Så sorterar nya Start-menyn program i kategorier

Permalänk
Melding Plague

Så sorterar nya Start-menyn program i kategorier

Nej, det är inte AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gahhh, är det nått fel i att låta mig själv välja!!!

Just startmenyn i 11 är det som gör mig minst angelägen att uppgradera. Jag har väl 100+ genvägar på min startmeny...vill inte behöva gömma saker i undermenyer. I win 11 skulle det bli total slarvsylta av allting...

EDIT: För övrigt skulle jag tro att den där listan är skapad av AI.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

"Det har visat sig att de här kategorierna är automatiska och det finns än så länge inget sätt att flytta ett program från en kategori till en annan om användaren tycker att det har placerats fel."
Ja. vad kan man säga.

Permalänk
Medlem

Startmenyn i Windows 11 får startskärmen i Windows 8 att framstå som ett mästerverk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Startmenyn i Windows 11 får startskärmen i Windows 8 att framstå som ett mästerverk!

Absolut inte enligt mig. Tar Windows 11 startmenyn alla dagar i veckan före startskärmen i 8:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

"Det har visat sig att de här kategorierna är automatiska och det finns än så länge inget sätt att flytta ett program från en kategori till en annan om användaren tycker att det har placerats fel."
Ja. vad kan man säga.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmedia4.giphy.com%2Fmedia%2FWrNfErHio7ZAc%2Fgiphy.gif&f=1&nofb=1&ipt=6e0c7a66a1562af11cf2c71af03066319f9844894bc78efa80cd0a21833be7f9

Men, är det en JSON som styr det, så är den ju redigerbar. Visst, lite jobb, men det går. Och vill man se till att inget ändras går det säkert att antingen skrivskydda den så uppdateringen inte kommer åt den, eller kopiera tillbaks den ändrade efter varje systemuppdatering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Absolut inte enligt mig. Tar Windows 11 startmenyn alla dagar i veckan före startskärmen i 8:an

Vi får se hur det blir med automatisk gruppering av appar framöver.

Jag gillar den funktionen i både iOS samt Android, men tvivlar tyvärr på att Microsoft kan sortera mina appar rätt.

Det som gjorde startskärmen i Windows 8 bra, var att kunna visa stora LiveTiles med vettig information. Även väldigt mycket frihet kring utseendet samt storlek på Tiles, vilket var perfekt till alla spel som fick snygga banners

Växlade ofta mellan startskärmen och Classic Start/Open Shell i W8/8.1. Sedan Windows 10 kör jag enbart Open Shell, men plågas av startmenyn i Windows 11 på jobbdatorn.

För övrigt smått sjukt med en JSON-fil på 15MB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag gillar den funktionen i både iOS samt Android, men tvivlar tyvärr på att Microsoft kan sortera mina appar rätt.

Det som gjorde startskärmen i Windows 8 bra, var att kunna visa stora LiveTiles med vettig information. Även väldigt mycket frihet kring utseendet samt storlek på Tiles, vilket var perfekt till alla spel som fick snygga banners

Växlade ofta mellan startskärmen och Classic Start/Open Shell i W8/8.1. Sedan Windows 10 kör jag enbart Open Shell, men plågas av startmenyn i Windows 11 på jobbdatorn.

Hatade 8:ans startmeny så jag körde med start8 (tror jag den hette) när jag körde 8:an. Jag gillar 11:an startmeny. Jag har ingen automatisk gruppering av appar på mina Android telefoner, och inget jag vill ha heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kör startallback och openshell. Mixat windows95 windows XP och windows 7 looken.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Touch och reklaminspirerad UI är så himla coolt!

Permalänk
Medlem

Sakta morphas windows till "windows online" as a service. Its gonna be amazing! Best windows ever!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Win + första bokstäverna i programmet man är ute efter räcker alldeles ypperligt. Utseendet är mindre viktigt

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

När de första ryktena kom om denna ändring så testade jag köra Start11. Efter provperioden köpte jag programmet. Kostar inte mycket och fungerar riktigt bra.
Det är inte bara att man kan få det som man vill med menyn utan även att man kan ändra hur taskbaren ser ut och beter sig. Start11 använder även Everythings databas så sökningen blir blixtsnabb.

I Windows 11 taskbar så blir varje ikon med text olika bred beroende på hur lång titelraden är i det programmet.
Det störde mig mycket när de var olika breda.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Såg rätt så nice ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Gahhh, är det nått fel i att låta mig själv välja!!!

Just startmenyn i 11 är det som gör mig minst angelägen att uppgradera. Jag har väl 100+ genvägar på min startmeny...vill inte behöva gömma saker i undermenyer. I win 11 skulle det bli total slarvsylta av allting...

Väljer själv Open-Shell alla dagar i veckan eftersom den är överlägsen allt vad MS håller på med sedan W8 eran. Jag har för nuvarande ca 800+ genvägar i startmenyn alla manuellt organiserade i för mig i ett hierarkiskt och logiskt upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Start11 använder även Everythings databas så sökningen blir blixtsnabb.

Du sa det magiska ordet, nu blev jag intresserad. Måste testas, tack!

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Inte för att jag använder startmenyn till annat än mjukavstängning och omstart, MEN det här var ju riktigt ruttet, snart kan man väl bara ha program installerade som har godkänts av Pyttemjuk ÖHT.
Inte för att jag kommer vilja använda Windows 11 ändå, men detta gör ju Windows mer som en X-låda än en datamaskin.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Du sa det magiska ordet, nu blev jag intresserad. Måste testas, tack!

