Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Vi tog smällen och sålde vår Model 3 i veckan, idag signerade jag avtalet för en ID.7 GTX Tourer (privatleasing), ska bli spännande! Föll pladask för den vid ett första test och känslan bestod när jag hade den på prov hela förra helgen

Kostar skjortan, men ändå inte i närheten av vad Teslan kostat oss

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vi tog smällen och sålde vår Model 3 i veckan, idag signerade jag avtalet för en ID.7 GTX Tourer (privatleasing), ska bli spännande! Föll pladask för den vid ett första test och känslan bestod när jag hade den på prov hela förra helgen

Kostar skjortan, men ändå inte i närheten av vad Teslan kostat oss

<Uppladdad bildlänk>

Är det 4wd versionen? Vad blir det för månadskostnad, inkl försäkring? Med vinterhjul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Är det 4wd versionen? Vad blir det för månadskostnad, inkl försäkring? Med vinterhjul?

Yes, GTX har fyrhjulsdrift. 8400 inkl försäkring (2000 mil/år), vinterdäcken köper jag separat. Hade blivit 9100 med vinterdäck också. Det är samma priser som ligger uppe på VWs hemsida.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

GTX är fyrhjulsdriven, men det kan ju vara svårt att förstå eftersom biltillverkarna tävlar i något slags VM i usla hemsidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Yes, GTX har fyrhjulsdrift. 8400 inkl försäkring (2000 mil/år), vinterdäcken köper jag separat. Hade blivit 9100 med vinterdäck också. Det är samma priser som ligger uppe på VWs hemsida.

På tre år då, dvs ~25 tkr för vinterhjul (som man inte äger)?

(Visst, sedan kan man diskontera och ha sig också... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

På tre år då, dvs ~25 tkr för vinterhjul (som man inte äger)?

Precis, du äger dom inte och måste lämna igen med 4mm kvar. Så jag väljer att köpa egna istället för typ 10k mindre till att börja med, kanske rent av nån begagnad uppsättning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är ju nästan 50000 bara där. Helt klart värt att ha med i kalkylen.

Yes, det är noterat. Det är helt klart rejält på minuskontot för Tesla.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag är över 40, har inget vållande alls, men ligger ändå på 500-600 kr/mån* med helförsäkring på min lillskrotkärra (värde typ 70-90 tkr) på helförsäkring/1500 mil. Jag har inte ens begärt att få den hyfsat långa repan (modell omlackering framskärm och två dörrar...) som någon idiot har gjort avsiktligt på den fixad, men sådant hjälper inte. Om det hade varit rostmässigt dåligt hade jag väl gjort det, men nu är risken att det bara ser sämre ut som slutresultat, givet mina erfarenheter av reparationer på andra bilar där andra har varit vållande.

*Lite gubbgnälltråden, men vaf*n?! Försäkringarna löper årsvis och anges lämpligen så, istället för denna "moderna" variant som har dykt upp där alla försöker dölja kostnaden. Fet dator/ny platt-tv/senaste fetkärran, NU ENDAST [en jävla massa] kr/mån... Lite den där David Ramsey: "folk som är panka frågar hur mycket det kostar i månaden och folk som har pengar frågar vad det faktiskt kostar". Givetvis är det en tacksam förenkling för att göra en poäng, men det ligger samtidigt rätt mycket i det. Funderar man enbart kring om man med hjälp av livboj och armpuffar kan hålla sig flytande relativt månadsdebiteringen så är det man tittar på högst sannolikt för dyrt, oavsett hur lockande det är. Den vuxnes marshmallow-test, typ.

Sen är det en fråga "är det för dyrt" eller vad är jag egentligen villig att betala. Inkomst finns så det räcker, fonder med kapital finns också. Men, vad är jag villig att betala för en bil jämfört med vad jag skulle kunna göra med pengarna annars.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Kika lite på forsäkringskostnader för tex Tesla Y, med 2022 vill man ha Hel och då blir det snabbt dyrt.
För mig tex landar Tesla Y på 2000-2500 per månad och då går tesla Y fetbort

Hur gammal är du? Vad är det för modell? Försäkringarna är gammaldags och går ofta på kön + ålder + hästkrafter. Relativt ung man i en Tesla med 500 hästar blir orimligt dyrt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur gammal är du? Vad är det för modell? Försäkringarna är gammaldags och går ofta på kön + ålder + hästkrafter. Relativt ung man i en Tesla med 500 hästar blir orimligt dyrt.

