Power öppnar sina datorer innan de säljer dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Hej alla.

Ville bara höra vad allas åsikt om detta är..

Jag va på nyöppningen av butiken i linköping.
där hade jag tittat ut en laptop som jag ville ha, och slog till.
När jag kommer hem och startar datorn (som var förseglad) märker jag att datorn varit startat tidigare då det fanns en användare på datorn och batteriet var totalt urladdat. (bör vara runt 30-60* när den kommer ur kartongen?)
hur jag än laddade kom aldrig batteriet upp i 100 utan stannade på 98%. (min första tanke? demo dator med trött batteri)

jag pratade med Power.se's chat och frågade om jag hade fått en Demo dator av misstag.
medarbetaren på nätert skrev då att jag förmodligen hade av misstag på en demodator och de va bara att åka in och byta.

Kommer in igen till power och pratar med servicedesk personalen.
Får då veta att jag fått en dator som dem kallar för "premium dator", alltså en dator som dom har öppnat när dom kommer till butiken och installerar dom så att man inte ska bara göra detta själv när man kommer hem. (de skapar en waste mail och gör ett konto med detta och döper det till Admin. OBS. finns ingen info om detta i förpackningen och konto detaljerna får du inte.)

Efterr att jag är väldigt frågvis kommer det fram till att de gör detta för att slippa stå och hjälpa folk som inte kan mycket om datorer. då de tydligen annars får stå med 3-4 personer i veckan och hjälpa dom komma igång med datorerna.

Men med tanker på batteriet så fick jag en ny dator med mig hem. blev meddelad att alla datorer av denna modellen inte fanns någon oöppnad (en MSI gaming dator) i linköping. det fanns flera i norrköping. men då det är ca 1h 40 min från mig och klockan började närma sig 20:00 efter 2 turer till butiken valde jag att ta en av de öppnade även om det var motvilligt.. men priset va för bra för att häva köpet så att säga.. (de kunte inte garantera att dom i Norrköping aldrig varit öppnade heller.)
men jag fick den som var öppnad sist av alla, vilket var 7'e Mars.

när jag kommer hem så finns det ett litet jack på locket av datorn.. något som gör mig irriterad då de fanns lite grus? eller vad de nu var i påsen datorn ligger i (ett under att det bara var 1 minimalt jack).

men jag orkade inte åka in igen och valde att nöja mig för denna gång. laddar datorn och den kommer bara upp i 99% aldrig 100%
(är detta vanligt på nya laptops? sista laptopen jag köpte vara 2014).
Jag vet ju inte om jag fått alla saker som ska ingå till datorn heller. den kom bara med en mindre info bok och laddaren.
sist jag köpte en gaming dator fick man klistermärken, och lite typ sladdhållare m.m.. har tillverkare slutat med det?

Men när man köper en splitter ny dator, ska företag verkligen få öppna datorer de inte redan sålt, och sedan återförsegla dom?

ska tilläggas att medarbetaren i butiken sa att egentligen ska man meddelas att man får en öppnad, vilket glömdes denna gång.

så vad säger ni? gör en omröstning så vi kan se vad folk tycker.

Bullshit. Idioten du talar med försöker kränga på dig ett demo/begagnat ex. Är det öppnat är det inte nytt, det är startar och kört. Som att starta en bil och kör en ett par mil sen säga den är aldrig körd när du har miltal på den.

