Garanti på produkt köpt i EU

Permalänk
Medlem

Garanti på produkt köpt i EU

Har ett litet bekymmer som jag hoppas någon här kan tänkas ha koll på

Har precis köpt en begagnad 3d skrivare men har försökt lista ut vad som gäller när det kommer till garanti.

Den är av säljaren köpt direkt från ett globalt företag så antar att det är EU regler som gäller, och lyckas där inte riktigt hitta vad som gäller. Jag vet att enligt svensk lag så är all garanti och liknande bara giltigt för första ägaren (även om nästan inget företag faktiskt nekar garanti oavsätt ägare). Men vad är det som gäller med EU regler? Är den 2 åriga garantin på produkter bara giltig för den första ägaren eller gäller den för produkten oavsätt vem som äger den?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har precis köpt en begagnad 3d skrivare men har försökt lista ut vad som gäller när det kommer till garanti.

Den är av säljaren köpt direkt från ett globalt företag så antar att det är EU regler som gäller, och lyckas där inte riktigt hitta vad som gäller. Jag vet att enligt svensk lag så är all garanti och liknande bara giltigt för första ägaren (även om nästan inget företag faktiskt nekar garanti oavsätt ägare). Men vad är det som gäller med EU regler? Är den 2 åriga garantin på produkter bara giltig för den första ägaren eller gäller den för produkten oavsätt vem som äger den?

Om du köpt den av en privatperson gäller ingen garanti om inte tillverkaren ger goodwill. Sveriges regler kan bara vara mer gynnsamma än EUs direktiv så om Sveriges lag inte skyddar dig så gör garanterat EU inte det (om Sverige gjort rätt det vill säga och inte fått något undantag). Med det sagt så är det ju inte omöjligt att det globala företaget kan hjälpa dig ändå eller inte bryr sig om vem den ursprungliga köparen är så länge du har ett kvitto, men det är ingen garanti att det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skrivet av Karazhan:

Om du köpt den av en privatperson gäller ingen garanti om inte tillverkaren ger goodwill. Sveriges regler kan bara vara mer gynnsamma än EUs direktiv så om Sveriges lag inte skyddar dig så gör garanterat EU inte det (om Sverige gjort rätt det vill säga och inte fått något undantag). Med det sagt så är det ju inte omöjligt att det globala företaget kan hjälpa dig ändå eller inte bryr sig om vem den ursprungliga köparen är så länge du har ett kvitto, men det är ingen garanti att det fungerar.

Garantier kan visst gälla om man köpt beggat, det är helt upp till tillverkarens regler vad som står för den tillverkaren. Reklamationsrätten gäller dock alltid bara 1:a ägare. Så jag skulle börja med o kolla vad det står i garantivillkoren/reglerna för den produkt du har, då det kan skilja sig mycket mellan tillverkarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Visade sig såklart vara som så att tillverkaren bara ger garantin till första köparen.

Det sög en aning, ajjaa har några timmar på mig att bestämma mig i sånt fall.

Skrivet av Karazhan:

Skrivet av jnsson:

Garantier kan visst gälla om man köpt beggat, det är helt upp till tillverkarens regler vad som står för den tillverkaren. Reklamationsrätten gäller dock alltid bara 1:a ägare. Så jag skulle börja med o kolla vad det står i garantivillkoren/reglerna för den produkt du har, då det kan skilja sig mycket mellan tillverkarna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av norrby89:

Vad som gäller garanti är helt upp till tillverkaren eller återförsäljaren att bestämma. (Finns ju någon EU-lag om minimum garanti också men den är rätt torftig).

Reklamationsrätten gäller dock bara första ägare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja de kan gälla men det finns ingen EU lag som säger att en tillverkare måste ge det till begagnat, det är helt upp till tillverkaren och oftast står det inte att den överförs utan det måste man fråga om. Och frågan handlade ju om vad EU regler säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ja de kan gälla men det finns ingen EU lag som säger att en tillverkare måste ge det till begagnat, det är helt upp till tillverkaren och oftast står det inte att den överförs utan det måste man fråga om. Och frågan handlade ju om vad EU regler säger

Jo, men det är lite fel att säga goodwill, när det är upp till företagets reglerna vad som står. Behöver inte vara goodwill, utan kan vara så att de ger garanti även om man köpt i 2:a hand. Man får läsa tillverkarens garantiregler/villkor helt enkelt. Går inte att svara på utan att ha läst dom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna.

