Fyndvaror: Erfarenheter och Garanti ?

Permalänk
Medlem

Fyndvaror: Erfarenheter och Garanti ?

Har köpt en laptop precis som är en fyndvara, demoprodukt stod det.

Undrar om någon har erfarenhet av demoprodukter från inet och hur fungerar det med Garanti, har man det som vanligt?

Tyckte de var ett bra pris men funderar på om det är så smart ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Har köpt en laptop precis som är en fyndvara, demoprodukt stod det.

Undrar om någon har erfarenhet av demoprodukter från inet och hur fungerar det med Garanti, har man det som vanligt?

Tyckte de var ett bra pris men funderar på om det är så smart ?

Inet ger bara 1 års garanti på fyndvaror

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du har dock 3 års reklamationsrätt vilket är samma sak som garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Du har dock 3 års reklamationsrätt vilket är samma sak som garanti.

Nej, det är det ju inte. Garanti är något som företagen kan bestämma precis hur de vill med medan reklamation är lagstadgad och då gäller att efter 2 år är det köparen som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel, innan dess är det säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nej, det är det ju inte. Garanti är något som företagen kan bestämma precis hur de vill med medan reklamation är lagstadgad och då gäller att efter 2 år är det köparen som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel, innan dess är det säljaren.

Nej
Nästan rätt men inte helt.
Garanti är från tillverkaren och kan täcka allt eller ingenting. (Typiskt exempel är skärmar och Pixel fel som inte alltid täcks men kan gå under RMR)

Reklamationsrätt täcker allt som är av betydelse och funktion oavsett vad garantin säger. Detta är de första två åren tillverkarens potatis att påvisa och sedan sista året köparens.

https://www.konsumentverket.se/omrade/klaga-pa-fel/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nu är det ett par år sen, men jag köpte ett moderkort som fyndvara från Inet som visade sig vara DOA. Det var inga problem, bara skicka tillbaks det så fick jag ett sprillans nytt efter ett par dagar.

Mycket snyggt skött av Inet och jag skulle inte dra mig för att köpa fyndvaror därifrån igen.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

@Sweckid: kolla om du kan garantiregistrera datorn direkt på tillverkarens webbplats.
Om detta är möjligt och datorn inte tidigare har garantiregistrerats kan du kanske få en längre garanti från tillverkaren.
Jag vet inte hur alla tillverkare hanterar detta, men det funkar i alla fall fint hos Lenovo.

Permalänk
Medlem

Har köpt fynvaror från inet de senaste 10 år more or less. Aldrig haft ett problem med garanti, reklamation eller bara retur för att saken var mer använd än man trodde (repor etc.)

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, valde en ny dator istället.