Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Sen om du kör säg... en 8 - 10 timmars arbetsdag med tex enbart fysiskt jobb, mycket gång och annat. Lägg därtill till att du kör "mer" träning efter jobbet. Med ^ attityden här så ser vi att du är på en viss nivå. Och det finns betydligt högre nivåer i träning en detta.

träning är 40% och kost är 40%, sen har du resterande 20% som är blandat mellan engagemang/ork/motivation.

Sen om man vill gå djupare så har man ju också synen med gener att titta på och att många fått en totalt orealistisk bild av "vältränad" med photoshoppade bilder alt extremt dieting med 1200kalorier om dagen, 2L vatten om dagen max och fettbrännare/steroider för att pusha en orealistisk nivå av träning på tex 6 månader från soffpotatis till Hulk Hogan.

Vad gör de 20% engagemang/ork/motivation för kaloriunderskott?
Jag vet vad du menar, men i min värld är det en faktor utanför ekvationen, där det är 20% kan du påverka med träning, 80% med kosten. Tränar du mer kommer du till slut slita ut dig, det är mycket lättare att välja bort muffinsen än att promenera i två, tre timmar.
Det är förvånansvärt lite extrakalorier du bränner på en fysiskt aktivt jobb, vs ett kontorsjobb, det är definitivt inte en pizza om dagen i alla fall. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Vad tror du är rätt?
Ät normal kost med mat lagad från grunden, undvik skräpmat, färdig.
Det handlar om sunt förnuft, det som känns onyttigt är troligtvis onyttigt.
Sedan lägger man sig på kaloriunderskott så är man färdig.
Justera över tid.
Tränar du för muskler behöver du mer protein, men det vet man.
Har testat flera olika varianter av kost för viktnedgång och alla har gått ut på kaloriunderskott, men de flesta har inte varit hållbara, för mig, över tid. Bacon och ägg i all ära, men inte år ut och in. 😂

Beror på vad man är ute efter, vill man bulka så kolhydrater
Vill man tappa fett men bygga starka muskler
Testa carniovar så kan du äta tills du inte vill äta mer, du kommer ändå rasa i fett plus massa andra hälsofördelar om man som mig lätt får inflamationer i leder. Talar vi tävling så kör majoriteten carnivore fram till invägning sedan max med kolydrater. Obs dock att vårt mål inte är stora gym muskler utan optimering för tävling.

Nja fett och salt känns ju sjukt onyttig? Som carniovar äter man väldigt stora mängder annars mår man inte bra. I mitt fall gick jag från farligt högt blodtryck ner till optimalt på 1 år utan annan förändring. Fett nivå ner till 16% utan någon form av träning då ligger jag ändå på rätt högt överskott mot min beräknade förbrukning. Så att säga kalori mot kalori skulle vara samma sak stämmer dåligt. Det betyder ju inte att det inte kan stämma tex lever man på pasta och halverar den ja det är klart det gör skillnad. Men äter du 2000kalorier banan varje dag i 3 veckor och sedan jämför med 2000kalorier bra kött i 3 veckor kommer det vara aningen stor skillnad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

*Flera inlägg*

Tips, använd "citera flera" funktionaliteten så slipper du göra 3 inlägg i rad för att svara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Beror på vad man är ute efter, vill man bulka så kolhydrater
Vill man tappa fett men bygga starka muskler
Testa carniovar så kan du bokstavligen äta hur mycket som helst du kommer ändå rasa i fett plus massa andra hälsofördelar om man som mig lätt får inflamationer i leder. Talar vi tävling så kör majoriteten carnivore fram till invägning sedan max med kolydrater. Obs dock att vårt mål inte är stora gym muskler utan optimering för tävling.

Nja fett och salt känns ju sjukt onyttig? Som carniovar äter man väldigt stora mängder annars mår man inte bra. I mitt fall gick jag från farligt högt blodtryck ner till optimalt på 1 år utan annan förändring. Fett nivå ner till 16% utan någon form av träning då ligger jag ändå på rätt högt överskott mot min beräknade förbrukning. Så att säga kalori mot kalori skulle vara samma sak stämmer dåligt. Det betyder ju inte att det inte kan stämma tex lever man på pasta och halverar den ja det är klart det gör skillnad. Men äter du 2000kalorier banan varje dag i 3 veckor och sedan jämför med 2000kalorier bra kött i 3 veckor kommer det vara aningen stor skillnad.

Det var inte vad mitt instick handlade om.
Kaloriunderskott gör att du går ned i vikt.
Har testat ketodiet, fick ont i bröstet av det och jag lovar, man kan inte äta hur mycket som helst, då går man upp i vikt om man äter fler kalorier än man behöver.
Det är inget konstigt med det. 😊

Och jag håller helt med dig, en ensidig kost oavsett är inte bra. 👍

Kost, sömn och (avsaknad av) stress, det viktigaste för att gå ned i vikt.
Ligger man på kaloriunderskott går man ned i vikt.
Träning gör man för att må bra. 😊

Största problemet är i längden inte frågan, hur ska jag gå ned i vikt? Utan det är, hur ska jag stanna vid min nya vikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Tips, använd "citera flera" funktionaliteten så slipper du göra 3 inlägg i rad för att svara.

Kom på det nu haha, tack för tipset!. Failade.... Rätt iallafall.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Det där jävla carnivore tugget att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt är så jäkla tröttsamt och oändligt motbevisat.
Senaste flugan nu är "the sugar diet". I fucking kid you not. Och det är keto/carnivore förespråkare som förespråkar socker dieten nu.
Mark Bell bland annat som förespråkat keto och carnivore diet i flera år.
https://www.youtube.com/watch?v=FADD9y9tdgA

Det är alltid kalorier in/ut som gäller, oavsett diet.
Äter man 2000kcal bananer är ett löjligt exempel för då får man inte i sig tillräckligt protein.

Jag gillar keto och carnivore, men det är kalorier in/ut oavsett diet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Vad gör de 20% engagemang/ork/motivation för kaloriunderskott?
Jag vet vad du menar, men i min värld är det en faktor utanför ekvationen, där det är 20% kan du påverka med träning, 80% med kosten. Tränar du mer kommer du till slut slita ut dig, det är mycket lättare att välja bort muffinsen än att promenera i två, tre timmar.
Det är förvånansvärt lite extrakalorier du bränner på en fysiskt aktivt jobb, vs ett kontorsjobb, det är definitivt inte en pizza om dagen i alla fall. 😊

Ehm... Tar du en 60min promenad i inte så rask takt som du skrev är det 350kalorier, säg att du är snickare etc alt kanske har ett jobb där du rör på dig i rask takt 6 timmar ish om dagen, jag snittar 27900 steg om dagen 5x i veckan på mitt jobb. I rask takt.

Det är mycket Har man ingen motivation så kommer du aldrig ta tag i träning etc ändå, du kommer bara ligga där i soffan och käka chips o grina för du är fet. Ursäkta ordvalet men tänker inte skyla med hur en del resonerar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det där jävla carnivore tugget att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt är så jäkla tröttsamt och oändligt motbevisat.
Senaste flugan nu är "the sugar diet". I fucking kid you not. Och det är keto/carnivore förespråkare som förespråkar socker dieten nu.

