Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hade nått en ny kundnivå men råkade radera mejlet med presenkortet på 200kr när jag rensade ut de vanliga reklamutskicken från Webhallen.

Frågade på mejl om det gick att lösa, det var för över en månad sedan och har inte hört något sedan dess.

Det var mitt eget del att jag råkade radera mejlet men även om de inte kan eller vill lösa just mitt ärende så skaver det att inte få svar, vad händer t.ex. om jag har något annat ärende av mer brådskande slag, tar det också över en månad?

Är inte direkt någon storkund eftersom jag bygger ny dator så sällan men har genom köp då och då nått en ny kundnivå, har medvetet hållit inne med nästa beställning för att se om jag ens får något svar på min fråga.

Antar du har tittat i papperskorgen på mailkontot?

Jag tror nog att just webbhallen är på väg ut, och de försöker få in så mycket pengar de kan innan de måste KK:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hade nått en ny kundnivå men råkade radera mejlet med presenkortet på 200kr när jag rensade ut de vanliga reklamutskicken från Webhallen.

Frågade på mejl om det gick att lösa, det var för över en månad sedan och har inte hört något sedan dess.

Det var mitt eget del att jag råkade radera mejlet men även om de inte kan eller vill lösa just mitt ärende så skaver det att inte få svar, vad händer t.ex. om jag har något annat ärende av mer brådskande slag, tar det också över en månad?

Är inte direkt någon storkund eftersom jag bygger ny dator så sällan men har genom köp då och då nått en ny kundnivå, har medvetet hållit inne med nästa beställning för att se om jag ens får något svar på min fråga.

Det är märkligt presentkort inte är tillgängligt på ens personliga sida att hämta när man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det är märkligt presentkort inte är tillgängligt på ens personliga sida att hämta när man vill.

Det skulle bli för lätt att använda då

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

<Uppladdad bildlänk>

Tvivlar starkt på att jag kommer fortsätta vara trogen kund hos Webhallen. Har verkligen gått utför de senaste 3-4 åren.

Handlar mycket hellre hos Inet och Dustin numera. Både billigare och bättre service/support.

@aakerlind: Hoppas det löser sig för dig!

Vet inte varför jag har denna.

Köpte en sak 2021, 2023 och nu sist köpte jag en skärm 2025

De räknar inte vartannat år tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Antar du har tittat i papperskorgen på mailkontot?

Jag tror nog att just webbhallen är på väg ut, och de försöker få in så mycket pengar de kan innan de måste KK:a

Du påminner mig om att det kanske är bäst att beställa på faktura, få grejerna först o betala sedan. Råkade ta senaste beställningen på swish…ingen jättesumma men ändå😩

Permalänk

Själv har jag ett pågående ärende hos Weballen sedan 11 April som fortfarande inte är löst. Väntar på återbetalning men antingen är deras system nere eller så har de glömt att skicka ärendet till ekonomiavdelningen trots att de säger att de skickat det dit, de behöver uppdatera bankuppgifter (helt ok), de ska höra av sig med uppdateringen via mail och gör det inte, de ska ringa tillbaka och gör det inte.

Idag den 24 Juni slåss jag fortfarande för mina pengar.
Efter detta kommer jag ALDRIG att handla från dem igen.
Mitt första köp hos dem var 2011-08-24 och har alltid återgått att handla där.
Nu kommer jag varna andra för att göra det.
Får man problem med en vara så verkar jag inte vara ensam om att bli behandlad som luft.
Vi får se hur de smiter undan återbetalning idag när jag chattar med dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Själv har jag ett pågående ärende hos Weballen sedan 11 April som fortfarande inte är löst. Väntar på återbetalning men antingen är deras system nere eller så har de glömt att skicka ärendet till ekonomiavdelningen trots att de säger att de skickat det dit, de behöver uppdatera bankuppgifter (helt ok), de ska höra av sig med uppdateringen via mail och gör det inte, de ska ringa tillbaka och gör det inte.

Idag den 24 Juni slåss jag fortfarande för mina pengar.
Efter detta kommer jag ALDRIG att handla från dem igen.
Mitt första köp hos dem var 2011-08-24 och har alltid återgått att handla där.
Nu kommer jag varna andra för att göra det.
Får man problem med en vara så verkar jag inte vara ensam om att bli behandlad som luft.

ett tecken att konkursen är runt hörnet och dom vägrar återbetalningar helt enkelt vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Som någon skrev så är saknade återbetalningar en rätt "läskig" grej om företaget går dåligt. Det kan vara bråttom!

Har du handlat med kreditkort eller annan typ av kreditköp? Gör chargeback via dem. Eller nämn det i alla fall för webhallen, för det är de som får stå för kostnaden i både vite och arbetstid för att processa en chargeback så de kan bli motiverade att hjälpa dig.