Har aldrig använt mig av Everything förr men fick upp ögonen för det eftersom Directory Opus började använda det.
Nu kör jag Start11 också som använder det men även ett annat bra program använder Everything och det är Flow Launcher som är riktigt bra också.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Jag använder Open-Shell Menu och Explorer++ är faktiskt nöjd med win11 nu.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Win + första bokstäverna i programmet man är ute efter räcker alldeles ypperligt. Utseendet är mindre viktigt

Japp, precis så. Det var när Windows 8 kom som jag helt lärde om och skippade använda startmenyn på det vis jag gjort innan.

Fördelen är även att man inte har något specialprogram installerat som eventuellt moddar Windows på ett sätt som kan trassla till det vid en Win-update.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara få till baka Windows 98's start meny vid det här laget?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av walkir:

Jag tillhör de som verkligen gillade Menyn i Windows 8.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har aldrig använt mig av Everything förr men fick upp ögonen för det eftersom Directory Opus började använda det.
Nu kör jag Start11 också som använder det men även ett annat bra program använder Everything och det är Flow Launcher som är riktigt bra också.

Kul, Flowlauncher har jag inte heller testat. Blir mer att leka med till helgen hör jag.
DOpus minns jag sedan Amiga-tiden, men har inte kört det på väldigt länge på PC. Kanske dags att testa igen? Jag har varit fast med Total Commander ända sedan det kom, vilket väl är ~30 år sedan eller nåt, heh.. Långkörare. Kan inte leva utan det.

Everything är helt enkelt så galet bra. Det är så vansinnigt snabbt, och verkar kunna svälja hur mycket data som helst. Jag har över 650TB filer i mitt index och det tar en bråkdel av en sekund (!) att få fram rätt fil(er). Älskar också att den kan söka på nätverksenheter som inte är uppkopplade (förutsatt att de har indexerats såklart), så jag har t.ex. hela min filserver från jobbet indexerad här hemma, utan att behöva ha all data. Smidigt är bara förnamnet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Japp, precis så. Det var när Windows 8 kom som jag helt lärde om och skippade använda startmenyn på det vis jag gjort innan.

Fördelen är även att man inte har något specialprogram installerat som eventuellt moddar Windows på ett sätt som kan trassla till det vid en Win-update.

Läser detta ofta och är genuint nyfiken.... Använder ni aldrig er av kommandorads parametrar till olika program?

Själv har jag flertalet länkar till samma program för olika ändamål, tex en som kör "powershell.exe ssh chris@192,168.0.130" för att direkt ansluta och logga in till en specifik burk. Har som sagt massor med länkar i min Open-Shell startmeny, även länkar till PDF-filer etc. som jag behöver komma åt snabbt och lätt när jag arbetar med något specifkt.

Annat exempel är länkar till script som tex tar backup istället för att leta runt bland alla .BAT/.PS/etc. filer, spar mycket tid för min del.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Startmenyn har väl ändå varit oanvändbar sedan win8 så…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad var det för fel på det gamla stuket i XP, där startmenyn helt enkelt återspeglade strukturen med underkataloger och genvägar i en katalog?

Absolut enklast att organisera och hålla ordning på. Mecka underkataloger för önskade kategorier. Ville man skicka växlar till programmen kunde man göra det från genvägarna.

(Och jo, jag vet att det till en viss del låter sig göras i senare versioner också, men det är betydligt mer stökigt än tidigare)

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Något jag reflekterat över en del genom åren är att innan Windows 8 så hade startmenyn väldigt lågt diskussionsvärde, sedan ändrades något i grunden...

Personligen ägnade jag aldrig startmenyn minsta tanke innan praktfiaskot med 8an, den bara var där o gjorde sin grej liksom.
Det kom genom åren och versionerna mindre ändringar, funktioner lades till och andra togs bort, men det blev aldrig så att man satt o skrek sig hes och kände sig tvungen att installera 3dje parts lösningar för att få datorn att kännas tolererbar igen.

Jag vet absolut inte vart det började gå riktigt fel för MS, men kan bara konstatera att jag personligen sen ganska länge nu tappat förtroendet och hoppet fullständigt. Jag är nu helt och fullt övertygad om att jag kommer få uppleva en tid där MS är en spillra av den fullständigt dominerande gigant som de varit, en liten obetydlig mjukvarutillverkare som har nån liten nichad marknad.
Efter några år utan Windows nu kan jag bara konstatera att man vänjer sig fort vid att leva i en värld där allt går att ställa in efter sina egna preferenser, lägga till och ta bort funktioner och programvara helt efter eget tycke.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Blä, gå tillbaka till Windows 7 menyn ist.. Classic shell pajade nyss och 11ans gränssnitt ger mig huvudvärk

Permalänk
Medlem

Det enda jag använder startmenyn till är att leta upp ett program jag precis har installerat. Annars så tittar jag aldrig där i princip.anledningen är att jag fäster allt i aktivitetsfältet eftersom startmenyn är så dålig.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

För min del spelar det ingen roll hur den ser ut jag använder sökfunktionen och den har fungerat bra sedan vista för min del.
De som är konservativa kan alltid använda tredjeparts menyer och modifiera efter egna preferenser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb