Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag har ju en förhoppning att förlikningen med samsung kommer ge en bra klirr i kassan.
Att bolaget kommer använda förlikningen för att göra en buy-back av sina aktier, vilket kommer leda till att antal aktier i omlopp minskas. Sedan kommer ett case drivas mot Apple (och enligt rykten Google). Eftersom casen är väldigt snarlika med den mot Samsung, talar mycket om att även där kommer Neonode tjäna en stor del, men då kommer denna framtida förlikningen delas på ett färre antal aktier. Och "naiva barnet" i mig koppas på en kurs mot 100usd/aktie

Skulle jag vara storägare i företaget så skulle jag inte vilja köpa tillbka aktierna på de här höga nivåerna. Än mindre för ännu mer slantar per aktie ;). Återköp bör göras taktiskt och de kan få många fler aktier för samma summa om de sitter ner i båten.
Aktievärdet kanske inte är fel - men det är bra mycket högre än vad de faktiskt omsätter från normal verksamhet.
Jag hade investerat pengarna en bra tid först (alltså att företaget köper andra värdepapper) och låtit aktievärdet sjunka ordentligt och köpt tillbaka på mycket mer rimliga nivåer i så fall.

Av den anledningen är jag inte helt övertygad om att aktiekursen kommer rusa baserat på just återköp.
Men det kan ju bli utdelning på aktierna. Det rättfärdigar kanske nuvarande pris (ingen vet).
Plus då att det kan komma mer slantar som du säger.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle jag vara storägare i företaget så skulle jag inte vilja köpa tillbka aktierna på de här höga nivåerna. Än mindre för ännu mer slantar per aktie ;). Återköp bör göras taktiskt och de kan få många fler aktier för samma summa om de sitter ner i båten.
Aktievärdet kanske inte är fel - men det är bra mycket högre än vad de faktiskt omsätter från normal verksamhet.
Jag hade investerat pengarna en bra tid först (alltså att företaget köper andra värdepapper) och låtit aktievärdet sjunka ordentligt och köpt tillbaka på mycket mer rimliga nivåer i så fall.

Av den anledningen är jag inte helt övertygad om att aktiekursen kommer rusa baserat på just återköp.
Men det kan ju bli utdelning på aktierna. Det rättfärdigar kanske nuvarande pris (ingen vet).
Plus då att det kan komma mer slantar som du säger.

Min erfarenhet är att återköp annonseras i god tid - vilket i sig brukar ge en skjuts åt aktiekursen - och att återköpen sedan utförs över tid för att minimera oavsiktlig kurspåverkan. Mekanismen är snarlik en extrautdelning, men med olika skattetekniska konsekvenser.

Neonode skulle bli ett helt annat företag och hade i princip behövt skriva om sin affärsstrategi om de har hundratals miljoner dollar investerat i andra bolag. I senaste årsbokslutet hade de drygt 18MUSD i tillgångar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Min erfarenhet är att återköp annonseras i god tid - vilket i sig brukar ge en skjuts åt aktiekursen - och att återköpen sedan utförs över tid för att minimera oavsiktlig kurspåverkan. Mekanismen är snarlik en extrautdelning, men med olika skattetekniska konsekvenser.

Neonode skulle bli ett helt annat företag och hade i princip behövt skriva om sin affärsstrategi om de har hundratals miljoner dollar investerat i andra bolag. I senaste årsbokslutet hade de drygt 18MUSD i tillgångar.

Yes. Och det är väl kanske värt att göra kursändringar när intäktsändringarna är så massiva. Företaget kommer ändras av intäkterna. I någon riktning. Det tror jag absolut.
Sedan är väl frågan om intresset finns att använda slantarna till återköp.
Det driver upp kursen - sure. Men utan kontinuerliga intäkter blir det ju inget kvar om pengarna gått till återköp och intäktskällan sinat. Ska ledningen då sälja för att kamma hem vinsten? Hur ser då företaget ut 2 år senare?
Återköp verkar bättre när det utlovas tillväxt eller en större framtid.

Eller frågan om de ska satsa pengarna på att expandera verksamheten. Är de så bra på vad de gör att det finns efterfrågan på mer av deras produkter? Det är inte givet heller.

Jag misstänker att det är bättre att dela ut vinsterna i utdelningar - om ledningen är intresserade av att kamma hem. Det pushar inte aktieägarna att sälja innehav.

Men jag tror de kommer göra lite av varje.
Dela ut mycket, kanske lite måttliga återköp - och ha en stadigare kassa för framtida satsningar.

Så tror jag ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Någon här som använder Savr? Tankar och intryck om det?
Jag såg att det är viss rabatt på fonder. Länsförsäkringar Global hos Avanza, där jag har sparandet, 0,23% avgift medans det är hos Savr 0,19%, men vem vet hur länge rabatten kommer gälla.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag såg att det är viss rabatt på fonder. Länsförsäkringar Global hos Avanza, där jag har sparandet, 0,23% avgift medans det är hos Savr 0,19%, men vem vet hur länge rabatten kommer gälla.

Det kommer nog inte försvinna. Det är kickback från fondbolagen som de delvis ger till kunderna istället. Glöm inte att de tar en liten procentuell avgift istället, för just den fonden kan det vara så att totala kostnaden blir typ samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Japp, har kört med SAVR sen det lanserades typ.

Skrivet av pine-orange:

Det kommer nog inte försvinna. Det är kickback från fondbolagen som de delvis ger till kunderna istället. Glöm inte att de tar en liten procentuell avgift istället, för just den fonden kan det vara så att totala kostnaden blir typ samma.

Ja precis, håller med pine-orange här. SAVR delar med sig av kickbacken från fondbolagen till kunderna vilket gör att avgifterna ser lägre ut. Men som sagt, de tar en liten plattformsavgift också, så det är bra att räkna ihop totala kostnaden för fonden hos SAVR jämfört med Avanza/Nordnet. Ofta blir det ändå billigare via SAVR, men värt att ha koll så man inte bara tittar på fondavgiften i sig.

Permalänk
Medlem

SAVR har precis blivit uppköpta av Länsförsäkringar så vad som händer i samband med detta är svårt att sia om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

SAVR har precis blivit uppköpta av Länsförsäkringar så vad som händer i samband med detta är svårt att sia om.

Hela affärsidén är ju att ge tillbaka kickbacken till kunderna. Om Länsförsäkringar ändrar på det blir det nog inte många kunder kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hela affärsidén är ju att ge tillbaka kickbacken till kunderna. Om Länsförsäkringar ändrar på det blir det nog inte många kunder kvar.

Jag håller med dig men samtidigt så tror jag att det kommer att bli ändringar. Det är väldigt sällan man vid ett uppköp låter allt vara exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag använder det för alla dyrare fonder som jag tidigare hade på Avanza.

Skrivet av joakim99:

Oh wow. Man kanske kan hoppas att det integreras in i Länsförsäkringar då så man inte behöver använda deras tråkiga UI i framtiden ^^

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Äger någon Neonode?
De ska ha skrivit på papper med Samsung om en förlikning för patentintrång, men ingen vet vad summan är.
Det finns spekulationer om att förlikningens belopp kan vara mellan 500 MUSD och 5 BUSD. Spannet är enorm.
Sedan sägs det att Neonode kan egentligen göra en liknande process mot Apple för samma patentintrång.

Kursen har gått upp med 800% under det senaste året. I skrivande stund runt 19USD per aktie.
Olika forum säger att kursen kan passera 50 och till och med 100USD per aktie inom kort.

Vad tycker ni? Vet ni när det blir känd belopp och villkor för förlikningen och marknaden kan därmed sätta rätt pris på aktien utifrån data och inte baserat på spekulationer? (jag hittade nämligen ingen sådan info själv).

