Samsung mot Kingston – test av PCI Express 5.0 SSD

Permalänk
Melding Plague

Samsung mot Kingston – test av PCI Express 5.0 SSD

En ny generation SSD:er från Samsung och Kingston undersöks av testlabbet och ställer dem mot varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppgradera från gen 4 till gen 5? nej knappast värt det.
Men för ett nybygge? nja, du får nästan en 4TB gen 4 för vad en gen 5 2TB kostar.
Å andra sidan så tenderar SSD uppgraderingar vara sånt man inte märker, annat än när man nergraderar och direkt känner att nånting är segare.

Vet dock inte riktigt varför Kingston tror att dom kan motivera ett 30% högre pris än Samsung.
Sen så verkar tillverkarna än så länge sikta in sig på 2TB vilket är lite tråkigt då 2TB inte räcker (för ett spelsystem med ett gäng spel) om man bara vill köra en disk i ett system.
Och 4TB diskarna är på tok för dyra just nu IMO, det finns inga gen 5 8TB diskar vad jag vet.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Svensktiger:

Men för ett nybygge? nja, du får nästan en 4TB gen 4 för vad en gen 5 2TB kostar.
Å andra sidan så tenderar SSD uppgraderingar vara sånt man inte märker, annat än när man nergraderar och direkt känner att nånting är segare.

Vet dock inte riktigt varför Kingston tror att dom kan motivera ett 30% högre pris än Samsung.
Sen så verkar tillverkarna än så länge sikta in sig på 2TB vilket är lite tråkigt då 2TB inte räcker (för ett spelsystem med ett gäng spel) om man bara vill köra en disk i ett system.
Och 4TB diskarna är på tok för dyra just nu IMO, det finns inga gen 5 8TB diskar vad jag vet.

Det är anledningen att jag kör 3 stycken PCI-E 4.0 SSD:er hemma. två för spel och en för OS samt annan mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske för att dom lovar att den ska klara 2000TBW jämfört med samsungs 1200TBW ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Kanske för att dom lovar att den ska klara 2000TBW jämfört med samsungs 1200TBW ?

Tror knappast att det är ett försäljningsargument i en värld där SSD'er i princip visat sig vara outslitliga.
Plus att den siffran är lika relevant som mekaniska diskars MTBF.
Men det är ju klart "host writes"-ångest är ju nånting som följt flashdiskar sedan dag ett.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har ni möjlighet att testa skrivhastigheter över tid när disken fylls? Då ser man ofta en rejäl dipp efter x GB skrivet och sådels ser vi hur tillverkaren använder sitt nand för att ”simulera SLC”

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Hej!
Har ni möjlighet att testa skrivhastigheter över tid när disken fylls? Då ser man ofta en rejäl dipp efter x GB skrivet och sådels ser vi hur tillverkaren använder sitt nand för att ”simulera SLC”

Kingston: https://www.techpowerup.com/review/kingston-fury-renegade-g5-...
Samsung: https://www.techpowerup.com/review/samsung-9100-pro-2-tb/6.ht...

Permalänk
Medlem

Inte helt nöjd med testet.
Visst, säljargumentet för PCIe 5.0 är ju sekventiell prestanda, men det vore ju intressant att se slumpmässig läsning & skrivning också. Samt någon disk till.
Dock är det ju andra som testar det mer, som bl a länkats till.

Tempen på diskarna blir ju så pass hög att det absolut bör vara krav på kylare.

Sen prisskillnaden omotiverat stor, ofta har ju Kingston varit billigare.
Priserna lär ju gå i riktning neråt. Men om man tänker sig vad man egentligen får i form av prestanda och lagring så är dessa långt mycket mer än man ens kunde drömma om för ett antal år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror knappast att det är ett försäljningsargument i en värld där SSD'er i princip visat sig vara outslitliga.
Plus att den siffran är lika relevant som mekaniska diskars MTBF.
Men det är ju klart "host writes"-ångest är ju nånting som följt flashdiskar sedan dag ett.