Reklamationsrätten gäller mellan säljaren och kunden. Du som köpare av en begagnad produkt har ingen reklamtionsrätt gentemot den ursprungliga försäljaren.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna.

Reklamationsrätten gäller mellan säljaren och kunden. Du som köpare av en begagnad produkt har ingen reklamtionsrätt gentemot den ursprungliga försäljaren.

Frivillig är den då inte, minst två år måste dom lämna. Sen om det bara är för första ägaren eller produkten är en annan femma. Och har inte riktigt lyckats hitta något där det står vad som gäller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Frivillig där den då inte, minst två år måste dom lämna, sen om det bara är för första ägaren eller produkten är en annan femma. Och har inte riktigt lyckats hitta något där det står vad som gäller.

Garanti är frivilligt, reklamationsrätten är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Garanti är frivilligt, reklamationsrätten är det inte.

Okey, jag som tolkat det fel, är reklamationsrätt som det är krav på i minst två år. "2-year guarantee (legal guarantee)" är inte garanti utan det vi i Sverige kallar reklamation, helt klart jag som översatt det fel ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Reklamationsrätten gäller dock bara första ägare.

Inget av följande är direkt relevant för TS:

Reklamationsrätt enligt köplagen/konsumentköplagen gäller alltid, oavsett om varan är ”begagnad” eller inte (specialregler för auktion). Den gäller dessutom i flera led, men varje köpare har bara reklamationsrätt mot sin direkta säljare. Se det nya ”panelvirket” i HD där reklamation gjordes i flera led.

En komplikation när man pratar om garantier och reklamationer på konsumenträttslig EU-nivå är att EU-engelskan använder orden ”guarantee” (reklamationsrätt) och ”warranty” (garanti). Edit: För långsam

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Inget av följande är direkt relevant för TS:

Reklamationsrätt enligt köplagen/konsumentköplagen gäller alltid, oavsett om varan är ”begagnad” eller inte (specialregler för auktion). Den gäller dessutom i flera led, men varje köpare har bara reklamationsrätt mot sin direkta säljare. Se det nya ”panelvirket” i HD där reklamation gjordes i flera led.

En komplikation när man pratar om garantier och reklamationer på konsumenträttslig EU-nivå är att EU-engelskan använder orden ”guarantee” (reklamationsrätt) och ”warranty” (garanti). Edit: För långsam

Det bör dock poängteras att HD verkar pratar om näringsidkare i flera led och inte privatpersoner. Kan inte läsa domen än men då det pratas om underleverantörer etc så får det antas att det handlar om näringsidkare i alla led tills den kom till slutkunden som reklamerade och har alltså ingen inverkan på begagnat köp från privatpersoner om så är fallet.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av norrby89:

Okey, jag som tolkat det fel, är reklamationsrätt som det är krav på i minst två år. "2-year guarantee (legal guarantee)" är inte garanti utan det vi i Sverige kallar reklamation, helt klart jag som översatt det fel ^^

Ja, reklamation riktar du mot din säljare som du köpte av. Du kan inte göra anspråk mot återförsäljaren (de har ju absolut skvatt i affärsrelation till dig).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen gäller endast mot företag som säljer produkter, handlar man av en privatperson (det mesta av begagnathandeln) gäller i stället köplagen och där är det bara avtalsvillkoren som reglerar reklamation.

Konsumentköplag (2022:260)
1 § I denna lag finns bestämmelser om skydd för konsumenter vid köp av varor där köparen är konsument och säljaren är näringsidkare.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skrivare/fel?
Ofta brukar det vara relativt enkelt att byta/laga/uppgradera skrivarna själv