Min ålder börjar på 3 så jätteung är jag inte
Även en beggad tesla model 3 standard range(lägst hp av alla modeller, 283hp) årsmodell 2019, landar på 1800 för HEL.
Men tesla är kända för att vara dyra att försäkra, därför jag tyvärr aldrig kommer köpa en.

Permalänk
Medlem

Vi betalade 1400 i månaden för vår model 3 long range 2020, med lite samlingsrabatter och "förhandlande" vid förnyelse. Folksams stora bilförsäkring med upp till 2500 mil. Man, 34 år.

Det tipsas mycket om t.ex Watercircles försäkring i FB-grupperna för Tesla men jag skulle vara lite försiktig där för jag undrar vad dom faktiskt täcker på riktigt den dagen det är dags. PTC-elementet täcker dom inte för dom anser att det är ett fabrikationsfel som Tesla borde stå för, vad är det som säger att dom inte resonerar likadant med värmepumpen som också verkar ha en del problem, men som jämfört med 15k för en PTC kostar runt 40k att byta som jag förstått det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Helförsäkring på riktigt, dvs utgången vagnskadegaranti? Det låter spontant väldigt billigt för att vara Stockholm med tanke på värdet.

Nej förlåt det har du helt rätt i, tänkte inte på att jag har vagnskadegaranti så det var en kass jämförelse.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Är lite inne på den ändå. Hängt upp mig lite på att jag inte giller de röda racinglinjerna i klädseln, känns lite bonnigt, men annars tickar den de flesta boxarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Är lite inne på den ändå. Hängt upp mig lite på att jag inte giller de röda racinglinjerna i klädseln, känns lite bonnigt, men annars tickar den de flesta boxarna.

Nej jag uppskattar inte det heller, hade gärna tagit bara svart, grått eller vitt eller kanske följt bilens färg... men för att citera Christoffer på Elbilsmagasinet

"Nu har vi röda sömmar här istället för det är GTX, det är coolt, det är sportigt! Tycker man inte om rött och vill inte ha rött... tråkigt, för det är det enda som finns."

https://youtu.be/nQ0YHBGjDZw?t=804

Det var inte en deal breaker för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sorgliga faktum är att de vinster man gör mot bränsle med el försvinner med en helförsäkring med tre gånger priset. Elbilar kommer förbli lyxprodukter utöver det lägsta segmentet där elbilen har funktionen av en glorifierad elcykel. Att försäkringsbolag kommer undan med dessa hutlösa priser är skamligt. Jag skulle betala 20 000 om året för att försäkra en Model 3. Oavsett om mina miltal skulle vara superlåga. 20 000 kontra 5-6000 på 4-5 år är mycket pengar. Pengar som för de allra flesta är kastade i sjön för det är ju en bråkdel av kunder som använder försäkringen. Det går inte ihop. Att försäkringsbolagen räknar med att elbilar är så dyra i drift är rena hittepå. Enkelt sätt att dränera pengar ur en nischad, oftast välbärgad grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Min ålder börjar på 3 så jätteung är jag inte
Även en beggad tesla model 3 standard range(lägst hp av alla modeller, 283hp) årsmodell 2019, landar på 1800 för HEL.
Men tesla är kända för att vara dyra att försäkra, därför jag tyvärr aldrig kommer köpa en.

Skrivet av macmann1:

Vi betalade 1400 i månaden för vår model 3 long range 2020, med lite samlingsrabatter och "förhandlande" vid förnyelse. Folksams stora bilförsäkring med upp till 2500 mil. Man, 34 år.

Det tipsas mycket om t.ex Watercircles försäkring i FB-grupperna för Tesla men jag skulle vara lite försiktig där för jag undrar vad dom faktiskt täcker på riktigt den dagen det är dags. PTC-elementet täcker dom inte för dom anser att det är ett fabrikationsfel som Tesla borde stå för, vad är det som säger att dom inte resonerar likadant med värmepumpen som också verkar ha en del problem, men som jämfört med 15k för en PTC kostar runt 40k att byta som jag förstått det.

Skrivet av blitzsnake:

Det sorgliga faktum är att de vinster man gör mot bränsle med el försvinner med en helförsäkring med tre gånger priset. Elbilar kommer förbli lyxprodukter utöver det lägsta segmentet där elbilen har funktionen av en glorifierad elcykel. Att försäkringsbolag kommer undan med dessa hutlösa priser är skamligt. Jag skulle betala 20 000 om året för att försäkra en Model 3. Oavsett om mina miltal skulle vara superlåga. 20 000 kontra 5-6000 på 4-5 år är mycket pengar. Pengar som för de allra flesta är kastade i sjön för det är ju en bråkdel av kunder som använder försäkringen. Det går inte ihop. Att försäkringsbolagen räknar med att elbilar är så dyra i drift är rena hittepå. Enkelt sätt att dränera pengar ur en nischad, oftast välbärgad grupp.

Jag har en Model 3 Highland RWD, betalar 280kr/mån för halvförsäkring just nu (Trygghansa).
När det blir dags att helförsäkra bilen känns det ju helt orimligt om dom plötsligt vill ha över 1000kr/mån.

Ska bli spännande att se om 2 år vad premien blir när det är dags att helförsäkra kärran, kanske rentav blir billigare att byta bil i så fall.

Jag trodde ändå att jag skulle komma undan med 600-800kr/mån för helförsäkring på den bilen, återstår att se.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har en Model 3 Highland RWD, betalar 280kr/mån för halvförsäkring just nu (Trygghansa).
När det blir dags att helförsäkra bilen känns det ju helt orimligt om dom plötsligt vill ha över 1000kr/mån.

Ska bli spännande att se om 2 år vad premien blir när det är dags att helförsäkra kärran, kanske rentav blir billigare att byta bil i så fall.

Jag trodde ändå att jag skulle komma undan med 600-800kr/mån för helförsäkring på den bilen, återstår att se.

Ok, verkar som just Trygghansa har helt ok priser för elbilar. Men fortfarande 1000kr i skillnad med Model 3 (2000 kr i månaden) jämfört med EV6. Absolut nåt att ha beräkningen när man ska byta elbil. Lätt att glömma bort bland alla andra miljontals faktorer.

Permalänk
Medlem

I prisjämförelsen har vi utgått från Trygg-Hansas basförsäkring med en körsträcka på max 2 000 mil/år och tillägget självriskrabatt.
Premien är beräknad utifrån en 50-årig man bosatt i villa i en mindre stad.

Bilmodell Halvförsäkring, kr/år Helförsäkring, kr/år
Tesla Model X AWD 11 921 21 417
Tesla Model S LR AWD 10 158 19 049
Tesla Model 3 LR AWD 9 076 18 054
Tesla Model Y LR AWD 9 269 16 938
Mercedes EQE 350 4Matic 9 388 16 294
BMW iX1 xDrive30 9 890 15 883
Kia EV9 AWD 7 652 14 803
Audi Q4 45 quattro 8 723 14 505
Polestar 2 LR Dual Motor 7 517 13 747
Volkswagen ID.4 GTX 7 654 13 075
Nissan Ariya 87 kWh AWD 7 737 12 565
Volvo XC40 Twin Motor 7 120 12 132
Mercedes EQB 300 4Matic 7 334 12 061
Volkswagen ID.7 Tourer 6 277 11 931
Toyota bZ4x AWD 6 821 11 620
MB EQA 300 4Matic 7 015 11 542
Volvo EX30 Twin Motor 5 909 10 481
Skoda Enyaq 85X 6 397 10 267
Kia EV6 AWD 5 475 10 030
Cupra Born 58 kWh 6 182 10 013
MG ZS EV 5 923 9 618
MG 4 Long Range 5 464 9 570
Volkswagen ID.3 58 kWh 5 269 9 012
BYD Atto 3 ER 5 320 8 645
Honda e:Ny1 4 809 8 404
Kia Niro EV 4 775 8 068

ViB 2025-04-08

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

I prisjämförelsen har vi utgått från Trygg-Hansas basförsäkring med en körsträcka på max 2 000 mil/år och tillägget självriskrabatt.
Premien är beräknad utifrån en 50-årig man bosatt i villa i en mindre stad.

Bilmodell Halvförsäkring, kr/år Helförsäkring, kr/år

Tack för detta. Och Kia Niro EV bevisar sig än en gång som den mest underskattade elbilen genom tiderna

Permalänk
Datavetare
Skrivet av blitzsnake:

Faktum här är att man kan beskylla försäkringsbolag för mycket, men är det något de kan så är det att bedöma risk.

Korrelationen mellan antal hästkrafter och sannolikheten att fordonet kommer bli iblandad i en olycka är väldig stark. För ICE så fanns betydligt fler barriärer att bygga motorstarka fordon, för EVs är det mycket enklare/billigare.

Men det är direkt korkat att ha hundratals hästkrafter i en "svenssonbil", än mer så i EVs där vridmomentet inte alls är lika beroende av varvtal och liknande, så för "normal" användning borde det faktiskt gå att ha färre hästkrafter i en EV och ändå få ett OK beteende vid normal körning.

Finns flertalet studier, den nyaste jag hittar är denna
https://www.irishtimes.com/motors/2024/09/30/drivers-of-elect...

som tyvärr visar att sannolikheten att man råkar ut för en olycka är högre i en EV än ICE.

"Drivers of electric vehicles are significantly more likely to cause traffic accidents than people driving petrol or diesel engine cars, according to a study from the University of Limerick (UL)."

Det jag inte sett ännu är om denna skillnad fortfarande kvarstår om man tar bort effekten att den typiska EV-bilen idag har fler hästkrafter än den typiska ICE-bilen. Ovanpå det gör saker som "gigacast" och liknande att det också är något dyrare att reparera en EV än en ICE.

Så de väldigt höga försäkringspremierna på EV är fullt rationella. Om något har premierna legat lägre än vad de borde.

Själv ser jag ändå flera fördelar. Tycker EVs helt saknar "själ", vilket gör att det finns mycket liten poäng att skaffa en modell med massor med kraft (men inser att det är en personlig preferens). Nästa bil jag köper kommer bli en EV och har absolut inga problem att ratta en bil med färre hästkrafter än den XC40 recharge long-range frugan haft ett par år nu.

Knäppa är att den V8 jag kör nu ser ut att bli den billigaste bil jag någonsin ägt då den ökat i värde under de 4 år jag ägt den (men efter 2027 kanske det ändras när EUs tvingande regler för skatt på fossila bränslen införs, vilken ändå är rimligt...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Faktum här är att man kan beskylla försäkringsbolag för mycket, men är det något de kan så är det att bedöma risk.

Korrelationen mellan antal hästkrafter och sannolikheten att fordonet kommer bli iblandad i en olycka är väldig stark. För ICE så fanns betydligt fler barriärer att bygga motorstarka fordon, för EVs är det mycket enklare/billigare.

Men det är direkt korkat att ha hundratals hästkrafter i en "svenssonbil", än mer så i EVs där vridmomentet inte alls är lika beroende av varvtal och liknande, så för "normal" användning borde det faktiskt gå att ha färre hästkrafter i en EV och ändå få ett OK beteende vid normal körning.

Finns flertalet studier, den nyaste jag hittar är denna
https://www.irishtimes.com/motors/2024/09/30/drivers-of-elect...

som tyvärr visar att sannolikheten att man råkar ut för en olycka är högre i en EV än ICE.

"Drivers of electric vehicles are significantly more likely to cause traffic accidents than people driving petrol or diesel engine cars, according to a study from the University of Limerick (UL)."

Det jag inte sett ännu är om denna skillnad fortfarande kvarstår om man tar bort effekten att den typiska EV-bilen idag har fler hästkrafter än den typiska ICE-bilen. Ovanpå det gör saker som "gigacast" och liknande att det också är något dyrare att reparera en EV än en ICE.

Så de väldigt höga försäkringspremierna på EV är fullt rationella. Om något har premierna legat lägre än vad de borde.

Själv ser jag ändå flera fördelar. Tycker EVs helt saknar "själ", vilket gör att det finns mycket liten poäng att skaffa en modell med massor med kraft (men inser att det är en personlig preferens). Nästa bil jag köper kommer bli en EV och har absolut inga problem att ratta en bil med färre hästkrafter än den XC40 recharge long-range frugan haft ett par år nu.

Knäppa är att den V8 jag kör nu ser ut att bli den billigaste bil jag någonsin ägt då den ökat i värde under de 4 år jag ägt den (men efter 2027 kanske det ändras när EUs tvingande regler för skatt på fossila bränslen införs, vilken ändå är rimligt...).

Alltså, är detta en trovärdig källa? ”University of Limerick”… 😅 Finns det ens?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av General Nord:

Kan se problemet här...

Men det är inte precis den första undersökning som kommit fram till samma sak, här är en tidigare
https://www.brusselstimes.com/287315/electric-cars-involved-i...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan se problemet här...

Men det är inte precis den första undersökning som kommit fram till samma sak, här är en tidigare
https://www.brusselstimes.com/287315/electric-cars-involved-i...

Är det inte även så att batteriet ofta är rätt dyrt och de får ofta kassera hela bilen om det blir skadat/går sönder vilket är en stor kostnad. Dom sitter ju under bilen så de är rätt utsatta?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Kanske låt bli välj en Tesla då.
Mina två senaste elbilar är har varit dom billigaste bilarna att försäkra någonsin (för mig).
340-ish/mån för en Kia EV6 GT och nu 370ish/mån för en ID7 GTX. Lyxprodukter kan man väl säga om allt överflöd. Båda ovanstående bilar har varit familjens enda bilar. Överflödet var väl effekten i GTn, isåfall.

Edit: Kanske missade poängen: att det handlade bara om HELFÖRSÄKRING. Är dock inte övertygad om att det är fullt så illa som du får det att låta.

§ 1.7 - MOD
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tesla har väl vi våldsam självrisk på vagnskadegarantin också, närmare 14000 om jag minns rätt, där andra märken i praktiken ofta har 3-5000. Därmed kan försäkringens pris hållas nere första tre åren.
En parkeringsskada eller stenskott i glastaket som ger spricka (annars verkar vissa glastak spricka bara av man tittar på dem) blir fort dyrt.

Edit: eller ja lite snurrigt skrivet, självrisken på vagnskada har inget med halvförsäkringens pris att göra. Men helförsäkring blir förhållandevis dyrt jämfört med halvförsäkring och den höga självrisken är en del av förklaringen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hade köpt en beg model 3 för länge sen om inte försäkringen sänker kalkylen för mig.
Tyvärr ont om elbilar som inte är suvar, model 3 är precis lagom stor.
Får dock skylla mig själv som bor i sthlm innerstad vilket säkert ger mig högsta priset på försäkring.

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut en Modyl Y LR AWD i Tisdags. Kommer få betala 6500:- i halvförsäkring ink. självriskreduceringsavgiften första året.
Jag kommer inte bli förvånad om tre år när premien blir dyrare i och med helförsäkring.

Väldigt nöjd med bilen i övrigt. Liten omställning från min tidigare Golf.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Limerick är Irlands 3:e största stad och Universitetet finns i allra högsta grad
https://www.ul.ie/
https://www.google.com/search?q=limerick+city&sca_esv=6e2c4b1...

Permalänk
99:e percentilen

Tesla Model 3 vs Cupra Born

Har varit mycket nöjd med min Model 3 ända sedan jag skaffade den i september 2021, bortsett från några saker:

• Rutorna fryser lätt fast på vintern.

• Det är inte den tystaste bilen på motorväg.

• Lastvikten är bedrövligt låg (302 kg, dvs fyra passagerare och deras mobiltelefoner ungefär).

Dock har jag inte haft något att jämföra med, eftersom jag inte haft någon annan bil innan "Falken". Det har därför varit svårt för mig att uttala mig om Tesla Model 3 i förhållande till vad andra tillverkare erbjuder.

I veckan har jag tillfälligt haft en Cupra Born – en bil jag länge tyckt är väldigt tuff och gärna velat provköra. Det är fråga om basmodellen med 150 kW motoreffekt och 58 kWh batteri. Det ska sägas att jag inte har kört särskilt mycket, så läs detta inlägg som "första intrycket" snarare än "att leva med". Jag har framförallt inte gjort någon långresa med snabbladdning.

Prestanda

Cupra Born ser onekligen sportig ut, och det första jag gjorde var givetvis att ändra läge från Comfort till Performance. Men vad hjälpte väl det? Självklart kan man inte förvänta sig att en bakhjulsdriven bil med 150 kW specad effekt ska kunna matcha en fyrhjulsdriven Model 3 med mer än dubbla motoreffekten (och Acceleration Boost), men känslan här var att bilen blott är en VW ID.3 med sportigare utseende (vilket den är). Sammanfattningsvis: inte kuuul.