TBW är definitivt mer relevant än rosthink-MTBF, och ingen ssd är outslitlig.

För mig är valet enkelt i det här fallet: Kingston G5. Jag betalar gärna (betydligt) mer för en ssd som har bättre prestanda, energieffektivitet och lägre temperatur. Ser ingen anledning överhuvudtaget att köpa Samsung 9100 Pro.

Jag har haft så förbannat mycket problem med Samsungs satans ssd:er över åren att de bokstavligen kan dra åt helvete. Det gäller även maskinen jag sitter på nu, som har en 980 Pro 2TB med bara 39% health pga buggar i Samsungs satans skitfirmware som orsakat irreparabel skada. Buggarna är sedermera fixade, men det hjälper inte när skadan redan är skedd.

Ett annat synnerligen färskt exempel är den 990 Pro 4TB på jobbet som jag nyss kastat ut, som orsakat blåskärmar flera gånger i veckan i standardläge och "bara" 1-2 gånger i månaden i högeffektsläge. Har bokstavligen provat ALLT för att fixa fanskapet, inklusive en secure erase och pillande med parametrar via nvme-cli, men i helvete heller. Kontrollern är uppenbart löjligt instabil, och jag är långtifrån ensam att ha drabbats av precis samma problem, det finns gott om trådar på det världsomspännande nätverket.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Roligt att ni gör tester som inte bara är CPU eller GPU. Uppskattar det mycket!

Bra att man ser att det PCIe 5.0 har blivit bättre än i början med värmen och att de är rätt snabba nu. Sitter med PCIe 4.0, gick inte all in men räcker för mig i hastighet. Fast man blir ju lite sugen med PCIe 5.0 ssd bara för att...

Skulle gärna sett alla grafer från CrystalDisk Mark för att se de olika läs och skrivhastigheterna också om du har dom kvar?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

TBW är definitivt mer relevant än rosthink-MTBF, och ingen ssd är outslitlig.

För mig är valet enkelt i det här fallet: Kingston G5. Jag betalar gärna (betydligt) mer för en ssd som har bättre prestanda, energieffektivitet och lägre temperatur. Ser ingen anledning överhuvudtaget att köpa Samsung 9100 Pro.

Men problemet här är ju att du går på tillverkarens uppgifter.
Vilket vi ju vet ofta är dragna helt ur luften.
Jag säger inte att vare sig Samsung eller Kingston myglar med sina siffror, men vi vet ju att saker och ting mäts och uppskattas på dramatiskt olika sätt.

Ett bra exempel är ju TDP i processorvärlden där vi ju efter en massa år lärt oss att det värdet inte ens är en bra gissning över hur mycket ström en CPU drar.

Och det finns många exempel där tillverkare får kritik för en siffra, för att senare korrigera den i firmware oftast till allas belåtenhet.
Ingenting förutom siffran som visas mot mjukvaran har ändrats, men entusiaster tycker nu att produkten är sval och energisnål.
Samma sak med Samsung SSD buggen som loggade betydligt mer writes än vad som egentligen hände, användare fick panik (av förklarliga själ) men buggen rättades till.
Däremot kunde dom ju såklart inte återställa "host writes" så många tror ju fortfarande att deras diskhälsa är mycket lägre än den egentligen är.
Allt p.g.a. ett värde som inte representerar verkligheten.

Vad gäller just SSD'er så finns det vad jag vet ingen som testar dom utöver vanliga benchmarks som vi alla har tillgång till.
Inte sedan Allyn Malventano slutade på PCper =(

Så innan nån stoppar en riktig temp sensor direkt på en disk och även mäter exakt strömförbrukning med extern utrustning så får man anta att tillverkarens uppgifter som bäst är en uppskattning och som värst ren hittepå.

Permalänk
Medlem

Ni nämnde i tldr att det inte är värt att uppgradera för spel. Men ni har inte testat i spel. Antar att det är sant, men känns som att det kan vara värt att inkludera ett test för att visa det också.

