Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Som noob, kan någon förbarma sig och förklara vilka alternativ som finns då det gäller andra kontroller än officiella Pro controller? gärna för och nackdelar eller vad man ska tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Som noob, kan någon förbarma sig och förklara vilka alternativ som finns då det gäller andra kontroller än officiella Pro controller? gärna för och nackdelar eller vad man ska tänka på

8bitdo funkar bra. Nackdelen är batteritiden på den jag har iaf, 2 ultimate. Och inte kunna stänga av och starta på kontrollen.
Men överlag bättre än pro2 kontrollen enligt mig.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

8bitdo funkar bra. Nackdelen är batteritiden på den jag har iaf, 2 ultimate. Och inte kunna stänga av och starta på kontrollen.
Men överlag bättre än pro2 kontrollen enligt mig.

Stänga av fungerar väl? D.v.s. hålla in hem-knappen och sätta den i viloläge. Eller menar du något annat?

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen retur fraktsedel från Nintendo.de

Det enda som har hänt är att dom har frågat efter mitt mobilnummer, sedan ingen mer info.

Jag har mailat dom igen och frågat vad det är som dröjer. En retur skall inte vara så här komplicerad år 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Stänga av fungerar väl? D.v.s. hålla in hem-knappen och sätta den i viloläge. Eller menar du något annat?

Så kanske det va. Kommer inte ihåg då jag mest använder den till pc.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Fortfarande ingen retur fraktsedel från Nintendo.de

Det enda som har hänt är att dom har frågat efter mitt mobilnummer, sedan ingen mer info.

Jag har mailat dom igen och frågat vad det är som dröjer. En retur skall inte vara så här komplicerad år 2025.

Testa skriva via deras formulär på hemsidan istället för att maila in. Tror det skapas ett ärendenummer när du kontaktar via formuläret vilket jag misstänker att det inte görs via mail. De brukar vara snabba på att svara max några timmar/1 dag.

Om returen har registrerats så bör du ha fått ett RMA-nummer som du kan knappa in här för att se status: https://www.nintendo.com/de-de/Support/Kontakt/Reparaturen/St...

Edit: De hade till och med en sida där man kan registrera returer.
Scrolla längst ner och välj "register a repair".

https://www.nintendo.com/de-de/Support/Kontakt/Reparaturen/FA...

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Japp stänga av kan man, men inte starta som sagt.

Jag rockar en Pro 2 med Switch 2 och är hur nöjd som helst. Slog även idag också till på en SN30 Pro (399 hos spelochsånt) för smidigheten att ha med den när man reser i sommar.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Jag köpte en billig 8Bitdo USB Adapter 2: https://www.inet.se/produkt/6609461/8bitdo-tradlos-usb-adapte...

Använder en befintlig PS5 kontroll med den och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Enda dåliga var att capture knappen var mappad till touchpaden, och - var på Share knappen, men Switch har ju inbyggt stöd för att remappa kontroller nuförtiden så kunde flippa på dem.
Gyro och rumble och sånt funkar också. Så om du redan har någon kontroll som stöds av adaptern skulle jag säga den definitivt är mest prisvärd!

Största nackdelen med icke officiella kontroller (allihopa vad jag förstått), inkl denna adapter, är att det går inte att väcka konsollen från sleep mode med dem. Så man får antingen göra så Switchen väcks via TVn, eller så kan man ta loss en joycon och ha den vid soffan som man bara petar på (🙋‍♂️).

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag köpte en billig 8Bitdo USB Adapter 2: https://www.inet.se/produkt/6609461/8bitdo-tradlos-usb-adapte...

Använder en befintlig PS5 kontroll med den och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Enda dåliga var att capture knappen var mappad till touchpaden, och - var på Share knappen, men Switch har ju inbyggt stöd för att remappa kontroller nuförtiden så kunde flippa på dem.
Gyro och rumble och sånt funkar också. Så om du redan har någon kontroll som stöds av adaptern skulle jag säga den definitivt är mest prisvärd!