Om inte så kan du säga att du kommer vända dig till kronofogden om de inte återbetalar dig inom någon rimlig tid, typ 10 dagar. En ansökan är inte krånglig men kostar lite pengar som du får tillbaka om du får rätt. Det är viktigt att du först gett dem en rimlig tid att betala, även om det såhär långt efteråt nog passerat även om du inte sagt ett uttryckligt datum.
https://www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-...

Permalänk
Medlem

För ett år sedan beställde jag 3st minneskort, Swish & -150:- BonusCheck för att ha sett "Video filmen" de hade uppe då.
Visade sig att lagersaldot var fel och de hade bara 2st kort i lager, fick dock inte minsta besked om detta förrän jag klurade ut det själv.
Då svarade de efter "semestertiderna" om det var ok att skicka 2st kort... ja sa jag, med tillägget att priset skulle justeras..... "Absolut!", sen hände inget förutom att 2st minneskort anlände. Var sedan på dem i 2 månader om återbetalningen, fick flera "Absolut!" men sedan slutade de svara öht och så är status fortfarande, 1år senare. Liten summa, men de är fortfarande skyldig mig återbetalning för 1st minneskort! Level 24 och kund i 25 år.... snacka om att missköta bra kund!
Det var droppen. Aldrig mer.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Om inte så kan du säga att du kommer vända dig till kronofogden om de inte återbetalar dig inom någon rimlig tid, typ 10 dagar. En ansökan är inte krånglig men kostar lite pengar som du får tillbaka om du får rätt. Det är viktigt att du först gett dem en rimlig tid att betala, även om det såhär långt efteråt nog passerat även om du inte sagt ett uttryckligt datum.
https://www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-...

Värt att tänka på att Kronofogden är en lång process och där en överklagan på den man skickar gör att processen stannar upp och bara kan fortsätta efter eventuell rättegång.

Jag har drivit en sån process tidigare mot en hantverkare som aldrig överklagade mina ansökningar så efter nästan ett års tid så kunde det leda till indrivning på pengarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Värt att tänka på att Kronofogden är en lång process och där en överklagan på den man skickar gör att processen stannar upp och bara kan fortsätta efter eventuell rättegång.

Jojo, men har du något bättre alternativ än en chargeback? Poängen är ju inte att Webhallen ska hamna hos kronofogden, utan att Webhallen ska förstå att de sparar tid på att återbetala innan de hamnar hos kronofogden. Vad går snabbast, att få tummen ur och återbetala honom eller skriva en överklagan?

Och är det så att de mot förmodan väljer KFM + överklagan så kan man nog sätta stora pengar på att de inte har pengar att återbetala och då är man ju i den skiten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jojo, men har du något bättre alternativ än en chargeback? Poängen är ju inte att Webhallen ska hamna hos kronofogden, utan att Webhallen ska förstå att de sparar tid på att återbetala innan de hamnar hos kronofogden. Vad går snabbast, att få tummen ur och återbetala honom eller skriva en överklagan?

Och är det så att de mot förmodan väljer KFM + överklagan så kan man nog sätta stora pengar på att de inte har pengar att återbetala och då är man ju i den skiten ändå.

Då hade jag nog gått till ett inkassobolag istället då det går mångfaldigt fortare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Är det ok att lägga ut skärmdumpar av chatten med Webhallen under hela denna process här på Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte varför jag har denna.

Köpte en sak 2021, 2023 och nu sist köpte jag en skärm 2025

De räknar inte vartannat år tydligen

Det där är ju för att locka folk att köpa, så man kan "skryta" sen.
Men inget med webhallen är ett skryt, inget man vill ha att göra med.

Inet har sina grejer också, tycker personligen det är rätt löjligt.
Nytt skägg, nytt ansikte... lägg ner. @Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Är det ok att lägga ut skärmdumpar av chatten med Webhallen under hela denna process här på Sweclockers?

Fråga admins? https://www.sweclockers.com/kontakt
I vilket syfte osv?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Fråga admins? https://www.sweclockers.com/kontakt
I vilket syfte osv?

Det är en intressant läsning för vissa, tror jag. Visar lite deras bedrövliga hantering av ärendet. Jag väntar med det tills jag antingen lyckats få återbetalningen eller tills de konkat. Vad som än kommer först.
Jag avvaktar lite. Återbetalning skulle ske i veckan.
Liksom för tre veckor sen ungefär men då hade de glömt att skicka ärendet till ekonomiavdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Som någon skrev så är saknade återbetalningar en rätt "läskig" grej om företaget går dåligt. Det kan vara bråttom!

