Fortsatta bedrägerier med hårddiskar och SSD:er

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

om du är osäker, så kan du kolla med detta program..

https://www.grc.com/validrive.htm

va med H2testw ja testa med å de skrev över 256 iaf men gav mig på 400-450 nått

Volume: G:
Controller: Phison PS2319
Possible Memory Chip(s): Not available
Flash ID: 98489903 7AE4
Chip F/W: 10.05.5D
Firmware Date: 2022-10-11
ID_BLK Ver.: 1.5.30.0
MP Ver.: MPALL v6.0.02
VID: 18A5
PID: 0243
Manufacturer: Verbatim
Product: STORE N GO
Query Vendor ID: Verbatim
Query Product ID: STORE N GO
Query Product Revision: PMAP
Physical Disk Capacity: 495981690880 Bytes
Windows Disk Capacity: 495963865088 Bytes
Internal Tags: 2P2P-SX3L
File System: EXFAT
Relative Offset: 1024 KB
USB Version: 3.00 in 2.00 port
Declared Power: 300 mA
ContMeas ID: DECA-01-00
Microsoft Windows 10 x64 Build 22631
------------------------------------
http://www.antspec.com/usbflashinfo/
Program Version: 9.4.0.645

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Lycka till att få kineser lagförda i Sverige

exakt det som är problemet tyvärr.

ända sättet att komma åt dem är ju att säkra upp för kunderna är ju att sätta press på de svenska marknadsplatserna som tillåter att kinapatrasket hålla på så det blir deras problem om de inte silar sin marknad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rätt märkligt, ungefär som om man skulle börja sälja hundralappar för 10 kr. Måste vara lätt att vara scammer idag, folk är mera korkade än någonsin men det borde vara tvärtom.

Permalänk
Medlem

Äckliga Amazon. ( som sålt bra saker till mig ).

Änmäl.. ny-startade lycksökare med ny-startade s.k. butiker med fejkade produkter.
Max ett dygn, för borttagande av deras konton !.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lycka till att få kineser lagförda i Sverige

Nu var det väl självklart inte dom jag tänkte på, utan bolaget som kränger vidare dom på sin site.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Om man inte kör Windows utan linux istället, har du nå tips på hur man kan kolla upp det då?

https://github.com/AltraMayor/f3

Finns också i de flesta distros, "apt install f3" på Ubuntu/Debian t.ex

Sedan för att testa: "f3probe --destructive --time-ops /dev/sdX" och om disken är felaktig så kan man även fixa den till rätt värde genom att ta det som f3probe spottade ur sig och köra det med "./f3fix --last-sec=16477878 /dev/sdX". Se bara till att peka ut rätt device (/dev/sdX i exemplet).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Min syster köpte en extern disk på Fyndiq som påstod sig vara en WD 4TB och kostade under 400kr som vanligtviss kostade som minst 1500kr om man kollade prisjakt. Disken var riktigt skum och jag sa till henne att använda öppet köp samt att anmäla den som trolig bluff till fyndiq. Hade läst de tidigare artiklarna här så det var av stor hjälp 👍

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Hahaha VEM handlar på Fundiq? CDon är ju ett skitbolag. man måste ju inte köpa nåt för att det finns. men ska man köpa nåt :inte på Fundiq iaf.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Skrivet av skyjuice:

Hahaha VEM handlar på Fundiq? CDon är ju ett skitbolag. man måste ju inte köpa nåt för att det finns. men ska man köpa nåt :inte på Fundiq iaf.

Tillräckligt många för att Fyndiq ska gå med vinst.

Du vet, alla människor är inte lika intelligenta och världsvana som du.

OnT: Atomic Shrimp (YouTube) gjorde för en 3-4 år sen flera videor där han uppmärksammade det här problemet. Inget har bevisligen blivit bättre med tanke på artikeln vi nu kommenterar.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare handlat en hel del från CDON och Fyndiq, men numera är det Temu (och bitvis Amazon) som gäller.

Nu senast en mSATA -> SATA-adapter för 25 SEK. I Sverige kostar samma prylar ofta minst 5-10 ggr så mycket. I de flesta fall går det inte ens att hitta det jag söker hos svenska återförsäljare, då utbudet här är löjligt begränsat.

Undviker däremot allt typ av lagringsmedia samt nätadapters.

Tycker att Sverige känns som ett u-land gällande teknikutbud efter att ha varit i Japan, Hong Kong, Thailand och Taiwan ett flertal ggr.

Permalänk
Medlem

Har köpt 2 lexar 4TB nvme på Temu och fungerar perfekt. Verifierade både med lexars program och fake ssd testprogram.

Ordinariepris är ju dock 2900kr per disk så normalt pris. Men på Temu finns de många sätt att fixa krediter gratis. Så betalat 0kr för 2x 4TB nvme

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag har tidigare handlat en hel del från CDON och Fyndiq, men numera är det Temu (och bitvis Amazon) som gäller.