Framförallt upplevde jag att den inte svarade som jag förväntade mig. När jag kör Falken blir jag aldrig illamående trots kvicka accelerationer, men det blev jag efter bara ungefär en kvarts aktiv körning i Cupran. Då ska vi inte ens tala om hur flickvännen, som heller aldrig blir åksjuk, mådde i passagerarsätet.

Interiör

Det vevas gärna vitt och brett om hur dålig byggkvalitet Tesla har. Min upplevelse var om något tvärtom: Cuprans interiör var tydligt plastig och knarrig på flera ställen där Falkens är helt solid. Det enda jag upplevde var märkbart bättre var "dörrklonket" – det låter verkligen billigt på min Model 3!

Det kan nog argumenteras för att Cuprans reglage för att välja färdriktning är mer logiskt än Teslas: man vrider framåt för att köra framåt och bakåt för att köra bakåt, istället för vice versa. Man lär inte heller behöva förklara för sina passagerare hur de ska öppna dörren.

Utrustning

Att jämföra en grundutrustad Cupra Born med en Tesla Model 3 Long Range blir inte rättvist pga prisskillnaden. Men man får basmodellen av Model 3 för samma pris (strax under halvmiljonen) utan att behöva göra avkall på exempelvis eldrivna säten, elektrisk baklucka eller dödvinkelkameror.

Till min förvåning har Cupran inte heller någon frunk − eller fragage som det borde heta på svenska. Var ska man lägga laddkablar och liknande?! Kanske förståeligt med tanke på att den är kortare än Model 3, och i gengäld har den iallafall en betydligt större bagagelucka, även om bagageutrymmet är mindre.

Mjukvara

Teslas app kan göra det mesta: öppna bagageluckan, avfrosta bilen, "starta" den (dvs låta någon annan köra), öppna rutorna, tuta, blinka med strålkastarna – you name it. Appen My Cupra upplevs väldigt rudimentär i jämförelse. Det tog ett dygn innan den äntligen "kom loss" från en oändlig loop av "User is not related to VIN" (trots att jag hade skrivit in rätt VIN), och när den väl började fungera lyckades jag i princip bara styra laddning och klimat.

Klicka för mer information
Visa mer

Vidare fick jag vackert se till att komma ihåg en traditionell bilnyckel varje gång jag skulle ut till bilen. Det känns rätt B när man är van vid att bara behöva ha mobilen i fickan för att bilen ska låsa upp och låsa sig automatiskt.

Infotainmentsystemet är helt okej och stöder till skillnad från Tesla såväl Apple CarPlay som Android Auto. Falken upplevs emellertid kvickare i UI:t, trots att den med sin gamla sunkiga Intel Atom är klart långsammare än nyare Tesla-bilar med AMD Ryzen.

Slutligen undrade jag ibland om det verkligen var en elbil jag körde. "Motor av" sa appen, jämte en traditionell förbränningsmotorsymbol – öh? Symbolen återkommer även på bilens skärmar, liksom formuleringar som "lämna tändningen på". Det kanske är standard, vad vet jag, men det känns konstigt.

Slutsats

Jag kan inte säga att Cupra Born är en dålig bil, men jag tycker mig kunna säga att Tesla Model 3 är bättre vid samma prispunkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har varit mycket nöjd med min Model 3 ända sedan jag skaffade den i september 2021, bortsett från några saker:

• Rutorna fryser lätt fast på vintern.

• Det är inte den tystaste bilen på motorväg.

• Lastvikten är bedrövligt låg (302 kg, dvs fyra passagerare och deras mobiltelefoner ungefär).

Dock har jag inte haft något att jämföra med, eftersom jag inte haft någon annan bil innan "Falken". Det har därför varit svårt för mig att uttala mig om Tesla Model 3 i förhållande till vad andra tillverkare erbjuder.

<Uppladdad bildlänk>

I veckan har jag tillfälligt haft en Cupra Born – en bil jag länge tyckt är väldigt tuff och gärna velat provköra. Det är fråga om basmodellen med 150 kW motoreffekt och 58 kWh batteri. Det ska sägas att jag inte har kört särskilt mycket, så läs detta inlägg som "första intrycket" snarare än "att leva med". Jag har framförallt inte gjort någon långresa med snabbladdning.

