Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja. Vid megaklick förväntar man sig åtminstone ett typ kan-inte-låta-bli-dropp. Typ nåt schysst nätagg eller chassi för femhundralappen. 2tb SSD eller lite mer vettiga komponenter till bra eller hyfsat pris. Men världen ser ju ut som den gör nu för tiden tyvärr. Det var ju inte så att inet gjorde bort sig direkt som vissa andra ÅF tenderar att kunna göra när de lovar mer än vad de sen håller exempelvis.

Det fanns ju en enorm chans att fynda ett RTX 5090 ROG Astral, det fnyser man inte åt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Håller med Inet dropsen var en mild besvikelse för egen del.
Lite tunt med relevanta komponenter överlag!
Enda CPU:n var Intels 265, vilket ju gick för ett vettigt pris, men jag hoppades och trodde verkligen det skulle finnas några 9800X3d eller 7800X3d där. (9800x3d har ju verkligen stagnerat i pris)
Kunde varit fler grafikkort än B580 och 5090 Astral också.
Inga AMD moderkort vad jag minns, och som nämnts lite tunt med SSD mm.

Inte en dålig försäljning, men inte en speciellt bra heller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det fanns ju en enorm chans att fynda ett RTX 5090 ROG Astral, det fnyser man inte åt

Mvh

Och tänk på att man antagligen får med en pingvinstång också. *Det* fnyser man inte åt.

(Vill absolut inte dissa Inet för att de ordnar ett event, men just detta kortet i fråga, känns litet absurt att kalla ett fynd.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Och tänk på att man antagligen får med en pingvinstång också. *Det* fnyser man inte åt.

(Vill absolut inte dissa Inet för att de ordnar ett event, men just detta kortet i fråga, känns litet absurt att kalla ett fynd.)

Just den modellen har som billigast legat på 34k, att inet droppar den ner till 27k skulle jag säga är ett fynd ändå.

Permalänk
Medlem

Ha ha, klockrent tips! Köpte för att ge bort som födelsedagspresent till en kompis som jobbar på Forex!

Skrivet av Bl4ckIce:

Produkt: Ducky One 3 Yellow Fullsize Tangentbord RGB, Inkl. Ducky PBT Skyline Keycaps (grå)
Länk: https://www.komplett.se/product/1319638/gaming/spelutrustning...
Kategori: Tangentbord
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/search?query=Ducky+One+3+Yellow+Fulls...
Pris: 879:- Ord. pris 2 739:-

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja. Vid megaklick förväntar man sig åtminstone ett typ kan-inte-låta-bli-dropp. Typ nåt schysst nätagg eller chassi för femhundralappen. 2tb SSD eller lite mer vettiga komponenter till bra eller hyfsat pris. Men världen ser ju ut som den gör nu för tiden tyvärr. Det var ju inte så att inet gjorde bort sig direkt som vissa andra ÅF tenderar att kunna göra när de lovar mer än vad de sen håller exempelvis.

För min del som inte är GAMER, så blev det mycket trevligt med ANKER Powerbank 25000mA och 165W.
699:- isf 1199:-, verkar vara flera som gillade den, 100st försvann snabbt.

https://www.inet.se/produkt/8305625/anker-powerbank-25000-mah...

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365315

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Skrivet av Entash:

Hmm lät ju inte så bra. Konstigt om det är faktiskt är officiella Patriot som är säljaren och säljer falska produkter. Tror några som beställde igår redan fått skickat så de får gärna återkomma så man hinner avbeställa I värsta fall är den skickad av Amazon och de brukar gå med på att man skickar tillbaka.

Jag har precis fått min levererad. Står alldeles riktigt uppmärkt 2000GB på både förpackningen och på själva SSDn. Har installerat den i datorn, och initierat den i diskhanteraren, där visar den också upp sig som en 2TB SSD. Just nu håller jag på med H2testw, för att se om kapaciteten är riktig eller fake. Återkommer med resultatet när den är klar.