Alltså, vill man veta om ett företag håller på att gå under, kolla om/hur många ärenden dom har hos Kronofogden.

Det kan vem som helst göra.

Grejen är att återbetalningar är 0,1% av leverantörs-kostnader, hyror och löner, varför det i princip utan undantag är där man ser en förestående konkurs först.

Som sagt, vem som helst kan kontrollera hur många ärenden Webhallen har hos Kronofogden. Gör det, sen kan ni spekulera.

Jag ifrågasätter inte att Webhallen har problem, men jag är också helt övertygad att konkurrenter som t.ex. Inet är aktiva här på ett sätt som kanske inte är helt "above board". Vilket väl bara visar att dom är bättre på PR, men...

Permalänk
Medlem

Returnerat en vara för reklamation (började i mars). Kan inte få den lagad eller ny utskickad. Kundtjänst meddelar att jag ska få pengarna tillbaka. Får inga pengar tillbaka, det har gått 3 veckor.
Nu går det heller inte att starta en chatt med kundtjänst eller ringa till kundservice. Edit: Onsdag är stängt, my misstake.
Slutet verkar vara nära. Jag tycker det här verkar bli mer och mer vanligt. Företag knullar kunder och kommer undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Det är en intressant läsning för vissa, tror jag. Visar lite deras bedrövliga hantering av ärendet. Jag väntar med det tills jag antingen lyckats få återbetalningen eller tills de konkat. Vad som än kommer först.
Liksom för tre veckor sen ungefär men då hade de glömt att skicka ärendet till ekonomiavdelningen.

Inget olagligt att lägga upp chatten så länge du vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerraXa:

Returnerat en vara för reklamation (började i mars). Kan inte få den lagad eller ny utskickad. Kundtjänst meddelar att jag ska få pengarna tillbaka. Får inga pengar tillbaka, det har gått 3 veckor.
Nu går det heller inte att starta en chatt med kundtjänst eller ringa till kundservice.
Slutet verkar vara nära. Jag tycker det här verkar bli mer och mer vanligt. Företag knullar kunder och kommer undan med det.

Du menar att chatten som är öppen mån-tis, torsd-fre, och idag är det... onsdag...

Det här börjar likna en råttan i pizzan..snart kommer någon att säga att det är kineser, ryssar eller...ja, som står bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du menar att chatten som är öppen mån-tis, torsd-fre, och idag är det... onsdag...

Det här börjar likna en råttan i pizzan..snart kommer någon att säga att det är kineser, ryssar eller...ja, som står bakom.

Ah det missade jag, är för irriterad på dom. Stulit både min tid och min mus. Men det är inte nån jävla råtta i pizzan.

Här är senaste chatkvittot från 2a juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Jag hade samma problem tidigare, där de sa att "återbetalningen är gjord, och det ligger hos paypal nu". När paypal inte hade någon info om det, så frågade jag om transaktions ID, något de aldrig kunde uppvisa.

Efter det låg jag på dem så ofta jag kunde (typ 2ggr i veckan) tills jag fick tillbaka pengarna. Jag hade 2st returer som skulle krediteras. Första tog typ 3veckor från de sa att pengarna hade återbetalats, andra tog typ 1-2veckor.

Otroligt jobbigt att behöva lägga den tiden, men fick iallafall tillbaka för mig rätt mycket pengar (typ 7500kr).
Både via chatt och via telefon. Oftast gick det snabbast direkt vid öppning av chatten. Efter normala kontorstider så var det väldigt långa köer.

Ligg på så mycket du kan på dem, så hoppas vi att du får pengarna tillbaka

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då hade jag nog gått till ett inkassobolag istället då det går mångfaldigt fortare.

Fast ett inkassobolag är ju inte snabbare på något sätt. Det är ju i praktiken ett inkassokrav du skickar (själv, utan något inkassobolag!) när man ger dem en tidsfrist "betala inom x dagar annars går det till kronofogden". Inkassobolag har inga ytterligare möjligheter att driva in någon skuld utan hela deras affärsidé är att ta ut en liten avgift för att skicka ett (väldigt effektivt!) kravbrev. Det är exakt samma vals där. Om skulden bestrids kommer inkassobolaget be dig komma in med bevis. När du har bevis kommer de gå vidare till KFM och du är tillbaka på exakt samma ruta förutom att du tog ett par veckors omväg.

Skrivet av Xeonist:

Alltså, vill man veta om ett företag håller på att gå under, kolla om/hur många ärenden dom har hos Kronofogden.

Jag ifrågasätter inte att Webhallen har problem, men jag är också helt övertygad att konkurrenter som t.ex. Inet är aktiva här på ett sätt som kanske inte är helt "above board". Vilket väl bara visar att dom är bättre på PR, men...

