Raspberry Pi 5 16 GB trasig efter 5 mån

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 5 16 GB trasig efter 5 mån

Köpte en Raspberry Pi 5 16 GB från RaspberryPi.dk 2025-01-16 för att jag "ville ha en 16 GB".

I juni 2025 gick den sönder, helt död, röd led lyser när ansluten till ström men inget mer händer.

Som strömkälla hade jag en Geekworm HT-PD27W-EU.

När jag sedan efterhörde någon form av garanti från RaspberryPi.dk så svarade de så här:

"Jeg kan forstå, at det ikke er den officielle strømforsyning, du har brugt. Vi dækker desværre ikke, når der bruges tredjeparts strømforsyninger. Beklager."

Jag tycker det är extremt dåligt av leverantören.

Kommer inte att handla mer där.

Tillägg
Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5670|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

Då får du nog hävda reklamation mot dom istället, jag är inte expert på det hela men reklamation kan de inte neka, sen om dom kan påvisa att det var laddarens fel så är det ju brunt.

Permalänk
Skrivet av holo:

Då får du nog hävda reklamation mot dom istället, jag är inte expert på det hela men reklamation kan de inte neka, sen om dom kan påvisa att det var laddarens fel så är det ju brunt.

notera att det är dansk butik så det är danska reglerna som gäller. (vad nu som gäller i danmark)

i övrigt inte bara så att SD kortet eller vad du nu kör på gått kaputt?

för rätt säker på att om den inte kan läsa något från lagring kommer den bara lysa och inget hända alls på skärmen.

alternativt kan ju vara nätdelen som lämnat in. tittade på modellen hos amazon och fanns en del som skrev att deras lämnat in bara efter ett par månader.

skulle testa annan nätdel och om sd kort/SSD/Whatever faktiskt fungerar och är läsbar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som andra skriver så prova med annan nätdel om den kanske är trasig och inte levererar som den skal eller om det kan vara SD-kortet. Det är ju relativt enkla grejer att testa. Sen är det kanske lite svårt att hävda fel från Pi om det är så att man använder en nätdel som verkar ha fått en hel del kritik, men det är en helt annan fråga så testa dom enkla grejerna först.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att det är dansk butik så det är danska reglerna som gäller. (vad nu som gäller i danmark)

i övrigt inte bara så att SD kortet eller vad du nu kör på gått kaputt?

för rätt säker på att om den inte kan läsa något från lagring kommer den bara lysa och inget hända alls på skärmen.

alternativt kan ju vara nätdelen som lämnat in. tittade på modellen hos amazon och fanns en del som skrev att deras lämnat in bara efter ett par månader.

skulle testa annan nätdel och om sd kort/SSD/Whatever faktiskt fungerar och är läsbar.

jahopp och då står man utan regeler därför att du är svensk va eller? Eller gäller ändå samman regler kanske. https://www.norden.org/sv/info-norden/konsumentrattigheter-i-...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Köpte en Raspberry Pi 5 16 GB från RaspberryPi.dk 2025-01-16 för att jag "ville ha en 16 GB".

I juni 2025 gick den sönder, helt död, röd led lyser när ansluten till ström men inget mer händer.

Som strömkälla hade jag en Geekworm HT-PD27W-EU.

När jag sedan efterhörde någon form av garanti från RaspberryPi.dk så svarade de så här:

"Jeg kan forstå, at det ikke er den officielle strømforsyning, du har brugt. Vi dækker desværre ikke, når der bruges tredjeparts strømforsyninger. Beklager."

Jag tycker det är extremt dåligt av leverantören.

Kommer inte att handla mer där.

Kan varas nätagget som är trasig också.
är man förresten tydlig med att garantin inte gäller om man använder andra strömkällor? i så fall är det oseriöst om andra säljer såna produkter. om det stämmer så är det ju deras fel i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

jahopp och då står man utan regeler därför att du är svensk va eller? Eller gäller ändå samman regler kanske. https://www.norden.org/sv/info-norden/konsumentrattigheter-i-...

de danska reglerna kring reklamationer ska gälla dig trots att du köpt från sverige tror jag om inte deras regelverk specifikt gäller köp inom danmark.

och jag tolkar det du länkar som att du har alla rättigheterna även om du köpt den utanför danmark från en nätbutik.

dock lite otydligt skrivet iom uppdelningen så går det ju även tolka det som att du bara har 2 år reklamationsrätt om du köper det fysiskt i danmark i en butik... men skulle vara extremt tvek till att den tolkningen verkligen kan stämma.

den här är ju lite mer universal och täcker ju köp innom hela EU.
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

och där specas iaf 2 år reklamationsrätt och ska täcka danmark iom att de varit med i eu sedan 1973.

och kan inte hitta något om att du MÅSTE använda en officiell strömadapter varesig på produktsidan eller i deras eget avtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du är helt säker på att den är kaputt? Har du provat starta den med annan nätdel utan minneskort?
Verkar inte helt ovanligt med ditt exakta problem: Länk.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de danska reglerna kring reklamationer ska gälla dig trots att du köpt från sverige tror jag om inte deras regelverk specifikt gäller köp inom danmark.

och jag tolkar det du länkar som att du har alla rättigheterna även om du köpt den utanför danmark från en nätbutik.

dock lite otydligt skrivet iom uppdelningen så går det ju även tolka det som att du bara har 2 år reklamationsrätt om du köper det fysiskt i danmark i en butik... men skulle vara extremt tvek till att den tolkningen verkligen kan stämma.

den här är ju lite mer universal och täcker ju köp innom hela EU.
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

och där specas iaf 2 år reklamationsrätt och ska täcka danmark iom att de varit med i eu sedan 1973.

och kan inte hitta något om att du MÅSTE använda en officiell strömadapter varesig på produktsidan eller i deras eget avtal.

Exakt så jag också tolkar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har testat med andra nät nätagg men det enda som händer är att led tänds och lyser rött. Har även testat att skriva om boot image utan framgång. Har nu beställt en ny från annan leverantör. Tycker bara det är fräckt av raspberry.dk att överhuvudtaget neka ersättning bara för att jag använt ett nätagg som inte är Raspberry’s eget.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5670|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av Seloken:

Jag har testat med andra nät nätagg men det enda som händer är att led tänds och lyser rött. Har även testat att skriva om boot image utan framgång. Har nu beställt en ny från annan leverantör. Tycker bara det är fräckt av raspberry.dk att överhuvudtaget neka ersättning bara för att jag använt ett nätagg som inte är Raspberry’s eget.

nästa gång gå inte in för djupt på detaljer inför reklamationsärendet.

det är under reklamationstiden upp till säljaren att bevisa att det är dina handlingar som orsakat felet.

sen skulle jag iaf överväga att köpa en officiell adapter så kan ingen gnälla på det för potentiellt kan det faktiskt ha varit nätdelen som inte var kvalitet nog och orsakade skador på pajen.

kinesium är ju trots allt kinesium även om jag har för mig det du hade är ibland de bättre varianterna kinesium.

Visa signatur