Tack för att du hjälpte mig att få ögonen på NEON. Jag kollade igenom läget och tyckte att det såg intressant ut. 40% upp på drygt två veckor.
Hög risk, så jag gick in med en begränsad summa, men det är ju inte ditt fel

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för att du hjälpte mig att få ögonen på NEON. Jag kollade igenom läget och tyckte att det såg intressant ut. 40% upp på drygt två veckor.
Hög risk, så jag gick in med en begränsad summa, men det är ju inte ditt fel

Ja, stora frågan är när man ska göra en exit.
1. Snarast möjligt, och cementera sin vinst
2. efter att NEON publicerar sina rapporter, där man kan se hur deras kassa har ökat
3. vänta x antal år och se hur stämningen mot Apple och Google går till.

Mitt problem är att NEON har just nu en väldigt stor procentuell andel av portföljen, och så vill inte jag ha det.
Vill inte ha alla ägg i samma korg.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Har tagit en större position i Perpetua Resources, $PPTA. Det är en high grade guldgruva som också innehåller massa Antimon, som behövs för allt som rör vapen och försvar. Iom Trump så har tillstånden nu fast trackats och bl a miljardären John Paulson gick in med $100m i en övertecknad placing. Kan bli riktigt bra på sikt! Snittar in mig i mer på dippar.

https://mining.com.au/antimony-surge-catches-market-off-guard...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker faktiskt en del kritik är berättigad. Teval var så fanatisk med att crypto bara kommer gå uppåt och det är världens skydd mot inflation och all möjlig skit. Vi som sa nej crypto är ren spekulation och kommer falla som en sten vid kris var idioter tydligen men här sitter vi nu två år senare. Teval har slutat posta ungefär när crypto gick helt åt skogen och det är väl som väntat. Pumpa crypto tills det går åt skogen och hoppas man hann sälja i tid.

Helt berättigad kritik, borde ju sålt alla mina bitcoins. Men idiot som jag är så håller jag kvar dom och köper nytt varje månad....

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Helt berättigad kritik, borde ju sålt alla mina bitcoins. Men idiot som jag är så håller jag kvar dom och köper nytt varje månad....

<Uppladdad bildlänk>

Vad jag undrar är mest vad som händer när btc går ned i antalet tillgängliga coins.
Jag har svårt att se att folk värderar digital tillgångar så högt i framtiden. Lite som gpu marknaden under Corona

Oavsett vad man tycker om crypto så är btc väldigt uppblåst nu då folk vill tjäna pengar, kursförändringar är väldigt volatila och beroende på vem som styr usa så kan den gå åt alla håll.

Reglerna för crypto stramas dessutom åt i många länder.

Oavsett ovanstående så riktigt kul att du haft en sådan utveckling och jag hoppas du realiserar vinsten någon gång 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag undrar är mest vad som händer när btc går ned i antalet tillgängliga coins.
Jag har svårt att se att folk värderar digital tillgångar så högt i framtiden. Lite som gpu marknaden under Corona

Oavsett vad man tycker om crypto så är btc väldigt uppblåst nu då folk vill tjäna pengar, kursförändringar är väldigt volatila och beroende på vem som styr usa så kan den gå åt alla håll.

Reglerna för crypto stramas dessutom åt i många länder.

Oavsett ovanstående så riktigt kul att du haft en sådan utveckling och jag hoppas du realiserar vinsten någon gång 🙂

Ahh, nån som tycker jag ska sälja mina bitcoins. Det var oväntat, vad ger bättre utveckling tror du? Men håller med dig, samhället går till mer och mer analogt, vinyl, hästar och faxen kommer vinna i slutändan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ahh, nån som tycker jag ska sälja mina bitcoins. Det var oväntat, vad ger bättre utveckling tror du? Men håller med dig, samhället går till mer och mer analogt, vinyl, hästar och faxen kommer vinna i slutändan.

Nej du kan behålla det hur länge som helst. Men jag hoppas om du säljer så realiserar du en fin vinst.