Visa signatur

// arianthaci

Permalänk
Medlem
Skrivet av arianthaci:

Jag har precis fått min levererad. Står alldeles riktigt uppmärkt 2000GB på både förpackningen och på själva SSDn. Har installerat den i datorn, och initierat den i diskhanteraren, där visar den också upp sig som en 2TB SSD. Just nu håller jag på med H2testw, för att se om kapaciteten är riktig eller fake. Återkommer med resultatet när den är klar.

Jag har också klickat hem en och ville bara tacka dig för att du gör testen och rapporterar till oss andra, vi väntar med spänning!

Permalänk

Nu är mitt h2testw klart, tog ett tag att testa hela kapaciteten. Nu har jag inte gjort något mer utförligt än att kolla på disken i crystaldiskinfo & köra h2testw på den.

Men i alla fall, resultatet av testen är att testet klarade av att skriva och läsa ifrån hela diskens kapacitet utan några errors. Det verkar vara en legit 2TB ssd.

Även testat föra över 10+GB fil till disken, den ligger och skriver i 2,99-3 GB/s till disken.

Visa signatur

// arianthaci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

+ $3.99 i gömd avgift. I checkout stod det noll tax men drogs ändå efter köpet gick igenom ¯\_(ツ)_/¯ Pengarna lär man inte få tillbaka. Enligt deras policy så får man bara store credit. Mitt fel som betalade med kortet. Drogs direkt, ingen bekräftelse krävdes, så ingen möjlighet att se hur mycket pengar som skulle dras. oopsie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowes:

+ $3.99 i gömd avgift. I checkout stod det noll tax men drogs ändå efter köpet gick igenom ¯\_(ツ)_/¯ Pengarna lär man inte få tillbaka. Enligt deras policy så får man bara store credit. Mitt fel som betalade med kortet. Drogs direkt, ingen bekräftelse krävdes, så ingen möjlighet att se hur mycket pengar som skulle dras. oopsie.

blir alltid svensk moms...+25%.... stod också att det skulle räknas ut....11$ + 25% = 13.75$

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

blir alltid svensk moms...+25%.... stod också att det skulle räknas ut....11$ + 25% = 13.75$

Makes sense. Lite konstigt då att värken tipsarna eller checkout nämnde det. För mig stod det antingen "Calculated at next step" eller Tax: 0,00. Skulle betala via paypal först och då stod det att 160kr skulle dras. Men betalade med kort, blev 190kr.

Permalänk

Vill bara påminna alla att även fast adguard har öppen källkod så styrs och ägs det av ett ryskt företag.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet Ducky One 3 var Cherry MX Red Switchar. Föll ej i min smak så de åker tillbaka.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråden handlar alltså om att diskutera de fynd som tipsas om i Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion), inte storleken på era windowsinstallationer eller vad som hände för fem år sedan. Jag rensar ut lite sådant.

- MOD

Visa signatur
Permalänk

Är det ett bra pris för 9490:-?

https://www.dustinhome.se/product/5011294031/macbook-air-2022...

Apple MacBook Air (2022) Midnatt M2 8GB 512GB 13.6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Det är ett "OK" pris med tanke på att du får 512GB lagring. Dock bara 8GB RAM och inget jag personligen skulle köpa år 2025 men ska du använda datorn för enklare behov så kan det fungera.

Dock, inte speciellt framtidssäkert anser jag och andrahandsvärdet kommer vara lägre då alla Apples datorer sedan något år tillbaka nu kommer med 16GB som standard.

Permalänk
Skrivet av edson:

Det är ett "OK" pris med tanke på att du får 512GB lagring. Dock bara 8GB RAM och inget jag personligen skulle köpa år 2025 men ska du använda datorn för enklare behov så kan det fungera.

Dock, inte speciellt framtidssäkert anser jag och andrahandsvärdet kommer vara lägre då alla Apples datorer sedan något år tillbaka nu kommer med 16GB som standard.

Tack för svaret. Jag tvekar lite just på att det är 8gb ram bara, är lite det som hindrar mig att slå till. Var en lite udda configs med basversionen av ram och större disk.

När det kommer till kraft så skulle tom en m1'a räcka för mig. Jag kodar bara.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag tvekar lite just på att det är 8gb ram bara, är lite det som hindrar mig att slå till. Var en lite udda configs med basversionen av ram och större disk.

