och sluta försöka räkna ut vad jag menar för det är ni alltför korkade för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

har du en dator med copilot knapp och går det att byta ut Copilot mot raycast?

Har inte provat raycast och har inte någon dator med copilot men vet att det går att byta ut copilotknappen med powertoys så omöjligt är det inte. Då kan du säkert mappa Copilot knappen genom powertoys till t.ex raycast eller flow launcher hotkey.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen vill de att du ska betala subscription för det.
Njaaa tror icke det!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I princip. Eftersom MS jobbar hårt på att förstöra den inbyggda launchern i Windows så är det väl dags att leta efter något annat:

MS, om jag skriver ett vanligt ord i startmenyn så vill jag öppna ett program som heter så. Jag vill aldrig slå upp vad det ordet betyder, eftersom jag inte längre är 5 år gammal. Rent allmänt: gör vad jag säger, och sluta försöka räkna ut vad jag menar för det är ni alltför korkade för.

Upplever exakt samma sak, nu blir det Linux nästa vecka istället hoppas slippa bli behandlad som om man hade iq under 70 av mitt eget OS ...

Permalänk
Medlem

Nån som ha en invite att dela med sig av? Skicka PM

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Flow Launcher är:
Open source
Massa plugin

Såg okej ut men gör ju inte hälften av vad Raycast gör. Inte alls samma utbud av plugins heller.

Permalänk

Wooow.. ser ut som exakt samma funktion du får genom Windows knapp + börja skriva.

Fattar inte riktigt, jag antar att man kan tycka att den ser bättre ut än standardalternativet?

Överlag har jag inte förstått varför folk envisas med att ha "sökrutan" bredvid startmenyn. Den måste du först klicka på, och du får samma funktion som om du klickar på startmenyn och bara börjar skriva.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lagers:

Har inte provat raycast och har inte någon dator med copilot men vet att det går att byta ut copilotknappen med powertoys så omöjligt är det inte. Då kan du säkert mappa Copilot knappen genom powertoys till t.ex raycast eller flow launcher hotkey.

tack för tips, jag har iofs en laptop med copilot-knappt så kanske kan testa nån dag och återkoppla