Intressant lösning för mig om den fungerar för SW2 med någon av mina Xbox-kontrollers (som har rätt lika placering av styrspakarna gemensamt med Nintendo, även om ABCD-knapparna är annorlunda ordning på). Kanske värt att testa.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant lösning för mig om den fungerar för SW2 med någon av mina Xbox-kontrollers (som har rätt lika placering av styrspakarna gemensamt med Nintendo, även om ABCD-knapparna är annorlunda ordning på). Kanske värt att testa.

Bara du köper USB adapter 2 och kör firmware update så ska det funka fint med Xbox One och Series kontroller. Finns även ett program på datorn av 8bitdo där man kan mappa om allt och ändra inställningar. Använder en Dualshock 4 med drift till exempel fast ändrat deadzone i programmet så den inte driftar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Switch 2 är inga problem efter firmware uppdatering, jag använder den på Switch 2.

Jag provade för kul skull att använda min Xbox One (Cyberpunk edition) kontroll och jepp, fungerade utan anmärkning, tröck bara parningsknappen på adaptern och höll in parningsknappen på Xbox dosan och vipps var det klart.

Den mappar knapparna enligt vart dem sitter på en Nintendo kontroll, så Xbox B är Nintendo A, A=B, Y=X, X=Y... Som sagt går det att mappa om det om du vill ha A=A osv.

Även värt o nämna att Xboxen har för lite knappar för att ha en Capture knapp, så gillar du att ta screenshots kan det bli jobbigt (dock tror jag att jag såg inne i 8bitdo mjukvaran att man kan göra macros, så möjligtvis kan du hitta på någon kombination där kanske 🤔)

EDIT: Juste, sen har Xbox kontrollen (iaf den jag har) ingen gyro, så sikta med pilbåge i Zelda är lite jobbigare. Ganska stor nackdel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit guld nu när Microsoft sparar, att Rare går tillbaka till Nintendo igen?

Då kommer krokodilerna tillbaka i Donkey Kong.

De kan göra ett nytt Banjo Kazooie!

Perfect Dark på riktigt!

Hade varit magiskt!

Nu när Expedition 33 visat vilken succé det kan bli med traditionella spel som är lite som förr, så tror jag det skulle kunna bli bra!

Samt göra spel med 0 politiska budskap i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Hade det inte varit guld nu när Microsoft sparar, att Rare går tillbaka till Nintendo igen?

Perfect Dark på riktigt!

Hade varit magiskt!

Nu när Expedition 33 visat vilken succé det kan bli med traditionella spel som är lite som förr, så tror jag det skulle kunna bli bra!

Med tanke på att mycket av personalen från gamla Rare inte finns kvar sedan långt tillbaka så är det idag inte ens samma bolag.

Så nej jag vill inte se ett Nintendo Rare.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Även värt o nämna att Xboxen har för lite knappar för att ha en Capture knapp, så gillar du att ta screenshots kan det bli jobbigt (dock tror jag att jag såg inne i 8bitdo mjukvaran att man kan göra macros, så möjligtvis kan du hitta på någon kombination där kanske 🤔)

Series X kontrollen har en share-knapp som man skulle kunna mappa till att screencappa.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Series X kontrollen har en share-knapp som man skulle kunna mappa till att screencappa.

Ja juste, det stämmer. Det borde fungera!
(I mitt försvar har jag aldrig hållt en XSX kontroll 😇)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Perfect Dark på riktigt!

Hade varit magiskt!

Skrivet av iller:

Med tanke på att mycket av personalen från gamla Rare inte finns kvar sedan långt tillbaka så är det idag inte ens samma bolag.

Så nej jag vill inte se ett Nintendo Rare.

Håller med. Bara för det står Nintendo när man startar spelet igen betyder inte det att det ”blir som förr”. Bättre nått kompetent gäng köper upp serien och återupplivar den isf. Oavsett konsol så är det gänget bakom spelet som gör skillnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Största nackdelen med icke officiella kontroller (allihopa vad jag förstått), inkl denna adapter, är att det går inte att väcka konsollen från sleep mode med dem. Så man får antingen göra så Switchen väcks via TVn, eller så kan man ta loss en joycon och ha den vid soffan som man bara petar på (🙋‍♂️).

