KO stämmer Hallon för brister i kundtjänst

Permalänk
Medlem

Jag behövde ett nytt simkort då mitt gamla inte va kompatibelt med min nya mobil. Kontaktade hallon över chatten som blev ett mail istället. Jag orkade inte vänta och skaffade ett eSim istället och kom igång direkt.

Hallon svarade på mitt mail TVÅ veckor senare och erbjöd sig skicka ut ett nytt simkort.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Det börjar bli allt svårare att få fatt i både e-post, adress och telefonnummer till de flesta företag och myndigheter, somliga har det till och med bakom betalvägg. Förr fanns det klistrat längst ner på de flesta hemsidor. Chattar är alltid hemska, kräver för mycket identifikation innan man ens får en människa i andra änden.

Telefonkö = bryr sig inte om kund.
e-post svar mer än 24h = bryr sig inte om kund

Själv kör jag dubbla sim-kort med 2 olika operatörer för redundans. Bråkar en av dom, så byts den ut vid nästa betaltillfälle.

Skrivet av radx:

Jag behövde ett nytt simkort då mitt gamla inte va kompatibelt med min nya mobil. Kontaktade hallon över chatten som blev ett mail istället. Jag orkade inte vänta och skaffade ett eSim istället och kom igång direkt.

Hallon svarade på mitt mail TVÅ veckor senare och erbjöd sig skicka ut ett nytt simkort.

Haha, vilka Hallon dom är, tur det finns konkurrens.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Alla interaktioner är en kostnad för företagen och i slutändan kunderna. För att hålla nere kostnaderna bygger man sitt CIT-system att fungera på ett sätt, tex chat. Skickar då en kund ett mail i stället är risken stor att det inte fångas upp av CIT-systemet och glöms bort. Finns telefonsupport är det inte ovanligt att kunderna slänger sig på telefonen så fort de har en fråga, istället för att spendera 20s på att försöka tänka och lösa problemet själv. Och när de ringer vill de prata om hur dåligt vädret är, eller att deras grannes brors ingifte kusins svåger jobbar hos konkurrenten. Borde nästan vara ett betalnummer till telefonkundtjänsten.

PS. Logga in på ditt konto och tryck ”beställ nytt sim-kort /e-sim”.

Permalänk
Medlem

Mail eller inget. Jag vill inte sitta och häcka i väntan på ett svar på telefon eller chatten. Låt mig bara skicka iväg ett meddelande och sen kan jag göra annat.

Permalänk
Avstängd

Då borde KO anfalla samtidiga mobiloperatörer. Upplevelsen att ha med mobiloperatörernas kundtjänst att göra är inte särskilt angenäm. Såna som i suvnen tid hade fått vård av samhället på sjukhus som Beckomberga och Långbro verkar numera jobba på mobiloperatörernas kundtjänsten. Upplevelsen är inte sällan goddag yxskaft.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

”Nu ser vi fram emot att få det rättsligt prövat”
Pyttsan, ett typiskt svar från ett skitföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Mail eller inget. Jag vill inte sitta och häcka i väntan på ett svar på telefon eller chatten. Låt mig bara skicka iväg ett meddelande och sen kan jag göra annat.

Mail finns ju nästan alltid. Jag själv avskyr mail så det lätt blir jobbigt att förklara jobbiga fel. Bra med flera alternativ istället för bara ett! 👍

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag har Hallon men saknar inte telefonsupport. Sedan länge vet call centers i regel ingenting om det man frågar om, resten kan man läsa om under Q & A ändå. Gäller nästan all telefonsupport. Utom när man ringer hantverkare som själva gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Alla interaktioner är en kostnad för företagen och i slutändan kunderna. För att hålla nere kostnaderna bygger man sitt CIT-system att fungera på ett sätt, tex chat. Skickar då en kund ett mail i stället är risken stor att det inte fångas upp av CIT-systemet och glöms bort. Finns telefonsupport är det inte ovanligt att kunderna slänger sig på telefonen så fort de har en fråga, istället för att spendera 20s på att försöka tänka och lösa problemet själv. Och när de ringer vill de prata om hur dåligt vädret är, eller att deras grannes brors ingifte kusins svåger jobbar hos konkurrenten. Borde nästan vara ett betalnummer till telefonkundtjänsten.

PS. Logga in på ditt konto och tryck ”beställ nytt sim-kort /e-sim”.

Grejen är den att jag ville inte skicka ett mail, det säger ju sig själv, jag ville ju nå någon på kundtjänsten. Jag minns inte varför men chatten var inte tillgänglig där och då, så jag gick via mail, för det var de som va tillgängligt där och då. Jag tycker oavsett anledning att TVÅ veckor är ett skämt och de tyckte hon som hörde av sig också, där hon också, utan att jag behöver påtala de, bad om ursäkt för den långa väntetiden. Så ja, det finns ursäkter och dålig service och sedan så finns det Hallonservice som är i en liga för sig.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Enda gången jag kan tänka mig att man behöver kontakta kundtjänst är om man vill säga upp abonnemanget.

Eller om man vill ändra såklart, men det brukar man ju bara behöva skicka ett mail för att göra. Så ja, vad ska man kontakta kundtjänst för? Via telefon alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Enda gången jag kan tänka mig att man behöver kontakta kundtjänst är om man vill säga upp abonnemanget.

Eller om man vill ändra såklart, men det brukar man ju bara behöva skicka ett mail för att göra. Så ja, vad ska man kontakta kundtjänst för? Via telefon alltså?

Det är väl snarare så att man inte ska behöva kontakta någon för att avsluta något. Det ska vara lika enkelt att teckna/beställa, som det ska vara att avsluta (alltså mer eller mindre ett knapptryck alt ett formulär).

Kundtjänst/support behövs för att reda ut saker som felar eller blivit fel, samt för att få svar på sådant som man inte kan hitta svar på själv.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kan ibland vara svårt att prata med en bot, typ alltid. däremot var jag glad över deras enkelhet att säga upp skiten. om jag minns rätt alltså.

,
Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Just hallon har ju alla alternativ man behöver om man är inloggad?
Öka abonnemangets data
Uppsägning
Beställa nytt simkort
Flytta nummer

Det enda är väl om räkningen är fel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att du inte kommer få någon smidig support från en lågprisaktör, det är ju det du väljer bort i utbyte för ett lågt pris. Det är bara att hoppas att allting hela tiden fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är väl klart att du inte kommer få någon smidig support från en lågprisaktör, det är ju det du väljer bort i utbyte för ett lågt pris. Det är bara att hoppas att allting hela tiden fungerar.

Ingen större skillnad på Support mot tele2 eller någon annan större aktör iofs...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

jag provade hur illa det var och jag fick fråga en mänsklig support 5 gånger smma fråga ge mig nummret till er kund support innan han gav svaret

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt vanligt att man på online butiker försöker dölja numret till kundtjänst.
Man får verkligen leta. De vill att man ska använda deras FAQ eller AI chat istället.
Problemet är att man nästan aldrig får de svar man vill ha där.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.