Äter man 2000kcal bananer är ett löjligt exempel för då får man inte i sig tillräckligt protein.

jag går på dom resultat vi får, sedan var den en olycklig formulering från min sida, det borde stått "du kan äta till du är mätt och inte vill äta mer om du kommer från en kohydrats diet"

Exakt det var det som den kommentaren var meningen att syfta på, dvs det beror på vad det är för kalori man stoppar i sig. att sedan kalori räkning funkar för ren viktnergång ja absolut
men sedan är ju frågan vad är det för massa du tappar, är det vatten,fett,muskler? det är här man får titta på i vilken ordning den använder bränsle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Det var inte vad mitt instick handlade om.
Kaloriunderskott gör att du går ned i vikt.
Har testat ketodiet, fick ont i bröstet av det och jag lovar, man kan inte äta hur mycket som helst, då går man upp i vikt om man äter fler kalorier än man behöver.
Det är inget konstigt med det. 😊

Och jag håller helt med dig, en ensidig kost oavsett är inte bra. 👍

Kost, sömn och (avsaknad av) stress, det viktigaste för att gå ned i vikt.
Ligger man på kaloriunderskott går man ned i vikt.
Träning gör man för att må bra. 😊

Största problemet är i längden inte frågan, hur ska jag gå ned i vikt? Utan det är, hur ska jag stanna vid min nya vikt?

du frågande vad jag tror är rätt vilket jag svarade på? jag säger inte det är rätt jag går på vad vi får för resultat.

ont i bröstet är till 99% muskler eller tog du ett ekg som visade något annat?
keto och carniovar är dock inte samma sak och nej det passar inte alla.
jag föreslår inte att man ska gå hardcore carniovar utan mer tänka på vad man äter när man äter det om målet är minska fett mängd. dvs kör protein och fett på morgonen i stället för socker eller kolhydrater, utan ta det senare på dagen.

man ska inte svara på språng
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag går på dom resultat vi får, sedan var den en olycklig formulering från min sida, det borde stått "du kan äta till du är mätt och inte vill äta mer om du kommer från en kohydrats diet"

Exakt det var det som den kommentaren var meningen att syfta på, dvs det beror på vad det är för kalori man stoppar i sig. att sedan kalori räkning funkar för ren viktnergång ja absolut
men sedan är ju frågan vad är det för massa du tappar, är det vatten,fett,muskler? det är här man får titta på i vilken ordning den använder bränsle.

Det är en annan sak. Och det stämmer även in väl på vanlig diet där folk börjar äta större andel protein. Inte den galna tallriksmodellen som präntats in i västvärlden som norm.
Protein mättar mer så lättare att hålla ned kalorierna.
Jag förstår vad du menar dock, det är väldigt svårt att äta för mycket om man bara äter nötkött, salt och vatten.
Sen skulle jag aldrig någonsin förespråka det för random personer då det är en extremt restriktiv diet som extremt få personer lyckas följa under en längre tid.

Carnivore förespråkare på nätet uttrycker sig tyvärr att kalorier inte spelar någon roll på carnivore diet, vilket såklart är fullständigt nonsens och leder till massa underliga debatter.
En till sak du snubblade in på. Är allt bundet vatten man tappar på keto/carnivore. Folk tror att de går ned i vikt supersnabbt första 1-2 veckorna pga det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Carnivore/keto ger för väldigt många personer, en väldigt bra mättnad och därmed klara många personer av att äta tills de blir mätta och slipper försöka räkna kalorier och kan fortfarande enkelt gå ner i vikt.
(givetvis kan det finnas enstaka personer som har f*ckat upp ämnesomsättningen eller har någon konstig kännslomässig relation till mat så att hungerkännslorna slår fel ... men ... men normalt funkar det bra för det stora flertalet pga förbättrade näringsintag och hungerhormoner etc )

För att göra det enkelt för folk, kvaliten på kaloriera kan spela stor roll och försöka förenkla det till enbart kalorier är inte något som jag tror hjälper folket som försöker gå ner i vikt.
Jag menar givetvis att den förenklingen givetvis är sann, men det hjälper ingen, så därav är den igentligen ganska ointressant att diskutera.