Funkar också bra med adapter + Google Stadia-kontroller, men har inte fått någon rumble med dem. Mina 8bitdo sn30 pro funkar helt felfritt utan någon adapter.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Då var man Switch 2 ägare - känns lite konstigt men samtidigt spännande och nytt

Har inga spel sedan tidigare och ja, priserna är ju extremt höga även på beg sidan (börjat vara lite aktiv på Tradera). Flera år gamla Switch 2 spel som kostar 600-700 nya ligger på 400-500 på Tradera, galet bra andrahandsvärde!

Imponerad över vad konsolen mäktar med i dockat läge, laddade ner lite demos tex Tropical Freeze som såg skarpt och bra ut. Treasure Tracker var däremot en suddig sörja trots att det ska vara Switch 2 enchanced, kanske ser fullversionen bättre ut? Än så länge har jag inte hört fläkten låta och i handheld ser allt bra ut (när det körs i 1080p).

Efter att ha köpt på mig lite 8BitDo kontrollers är det sista kvar att skaffa väska och skärmskydd vilket är lättare sagt än gjort eftersom det verkar finnas extremt många att välja på och alla rekommenderar olika. Dock blir det inte Nintendos egna eftersom de flesta säger att det är mjukt och skyddar inte styrspak/knappar mot stötar. Ser faktiskt fram emot att ta med den på sommarens resor.

- Jag köpte ett dyrare skärmskydd från spigen som vissa har rekommenderat här i tråden. Väldigt enkel installation, härdat glas och man får 2st. Däremot fick jag 3 luftbubblor pga damm (man ska inte installera dessa på kvällen...) sedan tycker jag att den inte täcker helt switchskärmen men det kanske inte gör något.

- Nya väskan är inte samma kvalite som switch1, den är inte tillräckligt hård tycker jag där kunde dom ha satsat mera. Men har rest med den nyligen och jag hade packat ner den i en ryggväska så inga konstigheter.

Permalänk

Fråga till övriga som spelar handheld:

Jag har spelat handheld nu på semestern och jag joycons disconnecta flera ggr (typ 4-5ggr) under en hel speltid på ca 2.5-3.5h. Körde med trådlösa Bluetooth hörlurar annars inget annat som jag kan tänka kan störa.

Någon mer som upplevt liknande ? Mina pro controllers (både switch 1 o 2) har inga problem att spela i handheld läge och disconnectar ej.

Övrigt: fan vad kasst batteriet är jämfört med zelda oled varianten 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Jag har spelat handheld nu på semestern och jag joycons disconnecta flera ggr (typ 4-5ggr) under en hel speltid på ca 2.5-3.5h. Körde med trådlösa Bluetooth hörlurar annars inget annat som jag kan tänka kan störa.

Någon mer som upplevt liknande ? Mina pro controllers (både switch 1 o 2) har inga problem att spela i handheld läge och disconnectar ej.

Kör enbart handheld här och har inte haft några problem alls med disconnects.

Ang. batteriet, så fick jag precis hem denna:

https://www.computersalg.se/i/24110168/goal-zero-yeti-200x-no...

Är van vid Sony PSP och Nintendo Switch (2017), så har alltid en powerbank nära till hands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Har spelat väldigt många timmar i handheld och inte varit med om en enda disconnect med joyconsen.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

https://www.youtube.com/watch?v=1VOcz6Z5PRY

Super Mario Strikers kommer till Switch Online Expansion Pack Gamecube 3 juli.

Ute nu. Om man föredrar widescreen 16:9 finns det att byta till i spelets inställningar. Tror detta kan göras i alla spel förutom Windwaker hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Skrivet av isbjoern:

Har spelat väldigt många timmar i handheld och inte varit med om en enda disconnect med joyconsen.

Har spelat 30 timmar Bravely Default handhållen, inga problem med frånkoppling.

Kontakten borde ske fysiskt om du har det inkopplat. Kolla om du fått in något skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har spelat 30 timmar Bravely Default handhållen, inga problem med frånkoppling.

Kontakten borde ske fysiskt om du har det inkopplat. Kolla om du fått in något skräp.