Men jag undrar helt genuint varför någon kommer behålla bitcoin så fort tillgången försvinner,i en digital tillgång.
Är ju inte så att vanliga människor kommer gå runt och köpa btc 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

För sex år sedan bytte Izzet Erdis bank, från Handelsbanken till Avanza. Han ville bli mer aktiv i sitt sparande och såg här större möjligheter med bättre räntor.
Hans tillgångar, som främst kommer från en Lottovinst på 3,1 miljoner kronor samt vinster från eget företagande, har förvaltats väl. Sedan dess har han gjort aktievinster på omkring en halv miljon kronor och varit nöjd med bytet.
Men nyligen blev ett av hans konton fryst och tillgångarna spärrade. Plötsligt bedömde Avanza att ”de nuvarande uppgifterna om ditt engagemang är begränsade” och att de ”därför beslutat att säga upp dina depå/kontoavtal”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMQqoR/izzet-vann-pa-lot...
Backup

Hur många kan redovisa precis varenda transaktion av arv/gåvor tillbaka i tiden om Avanza plötsligt stänger av en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

samhället går till mer och mer analogt, vinyl, hästar och faxen kommer vinna i slutändan.

Vänta bara tills tredje världskriget är slut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

<Uppladdad bildlänk>

Ändå lite imponerad att du inte postat på flera år för att komma tillbaka och håsa bitcoin och låtsas vara någon vinnare. Sjuk uppgång jag håller med men min grundpoäng kvarstår. Du kan inte använda bitcoin till något och värdet är alltså ren spekulation då fortfarande. Det finns pump n dump bolag på börsen som gjort samma resor för att sen falla pladask flera gånger under den här tiden.
Att skattemyndigheter fått upp ögonen och blivit ännu griningare gör att man jag bara kan önska lycka till med redovisningen mot skatteverket när du väl säljer någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ändå lite imponerad att du inte postat på flera år för att komma tillbaka och håsa bitcoin och låtsas vara någon vinnare. Sjuk uppgång jag håller med men min grundpoäng kvarstår. Du kan inte använda bitcoin till något och värdet är alltså ren spekulation då fortfarande. Det finns pump n dump bolag på börsen som gjort samma resor för att sen falla pladask flera gånger under den här tiden.
Att skattemyndigheter fått upp ögonen och blivit ännu griningare gör att man jag bara kan önska lycka till med redovisningen mot skatteverket när du väl säljer någon gång.

Det är svårt att erkänna när man har fel. Tro mig, går bitcoin till 0 eller har en negativ inverkan på mitt liv så kommer jag erkänna det. Förväntar mig detsamma från nån som tar chansen att slamma bitcoin i botten av en dump. Det är helt ok att inte förstå eller gilla bitcoin, men brösta när du har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast du förstår ju inte kritiken,, kritiken kvarstår och är nog ännu mer korrekt när värdet skjuter i taket. Bitcoin är helt värdelöst som betalmedel och enda backningen är spekulation. Bitcoin skapar inget värde, det producerar inget utan det är blott en valuta som ej kan betalas med i 99,99% av transaktioner i världen och är således enbart värderad efter spekulation.

Permalänk
Medlem

Jag har rätt mycket av mina besparingar i LYSA med 100 aktier på lång sikt. Vad hade ni gjort i dagsläget med tanke på vad som är i rullning, sitta kvar eller omfördela? Är ju ganska mycket USA i nuvarande pott.

Permalänk
Medlem

Kör LYSA, för jag är bekväm-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag har rätt mycket av mina besparingar i LYSA med 100 aktier på lång sikt. Vad hade ni gjort i dagsläget med tanke på vad som är i rullning, sitta kvar eller omfördela? Är ju ganska mycket USA i nuvarande pott.

Hur lång sparhorisont har du? Det absolut bästa är att sitta kvar om du inte ska ha pengarna i närtid, tumregeln att ha 10% per år av sparhorisont i aktier är en bra regel tycker jag, dvs om sparhorisont är 5 år kör man 50% aktier och 50% räntor, är det 10+ år kör man 100% aktier.