Angående socker dieten, så är det i princip protein restriktioner som påverkar metabolismen, dvs man kan i teorin köra liknande diet på tex begränsad protein och fett likväl som som på socker.
Jag har svårt att se att detta inte lätt leder till näringsbrist i längden, ser inte det som ett problem kortsiktigt nödvändigtvis, men det skulle inte vara någon som jag skulle rekomendera i första hand till nära och kära.
(ÄVEN om jag tror sockerdieten kan fungera för ganska många människor och kan vara helt ok för body-builders som vill deffa, så tror jag de offrar hälsan för effektiv viktminskning under halv korta tider, förmodligen helt ok så länge det enbart sker under halvkorta tider dvs.
Men som generell viktminsknings strategi för feta person, så låter det helt absurt och mängden riktigt feta som skadar sig på att försöka detta, tex som slutar upp med att frossa i sig för mycket är nog tyvär inte lågt till antalet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är en annan sak. Och det stämmer även in väl på vanlig diet där folk börjar äta större andel protein. Inte den galna tallriksmodellen som präntats in i västvärlden som norm.
Protein mättar mer så lättare att hålla ned kalorierna.
Jag förstår vad du menar dock, det är väldigt svårt att äta för mycket om man bara äter nötkött, salt och vatten.
Sen skulle jag aldrig någonsin förespråka det för random personer då det är en extremt restriktiv diet som extremt få personer lyckas följa under en längre tid.

Carnivore förespråkare på nätet uttrycker sig tyvärr att kalorier inte spelar någon roll på carnivore diet, vilket såklart är fullständigt nonsens och leder till massa underliga debatter.
En till sak du snubblade in på. Är allt bundet vatten man tappar på keto/carnivore. Folk tror att de går ned i vikt supersnabbt första 1-2 veckorna pga det.

håller helt med, det är något vi märkt med, personer som inte vet vad dom gör när dom går in i en carniovar diet glömmer öka salt intaget, tappar massa vätska blir skitnöjda och sedan krashar dom. eller tror att dom ska leva på kyckling utan att få i sig fett.
det är därför som jag skev tidigare att vikt är rätt ointressant utan att mäta fett,muskler,vatten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

håller helt med, det är något vi märkt med, personer som inte vet vad dom gör när dom går in i en carniovar diet glömmer öka salt intaget, tappar massa vätska blir skitnöjda och sedan krashar dom. eller tror att dom ska leva på kyckling utan att få i sig fett.
det är därför som jag skev tidigare att vikt är rätt ointressant utan att mäta fett,muskler,vatten.

Jag tycker alla ska prova Carnivore dieten främst för att få uppleva den extrema diarre som Joe Rogan beskrivit så väl
Ja det där att få i sig tillräckligt fett är svårt för många.

Att rekommendera det på sweclockers känns underligt. Tror det finns en tråd om det som brakat iväg tidigare också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag tycker alla ska prova Carnivore dieten främst för att få uppleva den extrema diarre som Joe Rogan beskrivit så väl
Ja det där att få i sig tillräckligt fett är svårt för många.

jo det är en balansgång, för lite fett och du blir förstoppad, för mycket så kommer det ut fort igen
beror ju på, var frågan hur man tappar fett snabbt är det få saker som är så effektivt särskilt om man vill behålla eller öka muskelmassa under samma tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla dessa dieter... Är bara muppar på ytube som jagar clout/försäljning av sina "guides" när man kan gå till en dietist på VC och berätta vad man siktar efter: Därefter får du en personlig plan för dina ändamål... Och även få uppföljning med kontroll med blodprov etc etc vilket du inte får av dessa... Individer.

Men men, att tänka självkritiskt kan vara svårt ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo det är en balansgång, för lite fett och du blir förstoppad, för mycket så kommer det ut fort igen

haha ja det är en upplevelse! Jag personligen har svårt att hålla mig ifrån kolhydrater längre än 5-6 veckor.
Hade gärna kört året runt annars, men jag har för dålig disciplin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag skulle precis som tidigare talare försöka rekomendera att folk som vill försöka sig på carnivore/keto bör pröva på en gradvis övergång under några veckor och inte försöka byta diet över dagen.
Givetvis så kan det vara befogat i extra situationer att försöka byta diet på dagen, men finns det inte ngn stark medicinsk orsak eller dylikt så skulle jag stark rekomendera en gradvis övergång precis som ni redan sagt.