Nu senast en mSATA -> SATA-adapter för 25 SEK. I Sverige kostar samma prylar ofta minst 5-10 ggr så mycket. I de flesta fall går det inte ens att hitta det jag söker hos svenska återförsäljare, då utbudet här är löjligt begränsat.

Undviker däremot allt typ av lagringsmedia samt nätadapters.

Tycker att Sverige känns som ett u-land gällande teknikutbud efter att ha varit i Japan, Hong Kong, Thailand och Taiwan ett flertal ggr.

problemet är att vi har så mycket regler kring innehåll av miljögifter och skatter på importen som inte existerar i kina att småsaker som du säger kan plockas upp på kinamarknaden antingen inte får importeras och säljas av svenska företag alls eller de kan inte importera dem och hålla ett relevant pris för produkten för att kunna sälja dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av warp64:

Är man ute efter en välrenommerad återförsäljare och sedan bestämmer sig för att handla på CDON eller Amazon har man tänkt lite tokigt.

Handlar man på Amazon så står det alltid vilka som säljer och vilka som skickar varan. Kolla efter "Amazon" på båda så är det mer safe och du får hundra procent pengarna åter t.ex. Även om varan säljs av någon tredje part men skickas av Amazon så kan du sköta all retur och kundservice via Amazon.

Amazon Sverige har den bästa kundtjänst jag varit med om. Helt sjukt är det. Jag fick ett tangentbord som var öppnat en gång (men det var helt i nyskick). Jag fick behålla tangentbordet men fick hälften av pengarna tillbaka! (1200:- åter). Jag fick även returnera och få alla pengar åter, såklart. Men jag behöll det.

En annan gång skulle jag returnera en mus, men det gick inte av nån anledning. Då fick jag alla pengar tillbaka och fick behålla musen (kostade 1800:-). "Ge den till en vän eller dylikt", sa dom 😃 Jag behöll den dock (men fick den ju gratis 🥳).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Om man inte kör Windows utan linux istället, har du nå tips på hur man kan kolla upp det då?

GitHub...
Hittade ännu en för Linux, hyfsat updaterad...
Capacity Tester

När jag letar alternativa program brukar jag använda den här sidan...
AlternativeTo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Briarback:

Handlar man på Amazon så står det alltid vilka som säljer och vilka som skickar varan. Kolla efter "Amazon" på båda så är det mer safe och du får hundra procent pengarna åter t.ex. Även om varan säljs av någon tredje part men skickas av Amazon så kan du sköta all retur och kundservice via Amazon.

Amazon Sverige har den bästa kundtjänst jag varit med om. Helt sjukt är det. Jag fick ett tangentbord som var öppnat en gång (men det var helt i nyskick). Jag fick behålla tangentbordet men fick hälften av pengarna tillbaka! (1200:- åter). Jag fick även returnera och få alla pengar åter, såklart. Men jag behöll det.

En annan gång skulle jag returnera en mus, men det gick inte av nån anledning. Då fick jag alla pengar tillbaka och fick behålla musen (kostade 1800:-). "Ge den till en vän eller dylikt", sa dom 😃 Jag behöll den dock (men fick den ju gratis 🥳).

Bägge dina exempel visar på bekymmer.
Bekymmer som de valt att köpa sig fria från.

Att de behöver göra så är inte direkt något jag ser som en stor fördel när väljer återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Inte minst så kryllar dessa på ställen såsom Tradera då och då 🙃

Säljare som antingen medvetet eller omedvetet (kan ju önska iaf...) köper in dessa och kränger vidare, ibland för mycket högre priser.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Bägge dina exempel visar på bekymmer.
Bekymmer som de valt att köpa sig fria från.

Att de behöver göra så är inte direkt något jag ser som en stor fördel när väljer återförsäljare.

Bägge exemplen är sådant som du kan råka ut för hos samtliga återförsäljare, den stora skillnaden är hur frekvent det är med problem och hur pass bra deras kundtjänst hanterar dessa fel.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Varför håller SFF på med det här?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, det står ju inte ens Samsung på etiketten. Rätt uppenbar hint att det inte är en äkta disk.

Nej, De vet ja, O ingen som sagt/skrivit att de va samsung heller..

Skrivet av dlq84:

Var ni ovetande om att det var bluff, eller gav ni pengar till lurendrejare för nöjes skull?

Nja, Ville kolla om man kanske hade tur, Vilket vi inte hade.. Visserligen ingen förmögenhet o få tillbaka, Men fick de allihopa iaf..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Nej, De vet ja, O ingen som sagt/skrivit att de va samsung heller..