Att försöka tima marknaden är omöjligt, bara kolla hur börsen gått i år - det har varit omöjligt att förutse.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin du kan ju handla på inet för kryptovaluta via quickbit.

Skrivet av Levan:

Tänker du vara kvar i mer än 10 eller 20 år så fortsätt bara handla.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag använder det för alla dyrare fonder som jag tidigare hade på Avanza.

Oh wow. Man kanske kan hoppas att det integreras in i Länsförsäkringar då så man inte behöver använda deras tråkiga UI i framtiden ^^

Sannolikt är det till stor del teknikplattformen som LF är ute efter, att köpa ikapp sig. En gång i tiden var LF-appen oerhört prominent, främst i dess enkelhet. Men så fort det ska vara något mer än det vardagliga, så har den tydliga brister.

Jag tror det blir ett fint tillskott för de som är kunder hos LF sett till en trevligare teknisk plattform och kanske också lite nya tjänster i portföljutbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Hur lång sparhorisont har du? Det absolut bästa är att sitta kvar om du inte ska ha pengarna i närtid, tumregeln att ha 10% per år av sparhorisont i aktier är en bra regel tycker jag, dvs om sparhorisont är 5 år kör man 50% aktier och 50% räntor, är det 10+ år kör man 100% aktier.

Att försöka tima marknaden är omöjligt, bara kolla hur börsen gått i år - det har varit omöjligt att förutse.

Sparhorisonten är i stort tills pensionen, d.v.s. 30-35 år. Men eftersom jag inte har uppdelat på olika konton kommer jag, vid någon tidpunkt, behöva nalla för att ta bostadslån. När det händer har jag dock ingen aning om, kanske om 2-5 år. Så egentigen borde jag nog börja flytta över en del till ett annat konto med en annan mix.

Tänker mig att nedgången i början på året kanske inte var helt osannolik, och hade man varit lite mer aktiv kunde man undvikit ett antal % nedgång. Absolut inte time:a det perfekt, men haft en bättre utveckling överlag. Funderar på om något liknande är på väg att inträffa nu. Om tullarna inträffar, vad är sannolikheten att det innebär en kraftig dipp vs. om de inte inträffar vad är då sannolikheten för en lika stor rekyl? Om sannoliheten är övervägande större för det förra än det senare borde man ju förmodligen omfördela nu och inte vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Sparhorisonten är i stort tills pensionen, d.v.s. 30-35 år. Men eftersom jag inte har uppdelat på olika konton kommer jag, vid någon tidpunkt, behöva nalla för att ta bostadslån. När det händer har jag dock ingen aning om, kanske om 2-5 år. Så egentigen borde jag nog börja flytta över en del till ett annat konto med en annan mix.

Tänker mig att nedgången i början på året kanske inte var helt osannolik, och hade man varit lite mer aktiv kunde man undvikit ett antal % nedgång. Absolut inte time:a det perfekt, men haft en bättre utveckling överlag. Funderar på om något liknande är på väg att inträffa nu. Om tullarna inträffar, vad är sannolikheten att det innebär en kraftig dipp vs. om de inte inträffar vad är då sannolikheten för en lika stor rekyl? Om sannoliheten är övervägande större för det förra än det senare borde man ju förmodligen omfördela nu och inte vänta.

Se till istället att stoppa undan hälften av pengarna till dina aktie/fondköp varje månad (eller vad du nu har för frekvens på det hela) på ett sparkonto, och när det sedan dippar, säg t.ex -20% eller mer, så kan du dubbla köpen igenom hela dippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Se till istället att stoppa undan hälften av pengarna till dina aktie/fondköp varje månad (eller vad du nu har för frekvens på det hela) på ett sparkonto, och när det sedan dippar, säg t.ex -20% eller mer, så kan du dubbla köpen igenom hela dippen.

Det är inget bra råd tyvärr.
Buffert ska man alltid ha men "time in the market beats timing the market".
Marknaden pendlar inte kring en normalnivå, den går sakta upp över tid med vägen dit är helt oförutsägbar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?