Ta tex gallblåsan, vid normal std diet så kommer kroppen inte producera mycket galla och möjligheten att fånga upp större mängder fett kommer vara begränsad, men förutsägbara resultat, om man intar stora mängder fett, speciellt om det är flytande

(Om man däremot går över mera gradvis, så får kroppen tid på sig att öka gallproduktionen och möjligheten att gradvis anpassa tarmfloran etc)

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

haha ja det är en upplevelse! Jag personligen har svårt att hålla mig ifrån kolhydrater längre än 5-6 veckor.
Hade gärna kört året runt annars, men jag har för dålig disciplin.

Jag vet det är sjukt vilket beroende det är, det som jag tycker är sjukast är hur man minns/vet hur en sak smakade, när man sedan fuskar så smakar det skit. men fortsätter man fuska så börjar det smaka bra igen. helt fantastiskt hur hjärnan funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag vet det är sjukt vilket beroende det är, det som jag tycker är sjukast är hur man minns/vet hur en sak smakade, när man sedan fuskar så smakar det skit. men fortsätter man fuska så börjar det smaka bra igen. fantastik hur hjärnan funkar.

Det är vansinnigt intressant. Nikotin och socker är så kraftiga beroenden.
Minns för många år sedan när jag drack sockrad läsk i alldeles för stor mängd. Lyckades sluta och efter 3 månader drack jag en coca cola. Kändes som man drack lönnsirap. Men sen när man hittade tillbaka så var det lika gott som alltid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Haha jo 😂
För att hårddra det, kolla fångarna I koncentrationslägret, de körde ingen speciell kost, de låg på kaloriunderskott.

trodde dom körde ofrivillig vattenfasta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ehm... Tar du en 60min promenad i inte så rask takt som du skrev är det 350kalorier, säg att du är snickare etc alt kanske har ett jobb där du rör på dig i rask takt 6 timmar ish om dagen, jag snittar 27900 steg om dagen 5x i veckan på mitt jobb. I rask takt.

Det är mycket Har man ingen motivation så kommer du aldrig ta tag i träning etc ändå, du kommer bara ligga där i soffan och käka chips o grina för du är fet. Ursäkta ordvalet men tänker inte skyla med hur en del resonerar...

Saken är den att skillnaden på att ha ett kontorsjobb med lite lagom rörelse och 28000 steg inte är så stor.
Man blir förvånad som sagt, och man kan inte äta en pizza om dan och tro att stegen ska kompensera. 😊
Kroppen är sjukt magisk på det sättet, hur lite energi det går åt för att tex promenera.
Och det är också förvånande hur mycket energi kroppen drar för att bara fungera. 👍
Det är alltid kalorier in som avgör din form, det går inte träna sig smal på ett hållbart sätt.
Och med hållbart menar jag livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Saken är den att skillnaden på att ha ett kontorsjobb med lite lagom rörelse och 28000 steg inte är så stor.
Man blir förvånad som sagt, och man kan inte äta en pizza om dan och tro att stegen ska kompensera. 😊
Kroppen är sjukt magisk på det sättet, hur lite energi det går åt för att tex promenera.
Och det är också förvånande hur mycket energi kroppen drar för att bara fungera. 👍
Det är alltid kalorier in som avgör din form, det går inte träna sig smal på ett hållbart sätt.

Ismo sa det bäst!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Efter att ha haft ett jobb där jag rörde mig 12-15.000 steg om dagen under arton år, till att ha ett stillasittande jobb med 2.3000 steg om dagen de senaste två åren, så kan jag inte hålla med.