Baserat på bilden så är det ju superuppenbart att de försökt sno både namnet "990 PRO" samt grafiska stilen från Samsung - men de vågade inte kladda dit namnet för att riskera bli stämda antar jag...
Skulle jag se en sån disk skulle jag definitivt dra öronen åt mig. (om inte pris och säljare osv redan fått mig på andra tankar)

(Men missförstå mig rätt: jag tycker absolut inte det är OK att såna här diskar säljs och tycker absolut ansvaret ligger kvar hos säljaren att göra rätt för sig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tyckte också det lät konstigt först, men många ser nog backup av sina käraste ägodelar (läs familjefoton, bröllopsfilm etc) som något man vill skydda.

Lite som att många här som tycker att molnlagring är det bästa sedan skivat bröd, men få har verifierat att samtliga filer går att återskapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Dom säljer ju en tjänst, det här är i grund och botten en annons.

Det vore intressant med lite länkar till dom här produkterna, om inte annat genom Wayback Machine, så man kan se hur dom ser ut/brukar se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Dom säljer ju en tjänst, det här är i grund och botten en annons.

Det vore intressant med lite länkar till dom här produkterna, om inte annat genom Wayback Machine, så man kan se hur dom ser ut/brukar se ut.

Här är ett exempel på en fejkannons som ligger uppe just nu:
https://www.amazon.se/Wadakada-1080PRO-Solid-7000MB-h%C3%A5rd...

Ser ut som att 1TB kan vara tillagt i Paint? Verkar annars vara en Samsung 980 pro med utbytt kontakt?

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

CDON har kontaktat alla kunder som har beställt någon av de falska eller misstänkt falska modellerna och varnat för bluffen.

https://nikkasystems.com/2025/07/04/podd-307-lagring-som-inte...

Om man tittar på Bli säker podden så finns det fortfarande bluff ssder på fyndiq att köpa. Bara tomma ord från cdons vd eftersom företaget fortsätter lura folk år efter år.

Min fråga är då: Har vi någonsin haft annat än tomma ord i från CDON?

Jag provade dock att köpa en nvme-disk från fyndiq förut som jag redan viste var bluff, men ville kolla hur mkt som var bluff. Det var pcie gen som var felaktig, så där med hastigheter och storleken gick inte ens att slutföra test av då den blev så långsam. Jag skickade dock bara ett mail till fyndiq och beskrev problemet så rev dom den fakturan och disken försvann från shoppen, men det fortsätter ju att välla in en massa skräp så dom lär sig ju aldrig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Briarback:

Mja, jag har ingen bra erfarenhet att returnera. När jag använde returtjänsten så blev jag tvungen att skicka till Irland, vilket kostade ca 400kr spårbart. Amazon erbjuder sig bara återbetala 90kr av porto. Inte så värt för ngt som kostade 1000kr. Men jag gjorde det ändå. I slutändan fick jag inget alls tillbaka, för paketet registrerades aldrig som mottaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Min fråga är då: Har vi någonsin haft annat än tomma ord i från CDON?

Jag provade dock att köpa en nvme-disk från fyndiq förut som jag redan viste var bluff, men ville kolla hur mkt som var bluff. Det var pcie gen som var felaktig, så där med hastigheter och storleken gick inte ens att slutföra test av då den blev så långsam. Jag skickade dock bara ett mail till fyndiq och beskrev problemet så rev dom den fakturan och disken försvann från shoppen, men det fortsätter ju att välla in en massa skräp så dom lär sig ju aldrig.

Inte de senaste kanske 10 åren eller så. CDON va bra när de sålde cd-skivor. Det är så synd att folk fortfarande köper ifrån cdon och fyndiq fast det är så mycket bluffsaker på deras sida.
Många är rätt slarviga med pengar så de köper skräpsaker och tänker att det inte gör något om det blir fel, det är ju bara några hundra... och många orkar inte anmäla när de får fel saker eller bluffprodukter när de köper från sådana ställen. Så då kan bluffen fortsätta att tjäna pengar...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lägg ner CDON och alla andra som sysslar med marknadsplatser. Skitföretag.

Yes!

Och till skumraskföretag kan man lägga till elgiganten, då de börjat på senare år köra samma lurendrejeri-upplägg som cdon med andra företag som säljer via deras namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Yes!

Och till skumraskföretag kan man lägga till elgiganten, då de börjat på senare år köra samma lurendrejeri-upplägg som cdon med andra företag som säljer via deras namn.

Yes håller med till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Mja, jag har ingen bra erfarenhet att returnera. När jag använde returtjänsten så blev jag tvungen att skicka till Irland, vilket kostade ca 400kr spårbart. Amazon erbjuder sig bara återbetala 90kr av porto. Inte så värt för ngt som kostade 1000kr. Men jag gjorde det ändå. I slutändan fick jag inget alls tillbaka, för paketet registrerades aldrig som mottaget.

Då var det inte skickat av Amazon. Som redan nämnt i tråden måste man hålla koll på det som är sålt och/eller skickat av Amazon och övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Då var det inte skickat av Amazon. Som redan nämnt i tråden måste man hålla koll på det som är sålt och/eller skickat av Amazon och övrigt.

Ahh, bra tips. Kanske det bästa tipset.