Power och Webbhallen är kända för att göra sånt här skit, premium existerar ej. Bara olika prisnivåer.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Skillnad är om man beställer installation av något, eller om man beställer en specialspeccad PC typ Inet, då kan man utgå från att datorn varit startad i en eller annan form av anställda. Men en fabrikstillverkad dator ska vara helt orörd, i plomberad originalförpackning, annars är den bara att betrakta som använd och begagnad och bör prissättas utifrån det och den kostnad/tid som köparen kommer behöva för att göra en ren installation av operativsystem och mjukvara.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara flashat något annat BIOS med malware eller keyloggers eller vad som helst. Att någon random kanske minimum-avlönad missnöjd anställd på Power inte skulle göra det är inte en risk jag hade tagit. Hade aldrig litat på den datorn med mina konton. Returnera asap och ta pengarna tillbaks.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Philips Evnia 32" 4k OLED 240hz
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger här: Om dem inte haft uppsikt flera vad som skett och du beställt detta så nej starta den inte ens. Vet inte vad som finns där inne... Och man vill inte ta reda på det heller.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skillnad är om man beställer installation av något, eller om man beställer en specialspeccad PC typ Inet, då kan man utgå från att datorn varit startad i en eller annan form av anställda. Men en fabrikstillverkad dator ska vara helt orörd, i plomberad originalförpackning, annars är den bara att betrakta som använd och begagnad och bör prissättas utifrån det och den kostnad/tid som köparen kommer behöva för att göra en ren installation av operativsystem och mjukvara.

Fast inet skriver ju klart och tydligen i "bygg datorn åt mig"-grejen att de kommer testa hårdvaran osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Kan ju vara flashat något annat BIOS med malware eller keyloggers eller vad som helst. Att någon random kanske minimum-avlönad missnöjd anställd på Power inte skulle göra det är inte en risk jag hade tagit. Hade aldrig litat på den datorn med mina konton. Returnera asap och ta pengarna tillbaks.

datorn i mitt fall kommer användas av min fru för att spela spel på.
och jag är kunnig nog att flasha om bios om de skulle bli aktuellt.
och krävs de någon otroligt techsavy att göra om ett nytt bios på datorn, så de är nog lugnt.
MEN! det säger inget om de som läggs in i installen när ingen ser.. typ keylogger, hidden teamviewer eller annat program som folk gillar scamma folk med.
Så de blrev ju att köpa en usb och installerade om windows.

och som jag skrev tidigare. hade de funnits någon likvärdig deal någon annan stans så hade jag givetvis köpt det istället.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Yes! jag köpte en NY produkt.
men som de sa, jag kunde åkt till Norrköping och bytt dator, men det fanns inga garantier om att dom va orginalplomberade heller.
och jag hade behövt vänta tills nästa dag för att få reda på det, då deras norrköpingabutik skulle hinna stänga innan jag hann fram.

<Uppladdad bildlänk>

Så här ser klisterlappen ut som sitter på datorerna som dom öppnat. Om någon undrar..
Så sitter denna på lådan, så har dom öppnat datorn.

Nu kan man inte köra igång Windows utan ett Microsoft-konto. Eller man kan öppna en dold kommandotolk och komma förbi kravet. Om det är ett throw away Microsoft-konto så blir det problem med bitlocker som aktiveras per automatik. För den kopplar återställningsnyckeln till Microsoft-kontot.

Dom får säkert några kronor från f-secure och mer pengar om du konverteras till en betalande kund.

Jag vill ha en dator i mint-condition om jag köper en sådan. Inte där någon fingrat på den. Folk borde klara den initiala uppsättningen själv, en guidad process där man inte kan ta fel väg. Annars som andra elektronikbutiker så säljer dom ju till tjänsten, som en extra kostnad. Kan man inte så betalar man? Jag tror mer det är för att försöka tjäna pengar på f-secure.

I ditt fall får du nog acceptera läget till det bra priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nu kan man inte köra igång Windows utan ett Microsoft-konto. Eller man kan öppna en dold kommandotolk och komma förbi kravet. Om det är ett throw away Microsoft-konto så blir det problem med bitlocker som aktiveras per automatik. För den kopplar återställningsnyckeln till Microsoft-kontot.

Dom får säkert några kronor från f-secure och mer pengar om du konverteras till en betalande kund.

Jag vill ha en dator i mint-condition om jag köper en sådan. Inte där någon fingrat på den. Folk borde klara den initiala uppsättningen själv, en guidad process där man inte kan ta fel väg. Annars som andra elektronikbutiker så säljer dom ju till tjänsten, som en extra kostnad. Kan man inte så betalar man? Jag tror mer det är för att försöka tjäna pengar på f-secure.

