Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ger de så mycket sämre alltså?
Hade gissat att de tar hälften av den vinsten på billigare bilar, men det återstår att se vad man får.
I så fall är det värt att ge blocket ett försök.

För att det ska vara värt för de behöver de ju marginal + säkerhetsmarginal, de har olika prisklasser beroende på årgång och miltal men kommer ju alltid lägga sig under det "riktiga" andrahandsvärdet i och med att de själva ska få bilen såld till dessa nivåer

Ändå värt om man är oinsatt - de kommer alltid ge ockerpriser så bra att kontakta ett par i alla fall och få ett genomsnittspris för att slippa bli blåst

Permalänk
Medlem

Sålt till Riddermark, fungerade jättebra men tror inte de köper in bilar som rullat så mycket och de betalar sämst av alla, skulle aldrig gjort det om jag inte var lat.

Det bästa är att sälja privat eller att byta in den när man köper annan bil, de som betalar absolut bäst är märkesförsäljarna, bytte in min sambos Toyota Yaris 2019 som köptes för 129k hos kamux och efter 1,5 år med ett par fel som uppstått under tiden byttes in hos Toyota för 115k.

Nu kör jag bilar tills de faller isär och har noll värde kvar, förstör min ekonomi om jag byter när jag känner för det

Har haft otroligt många bilar de senaste 5 åren.

Hedin bil brukar ge helt ok bud med, sålde sambons Kia där och även min Ford Focus.

Bästa dealen har jag gjort hos Mazda vid två tillfällen.

Köpte en Mazda 3 -18 med 9k mil mätaren för 122k , sålde den vid 15k mil för 115k efter 2,5 år.

Hade samtidigt en Mazda CX-3 -19 splitterny för 226k inkl vinterhjul, såldes 1,5 år senare för 215k.

Billigare än att leasa?

Köpte också en ny Mazda 3 förra året och bytte då in en Mazda 6 2016 diesel AWD med 20k mil på mätaren som jag köpte för 155k för 140k + mellanskillnaden för den nya då.

Ja, jag har haft liiite för många bilar de senaste åren och nej jag var inte nöjd med den nya 3an då den hade all ny påtvingad EU lags teknik så kör nu en 2021 Mazda CX-5 2.5 AWD Automat. fördelen är väl iofs att jag kontantköper alla bilar och inte betalar massa ränta.

TLDR; Riddermark, Kamux, Hedin Bil & Märkessäljare har varit enklast för mig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Detta hjälper inte trådskaparen men kanske andra som är ute efter att sälja bilar.

Gamla bilar (+10 år) har jag alltid sålt på blocket. Lite meck men när man tar bort telefonnummer så blir det lite lättare att sålla och man kan få till ganska bra möten efter några mail fram och tillbaka.

Nyare bilar så har jag dels haft inlämning hos den återförsäljare som jag köpt ny bil från men även använt mig utav Riddermark.

När jag använde Riddermark var det väldigt smidig affär.
Skickade in lite bilder och sen regnummer på bilen med kort beskrivning av bilens skick osv på deras hemsida.

De ringde upp senare under dagen och var intresserade, gav ett bud som jag bollade med några andra firmor.
Sen hade Riddermark hittat en köpare som ville ha exakt en sån bil jag har med liknande miltal. Då höjde de upp budet med några tusenlappar extra om de kunde hämta bilen dagen efter.

Perfekt för egen del.
Dagen efter så kom de förbi, kollade snabbt ett varv runt bilen för att se att jag inte ljugit om eventuella skador och sen skickade de en länk för ett kontrakt där man skrev under digitalt.

Fick pengarna som blev över efter lånet var löst utbetalt på swish inom 5 minuter.
Lämnade nycklar och allt var klart.

Smidigaste bilaffär jag varit med om

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Dagen efter så kom de förbi, kollade snabbt ett varv runt bilen för att se att jag inte ljugit om eventuella skador och sen skickade de en länk för ett kontrakt där man skrev under digitalt.

Detta är väl lite nackdelen med bilfirmor på ett sätt också. Det ska gå så himla snabbt att bli av med bilen att de inte kollar skicket överhuvudtaget knappt. Vad som helst (i princip) kan vara sönder på den men det får nästa köpare ta hand om.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Detta är väl lite nackdelen med bilfirmor på ett sätt också. Det ska gå så himla snabbt att bli av med bilen att de inte kollar skicket överhuvudtaget knappt. Vad som helst (i princip) kan vara sönder på den men det får nästa köpare ta hand om.

I det här fallet var det en 2,5 år gammal Tesla Model 3 som hade gått 3500 mil.
Inte så mycket som kan gå fel Enda lilla skada som gick att se var tre små stenskott på motorhuven som hade skett strax innan försäljning (var mitt i vintern och körde 150 mil över julen).

Men jag håller med, köper man via en sån här bilmäklare så förväntar man ju sig att de gått igenom bilen och gjort de åtgärder som behövs.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

I efterhand borde man försökt sälja privat. Inte uppge telefonnummer i annonsen så kan man sålla lite på förhand.
Hon är lite uppskrämd efter att ha sålt en husvagn för några år sedan.

Precis så är mitt förfarande sen ganska många år tillbaks.

Inget telefonnummer i annons och suddat reg-nr så inte patrasket kan kolla upp ägare.

Sen sitter man där med en lång lista med folk som är intresserade att välja bland, ofta finns där ett par stycken som står ut genom att framstå som seriösa och trevliga i den initiala kontakten.

Men helt klart är det en del jobb med det hela, de gånger jag behövt bli av med bilar o prylar som inte är direkt eftertraktade så har jag också sålt till uppköpare. Man behöver ju då gå in med inställningen att man gör en riktigt smidig affär istället för att krama ur de där sista kronorna...... "viköperdinbil.se" har fungerat helt ok för mig de gånger det varit aktuellt, jag har fått ungefär 70-80% av det värde som jag själv uppskattat kunna sälja själv för.

Gör man missen att lägga ut bil på t.ex blocket med telefonnummer så lär det garanterat sluta med att man får avsmak för hela grejen, och tappar tron på mänskligheten i viss mån.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d