Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har tagit steget och fått en remiss till obesitas på Sahlgrenska efter hela livet med grov övervikt, jag hoppas att dom kan hjälpa mig med vikten. Men jag tycker det är jobbigt att prata om det med folk man känner, man blir nästan utskälld av vissa människor som har sina åsikter om operationer och dylikt, man får höra hur hemskt det är och att man förstör sitt liv. Men mina närmaste vänner är stöttande.

Grymt att du tagit steget och tar tag i det.
Det finns alltid folk med åsikter, det är lätt att tycka en massa. Speciellt om man inte varit i samma situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steve7z:

Absolut är kosten viktig!
Men underskatta inte vikten av 600 kilo(!)-kalorier om dagen i ett år. Det kan motsvara en skillnad på ca 30 kg kroppsfett. Samt alla andra hälsofördelar träning och promenader i rimliga mängder medför som du inte kan få ifrån att undvika att äta saker.
Kost, vardagsmotion och träning är nyckeln till att bibehålla vikt och leva ett hälsosamt liv.

Underskattar det absolut inte, men ur ett hållbart sätt att se på saker är det svårt om inte hart omöjligt att få in så många timmars promenad varje dag i olika skeden I livet.
Eller de som förespråkar stenhård träning, visst det funkar ett tag när du är ung, men till slut säger skalle och kropp stopp.
😊👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Underskattar det absolut inte, men ur ett hållbart sätt att se på saker är det svårt om inte hart omöjligt att få in så många timmars promenad varje dag i olika skeden I livet.
Eller de som förespråkar stenhård träning, visst det funkar ett tag när du är ung, men till slut säger skalle och kropp stopp.
😊👍

Hård styrketräning (speciellt i kombination med lite/ingen stress, bra sömn och kost) höjer testosteronnivåerna i kroppen vilket ger bra draghjälp för viktnedgång eftersom testosteronet hjälper till att öka och behålla muskelmassan, höja basala metabolismen och på sikt minska kroppsfettet.

En del i grundproblemet kan alltså vara att inte ”hinna slappna av” och gå ett par nedstressande promenader om dagen.

Visst finns det människor som tränar onödigt hårt eller bara dumt och det är ju inget att eftersträva. All träning kräver ju återhämtning för att ge effekt och äter man dåligt, sover för lite, har höga stressnivåer nästan hela tiden finns inte mycket spelrum till bra återhämtning. Och det är väl här jag tror 1-2h promenader om dagen passar många väldigt bra eftersom det kan ge effekt på två viktiga faktorer för hälsa och viktnedgång.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Chromatic:

Jag har tagit steget och fått en remiss till obesitas på Sahlgrenska efter hela livet med grov övervikt, jag hoppas att dom kan hjälpa mig med vikten. Men jag tycker det är jobbigt att prata om det med folk man känner, man blir nästan utskälld av vissa människor som har sina åsikter om operationer och dylikt, man får höra hur hemskt det är och att man förstör sitt liv. Men mina närmaste vänner är stöttande.

Du har tagit ett bra beslut! Man måste börja nånstans och att söka hjälp inom vården är möjligen det bästa steget.

Om du får Ozempic kan ja lova dig att en massa typer kommer med: "Alltså jag förstår inte varför man inte bara äter rätt o motionerar?"

Dem förstår inte att vi människor anpassar oss efter vår miljö.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]