Prestanda

Cupra Born ser onekligen sportig ut, och det första jag gjorde var givetvis att ändra läge från Comfort till Performance. Men vad hjälpte väl det? Självklart kan man inte förvänta sig att en bakhjulsdriven bil med 150 kW specad effekt ska kunna matcha en fyrhjulsdriven Model 3 med mer än dubbla motoreffekten (och Acceleration Boost), men känslan här var att bilen blott är en VW ID.3 med sportigare utseende (vilket den är). Sammanfattningsvis: inte kuuul.

Framförallt upplevde jag att den inte svarade som jag förväntade mig. När jag kör Falken blir jag aldrig illamående trots kvicka accelerationer, men det blev jag efter bara ungefär en kvarts aktiv körning i Cupran. Då ska vi inte ens tala om hur flickvännen, som heller aldrig blir åksjuk, mådde i passagerarsätet.

Interiör

Det vevas gärna vitt och brett om hur dålig byggkvalitet Tesla har. Min upplevelse var om något tvärtom: Cuprans interiör var tydligt plastig och knarrig på flera ställen där Falkens är helt solid. Det enda jag upplevde var märkbart bättre var "dörrklonket" – det låter verkligen billigt på min Model 3!

Det kan nog argumenteras för att Cuprans reglage för att välja färdriktning är mer logiskt än Teslas: man vrider framåt för att köra framåt och bakåt för att köra bakåt, istället för vice versa. Man lär inte heller behöva förklara för sina passagerare hur de ska öppna dörren.

Utrustning

Att jämföra en grundutrustad Cupra Born med en Tesla Model 3 Long Range blir inte rättvist pga prisskillnaden. Men man får basmodellen av Model 3 för samma pris (strax under halvmiljonen) utan att behöva göra avkall på exempelvis eldrivna säten, elektrisk baklucka eller dödvinkelkameror.

Till min förvåning har Cupran inte heller någon frunk − eller fragage som det borde heta på svenska. Var ska man lägga laddkablar och liknande?! Kanske förståeligt med tanke på att den är kortare än Model 3, och i gengäld har den iallafall en betydligt större bagagelucka, även om bagageutrymmet är mindre.

Mjukvara

Teslas app kan göra det mesta: öppna bagageluckan, avfrosta bilen, "starta" den (dvs låta någon annan köra), öppna rutorna, tuta, blinka med strålkastarna – you name it. Appen My Cupra upplevs väldigt rudimentär i jämförelse. Det tog ett dygn innan den äntligen "kom loss" från en oändlig loop av "User is not related to VIN" (trots att jag hade skrivit in rätt VIN), och när den väl började fungera lyckades jag i princip bara styra laddning och klimat.

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Vidare fick jag vackert se till att komma ihåg en traditionell bilnyckel varje gång jag skulle ut till bilen. Det känns rätt B när man är van vid att bara behöva ha mobilen i fickan för att bilen ska låsa upp och låsa sig automatiskt.

Infotainmentsystemet är helt okej och stöder till skillnad från Tesla såväl Apple CarPlay som Android Auto. Falken upplevs emellertid kvickare i UI:t, trots att den med sin gamla sunkiga Intel Atom är klart långsammare än nyare Tesla-bilar med AMD Ryzen.

Slutligen undrade jag ibland om det verkligen var en elbil jag körde. "Motor av" sa appen, jämte en traditionell förbränningsmotorsymbol – öh? Symbolen återkommer även på bilens skärmar, liksom formuleringar som "lämna tändningen på". Det kanske är standard, vad vet jag, men det känns konstigt.

Slutsats

Jag kan inte säga att Cupra Born är en dålig bil, men jag tycker mig kunna säga att Tesla Model 3 är bättre vid samma prispunkt.

Rolig läsning. Sätter i perspektiv hur långt efter andra västerländska aktörer har varit Tesla. Det är liksom helt olika nivåer av värde för pengarna man får. Det är få elbilar som slår en begagnad Tesla i värde för pengarna. Men detta är givetvis exklusive dyr helförsäkring. Tesla har liksom byggt hela systemet med eldrift i åtanke i jämförelse mot många andra elbilar som känns som en förbränningsbil med elmotor inslängd. För vissa finns dock en charm att den traditionella bilen bevaras.

I många år har de koreanska elbilarna ansetts de bästa icke-Tesla bilarna på marknaden. Så tror om det är äldre elbil man vill ha och inte Tesla så är nog Hyundai/Kia värda att kika på. Först på senare år som det känns västerländska företag fattat grejen.