Gick upp 5 kg på kort tid.
Krävdes en hel del ändring för att vända steken igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Ehm... Har polare med kontorsjobb idag kontra jobb inom försvaret. Gick från 20 - 25k steg och 3 - 6 timmars träning i veckan på jobbet till idag när dem knappt gör 3 - 5k, skillnaden är brutal. Och man ser det.

Men you do you, vill du tro att ett "aktivt" liv/jobb/livstil inte gör skillnaden här är det ju precis det... Men ja, du har säkert rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips är att hålla sig ifrån drycker med socker och små ätande.

jag kör en god frukost och sen något lätt mellanmål med frukt under dagen och sen en god lagad middag på eftermiddagen.
Nyckeln är att skippa kvällsmålet då man även sover dåligt när magen ska dra igång allt.

Jobbar man skift så får man försöka kompensera måltiderna.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit steget och fått en remiss till obesitas på Sahlgrenska efter hela livet med grov övervikt, jag hoppas att dom kan hjälpa mig med vikten. Men jag tycker det är jobbigt att prata om det med folk man känner, man blir nästan utskälld av vissa människor som har sina åsikter om operationer och dylikt, man får höra hur hemskt det är och att man förstör sitt liv. Men mina närmaste vänner är stöttande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har tagit steget och fått en remiss till obesitas på Sahlgrenska efter hela livet med grov övervikt, jag hoppas att dom kan hjälpa mig med vikten. Men jag tycker det är jobbigt att prata om det med folk man känner, man blir nästan utskälld av vissa människor som har sina åsikter om operationer och dylikt, man får höra hur hemskt det är och att man förstör sitt liv. Men mina närmaste vänner är stöttande.

Applåder där Chromatic! Det är aldrig för sent, det är då faan inte lätt att hålla vikten idag med allt förproccesad mat med massa socker etc etc i, enda anledningen att jag ens lärde mig laga mat är just det: Tröttna på all skit man fick i sig och gör de själv i stort sätt.

Hoppas du får hjälp ^^ Vet att dem är super på att lägga upp träningsprogram etc åt en om man behöver "hjälp" att komma igång, alt få en gastric eller något för livskvalitén. Har ett par kollegor som fått på Sahlgrenska/Akademiska här i stan, och det är helt nya människor... Man ser det i blicken efter alla år med hårt slit Håller tummarna för dig!.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Grymt! Det var säkert inte lätt att ta tag i och be om den hjälpen. Och kanske inte att skriva det här heller.
Skönt att du har stöttning av dina närmaste. Hoppas du får bra hjälp nu och önskar dig stort lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Efter att ha haft ett jobb där jag rörde mig 12-15.000 steg om dagen under arton år, till att ha ett stillasittande jobb med 2.3000 steg om dagen de senaste två åren, så kan jag inte hålla med.

Gick upp 5 kg på kort tid.
Krävdes en hel del ändring för att vända steken igen.

Skillnaden är typ 600 kalorier, det är en/två muffins om dagen.
Mycket lättare att dra ned intaget än öka uttaget så att säga.
Klart det gör skillnad, men hållbarheten i det... Det är minst två/tre timmars promenad vi snackar om vs att skippa 30 sekunders intag.
Hållbarhet livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Skillnaden är typ 600 kalorier, det är en/två muffins om dagen.
Mycket lättare att dra ned intaget än öka uttaget så att säga.
Klart det gör skillnad, men hållbarheten i det... Det är minst två/tre timmars promenad vi snackar om vs att skippa 30 sekunders intag.
Hållbarhet livet ut.

Absolut är kosten viktig!
Men underskatta inte vikten av 600 kilo(!)-kalorier om dagen i ett år. Det kan motsvara en skillnad på ca 30 kg kroppsfett. Samt alla andra hälsofördelar träning och promenader i rimliga mängder medför som du inte kan få ifrån att undvika att äta saker.
Kost, vardagsmotion och träning är nyckeln till att bibehålla vikt och leva ett hälsosamt liv.