Mnja, när det börjar poppa upp obetalda ärenden hos KFM är det ju rent krasst för sent. Pengarna finns inte, kommer antagligen inte finnas och du som privatperson är nedprioriterad så att de pengar som finns kommer gå till bank -> företag -> du. Och den kedjan stoppar oftast kort efter "bank".

Vad gäller att det ska sitta under cover agenter från konkurrenter och smutskasta Webhallen så känns det ju otroligt osannolikt. Folk kan och har ju enkelt dunkat upp bevis i form av t.ex. chattar med Webhallen och de har ju själva gått ut i diverse kanaler (som Sweclockers) och bett om ursäkt de senaste åren om att saker inte fungerar som det ska.
Dessutom är det ju en jäkla slump att just Webhallen är hackkyckling. Varför kommer inte "Agent Inet" med samma anklagelser mot Elgiganten och Power då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mnja, när det börjar poppa upp obetalda ärenden hos KFM är det ju rent krasst för sent. Pengarna finns inte, kommer antagligen inte finnas...

Nej, det här är fel, det är tvärtom så att väldigt många större företag missar betalningar, som går vidare till Kronofogden, utan att dom för den sakens skull går i konkurs. Men jag har aldrig varit med om att ett bolag med "publik" verksamhet som gått i konkurs utan att först hamna hos Kronofogden (mindre bolag som kanske bara har ett par kunder, oftast B2B- verksamhet, undantagen).

Skrivet av Kamouflage:

Vad gäller att det ska sitta under cover agenter från konkurrenter och smutskasta Webhallen så känns det ju otroligt osannolikt. Folk kan och har ju enkelt dunkat upp bevis i form av t.ex. chattar med Webhallen och de har ju själva gått ut i diverse kanaler (som Sweclockers) och bett om ursäkt de senaste åren om att saker inte fungerar som det ska.
Dessutom är det ju en jäkla slump att just Webhallen är hackkyckling. Varför kommer inte "Agent Inet" med samma anklagelser mot Elgiganten och Power då?

Det vore nästan tjänstefel av ett företag som Inet att inte ha människor här som med jämna mellanrum publicerar byggen från Inet och frågar "är det här en bra maskin..".

Sen är olika företag såklart olika bra på det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vet inte om det är en "jäkla slump" när det tydligen verkar som väldigt många har problem med just webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej, det här är fel, det är tvärtom så att väldigt många större företag missar betalningar, som går vidare till Kronofogden, utan att dom för den sakens skull går i konkurs.

Det var alltså främst ett svar på den som skrev att man enkelt kan se att de är på väg i graven genom att se att kronofogdeärendena börjar ramla in. Alla medelstora företag får någon då och då för något så enkelt som strul under semestrarna. Men de är ett meningslöst mått på när man ska börja klösa tillbaka sina pengar för antingen är de irrelevanta för att det är ärliga misstag, eller så är det redan för sent för pengarna är slut.

Man ska inte ligga ute med pengar helt enkelt och det är onödigt att vänta in i elfte timmen. I synnerhet när man blivit lovad återbetalning och det ändå går vecka efter vecka är det läga att agera fort.

Citat:

Det vore nästan tjänstefel av ett företag som Inet att inte ha människor här som med jämna mellanrum publicerar byggen från Inet och frågar "är det här en bra maskin..".

Det är ju dock en enorm skillnad på att pusha sina produkter jämfört med att ljuga om att en konkurrent hanterar återbetalningar dåligt. Båda är tveksamma men det ena är nog rakt kriminellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerraXa:

Ah det missade jag, är för irriterad på dom. Stulit både min tid och min mus. Men det är inte nån jävla råtta i pizzan.

Här är senaste chatkvittot från 2a juni https://i.imgur.com/SAlB3R4.jpeg

Känns ju lagom seriöst nån som kallar sig Nemo och lägger ut smileys i en chat som svar till kunden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Känns ju lagom seriöst nån som kallar sig Nemo och lägger ut smileys i en chat som svar till kunden...

https://www.hitta.se/s%C3%B6k?vad=Nemo

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad är det för fel på namnet Nemo?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerraXa:

Nu går det heller inte att starta en chatt med kundtjänst eller ringa till kundservice. Edit: Onsdag är stängt, my misstake.

Skrivet av HazZarD:

ett tecken att konkursen är runt hörnet och dom vägrar återbetalningar helt enkelt vem vet

Skrivet av Xeonist:

Om jag hört/läst rätt, så har Webhallen har anställt mer folk till kundtjänst.
Antingen så var det på deras senaste Twitch stream, eller på Discord.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-