I ditt fall får du nog acceptera läget till det bra priset.

det finns en dold kommandotolk man kan aktivera Skift + f10 innan du kommer till kontoskapande, när du valt land.
och sedan ett komando du kan använda.. som inte jag kan i huvudet.. men de finns videos på youtube.

Visa signatur

SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w

Permalänk
Medlem

Eller så gör man en Windows installation med Rufus och klickar bort konto kravet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

det finns en dold kommandotolk man kan aktivera Skift + f10 innan du kommer till kontoskapande, när du valt land.
och sedan ett komando du kan använda.. som inte jag kan i huvudet.. men de finns videos på youtube.

Precis(!) det jag skriver att det alternativet finns, men att det lät på dig som att de skapade ett Microsoft-konto

Skrivet av Dragone:

[..]
(de skapar en waste mail och gör ett konto med detta och döper det till Admin. OBS. finns ingen info om detta i förpackningen och konto detaljerna får du inte.)
[..]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Precis(!) det jag skriver att det alternativet finns, men att det lät på dig som att de skapade ett Microsoft-konto

Det gjorde dom också.. Som sagt så installerade jag om windows på datorn.

Jag kollade upp windowsnyckeln med Belarc advicer (om jag skulle behöva den i framtiden) och sedan skapade jag en ny installations USB (som jag va tvungen att gå till affären ock köpa då jag inte hade något usb minne.)

sedan installerade jag om datorn och gjorde ett lokal konto för min fru.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dragone:

Det gjorde dom också.. Som sagt så installerade jag om windows på datorn.

Jag kollade upp windowsnyckeln med Belarc advicer (om jag skulle behöva den i framtiden) och sedan skapade jag en ny installations USB (som jag va tvungen att gå till affären ock köpa då jag inte hade något usb minne.)

sedan installerade jag om datorn och gjorde ett lokal konto för min fru.

Tog du ut timlön sen? samt kostnad för minne, körsträcka etc?
Gissar på att datorn till slut gick på 300:- isåfall....

Men jag förstår dig. Medans jag som internetkrigare på andra sidan gärna sett att du trampat in och krävt pengar tillbaka och ersättning för utlägg så är det nog mer än sannolikt att jag också hade behållt den och gjort samma sak då man knappast vill betala 7k extra nån annanstans... Det får ju ses som en rabatt/avdrag för en begagnad vara, och då är det väl rätt rimligt...

Men vidrigt är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tog du ut timlön sen? samt kostnad för minne, körsträcka etc?
Gissar på att datorn till slut gick på 300:- isåfall....

Men jag förstår dig. Medans jag som internetkrigare på andra sidan gärna sett att du trampat in och krävt pengar tillbaka och ersättning för utlägg så är det nog mer än sannolikt att jag också hade behållt den och gjort samma sak då man knappast vill betala 7k extra nån annanstans... Det får ju ses som en rabatt/avdrag för en begagnad vara, och då är det väl rätt rimligt...

Men vidrigt är det!

Nä ingen timlön togs ut, gjorde allt jobb pro bono för min fru XD
Fick lite choklad som tack senare.

och om du nu vill ha lite mer detaljerat så..
Kör tid ca 4 timmar fram och tillbaka 2 gånger 10 mil per varv. (1 timme åt varje håll. om man ignorerar de röd, gul svarta skyltarna kan man göra de på 40min har jag hört detta är inräknat med rödljus och annan trafik)
usb minne kunde köpas i lanthandeln i min del av byn för 150kr
installationen tog 1 timme med media skapande.

så om man räknar allt så är det ca 6 timmar (de va ju kö inne på power med) av mitt liv jag fick "slösa" för att jag inte blev informerad om att datorn varit öppnad innan. och disel kostnad + minne..

Men skämt åt sido.. ja närmsta datorn jag hittade va 13.999 kr.. som dessutom i skrivande stund har utgått som produkt.
så om man ska vara sådan så är närmsta datorn i skrivande stund jag kunde hitta 17.999kr.. så helt plötsligt pratar vi om 10k mindre prislapp.

Men hade jag vetat att den varit öppnad, om detta stod i reklambladet dom skickade ut, så hade man varit lite mindre.. ja du.. irriterad? besviken?

Visa signatur