Hur är Bravely Default? Det ser trevligt ut att köra bärbart i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Hur är Bravely Default? Det ser trevligt ut att köra bärbart i sommar.

Fungerar bra tycker jag och är kul, det är lite skralt med sidouppgrag om man gillar sånt. Gillar storyn och upplägget med jobb och abilities är intressant. Vill man hoppa mellan jobben så blir det en del grinding och man blir då lätt överlevlad.

Däremot ser jag ingen anledning till att de inte kunnat släppa till vanliga Switch också då de så gott som bara ökat upplösningen och portat det till en skärm istället för 2. Inget grafiskt under om vi säger så

Permalänk
Medlem

Försökte spela lite metroid dread i handheld, det är så suddigt när man rör på sig för mina ögon att det känns som att ögonen inte hänger med, lite som att ögonen inte kan fokusera alls. Får nästan den där känslan som när man varit vaken i 16+ timmar och ögonen är trötta, man vill bara blunda.

https://www.tomshardware.com/video-games/handheld-gaming/nint...

Verkar som att vissa enheter överhettar i vissa spel som cyberpunk, splatoon, pokémon och rune factory vilket leder till frysningar eller kraschar. Har hittills inte haft något problem själv men det har inte varit särskilt varmt inne ännu förutom igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fungerar bra tycker jag och är kul, det är lite skralt med sidouppgrag om man gillar sånt. Gillar storyn och upplägget med jobb och abilities är intressant. Vill man hoppa mellan jobben så blir det en del grinding och man blir då lätt överlevlad.

Däremot ser jag ingen anledning till att de inte kunnat släppa till vanliga Switch också då de så gott som bara ökat upplösningen och portat det till en skärm istället för 2. Inget grafiskt under om vi säger så

Det kanske blir ett köp då Eftersom det är ett 3DS-spel i grunden tänkte jag att det gör sig extra bra på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

- Jag köpte ett dyrare skärmskydd från spigen som vissa har rekommenderat här i tråden. Väldigt enkel installation, härdat glas och man får 2st. Däremot fick jag 3 luftbubblor pga damm (man ska inte installera dessa på kvällen...) sedan tycker jag att den inte täcker helt switchskärmen men det kanske inte gör något.

- Nya väskan är inte samma kvalite som switch1, den är inte tillräckligt hård tycker jag där kunde dom ha satsat mera. Men har rest med den nyligen och jag hade packat ner den i en ryggväska så inga konstigheter.

Tack för recensionerna. Blir nog ett köp när jag hittat länkarna här i tråden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Försökte spela lite metroid dread i handheld, det är så suddigt när man rör på sig för mina ögon att det känns som att ögonen inte hänger med, lite som att ögonen inte kan fokusera alls. Får nästan den där känslan som när man varit vaken i 16+ timmar och ögonen är trötta, man vill bara blunda.

https://www.tomshardware.com/video-games/handheld-gaming/nint...

Verkar som att vissa enheter överhettar i vissa spel som cyberpunk, splatoon, pokémon och rune factory vilket leder till frysningar eller kraschar. Har hittills inte haft något problem själv men det har inte varit särskilt varmt inne ännu förutom igår.

Tyckte det med, visat sig i videos som länkats tidigare i tråden att det är hårdvarufel, dålig responstid och långsam uppritning på skärmen. Gissar att det var exakt därför de inte skickade ut några recensionsexemplar, hade helt klart väntat på nyare version om man vetat om detta med tanke på att det i värsta fall kan bli deras nya "joy con drift", men att det då är så från början och på alla enheter. Dock funkar det bra i tv mode

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kör enbart handheld här och har inte haft några problem alls med disconnects.

Ang. batteriet, så fick jag precis hem denna:
https://www.tradeinn.com/f/13820/138206345_6/goalzero-yeti-200x-portable-power-station.webp
https://www.computersalg.se/i/24110168/goal-zero-yeti-200x-no...

Är van vid Sony PSP och Nintendo Switch (2017), så har alltid en powerbank nära till hands

Ok jag ska kolla och testa om det fortfarande händer här hemma igen.

Tack för tips på powerbank! Jag brukar spela handheld oftast när jag flyger och har sällan spelat mer än 4h etc.