Datorn startas om vid load (spelande) samt när jag stänger ner spelen

Permalänk
Medlem

Datorn startas om vid load (spelande) samt när jag stänger ner spelen

Hej

Jag köpte nyligen AMD Ryzen 7 7800x3d, Kingston fury 32 gb (2x16) 6000 mhz ddr5, msi pro b650m-p från inet. Jag hade Geforce 3060 RTX 12 gb sedan tidigare.

Jag har haft svåra problem sedan dess. När jag spelar så startas datorn om och skärmen blir svart trots datorn är på. debug-ljusen lyser och jag behöver stänga av datorn i minst 5-10 minuter innan den kan starta igen. Startar jag den direkt efter avstängning så lyser fortfarande debug-ljusen.

Värmen på CPU går aldrig över 75 grader i maxload, värmen på grafikkortet går aldrig heller över 75 grader i maxload.

Jag har testat följande utan succe:

Uppdaterat bios, installerat om windows, testat olika ram i olika slots, köpt ett nytt nätaggregat, resettat bios via bios. Vad mer kan man göra? Vad kan detta vara? Så fruktansvärt frustrerande. Har varit i kontakt med inet.. behöver skicka tillbaka allt sa dem. Men jag ska göra det på måndag. Något mer jag kan testa för att lösa detta? Behöver hjälp. All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Vad säger debug?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Vad säger debug?

CPU / RAM lyser den på

Permalänk
Medlem

Känns inte som ett givet fel men det är relativt enkelt test att boota från en usb-sticka och göra ett minnestest med memtest86 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Testa och kör benchmark-program för att se om du kan komma fram till vilken komponent som är problematisk.

Personligen skulle jag köra y-cruncher för CPU:n, men du har även OCCT och 3Dmark?
Har inte tittat på de två sistnämnda så kan inte svara för hur man konfigurerar dem för att köra rent CPU/GPU-test och sedan kanske Unigine Heaven eller MSI Kombustor för GPU:n.

Om vardera test för sig fungerar problemfritt men inte tillsammas så blir det klart mycket klurigare.

Permalänk
Medlem

Det var RAM-platserna. Endast slot2 fungerar. Undvik detta moderkort.