För övrigt, vad händer med direct storage, när blir vi av med laddtider 😁

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden i praktiken? T.ex. laddtid på större spel?

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

En ny generation SSD:er från Samsung och Kingston undersöks av testlabbet och ställer dem mot varandra.

Läs hela artikeln här

en fundering jag undrat på ett tag.

nyare generationer SSD enheter med högre tophastighet brukar ju generellt kunna klara högre hastigheter både sekventiellt och random read/write.

så låt säga skulle t.ex random write som generellt är ssders svagaste sida bli bättre även på i detta fallet pci-e 4 med en pci-e 5 SSD än motsvarande disk gjord för pci-e 4 i samma slot om moderkortet bara stödjer pci-e 4?

random write är ju trots allt det som genrellt kommer inträffa på enheten och dessa tophastigheter sekventiellt är ju ytterst få tillfällen man faktiskt lyckas pricka in.

så om man kunde få upp random write skulle det ju potentiellt kunna vara fördelaktig även om man cappar sekventiellt på ~50% hastighet på en dator som inte har stöd för i detta fallet pci-e 5.

skulle velat se hur random write/read påverkades av att överspeca pci-e gen vs en som var gjord för pci-e portens genration.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Samsung ska släppa en 8TB version av disken som testas.

https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/samsung-9100-...

Permalänk
Medlem

Känner till sedan tidigare.
Totalt onödigt att länka

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Oavsett gen så blir nästa M2 en 8TB, mer intressant än 7GB/s vs 14GB/s

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

En fråga om general prestandan.

Blir "windows snabbare" i Gen 5 diskarna?
Tänker främst på IOPS siffrorna.

Känns det snabbare att ladda in ifrån power on ?

Går det snabbare att öppna webbläsaren / text editor etc.

Någon som vet.?

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Totalt onödigt att länka

Någon annan kanske hade nytta av dem, och jag ville bara vara hjälpsam.

Permalänk
Skrivet av BlackRed Guy:

Någon som vet.?

är mesta dels accesstiden så påverkar detta och den är skillnaden väldigt lite mellan gränssnitten typ ett gäng sekunder skillnad mellan sata och nvme och ytterst liten skillnad mellan pci-e generationerna på nvme enheter.

men visst varje generation är genrellt lite snabbare men om du kommer märka skillnad. njae högst marginell troligen.

Skrivet av snraway:

"CDON har kontaktat alla kunder som har beställt någon av de falska eller misstänkt falska modellerna och varnat för bluffen."

Varnat för bluffen?? De känner alltså till att de sålt falska diskar till folk, varför i helv.. har de inte direkt återbetalat pengarna?

Måste ju va en piss i nilen för CDON, men de tänker resonerar alltså som så att dessa 200kr/person kan vi tjäna på folk som inte orkar processa.

hamnat i fel tråd tror jag.
här är troligen den du söker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är anledningen att jag kör 3 stycken PCI-E 4.0 SSD:er hemma. två för spel och en för OS samt annan mjukvara.

Kan man få se en jämförelse mellan 1 PCIe 5 disk emot 2st PCIe 4 diskar i raid0?😅

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Kan man få se en jämförelse mellan 1 PCIe 5 disk emot 2st PCIe 4 diskar i raid0?😅

tror det skulle prestera relativt likvärdigt.

raid 0 med 2 enheter teoretiskt dubblar ju läs/skrivhastigheten (minus lite overhead så potentiellt aningen långsammare).

sedan finns ju diverse andra nackdelar med att köra SSD enheter i raid som gör att man rekomenderas att skippa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att de går ner i pris ja... 2520:- gav jag 11/11-24 för min 1TB gen5-nvme i sig :\

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det var rätt bra och relevanta länkar, de länkade ju till andra tester som tog upp mer detaljer.

Skrivet av BlackRed Guy:

Någon som vet.?