Mer utrymme kan man alltid lösa med extern disk eller molnlagring. Valet av RAM är något du kommer sitta fast med.
Om 8GB är tillräckligt för det du kodar kan du bara själv avgöra, du bör göra lite research på personer som haft liknande use case.

Är du inte på strikt budget hade iaf jag sneglat på en 16GB-maskin och utgått från det.

Att Apple tar väldigt bra betalt för att uppgradera RAM och internlagring är vida känt och det kan man tycka en del om men det är ett ämne för en annan tråd

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte en dator med bara 8GB RAM. Du kommer ångra dig förr eller senare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt en Mac med så lite som 8GB. Gå upp till versionen med 16GB så har du en fantastiskt fin dator för lite pengar! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Produkt: GMKtec 11th Gen Intel Core i7 1195G7 Mini PC--NucBox M2 Pro
Länk: https://www.gmktec.com/products/11th-gen-intel-core-i7-1195g7...
Kategori: Mini PC
Pris: 3320kr

MiniPC från GMKtec med lite äldre i7-processor, 16GB ram och 512GB SSD för en vettig peng.
Går att uppgradera till 32GB ram och 1TB SSD för knappt 600kr till.

Det är nog ett rätt bra alternativ som dator för allmän användning, stöder ju W11 också utan problem.
Särskilt då om man väljer till minne större disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

För min del som inte är GAMER, så blev det mycket trevligt med ANKER Powerbank 25000mA och 165W.
699:- isf 1199:-, verkar vara flera som gillade den, 100st försvann snabbt.

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14365315

Mycket trevlig PowerBank, sväljer 100W vid laddning också,
699:- var ett toppenpris ✌️:

just nu 890:- hos amazon:
finns både silver och grå:
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0DCBB2YTR/
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0DMDJBCDP/

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Skrivet av martinot:

Skulle inte köpt en Mac med så lite som 8GB. Gå upp till versionen med 16GB så har du en fantastiskt fin dator för lite pengar! 👍

Instämmer så det dundrar om det. Gjort misstaget själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Produkt: Amazon Prime 6 månader 0kr
Länk: https://www.amazon.com/b/ref=tb_surl_astudent/?node=668781011...
Prisjakt:*
Kategori: Subscription
Pris: 0kr

Man måste dock vara student eller mellan 18-24 år. Länken är en sån där ref länk men tror inte det går på något annat sätt. Mod får ta bort om det är emot några regler.

Detta gäller väl bara amazon US? Länken är .com iallafall. Funkar inte heller, står bara ”No offers available. Redirecting.” Vet inte om det skulle gå om man använder VPN och sånt. Men tveksamt då jag antar att de verifierar åldern genom amerikanskt personnummer eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Detta gäller väl bara amazon US? Länken är .com iallafall. Funkar inte heller, står bara ”No offers available. Redirecting.” Vet inte om det skulle gå om man använder VPN och sånt. Men tveksamt då jag antar att de verifierar åldern genom amerikanskt personnummer eller liknande.

Stämmer får inte heller det att funka

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Ja, fick en pingvinstång. Tycker ju att man åtminstone kunde ha fått två

För mig var det absolut ett fynd, med tanke på satt "normalpris" och att jag väntat på typ detta. Sen behövs ju ingen längre diskussion för att bli eniga om att priserna över lag är närmast absurda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Jag köpte Intelprocessorn med tillhörande moderkort under Megaklick.
MEN INET MISSADE ATT SKICKA MED EN PINGVINSTÅNG!

Vart är den här världen på väg …?
🤪

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är ett fynd. Men scrollade lite och hittade denna. Väljer man 27” kostar den 10k men ändrar man till 32” kostar den bara 2,8k

Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Vet inte om detta är ett fynd. Men scrollade lite och hittade denna. Väljer man 27” kostar den 10k men ändrar man till 32” kostar den bara strax över 2k

Skärm

Verkar vara ett prisfel åt fel håll, 32 tummaren kostar liknande på flera affärer