Kolla länkarna och gå in på andra delsidor i testerna där, det visar vad skillnaderna är mellan olika diskar.
Den här och sidorna efter det för att få en bild av vad det handlar om.

I praktiken kan det skilja sekunder i laddningstid för större saker. Visst kan man märka skillnad mellan t ex NVMe-diskar och vanliga SATA, även mellan en del NVMe-enheter. Men det kräver tränat öga då det inte är enormt små skillnader, många gånger så små att det inte går att märka.
Kan liknas vid någon enstaka bildruta i grafikprestanda när man redan har gott om fps.

Permalänk
Medlem

Tack snälla, för snabb-testet !!
Slutledningen att föredra PCIe4-drivar just nu, är klock-ren.
Många tusenlappar kan sparas härmed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det var rätt bra och relevanta länkar, de länkade ju till andra tester som tog upp mer detaljer.

Kolla länkarna och gå in på andra delsidor i testerna där, det visar vad skillnaderna är mellan olika diskar.
Den här och sidorna efter det för att få en bild av vad det handlar om.

I praktiken kan det skilja sekunder i laddningstid för större saker. Visst kan man märka skillnad mellan t ex NVMe-diskar och vanliga SATA, även mellan en del NVMe-enheter. Men det kräver tränat öga då det inte är enormt små skillnader, många gånger så små att det inte går att märka.
Kan liknas vid någon enstaka bildruta i grafikprestanda när man redan har gott om fps.

Tack så mycket!

Me dessa resultaten blir det till och med svårt för.mig stt motivera en 9100 över en 990 vid ett framtida nybygge 😅

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Läs hela artikeln här

Illa attt detta tycks förfölja marknaden och aldrig löser sig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Totalt onödigt att länka

1. Hur ska andra veta vad du känner till och inte känner till ?
Har du en komplett lista någonstans med allt du känner till ?

2. Det var inte uppenbart att du känner till det.
Tvärtom, med tanke på din fråga/inlägg så framstod det snarare som att du inte känner till det.

3. Som Fulci poängterade så kanske det finns andra som inte känner till det och har nytta av det.
På ett Internet där det finns fler personer än bara du, så är det inte alls säkert att det var onödigt att länka.

4. Det enda du gjorde var att framstå som otacksam och dryg mot någon som försöker hjälpa till.
Du hade ingen poäng överhuvudtaget.
Okej att just det inlägget kanske inte var till nytta för just dig. Men det hade varit bättre om du bara "hållit käft" (inte skrivit något) än att "pissa på" någon som försöker vara hjälpsam.

@Fulci Jag uppskattar din hjälpsamma attityd även om inte alla rövhattar uppskattar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Totalt onödigt att länka

Så cool du är! Kan jag få din autograf?

Du har ingen anledning vara dryg mot andra, du skrev en text som kan tolkas som både fråga och påstående.
Sen var nog originalkommentar troligtvis menad för SweC redaktion att de bör kasta in den infon i sina tester.
Tänk på dina formuleringar för att inte skapa onödiga jidder.

Skrivet av Fulci:

Tack!

Skrivet av GuessWho:

Du hade ingen poäng överhuvudtaget.
Okej att just det inlägget kanske inte var till nytta för just dig. Men det hade varit bättre om du bara "hållit käft" (inte skrivit något) än att "pissa på" någon som försöker vara hjälpsam.

@Fulci Jag uppskattar din hjälpsamma attityd även om inte alla rövhattar uppskattar det.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Testet är uppdaterat med diagram för både slumpmässiga och sekventiella läsningar och skrivningar för Crystal Disk Mark.

Testade ett enkelt test för boot-tiden. Från helt avstängd till Windows inloggat var det cirka 38-39 sekunder för Kingston respektive Samsungs SSD:er. Intressant nog var tiden nere på ungefär 30 sekunder för Kingston G4. Exakt vad det beror på vet jag inte.

Noteras bör att testet genomfördes efter att systemet varit helt strömlöst.